Ik wil mijn bios updaten. Ryzen 5 cpu, Asrock moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
I wil mijn bios updaten omdat dit misschien een probleem oplost waarbij mijn desktop bevriest.

Pc lijkt niet te crashen, maar stopt soms met input van de muis en keyboard te accepteren.
De muisaanwijzer is dan bevroren, en ik kan ook niet via ctrl +alt + F1 naar de commandline.
(openSUSE tumbleweed)

Omdat ik ooit iets gelezen heb op Phoronix over USB en Ryzen processoren, vraag ik me af of een bios update dit kan oplossen.

Dus ik ga naar de asrock site, en daar raak ik het spoor bijster.

B450M Pro4 Ryzen 5 2600 6 cores

Via google vond ik: Ryzen 5 2600—Zen+ (12nm), Pinnacle Ridge (desktop CPU)

Maar dan staat er op de site van asrock:
1. Update AMD AGESA ComboAM4v2 1.2.0.3b
2. Improve USB compatibility

*ASRock do NOT recommend updating this BIOS if you are going to use Pinnacle, Raven or Summit Ridge CPU on your system.
*Before updating this BIOS, please also read the description in previous BIOS version.

:?

Deze mededeling staat ook bij de bios versie die ik nu gebruik. 3.6 :?

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Sinds wanneer gebruik je dat BIOS al? Sinds wanneer treden de problemen op? Als je aan je hardware niks veranderd hebt en je het probleem hiervoor niet had (maanden/jarenlang) is het onwaarschijnlijk dat het aan je BIOS ligt en ook onwaarschijnlijk dat een BIOS-update het gaat oplossen. De nieuwe BIOS-versies zijn vooral voor de Ryzen 3000/5000 series en daar is inderdaad vanwege de grootte de keuze gemaakt om oudere CPU's niet meer te ondersteunen. Deze USB-problemen kwamen overigens ook vooral bij deze nieuwere CPU's voor (voor zover ik weet) en niet per se bij de oudere zoals die jij hebt.

Je zou eventueel kunnen proberen te downgraden naar de meest recente versie die nog wel geschikt is voor jouw CPU, wie weet helpt dat, maar dat lijkt me meer vanuit oogpunt van compatibiliteit met je huidige CPU dan om echt je probleem op te lossen.

Wat wel kan is dat je muis/keyboard kapot aan het gaan zijn, hoewel dat onwaarschijnlijk is als dat tegelijk gebeurt, of dat er iets anders problemen veroorzaakt (harddisk bijvoorbeeld). Kijk in je syslogs en in dmesg wat daar allemaal voor gek gedoe gemeld staat. Verder kan je proberen deze opnieuw in te pluggen als het probleem zich voordoet en ze in andere USB-poorten te steken. Ook een ander toetsenbord en andere muis kunnen het een en ander uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 16-09-2021 14:32 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vage melding van Asrock, lijkt ermee te maken te hebben dat bepaalde borden slechts een 16 MB BIOS module hebben terwijl andere borden 32 MB hebben: https://www.techpowerup.c...atibility-promise.257201/

Geen idee wat de consequenties zijn en wat het voor je betekent. Maargoed aangezien je toch al een BIOS hebt met deze warning kan een iets nieuwere versie daarvan ook geen kwaad... toch? :+ Mogelijk even contact zoeken met Asrock support..

Het is inderdaad wel belangrijk om even aan te geven hoe lang de problemen zich al voordoen. Is dat plotseling gekomen of al vanaf het begin zo?

[ Voor 17% gewijzigd door stin00 op 16-09-2021 14:42 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:05
Op mijn B450 itx/AC is 3.70 de laatste stabiele BIOS met Pinnacle Ridge (2500X heb ik erin). Alle nieuwere versies geven problemen.

• Gps4l
Alvast bedankt.

Het bevriezen van de desktop heb ik al sinds ik deze pc nieuw gebouwd heb.
Ik gok nu iets van een jaar geleden.

Het vreemde is dat het vaak dagen lang niet gebeurd, en ik hoopte eerst dat een Linux update het probleem wel zou oplossen.

