Mini-pc of all-in-one?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 22:31
Ik wil binnenkort (binnen nu en een halfjaar) mijn laptop vervangen. Mijn laptop is een Lenovo ThinkPad L380 Yoga met Intel Kaby Lake R, 8 GB RAM en een Intel i5-8250. Echter, ik wil geen laptop meer maar een pc, vooral i.v.m. de schermgrootte. Nu is alleen de vraag wat betere prestaties heeft: een mini-pc of een all-in-one? Voordeel van een mini-pc is met name dat ik meer keus heb in monitoren (ik wil het liefst overstappen op 4K zodat ik meer ruimte op het scherm heb) en dat er meer keus is op AMD-gebied (hoewel AMD geen must is).

Ik zoek echt geen krachtpatser of zo, maar ik wil er wel een beetje op vooruit gaan t.o.v. van mijn huidige laptop - we zitten immers 4 jaar verder (laptop is 3 jaar oud, maar de hardware is al van 4 jaar geleden) - of anders op zijn minst iets wat even goed is als mijn huidige laptop.

Dus wat kan ik beter doen: een all-in-one of mini-pc?
(i.v.m. de ruimte is een traditionele desktop-pc niet zo handig, dus daarom neem ik die niet in overweging)

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Belangrijkste: wat wil je ermee gaan doen?

Het grote voordeel van een mini pc, ten opzichte van all-in-one, is dat als de hardware outdated is, dat je 'm niet met monitor en al hoeft te vervangen. En meer keuze qua beeldschermen inderdaad.

The devil is in the details.

• TheVivaldi
O ja, dat had ik wel even kunnen toevoegen. Ik zit vooral op internet, dus hij moet wel wat tabbladen aan kunnen, maar ik speel ook af en toe een spelletje. Maar niet hele zware spellen - mijn huidige laptop kan ze immers prima aan :P Verder alleen nog wat lichte dingetjes. Webbrowsen neemt het meeste van mijn cpu/ram in beslag. Ik lees en typ veel.

Zoals ik al zei: ik zoek iets wat liefst iets beter, maar op zijn minst even goed, is als mijn huidige laptop, maar dan in de vorm van een mini-pc of all-in-one. Later upgraden vind ik wat minder belangrijk - ik zoek vooral naar wat er beter gaat presteren voor de dingen die ik doe.

[ Voor 9% gewijzigd door TheVivaldi op 16-09-2021 18:05 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat is een vrij zinloze vraag.
Zowel mini-pc's als all-in-one's heb je van een instap dualcore i3 tot een mobiele 16 core i7
Maar het is maar net voor welke CPU je kiest.

Er zijn ook kleine pc's waarin een desktop cpu past, die zijn vaak sneller / goedkoper per prestatiepunt
Maar wat is jouw definitie van mini pc ? je hebt kasten van 40, 10 en 2 liter?

Ik zou voor een losse pc bij het scherm gaan, dan hoef je niet alles te vervangen als iets stuk gaat of te langzaam word. Evt zelfs gewoon icm met die laptop.

Echter Ik zou verwachten dat wat browsen voor i5-8250U ook geen probleem zou zijn
Dus het is de vraag wat nu de bottleneck is.

[ Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 16-09-2021 18:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:39
Als huidige laptop qua snelheid nog bevalt en het enkel een groter scherm is, zou ik nu een scherm kopen en laptop daar gewoon op aansluiten.

Tegen de tijd dat laptop te traag wordt deze vervangen voor een (mini)pc.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• TheVivaldi
Cyriel85 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:33:
Als huidige laptop qua snelheid nog bevalt en het enkel een groter scherm is, zou ik nu een scherm kopen en laptop daar gewoon op aansluiten.
Hij wordt wat traagjes, maar het grootste probleem is meer dat het scherm steeds meer dode pixels krijgt en de behuizing en scharnieren ook steeds meer achteruit gaan. En dat mijn ogen een wat groter, scherper (bij voorkeur dus 4K)-scherm nodig hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:00
Hoewel een nuc meestal de standaard interne gpu gebruikt zijn er ook wel snellere (=duurdere) uitvoeringen. Zoiets is erg fraai, maar niet goedkoop (prijs excl. memory/ssd): https://tweakers.net/pric...siast-barebone-zwart.html
Een All-in-one maakt ook meestal gebruik van laptop onderdelen.
Als je een ITX PC samenstelt, dan kun je desktop onderdelen gebruiken en krijg je altijd betere prestaties voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevdschee
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-05 14:24
Als je af en toe een spelletje speelt, dan zou ik een deskmini x300 gebaseerd systeem bouwen met een AMD 5600g (cpu met graphics intern). Koop een nvme drive en flink wat RAM (SO-DIMM) erbij en je kunt gaan schroeven. Wil je ook wifi, dan zit dit er standaard niet bij. Heb je veel USB apparaten en geen usb hub in je monitor, dan moet je misschien een usb hub toevoegen. Als monitor zou ik de LG 32 inch 4K scherm kopen, die zijn niet te duur en niet te groot.

Houd je van een stil systeem, vervang dan de standaard geleverde CPU koeler(s) door een Noctua NH-L9a-AM4. Wil je het systeem tunen om extra stil te zijn verlaag dan de PPT in de BIOS (PBO setting) naar bijvoorbeeld 50-60 Watt.

Ik zou geen NUC kiezen, omdat deze best wel luid kunnen zijn onder load (dat vind ik persoonlijk erg vervelend) en de NUC's waarmee je kan gamen zijn best wel prijzig. Voordeel van een NUC: superklein.

[ Voor 30% gewijzigd door mevdschee op 16-09-2021 20:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Pak bv een NUC, een willekeurige monitor (vesa compatible), en een vesa montage plaat (oa voor nucs)

zie bv:
Afbeeldingslocatie: https://www.intel.com/content/dam/support/us/en/images/mini-pcs/nuc-kits/vesa-extension-bracket.jpg

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/817esUHWXOL._AC_SL1500_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81cB3FdOWAL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door mvrhrln op 16-09-2021 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik ben het eens met zowel @mevdschee als met @mvrhrln:

Koop een losse monitor met een kleine computer, zoals deze Deskmini,Dat gamet vele malen beter dan een NUC

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 16-09-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:51
De pricewatch: ASUS Mini PC PN51-BB555MDE1 is ook een leuke mini pc met Ryzen 5500U processor. VESA bracket zit erbij. Hoeft alleen geheugen en nvme in.
Pagina: 1