Slecht wifi bereik verbeteren ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25

Mijn vraag

we hebben momenteel proximus als provider voor internet en tv (geen vaste lijn) woonachtig in belgie.
onder is de wifi prima maar boven is het signaal echter niet zo heel sterk.
momenteel hebben we een wifi repeater in een stopcontact zitten linkje naar het type.
https://www.bol.com/be/nl...nMeC08oTHgjgaAsmFEALw_wcB
maar hier wil ik eigenlijk vanaf en een beter / sneller / stabieler netwerk gaan creeeren omdat we ook deels met domotica willen beginnen (homey) vooral in de bovenverdieping / tuin gedeelte.

Relevante software en hardware die ik gebruik

als modem heb ik een B box 3 of (v) van proximus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ik heb al gezocht naar verschillende dingen namelijk wifi mesh / acces points / routers.

ik heb vanuit mijn modem verschillende UTP kabels getrokken naar de boven verdieping voor tv/internet.

kan ik op de boven verdieping een losse router plaatsen voor wifi boven en alsook mijn game pc aan te sluiten voor een stabieler netwerk of is het eerder beter om voor een acces point of mesh netwerk te gaan ?
of eventueel de modem zelf vervangen voor een beter exemplaar ?

zelf snap ik de verschillen niet meer omdat het als noob allemaal vrijwel hetzelfde lijkt, maar zover ik heb gevonden is het meest geschikte een mesh netwerk ook ivm domotica ?
bij het aanschaffen van iets dergelijks waar moet ik dan rekening mee houden bv snelheid, aantal poorten, wifi 6 ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

In geval van kabels altijd voor een accesspoint kiezen. Als je niet genoeg netwerkkabels naar boven hebt, kan je dat oplossen door daar een switch neer te zetten waar de apparaten boven op aangesloten worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Philtjens
lier schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:55:
In geval van kabels altijd voor een accesspoint kiezen. Als je niet genoeg netwerkkabels naar boven hebt, kan je dat oplossen door daar een switch neer te zetten waar de apparaten boven op aangesloten worden.
Kan je misschien ook wat meer uitleg geven over waarom het dan beter is voor een acces point ipv iets anders ? En deze sluit ik dan ook gewoon simpel aan op de huidige utp kabels wat naar de kamer lopen ?

Nadeel is dan wel in de tuin ligt geen utp kabel maar daar zou ik de wifi repeater wel kunnen hergebruiken aangezien we daar toch niet zoveel zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Philtjens schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:59:
Kan je misschien ook wat meer uitleg geven over waarom het dan beter is voor een acces point ipv iets anders ? En deze sluit ik dan ook gewoon simpel aan op de huidige utp kabels wat naar de kamer lopen ?
Mesh staat voor wireless backhaul (verbinding met je netwerk) en is daarmee per definitie inferieur. Een router aansluiten kan uiteraard ook, maar als je die verkeerd configureert en aansluit kan je hele nare problemen krijgen. En of het voor jou lastig is om aan te sluiten...dat weet ik niet. Wellicht biedt je provider een mooie Wifi uitbreiding aan die je via een kabel kan aansluiten?
Nadeel is dan wel in de tuin ligt geen utp kabel maar daar zou ik de wifi repeater wel kunnen hergebruiken aangezien we daar toch niet zoveel zitten.
Of een kabel naar de tuin trekken...een beetje Tweaker >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
Philtjens schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:59:
[...]

Als je iets aan een kabel kunt hangen (en niet mobiel is), heeft een kabel altijd de voorkeur. Simpelwel omdat je daarmee hogere snelheden haalt, stabiel is, en (relatief) vrij van storing (bv intensief gebruik, WiFi sigbaal buren, slecht weer, magnetron, etc).

In principe is het voldoende om één kabel naar boven te trekken, en daar een switch aan te hangen. Aan die router hang je dan je game PC aan, en het WiFi AP.

Wil je geen extra routerswitch, dan trek je 2 kabels: PC en AP.

Een bedraad AP heeft grote voordelen tov een mesh-netwerk: bij een mesh-netwerk halveert de bandbreedte bij elke "hop" die er gemaakt wordt - hij moet dan zowel sturen als ontcangen via WiFi.

In principe kun je elke router-met-wifi zo installeren als een extra AP en switch in een. Nadeel is wel dat je dan handmatig op de juiste SSID (WiFi-netwerknaam) moet overschakelen als je naar de zolder gaat.

Wil je het echt netjes doen, dan kom je bij systemen zoals Unify van Ubiquiti: die hebben één SSID en zetten de mobiele apparaten automatisch en naadloos naar het beste AP. Maar dat is dan ook een andere prijsklasse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Zwartoog schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:26:
[...]

Als je iets aan een kabel kunt hangen (en niet mobiel is), heeft een kabel altijd de voorkeur. Simpelwel omdat je daarmee hogere snelheden haalt, stabiel is, en (relatief) vrij van storing (bv intensief gebruik, WiFi sigbaal buren, slecht weer, magnetron, etc).

