Iedereen enorm bedankt voor de algemene en specifieke inzichten. Leuk om dit allemaal te lezen.
Ik probeer hieronder op alles te reageren
TepelStreeltje schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:45:
Ik zit zelf in de luxe jachtbouw, als TBK'er die op z'n 30e is begonnen (langstudeerder).
Denk dat je met jou kennis echt een verrijking voor menig bedrijf kan zijn. Dat je niet meer mag lassen, is niet zo'n probleem, als je het werk van anderen aan kan sturen en kan keuren etc ben je goud waard (mocht je interesse hebben in groningen, heb ik nog wel contacten daar). Dat je daarna nog ICT stuff kan, maakt je heel breed, misschien dat een middelgroot bedrijf daar interesse in heeft omdat te combineren.
Echter is het brede juist ook beetje een probleem, herken ik bij mezelf ook toen ik begon met werken. TBK is echt een jack of all trade, master of nothing. Waar jij dan wel op een paar vlakken goed de diepte in gaat, dus dat is jouw specifieke voordeel dan weer.
En wat veel hier al zeggen, ik zou het hoger zoeken dan bij belsimpel. Je bent veel meer waard voor een bedrijf in de techniek (piping, olie/gas, scheepsbouw).
Maar goed, mijn 2 cent, je moet goed kijken wat je zelf wil
en met 2700 zit je op een redelijk start salaris imho, als je net van school komt. Wat niet helemaal jouw geval is
Je kan ook altijd een detacheerder bellen met je vragen, kijken wat ze voor jou kunnen doen.
Enige waar je op moet letten is dat, wanneer zij jou voorstellen bij een bedrijf, jij er niet kan soliciteren buiten hun om. (kan wel, maar wordt NIET gewaardeerd (kortom, je gooit je eigen glazen in bij veel partijen, ook die werkgever))
Dankjewel. Ik geloof dat ik zeker van waarde kan zijn binnen de petrochemie, scheepsbouw oid. Ik weet alleen niet zeker of ik er blij van word om daar straks weer te lopen. Ook zijn bedrijven als Engie, Stork, Verwater etc vaak mbo+ bedrijven (niks mis mee). Dan mis ik toch wel de ook hoogopgeleide collega die mij uitdaagt i.p.v. dat ik dagelijks aan dingen loop te trekken. Dit is natuurlijk generaliserend, maar wel hoe ik het management toen zag uit mijn werkerperiode.
Over een detacheerder zit ik ook na te denken, alleen mijn misschien ongegronde aanname is dat detachering = meer projecten, minder diep versus loondienst vaste werkgever = diepgang in een rol, minder breed.
redwing schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:58:
[...]
Ik heb geen ervaring bij Beslimpel, maar wel wat bij mensen uitzoeken/aannemen. Als je bij een gesprek met een bedrijf dezelfde duidelijkheid en diepgang laat zien als dat je hier doet ben je de stap starter echt wel al voorbij. Wat ik dan meestal zie gebeuren is dat je dan eerst een half jaar/jaar het bedrijf kan leren kennen waarna je gelijk doorstroomt naar de volgende functie (als ze dit aanbieden wel zwart op wit laten zetten)
Dit soort diepgang laat ik zeker zien. Ik vraag wel naar hoe bepaalde dingen verlopen, dynamieken binnen het team en de afdeling, positionering van het team en mogelijk van mij etc. Bedankt voor de leuke woorden.
pprs schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:06:
Geinig dat je hier veel meningen over Belsimpel als werkgever tegenkomt die puur en alleen op de branche gebaseerd zijn, zonder dat men het bedrijf zelf kent. Ik werk er inmiddels al 10,5 jaar met veel plezier dus ken het bedrijf goed. In alle eerlijkheid: stel deze vragen gewoon meteen aan de collega's, die vinden dat namelijk allemaal fijn en geven je graag de antwoorden. Veel van wat er in dit topic staat herken ik me niet in (eerder het tegendeel). Zonder reclame te willen maken mijn ongezouten mening over het bedrijf, wie weet heb je er wat aan.
