34'' UltraWide voor werk en prive voor gevoelige ogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een 34'' ultrawide beeldscherm maar ik raak een beetje verdwaalt in de vele opties. Hopelijk geeft jullie suggesties en advies wat licht in de duisternis :-).

Ik ben marketeer voor een IT-bedrijfje en werk 50/50 op kantoor/thuis. Echter, mijn thuiswerkplek kan nog wel wat verbetering gebruiken en een mooi groot beeldscherm leek mij een goed begin! Daarnaast is mijn werkgever zo vriendelijk om dit te sponsoren. Mijn voorkeur gaat uit naar een 38'' maar met een budget van rond de €600 gaat dat niet lukken. Momenteel gebruik een 27’’ IIyama dus een 34’’ is sowieso een super upgrade, daarnaast moeten we natuurlijk een gegeven paard niet in de bek kijken.

De laptop die ik nu gebruik voor werk is een Thinkpad P15v Gen1 maar deze wordt geüpgraded naar een MBP 16’’ M1x als deze (hopelijk/eindelijk/ooit) gelanceerd wordt. Ook gebruik ik de laptop voor mijn privédoeleinde en speel er zo af en toe wat games op. De switch naar ARM zal waarschijnlijk wat roet in het eten gooien maar dat zien we dan wel weer :-)

Mijn meest gebruikte tools zijn Analytics, MailChimp, Slack, Grafana, Publer, Outlook, Excel en zo af en toe Photoshop/Illustrator. Niet zo heel spannend dus. Voor privé wil ik zo af en toe nog wel eens Première of Lightroom gebruiken. Als mijn vriendin het toelaat (lees: is niet thuis) dan speel ik nog wel eens een potje Dota2 of Faster than Light. Ik heb ook nog GrimDawn ongebruikt in mijn steam-libary staan die ik hoogstwaarschijnlijk wel ga uitproberen, daarnaast zal ik hier en daar wat games kopen maar ik zou mijzelf geen echte gamer meer noemen.

Het ding waardoor ik erg twijfel is doordat mijn ogen erg gevoelig zijn voor licht. Daarom zoek ik een beeldscherm wat juist smooth en vriendelijk voor de ogen is. De helderheid van mijn beeldscherm staat bijna altijd onder de 50% omdat het anders gewoon te fel is. Felle kleuren zijn voor mij dus ook niet belangrijk, goede kleuren daarintegen wel.

Ik denk zelf aan het volgende maar weet niet zeker of dit klopt:
  • Volgens CoolBlue moet ik kiezen voor IPS ipv VA als ik een goede kleurweergave wel. Maar ik lees ook reviews van VA beeldschermen waar ze erg tevreden zijn over de kleurweergave. Dusja, ligt denk ik meer aan de kwaliteit van het beeldscherm dan alleen aan het paneel(?)
  • Minimaal 100hz = smoother en dus zachter voor de ogen.
  • HDR 600 omdat dit 10-bit is (en meer kleuren) waardoor de helderheid omlaag kan.
Met het budget wat ik heb kan ik bovenstaande eisen niet allemaal halen, dus zie dit meer als een voorkeur. Zelf heb ik de volgende beeldschermen gevonden:

10-bit Hoogste voorkeur bovenaan
pricewatch: LG 34WN80C-B Zwart = 60Hz, IPS, 5ms, 10-bit
pricewatch: Dell P3421W Zilver, Zwart = 60hz, IPS, 5ms, 10-bit
pricewatch: MSI Optix MPG341CQR Grijs = 144Hz, VA, 1ms, 10-bit

8-bit Hoogste voorkeur bovenaan
pricewatch: Samsung C34J791 Wit = 100Hz, VA, 4ms, 8-bit
pricewatch: LG 35WN75C-B Zwart = 100hz, VA, 5ms, 8-bit
pricewatch: Dell S3422DW Zilver, Zwart = 100Hz, VA, 4ms, 8-bit
pricewatch: Philips B-line 346B1C Zwart = 100Hz, VA, 4ms, 8-bit
pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart = 144Hz, VA, 1ms, 8-bit

Super mooi maar hoogstwaarschijnlijk boven het budget
pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart
pricewatch: Alienware AW3420DW Zwart

Bedankt voor het lezen van deze muur van tekst :-). Mochten jullie advies hebben dan hoor ik het graag!

