Rookmelders 230v: toegevoegde waarde?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.622 views

Vraag

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Wat is eigenlijk het voordeel van 230v gevoedde rookmelders ten opzichte van de lithium-batterij versies?

Ik zie eigenlijk alleen nadelen van 230v:
- niet vrij te plaatsen
- groter

Daarnaast moet je ook deze om de 10 jaar vervangen, dus het enige voordeel van een vaste aansluiting is weg.

Echter, volgens het bouwbesluit moet in nieuwbouw de 230v versie geïnstalleerd worden. Enige reden die ik kan bedenken is dat koppeling meer afgedwongen wordt.

Wat zie ik over het hoofd?

Ik zit nu in het einde van een verbouwing, dus kan nog relatief eenvoudig extra kabels trekken voor rookmelders. Ik kan alleen geen reden vinden dat dit de investering waard is... (tov lithium gekoppelde rookmelders dan hè ;) rookmelders zijn nuttig)

Beste antwoord (via Zwartoog op 16-09-2021 20:25)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bij een rookmelder met 9V batterij moet je de batterij elk jaar vervangen, onafhankelijk van of de rookmelder op 230v is aangesloten. Als je wacht tot hij piept, ben je eigenlijk te laat.
Bij een rookmelder met lithiumbatterij moet je de rookmelder om de 5-10 jaar vervangen, onafhankelijk van of de rookmelder op 230v is aangesloten.

Het voordeel van 230v zit hem niet in het onderhoud maar in de betrouwbaarheid. Een melder op 230v werkt zolang er netspanning is, zelfs als de batterij onvoldoende spanning kan geven. Verkeerd gebruik (batterij eruithalen ipv vervangen; rookmelder op de verkeerde plek hangen; enz.) wordt ook teruggedrongen. In de praktijk gaat 38% van de rookmelders met batterij niet af, terwijl dat voor de melders met netvoeding maar 21% is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ze gaan niet op de meest onmogelijke momenten piepen dat de batterij leeg is.
Koppeling met andere rookmelders is meestal in voorzien.

Meer redenen dan dat kan ik me zo snel ook niet bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een 230v rookmelder heeft ook een backup batterij. Maar gebruikt dus 230 ipv de batterij voor zijn feitelijke werking. Een 230v begint alleen te piepen als de backup batterij op is, dat is zo om de paar jaar. Daarnaast heb je 230v rookmelders met een lithium backup accu. Werkt het zelfde, maar deze accu laadt ook op dus daar heb je 10 jaar lang geen omkijken meer naar :)

Waar jouw denkfout zit is dat 230v rookmelders altijd lithium accu's hebben. Da's onjuist :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23

--HYPER--392

Powered by Fiat

Ik heb thuis al die 230 spul verwijderd, setje fire angels gekocht met een losse co2 melder erbij. Ze zijn allemaal draadloos aan elkaar gekoppeld en de lithium batterij die erin zit gaat 10 jaar mee. Daarna moeten de melders sowieso vervangen worden.. heel blij mee.. ik zie ook geen meerwaarde voor een 230v versie

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Zwartoog
The Eagle schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:10:
Een 230v rookmelder heeft ook een backup batterij. Maar gebruikt dus 230 ipv de batterij voor zijn feitelijke werking. Een 230v begint alleen te piepen als de backup batterij op is, dat is zo om de paar jaar. Daarnaast heb je 230v rookmelders met een lithium backup accu. Werkt het zelfde, maar deze accu laadt ook op dus daar heb je 10 jaar lang geen omkijken meer naar :)

Waar jouw denkfout zit is dat 230v rookmelders altijd lithium accu's hebben. Da's onjuist :)
Nou ja, ik moet toch nieuw aanschaffen. Dan ga ik geen 230v model aanschaffen waar ik om de paar jaar batterijen van moet vervangen. Dan schiet je helemaal niets op boven een li-batterijmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zwartoog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:22:
[...]