In principe is het voldoende om één kabel naar boven te trekken, en daar een switch aan te hangen. Aan die router hang je dan je game PC aan, en het WiFi AP.

Wil je geen extra router, dan trek je 2 kabels: PC en AP.

Een bedraad AP heeft grote voordelen tov een mesh-netwerk: bij een mesh-netwerk halveert de bandbreedte bij elke "hop" die er gemaakt wordt - hij moet dan zowel sturen als ontcangen via WiFi.

In principe kun je elke router-met-wifi zo installeren als een extra AP en switch in een. Nadeel is wel dat je dan handmatig op de juiste SSID (WiFi-netwerknaam) moet overschakelen als je naar de zolder gaat.

Wil je het echt netjes doen, dan kom je bij systemen zoals Unify van Ubiquiti: die hebben één SSID en zetten de mobiele apparaten automatisch en naadloos naar het beste AP. Maar dat is dan ook een andere prijsklasse :)
Ik heb op 3 kamers utp kabels liggen ook met oog op de toekomst moest er een tv komen of iets dergelijks.

Extra routers gebruik ik liever niet aangezien ik niet voldoende kennis heb om deze netwerken handmatig te selecteren.

Ik weet ook niet wat bedoeld word met een switch ?

Voor de AP had ik de volgende op het oog.

Ubiquiti UniFi AC Pro

Denk dat dit zelfs nog een overkill is maar dan zit ik wel zeker goed.

Deze AP heeft 2 ingangen dus als ik het goed begrijp kan ik met 1 utp kabel deze aansluiten en van daaruit aftakken en een nieuwe utp kabel rechtstreeks door trekken naar mijn pc dan ?

Is het trouwens verstandig om een model te kiezen met wifi 6 ipv 5 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Philtjens Misschien is het verstandig je dan eerst erin te verdiepen wat nu de verschillende apparaten in een netwerk doen. Dan snap je wat je aan het doen bent. Anders is het verstandiger dit uit te besteden aan een bedrijf.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
De termen Router/switch worden vaak door elkaar gebruikt. Een router verbindt verschillende typen netwerken (bv WiFi en bedraad), terwijl een switch "van één kabel meer kabels maakt". Voor een (domme) switch is geen kennis nodig: stroom erop, netwerkkabels erin, en je deelt overal je netwerk. Een modem daarentegen is eigenlijk een zeer uigebreide router, en zet het binnenkomende ISP-signaal (telefoon/kabel/glas) om naar een binnenverbinding. De functionaliteiten lopen echter in elkaar over. Het modem van je ISP is meestal ook een WiFi AC en heeft netwerkpoorten, dus is een modem, router en switch in één.

Maar in jouw opzet hoef je dus niet per se een extra switch te installeren. Die Unifi AC Pro heeft idd een secondary doorvoerpoort (eigenlijk een mini-switch). Dus Modem ISP -> AC Pro -> PC, dan heb je je PC bedraad en ook WiFi op zolder.

Als je dan nog een tweede Unifi AC koopt voor beneden en de WiFi uitschakelt van het modem van je ISP, dan heb je in heel het huis één draadloos netwerk.

Edit: Oh ja, WiFi 5 of 6: alleen de allernieuwste telefoons/tablets hebben WiFi 6. Heb je er wat aan in een klein huishouden zonder Gb+ internet? Ik betwijfel het. Maar als het qua kosten niet veel uit maakt, gewoon 6 nemen natuurlijk :)

Verder ook wat @Frogmen zegt: het kan geen kwaad als je ook zelf op onderzoek uit gaat naar de begrippen zoals modem, switch, etc. Je gedachtengang is in principe goed, maar het komt pas tot leven als je er echt mee gaat spelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zwartoog op 21-09-2021 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Zwartoog schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:39:
De termen Router/switch worden vaak door elkaar gebruikt. Een router verbindt verschillende typen netwerken (bv WiFi en bedraad)
Een router wordt gebruikt om twee, of meer, verschillende netwerken met elkaar te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

Zwartoog schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:26:
[...]

Wil je geen extra router, dan trek je 2 kabels: PC en AP.

Je gooit nu wel zelf ook switch en router door elkaar heen... De TS is al een beetje noob en dit helpt niet mee.. Edit je post ff...
In principe is het voldoende om één kabel naar boven te trekken, en daar een switch aan te hangen. Aan die SWITCH hang je dan je game PC aan, en het WiFi AP.

Wil je geen extra SWITCH, dan trek je 2 kabels: PC en AP.
En je uitleg over modems in die andere post is ook niet zo relevant. Laat dat erbuiten, maakt het alleen maar weer verwarrender voor de TS..

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.

Router/Modem van je provider is vaak ook nog eens een draadloos AccessPoint en Switch (met 4 poorten meestal).. Dus in dat kleine kastje van je provider zit alles al.. Maar WiFi is vaak drama omdat dat ding vaak in de meterkast hangt.