Ik zou kunnen kijken of dit ook gebeurd op windows 10, maar dan moet ik waarschijnlijk dagen lang windows gaan gebruiken. Ik heb namelijk op Linux al een paar keer gedacht dat het probleem weg was, maar niet dus.

Omdat ik, als het gebeurd ook niet meer naar de commando regel kom, kan ik ook niet kijken in logs.

Met een andere muis en toetsen bord gebeurde dit ook.

Nu ik dit typ, misschien moet ik op het openSUSE forum vragen, of ik er voor kan zorgen, dat ik na een herstart de logs nog wel kan zien.
Omdat dit echter niet vaak gebeurd, vrees ik voor log bestand zo groot, dat zoeken haast onmogelijk word.

De enige oplossing die ik heb als dit gebeurd, is om de aan/uit knop 5 seconden vast te houden.
Als ik naar muziek luister terwijl dit gebeurd (mp3 op me harde schijf, of you tube) dan blijft de muziek gewoon door spelen, daarom dat ik niet denk dat de pc echt crashed.

Een andere usb port gebruiken, als dit gebeurd ga ik eens proberen.
Wat ik al wel geprobeerd heb, is om de muis los te koppelen en dan opnieuw in te pluggen, maar dat hielp dus niet, maar dan een andere usb port gebruiken, ga ik toch eens proberen.

Twijfel nu wel sterk of ik de bios wel wil updaten, omdat ik nu dus leer dat het usb probleem met de nieuwere Ryzen cpu was/ is.

• Gps4l
Uszka schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:21:
Op mijn B450 itx/AC is 3.70 de laatste stabiele BIOS met Pinnacle Ridge (2500X heb ik erin). Alle nieuwere versies geven problemen.
Ik kan dus proberen om eigenwijs te zijn, maar dat gaat waarschijnlijk problemen geven.

[ Voor 29% gewijzigd door Gps4l op 16-09-2021 15:37 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dan zou ik downgraden en kijken of dat het probleem oplost. Kijkend naar de beschrijvingen dus 3.50 of lager. Nog even op de post hierboven: BIOS-versienummers zijn per moederbord. BIOS 3.70 voor bord X is een compleet ander BIOS dan 3.70 voor bord Y. Daar kunnen andere bugfixes tussendoor zijn gekomen waardoor de versienummers uit elkaar lopen en dus onvergelijkbaar zijn. Het enige waar je op af mag gaan is de beschrijving bij de versies die voor jouw moederbord geschikt zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door DataGhost op 16-09-2021 15:36 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:11
Log-bestanden kun je toch de laatste entry pakken? Dan maakt het niet uit hoe groot ze zijn. Verwijder het log als je klaar bent zeg maar. Mits je genoeg opslag ruimte hebt natuurlijk, maar kan me ook weer niet voorstellen dat logs zoveel ruimte opnemen in een week.

• Gps4l
DataGhost schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:34:
Dan zou ik downgraden en kijken of dat het probleem oplost. Kijkend naar de beschrijvingen dus 3.50 of lager. Nog even op de post hierboven: BIOS-versienummers zijn per moederbord. BIOS 3.70 voor bord X is een compleet ander BIOS dan 3.70 voor bord Y. Daar kunnen andere bugfixes tussendoor zijn gekomen waardoor de versienummers uit elkaar lopen en dus onvergelijkbaar zijn. Het enige waar je op af mag gaan is de beschrijving bij de versies die voor jouw moederbord geschikt zijn.
Ik kwam er net al achter dat er geen 3.7 is voor mijn moederbord.
versie 3.5 zou de nieuwste zijn, waar die waarschuwing niet bij staat.

Wel iets over amd all in one, maar ik weet dat ik dat negeren kan omdat ik geen apu heb.
* Please install "AMD all in 1 with VGA driver ver:18.50.16.01_WHQL" or a later version before updating to this BIOS.
Ik heb dus alleen de optie om van 3.6 naar 3.5 te gaan. :)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Welke kernelversie gebruik je? Bij mij was het probleem met installatie van een hogere versie opgelost. Ik dacht boven de 5.1.x, ik draai nu zelf met Ubuntu op 5.3.18. Daarbij heb ik ook het firmware package van AMD geïnstalleerd staan.