Alle reacties

• len.asdf
Ik had niet door dat het zo'n moeilijke vraag was :]

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09-2025

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

len.asdf schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:34:
Ik had niet door dat het zo'n moeilijke vraag was :]
Met het scherm kan ik je niet helpen, maar probeer voor je ogen eens https://justgetflux.com/.

• len.asdf
Uzuhl schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:37:
Met het scherm kan ik je niet helpen, maar probeer voor je ogen eens https://justgetflux.com/.
Dat klinkt goed! Ik ga het gelijk proberen!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
len.asdf schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:45:
• Volgens CoolBlue moet ik kiezen voor IPS ipv VA als ik een goede kleurweergave wel. Maar ik lees ook reviews van VA beeldschermen waar ze erg tevreden zijn over de kleurweergave. Dusja, ligt denk ik meer aan de kwaliteit van het beeldscherm dan alleen aan het paneel(?)
• Minimaal 100hz = smoother en dus zachter voor de ogen.
• HDR 600 omdat dit 10-bit is (en meer kleuren) waardoor de helderheid omlaag kan.
Deze drie punten begrijp ik niet.. IPS is goed maar VA heeft een beter contrast. Voor kantoorwerk kan VA denk ik best een goede keuze kan zijn.
We hebben het over LCDs, niet over oude CRTs, dus refresh rate heeft weinig met 'zacht' voor de ogen te maken. Wat je wil is een backlight zonder PWM dimming.

De helderheid kan zonder HDR 600 en 10-bit ook gewoon omlaag?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
len.asdf schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:45:
Mijn voorkeur gaat uit naar een 38'' maar met een budget van rond de €600 gaat dat niet lukken.
43" 2160p? ;) pricewatch: LG 43UN700-B Zwart

• len.asdf
Olaf van der Spek schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:05:
Deze drie punten begrijp ik niet.. IPS is goed maar VA heeft een beter contrast. Voor kantoorwerk kan VA denk ik best een goede keuze kan zijn.
We hebben het over LCDs, niet over oude CRTs, dus refresh rate heeft weinig met 'zacht' voor de ogen te maken. Wat je wil is een backlight zonder PWM dimming.

De helderheid kan zonder HDR 600 en 10-bit ook gewoon omlaag?
Bedankt voor de input!
VA is vaak ook goedkoper dan een IPS, las alleen wel dat VA soms het beeld een beetje verstoord/uitsmeert in de hoeken. Blijkbaar maakt de kijkhoek daar ook uit. Maargoed, voor kantoor is dat niet zo heel belangrijk natuurlijk.

Daarnaast kan je schijnbaar ook veel instellen tegenwoordig. En zoals je zegt gewoon helderheid omlaag, ik zocht gewoon de beste combi! Hoe kan ik trouwens zien of een beeldscherm PWM dimming gebruikt of juist niet? Want staat niet direct tussen de specs, of kijk ik verkeerd?

Trouwens, ik moet het statement over 38'' en groter even terugtrekken want een 34'' is de grootste die een beetje normaal op mijn bureau past :]. Groter zou wel kunnen maar dan heb ik weinig ruimte over, daarnaast ben ik ook bang dat een 38'' of groter te zwaar is voor monitor arm op mijn -niet al te stevige- bureaublad.

Qua prijs mag ik uiterlijk tot de 650 trouwens. Dus ik dacht aan de volgende opties (mits ze geen PMW dimming hebben... maarja, waar te checken?)
pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart --> VA / 1ms / 144hz / deze hebben mijn collega's
pricewatch: Acer Nitro XV340CKP Zwart --> IPS / 1ms / 144hz / kijkhoek schijnt slecht te zijn
pricewatch: Dell P3421W Zilver, Zwart --> IPS / 5ms / 60hz
pricewatch: LG 35WN75C-B Zwart --> VA / 5ms / 100hz
pricewatch: MSI Optix MPG341CQR Grijs
pricewatch: LG 34WN80C-B Zwart 60hz / ips / 5ms

Die Dell of LG schijnen echt top dingen te zijn, alleen vraag ik mij af of ik het verschil ga zien tussen 60hz en 100hz? Die MSI lijkt ook wel top alleen ben bang dat je vooral voor die RGB opties aan de voorkant extra betaald... wat voor mij volledig overbodig is natuurlijk.