Nou ja, ik moet toch nieuw aanschaffen. Dan ga ik geen 230v model aanschaffen waar ik om de paar jaar batterijen van moet vervangen. Dan schiet je helemaal niets op boven een li-batterijmodel.
Ah zo bedoel je het.
Een Li-batterijmodel loopt ook leeg, dan heb je een accu die je om de zoveel tijd moet bijladen. Een 230v model heeft als het ware een ingebouwde lader in zich en hoeft dus niet van het plafond af.
Van een 230v model heb je een accu versie (gaat 10 jaar mee), en een batterij versie (begint vanzelf te piepen als de batterij slecht is, meestal na een paar jaar).
Sowieso moet je die dingen om de max 10 jaar vervangen, want daarna is de sensor niet goed meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zwartoog
The Eagle schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:31:
[...]
Sowieso moet je die dingen om de max 10 jaar vervangen, want daarna is de sensor niet goed meer.
Exact mijn punt :) Beide uitvoeringen moet je na 10 jaar vervangen, en dan heeft de 230v geen voordelen (behalve misschien dat deze heel vaak af kan gaan, maar dan doe je sowieso iets niet goed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Laat ik het zo stellen: ik heb er 3 hangen, op 230v met een backup accu. Die hangen er sinds vorig jaar en dus hoef ik pas over een jaar of 9 een keer een trap of ladder op (zolder hangt heel ongemakkelijk hoog tegen de nok :X).
Ik had 230v met een 9v backup batterij. Daarvoor mocht ik om de paar jaar de trap op, afhankelijk van de kwaliteit van de 9v batterij.
Dan heb je nog het spul dat alleen op een (al dan niet oplaadbare) batterij loopt. Dat verbruikt alleen maar batterij, dus daar moet je vaker de trap voor op dan eens per een paar jaar.
Als je er prima bij kunt en je hebt nu niks hangen is dat een optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bij een rookmelder met 9V batterij moet je de batterij elk jaar vervangen, onafhankelijk van of de rookmelder op 230v is aangesloten. Als je wacht tot hij piept, ben je eigenlijk te laat.
Bij een rookmelder met lithiumbatterij moet je de rookmelder om de 5-10 jaar vervangen, onafhankelijk van of de rookmelder op 230v is aangesloten.

Het voordeel van 230v zit hem niet in het onderhoud maar in de betrouwbaarheid. Een melder op 230v werkt zolang er netspanning is, zelfs als de batterij onvoldoende spanning kan geven. Verkeerd gebruik (batterij eruithalen ipv vervangen; rookmelder op de verkeerde plek hangen; enz.) wordt ook teruggedrongen. In de praktijk gaat 38% van de rookmelders met batterij niet af, terwijl dat voor de melders met netvoeding maar 21% is.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-05 07:53
Zwartoog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:48:
Wat is eigenlijk het voordeel van 230v gevoedde rookmelders ten opzichte van de lithium-batterij versies?

Ik zie eigenlijk alleen nadelen van 230v:
- niet vrij te plaatsen
- groter

Daarnaast moet je ook deze om de 10 jaar vervangen, dus het enige voordeel van een vaste aansluiting is weg.

Echter, volgens het bouwbesluit moet in nieuwbouw de 230v versie geïnstalleerd worden. Enige reden die ik kan bedenken is dat koppeling meer afgedwongen wordt.

Wat zie ik over het hoofd?

Ik zit nu in het einde van een verbouwing, dus kan nog relatief eenvoudig extra kabels trekken voor rookmelders. Ik kan alleen geen reden vinden dat dit de investering waard is... (tov lithium gekoppelde rookmelders dan hè ;) rookmelders zijn nuttig)
Wat voor een gebouw ben je aan het verbouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

The Eagle schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:31:
Een Li-batterijmodel loopt ook leeg, dan heb je een accu die je om de zoveel tijd moet bijladen.
In dat geval verwar je de Lithium wegwerpbatterij met de Lithium oplaadbare accu.

Behalve de Lithium accu's die bekend zijn van bijvoorbeeld de mobiele telefoon, bestaan er ook op Lithium gebaseerde wegwerpbatterijen. Het bijzondere kenmerk van Lithium wegwerpbatterijen is vooral de zeer lange shelf life; 20 jaar volgens de verpakking.

Een rookmelder met een Lithium batterij hoef je nooit op te laden en je hoeft er nooit een nieuwe batterij in te doen; pas na 5 tot 10 jaar is de batterij leeg en dan gooi je de complete rookmelder weg omdat hij versleten is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Zwartoog
fopjurist schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:23:

Helder! Wat ik hieruit oppik is dat het voornamelijk "social engineering" is: ondeskundig verplaatsen, batterij vergeten te vervangen, burenirritatie verminderen omdat je rookmelder besluit leeg te gaan tijdens vakantie.

Technisch geen verschil, mits je ze goed hangt en ook daadwerkelijk vervangt na 10 jaar (of als ze gaan piepen).

Wat mij overigens wel verbaast is dat 21% van de wel aangesloten rookmelders niet af gaat. Hoe komt dat?

• Zwartoog
atsan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:23:
[...]

Wat voor een gebouw ben je aan het verbouwen?
Jaren '30 woningkje O+

Gips-op-rieten en ook de zachtbord plafonds zijn er uit, maar verder genoeg hout in huis. Anderzijds, bouwkundige "verzekerde" dat tegen de tijd dat de houten vloeren vlam gaan vatten, je al lang en breed gestikt bent door de rook van de inboedel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Zwartoog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:24:
[...]

Wat mij overigens wel verbaast is dat 21% van de wel aangesloten rookmelders niet af gaat. Hoe komt dat?
Uit de ruwe data blijkt dat het veelal gaat om situaties waarin rook niet bij de rookmelder komt. Ouderdom staat niet expliciet genoemd maar dat kan ook een oorzaak zijn. Met een lithiumbatterij voorkom je dat een rookmelder te lang wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zwartoog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:24:
[...]