Best practice:
1) WiFi uitschakelen op je modem/router van je provider
2) 1/2/3/4 kabels trekken vanuit de plek van je Router/Modem naar de plekken waar je wilt
3) Daar plaats je:
- Of je een fatsoenlijk AccessPoint
- Of een switch van 2 tientjes (Netgear/TP-Link) als je daar meerdere "uitgangen" nodig hebt.. Op 1 van die uitgangen kan je dan natuurlijk weer een AccessPoint aansluiten

Dit is de basis. Als je dat snapt kun je verder met:

- Er zijn dus AccessPoint die ook nog een "uitgang" hebben, dat is dus een AccessPoint en mini-switch in 1
- Er zijn ook AccessPoints die op POE werken. Dan heb je geen power-adapter meer nodig (maar wel een POE switch)
- Je kan (oude/goedkope) routers ook als AccessPoint inrichten. Dan heb je switch+accesspoint in 1.
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 21-09-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Zwartoog schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:39:
De termen Router/switch worden vaak door elkaar gebruikt. Een router verbindt verschillende typen netwerken (bv WiFi en bedraad), terwijl een switch "van één kabel meer kabels maakt". Voor een (domme) switch is geen kennis nodig: stroom erop, netwerkkabels erin, en je deelt overal je netwerk. Een modem daarentegen is eigenlijk een zeer uigebreide router, en zet het binnenkomende ISP-signaal (telefoon/kabel/glas) om naar een binnenverbinding. De functionaliteiten lopen echter in elkaar over. Het modem van je ISP is meestal ook een WiFi AC en heeft netwerkpoorten, dus is een modem, router en switch in één.

Maar in jouw opzet hoef je dus niet per se een extra switch te installeren. Die Unifi AC Pro heeft idd een secondary doorvoerpoort (eigenlijk een mini-switch). Dus Modem ISP -> AC Pro -> PC, dan heb je je PC bedraad en ook WiFi op zolder.

Als je dan nog een tweede Unifi AC koopt voor beneden en de WiFi uitschakelt van het modem van je ISP, dan heb je in heel het huis één draadloos netwerk.

Edit: Oh ja, WiFi 5 of 6: alleen de allernieuwste telefoons/tablets hebben WiFi 6. Heb je er wat aan in een klein huishouden zonder Gb+ internet? Ik betwijfel het. Maar als het qua kosten niet veel uit maakt, gewoon 6 nemen natuurlijk :)

Verder ook wat @Frogmen zegt: het kan geen kwaad als je ook zelf op onderzoek uit gaat naar de begrippen zoals modem, switch, etc. Je gedachtengang is in principe goed, maar het komt pas tot leven als je er echt mee gaat spelen.
heb zelf al gezocht maar vind het gewoon onduidelijk omdat het voor een noob uiteindelijk bijna allemaal op hetzelfde lijkt :)

maar goed er is veel duidelijk geworden het zal dus dan een AP worden.

misschien nog een domme vraag maar hoe kan ik de wifi van de router uitzetten ? dit is een standaard modem en vermoed dat de AP qua snelheid en stabiliteit ook beter is dan de basis router zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

Inloggen op de router en dan WiFi uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ga het op een jip-en-jannekemanier proberen, want je zegt eerlijk dat je op dit gebied een leek bent. Dit met de kans dat ik je ook dingen vertel die je allang weet. Allereerst vergeet gewoon even die wifi, want de situatie in je huis lijkt me uit je verhaal nogal moeilijk voor een goede wifi-verbinding. Komt overigens vaak voor en daarom is de al gegeven opmerking gewoon waar, gebruik als het kan altijd kabel, Dus maak gewoon geen gebruik van die wifi, uitschakelen in je modem of router is meestal helemaal niet nodig.

Dan een modem en of een router. Een router is altijd nodig als je meer dan één computer wil aansluiten, want alleen dan krijgt elke computer z'n eigen benodigde ip-adres. Via de router krijg je op elke aangesloten computer een zogenaamd lokaal ip-adres. Vergelijk een ip-adres met je gewone huisadres, zonder adres kan de postbode niet weten waar hij/zij de voor jou bestemde brieven e.d. moet afleveren. Op dezelfde manier kan een datastroom alleen z'n bestemming bereiken als deze vergezeld gaat met een ip-adres.
Laat je die router achterwege, dan heb je alleen het bij je abonnement horende ip-adres dat je krijgt van je provider. Maar de huidige modems hebben een ingebouwde router, althans als hij in de juiste modus staat ingesteld, hier over later. Meestal is dat echter de standaardinstelling.

Een switch lijkt op een router, maar heeft niet die routerfuncties aan boord en is derhalve alleen maar een verdeler die het b.v. mogelijk maakt om met één kabel te volstaan van modem of router naar een andere verdieping met meerdere computers.

Die modus waarin je modem staat ingesteld is standaard de routermode. Maar sommigen laten om nu nog niet nader genoemde redenen die functie liever uitvoeren door een externe router en schakelen die in de modem uit. Dat heet dan officieel bridgemode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Kun je niet zon wifi booster bekabeld boven aansluiten?

https://www.proximus.be/n...oor-tv/wi-fi-booster.html

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1