Edit: Ik lees nu dat de 35inch van LG juist veel problemen heeft met Apple.. misschien is dat dan niet het meest verstandige ..?

[ Voor 5% gewijzigd door len.asdf op 23-09-2021 12:48 ]

• len.asdf
Bedankt dames & heren voor de imput
Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan: pricewatch: LG 34WP85C Zwart

[ Voor 4% gewijzigd door len.asdf op 24-09-2021 09:17 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 10:18

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zie in de topicstart niks over resolutie. Ben je er van bewust dat al deze schermen een lagere resolutie hebben dan een 4K scherm? Als je straks met een Macbook met Retina-scherm er naast zet ga je dat verschil wel zien.

Voor iemand met gevoelige ogen en kantoorwerk met veel tekst en diagrammen zou ik juist verwachten dat een hoge resolutie de voorkeur heeft. Met scaling wordt alles niet superklein maar wel superscherp.

Ik heb zelf de 27" Dell U2720Q op mijn thuiskantoor. Groot pluspunt van dit scherm was de optionele soundbar met goede ingebouwde microfoons waarmee je goed met collega's kan praten zonder steeds dingen op je hoofd klemmen of in je oren te hoeven proppen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• len.asdf
Johnny schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:28:
Ik zie in de topicstart niks over resolutie. Ben je er van bewust dat al deze schermen een lagere resolutie hebben dan een 4K scherm? Als je straks met een Macbook met Retina-scherm er naast zet ga je dat verschil wel zien.

Voor iemand met gevoelige ogen en kantoorwerk met veel tekst en diagrammen zou ik juist verwachten dat een hoge resolutie de voorkeur heeft. Met scaling wordt alles niet superklein maar wel superscherp.

Ik heb zelf de 27" Dell U2720Q op mijn thuiskantoor. Groot pluspunt van dit scherm was de optionele soundbar met goede ingebouwde microfoons waarmee je goed met collega's kan praten zonder steeds dingen op je hoofd klemmen of in je oren te hoeven proppen.
Je hebt zeker een goed punt! Echter, dacht ik eerst dat ruimte belangrijker zou zijn dan resolutie voor werk efficientie. Vandaar de keuze voor 34'' en geen 27'' 4k, want ik dacht dat qhd voldoende zal zijn. Maargoed, nu twijfel ik weer alleen moest ik gisteren een beslissing maken. Uiteindelijk voor een IPS scherm van LG gekozen wat gemaakt is voor kantoor werk. Mooie kleuren en je kan veel instellen. Daarnaast merkte ik dat f.lux mij al erg goed helpt (door handmatig het scherm minder blauw te laten weergeven).

Mocht dit uiteindelijk allemaal niet goed zijn stap ik over naar een 4k (hopelijk in UW formaat :-))

(terzijde: van mijn vriendin moest ik gewoon minder achter die computer zitten... maar ach, aard van het beestje :-))

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Een groter scherm geeft niet 'meer ruimte', het bepaald hooguit hoe ver weg je kan zitten.

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:03
Tevreden met je keuze? Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een UltraWide, al zijn een hoop modellen niet verkrijgbaar door productie- / leveringsproblemen.

• len.asdf
pipo1000 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:02:
Tevreden met je keuze? Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een UltraWide, al zijn een hoop modellen niet verkrijgbaar door productie- / leveringsproblemen.
Erg tevreden! Mooi helder en scherp beeld onder een brede kijkhoek. De LG software is een toevoeging en de extra aansluitingen op het beeldscherm genoeg. Helaas kan ik het beelscherm nog niet optimaal gebruiken vanwege de krakkemikkige videokaart van mijn laptop. 10-bit werkt dus helaas nog niet... Ondanks dat ben ik zeer tevreden.

Wat voor eigenschappen ben je naar op zoek?

Disclaimer: Ik kwam van een 27'' en dan is een 34'' al snel een super upgrade!
Pagina: 1