Helder! Wat ik hieruit oppik is dat het voornamelijk "social engineering" is: ondeskundig verplaatsen, batterij vergeten te vervangen, burenirritatie verminderen omdat je rookmelder besluit leeg te gaan tijdens vakantie.

Technisch geen verschil, mits je ze goed hangt en ook daadwerkelijk vervangt na 10 jaar (of als ze gaan piepen).

Er is nog een dingetje. Als het goed is zitten de rookmelders allemaal op dezelfde groep, waardoor als er 1 afgaat de rest ook gelijk begint te bleren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• atsan
Zwartoog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:29:
[...]

Jaren '30 woningkje O+

Gips-op-rieten en ook de zachtbord plafonds zijn er uit, maar verder genoeg hout in huis. Anderzijds, bouwkundige "verzekerde" dat tegen de tijd dat de houten vloeren vlam gaan vatten, je al lang en breed gestikt bent door de rook van de inboedel.
Nu is mijn bouwbesluit kung-fu een beetje roestig maar staat daar in dat je rookmelders op netstroom moet hebben? :/

Volgensm mij niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Erasmo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:03:
[...]

Er is nog een dingetje. Als het goed is zitten de rookmelders allemaal op dezelfde groep, waardoor als er 1 afgaat de rest ook gelijk begint te bleren.
Voor een koppeling is het niet voldoende (doch noodzakelijk) dat ze op dezelfde groep zijn aangesloten, maar moet er tevens een oranje koppeldraad worden geïnstalleerd. Dat is sowieso aan te raden, maar alleen verplicht als de vluchtweg langer dan 15 meter is.
atsan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:56:
[...]

Nu is mijn bouwbesluit kung-fu een beetje roestig maar staat daar in dat je rookmelders op netstroom moet hebben? :/

Volgensm mij niet
Jawel. Het bouwbesluit verwijst sinds 1 januari 2013 naar de primaire inrichtingseisen van NEN 2555, waarin een lichtnetaansluiting wordt voorgeschreven. Art. 2.146 lid 7 Bouwbesluit 2003 noemt de eis ook al voor bepaalde ruimtes.

[ Voor 36% gewijzigd door fopjurist op 16-09-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
fopjurist schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:11:
[...]

Jawel. Het bouwbesluit verwijst sinds 1 januari 2013 naar de primaire inrichtingseisen van NEN 2555, waarin een lichtnetaansluiting wordt voorgeschreven. Art. 2.146 lid 7 Bouwbesluit 2003 noemt de eis ook al voor bepaalde ruimtes.
Interresant, echter lees ik in het artikel dat de nen alleen gehanteerd moet worden in geval van nieuwbouw of functiewijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
fopjurist schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:23:

Nou vind ik wel meevallen, ik heb altijd al rook melders en CO2melders gehad en de batterijen gaan wel 5 jaar mee. Als ze piepen gaan ze nog ruim een week mee.
En als de stroom uitvalt doen ze het ook niet.
Die batterij melders kun je overal ophangen. En af en toe testen kan nooit kwaad. Bij een collega bleek er eentje op 220 het nooit te hebben gedaan omdat bleek dat hij met de bouw verkeerd was aangesloten 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
atsan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:09:
[...]

Interresant, echter lees ik in het artikel dat de nen alleen gehanteerd moet worden in geval van nieuwbouw of functiewijziging?
Is ook niet verplicht voor bestaande bouw, maar het kan geen kwaad om met een scheef oog naar de maatstaven van nieuwbouw te kijken tijdens een renovatie, en indien nuttig en haalbaar, toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generalinternet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik zocht ook even op de toegevoegde waarde van de 230v optie. Schijnt dus iets betrouwbaarder te zijn. Vanochtend werden wij gewekt door de lege batterij piep van één van de 3 rookmelders. Sinds de bouw van de woning in 2015 was dit de eerste keer. Er zat een gewone 9V Duracel Plus batterij in. Die heeft het dus 9 jaar volgehouden. Zojuist 3 nieuwe rookmelders besteld. Volgend jaar moest ik ze toch vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:41

Sharky

Skamn Dippy!

HereIsTom schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:33:
Bij een collega bleek er eentje op 220 het nooit te hebben gedaan omdat bleek dat hij met de bouw verkeerd was aangesloten 8)7
In 2016 heb ik een huis gekocht dat in 2006 is gebouwd. Na een jaar besloot ik de melders ook maar te vervangen met het oog op leeftijd, die bleken ook helemaal niet aangesloten te zijn. Geen idee waarom, maar lekker veilig allemaal 8)7

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Generalinternet dit topic is uit 2021. Kortom dit mag wel dicht nu
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.