• Uszka
Gps4l schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:33:
[...]

Ik kan dus proberen om eigenwijs te zijn, maar dat gaat waarschijnlijk problemen geven.
Welk moederbord heb je exact?

• Gps4l
synoniem schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:15:
Welke kernelversie gebruik je? Bij mij was het probleem met installatie van een hogere versie opgelost. Ik dacht boven de 5.1.x, ik draai nu zelf met Ubuntu op 5.3.18. Daarbij heb ik ook het firmware package van AMD geïnstalleerd staan.
Ik heb zo een beetje de laatste kernel die er is, openSUSE tumbleweed is een rolling release.

Kernel 5.14.1-1

Ik gebruik de opensource drivers.

Om redenen die ik niet begrijp, schijn je met tumbleweed niet de gesloten driver te kunnen gebruiken.
Bron: openSUSE forum

• Gps4l
Uszka schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:12:
[...]

Welk moederbord heb je exact?
B450M Pro4

• Uszka
Hoger dan 3.90 zou ik niet gaan op dat bord. Wil je hoger dan adviseer ik om de cpu te vervangen voor een Zen 2 als de Ryzen 3600.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Uszka schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:41:
[...]

Hoger dan 3.90 zou ik niet gaan op dat bord. Wil je hoger dan adviseer ik om de cpu te vervangen voor een Zen 2 als de Ryzen 3600.
3.60 is al te hoog, waarom zou je überhaupt 3.90 overwegen?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10 01:08
Desktop freeze kan ook aan het gebruikte geheugen liggen. Bijvoorbeeld door Corsair Vengeance of de G.Skill Aegis 3000CL16 set. Welke heb je?

• Uszka
DataGhost schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:42:
[...]

3.60 is al te hoog, waarom zou je überhaupt 3.90 overwegen?
Omdat 3.90 overeen komt met 3.70 op mijn bord en dat werkt stabiel met Pinnacle Ridge. Een nieuwere biosversie niet meer omdat Asrock er steeds meer functionaliteit voor PR uit haalt.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Alleen heeft TS nu een probleem en geeft Asrock voor beide versies aan dat het niet aangeraden wordt voor PR. Zij zullen wel bepaalde inside info hebben om dat advies te doen, toch? Er zullen ongetwijfeld dingen niet stabiel of niet gegarandeerd werken, anders hadden ze die melding wel weggelaten. Dat het voor jou toevallig werkt is leuk, maar wie weet heb jij ook problemen die je toevallig niet merkt op de manier waarvoor jij je computer gebruikt. Bovendien zijn het verschillende moederborden, zoals ik eerder zei, al zichtbaar door verschillende versienummers voor "hetzelfde". Dat betekent dus dat er andere wijzigingen kunnen zijn (sterker: die zijn er, anders liepen de versies wel gelijk) die bovendien verschillende synergie kunnen hebben. Bovendien is door het droppen van PR support ook niet meer getest of alle nieuwe wijzigingen niet toevallig averechts werken op PR en zijn veel van de wijzigingen niet eens meer van toepassing voor PR.

Maar ja, TS moet het zelf weten, mocht het werken is dat mooi maar de kans lijkt mij veel groter dat een officieel supported BIOS hier verandering in zou kunnen brengen dan een officieel niet-supported BIOS.

• Gps4l
Djarune schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:14:
Desktop freeze kan ook aan het gebruikte geheugen liggen. Bijvoorbeeld door Corsair Vengeance of de G.Skill Aegis 3000CL16 set. Welke heb je?
G skill Aegis DDR4 ( 2x8) 3000 mhz

Toen ik de pc bouwde kreeg ik hier het advies om de snelheid hoger in te stellen.

Zou kunnen proberen, om de snelheid zo te laten als hoe het moederbord het herkend.

Bij de bios downgrade zal dat van zelf gebeuren.

Als me geheugen me niet in de steek laat herkend het moederbord het niet als 3000 mhz geheugen.