Wil je snel rijk worden (heel dik betaald krijgen of weinig werk leveren voor veel geld), vind je functietitels belangrijk, wil je graag bij een traditioneel denkend bedrijf werken of bij een "simpele dozenschuiver", spreekt de corporate wereld je aan; kies dan niet voor Belsimpel. Dit is alles wat het bedrijf niet is. Ik bedoel dit echt niet flauw; als je dit belangrijk vindt is dit gewoon niet het bedrijf voor je. Men is gewoon down-to-earth, niet lullen maar poetsen qua mentaliteit en het bedrijf heeft meerdere spin-offs waar ook een FinTech gerelateerde bij zit. Vandaar dat ik me ook echt niet herken ik het dozenschuiflabel, er wordt juist aan de randen van wat mogelijk is gewerkt wat betreft techniek en innovatie. Ik snap dat dozenschuifimago op zich wel; ik zou zelf ook niet gedacht hebben dat dit er allemaal achter zat van te voren.
Ik werk er vanwege de volgende zaken; je krijgt veel verantwoordelijkheid ongeacht je leeftijd en werkervaring (ik heb 6 winkels geopend toen ik 23 was, als hoofdverantwoordelijke), de collega's zijn allemaal leuk, slim en hebben zin om dingen te verbeteren en misschien nog wel het belangrijkste: je leercurve als collega staat echt voorop. Ik denk dat je echt op kijkt van hoe skilled sommige van je toekomstige collega's zijn voor hun leeftijd, en daar wordt ook echt vol op ingezet. Dat is wel iets dat je ook echt leuk moet vinden. Als je meer voor je werk uitvoeren en dat is het gaat (wat prima is), dan zou ik niet voor Belsimpel kiezen. Voor techniek is nog wel belangrijk dat ze ook echt hun best doen om te zorgen dat je impact hebt met wat je maakt; vaak releasen, je krijgt de kans om je eigen werk door te ontwikkelen, etc.
Belsimpel betaalt gewoon goed. Voor technische collega's denk ik iets boven benchmark in de regio. Vergeet overigens ook de regio niet mee te nemen hierin, mensen gooien graag bedragen in dit soort topics maar de kosten voor levensonderhoud zijn in de regio Groningen ook lager. Er zijn zeker bedrijven die meer betalen, maar dan kom je wel redelijk snel bij detachering (of soortgelijk) uit in het Noorden.
Maar om terug te komen op wat ik eerder zei; dit zijn vragen die ze juist heel graag van je horen en zelf antwoord op geven. Je bent zeker niet de enige met dit soort twijfels, dus spreek het vooral naar hen uit. Wie weet tot later en succes met je sollicitatieproces als je doorgaat.
NB: dit is echt wat ik vind over Belsimpel, als ik hier niet achter stond zou ik het niet posten of mijn tekst erop aangepast hebben.
@
pprs ten eerste, enorm bedankt voor je uitgebreide reactie. Deze waardeer ik enorm.
Snel rijk, corporate of niet, kakkerig of niet, maakt me allemaal niet zoveel uit. Ik kan me goed een houding aanmeten in de meeste situaties. Wat ik graag wil van Belsimpel is een leuk team die mij echt kan stimuleren en veel kan leren. Ik ga deze vragen ook zeker stellen mocht ik bij het tweede gesprek komen. Inderdaad, ik ben op de hoogte van hun andere producten/services onder bepaalde merknamen. Dit, en de expansie naar 16 EU landen vind ik in een interessante combinatie.
Het punt wat je aanhaalt over kennis en leeftijd zie ik niet als een probleem. Ik vind het altijd juist vervelend als bedrijven betalen a.d.h.v. jaren. Er zijn zoveel mensen die ergens iets niets van bakken en er zijn juist zoveel (ook ongeschoolde) jonge mensen die met slimme oplossingen, producten of ideeën komen. Tijdens het interview waren er twee jongen mensen tegenover mij. Ik kijk daar niet anders tegenaan, want ze vroegen gewoon dezelfde dingen als dat andere mensen van 50 jaar mij hebben gevraagd. Leeftijd is een slechte graadmeter.
Als Belsimpel rondom de benchmarkcijfers betaalt is dat toch prima. Het 6 minuten fietsen/20 minuten wandelen zijn voor mij heel wat waard. Helemaal als we straks ook een gezinnetje hebben.
Nogmaals bedankt voor je antwoord en wellicht spreken we elkaar nog