• Gps4l
DataGhost schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:30:
Alleen heeft TS nu een probleem en geeft Asrock voor beide versies aan dat het niet aangeraden wordt voor PR. Zij zullen wel bepaalde inside info hebben om dat advies te doen, toch? Er zullen ongetwijfeld dingen niet stabiel of niet gegarandeerd werken, anders hadden ze die melding wel weggelaten. Dat het voor jou toevallig werkt is leuk, maar wie weet heb jij ook problemen die je toevallig niet merkt op de manier waarvoor jij je computer gebruikt. Bovendien zijn het verschillende moederborden, zoals ik eerder zei, al zichtbaar door verschillende versienummers voor "hetzelfde". Dat betekent dus dat er andere wijzigingen kunnen zijn (sterker: die zijn er, anders liepen de versies wel gelijk) die bovendien verschillende synergie kunnen hebben. Bovendien is door het droppen van PR support ook niet meer getest of alle nieuwe wijzigingen niet toevallig averechts werken op PR en zijn veel van de wijzigingen niet eens meer van toepassing voor PR.

Maar ja, TS moet het zelf weten, mocht het werken is dat mooi maar de kans lijkt mij veel groter dat een officieel supported BIOS hier verandering in zou kunnen brengen dan een officieel niet-supported BIOS.
Ik ga eerst proberen om een downgrade te doen, naar de hoogste versie die asrock nu adviseert.
Alleen wel apart dat ik eerst via de zelfde site ( maanden geleden) bij versie 3.6 uitkwam. Je blijft lachen met computers. :P

Die amd all in one waarschuwing stond er toen ook al, maar niet dat stukje over welke processoren.
Misschien voortschrijdend inzicht van asrock ?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Gps4l schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:23:
[...]

Ik ga eerst proberen om een downgrade te doen, naar de hoogste versie die asrock nu adviseert.
Alleen wel apart dat ik eerst via de zelfde site ( maanden geleden) bij versie 3.6 uitkwam. Je blijft lachen met computers. :P

Die amd all in one waarschuwing stond er toen ook al, maar niet dat stukje over welke processoren.
Misschien voortschrijdend inzicht van asrock ?
Als ik via de waybackmachine terugga stond het er ook al bij :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5Q-DYdEFoy5-foAq-NUpa55W4g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bd4ESsEzVOORTMvbwt1CKMlv.png?f=fotoalbum_medium

• Djarune
Gps4l schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:14:
[...]

G skill Aegis DDR4 ( 2x8) 3000 mhz
Niet voor niets dat ik deze kit al noemde als mogelijk probleem ;). Er zijn hier vaak problemen mee. Misschien kun je wat memory testen draaien of de logs uitlezen na zo’n freeze. Kans is groot dat het met het geheugen te maken heeft.

G.Skill zelf geeft trouwens aan dat het geheugen niet voor B450 en B550 borden geschikt is in hun QVL Ik ben er ook vrij zeker van dat het geheugen nergens terugkomt op de QVL lijsten van dit bord en soortgelijke moederborden.

Overigens bevat deze kit SK Hynix AFR IC’s. Dat zijn probleemgevallen met Ryzen. De MFR’s, CJR’s en DJR’s van Hynix doen het wel goed.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Overigens is de nieuwste firmware voor openSUSE Tumbleweed kernel-firmware-20210901 die zou ik zelf als eerste proberen, als je hardware problemen uitgesloten hebt, voordat ik een BIOS downgrade ging proberen.

• Gps4l
DataGhost schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:31:
[...]

Als ik via de waybackmachine terugga stond het er ook al bij :+
[Afbeelding]
oops, wie ga ik nu de schuld geven ? ;)

Wel een goede reden om een downgrade naar 3.5 te proberen.

• Gps4l
Djarune schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:32:
[...]

Niet voor niets dat ik deze kit al noemde als mogelijk probleem ;). Er zijn hier vaak problemen mee. Misschien kun je wat memory testen draaien of de logs uitlezen na zo’n freeze. Kans is groot dat het met het geheugen te maken heeft.

G.Skill zelf geeft trouwens aan dat het geheugen niet voor B450 en B550 borden geschikt is in hun QVL Ik ben er ook vrij zeker van dat het geheugen nergens terugkomt op de QVL lijsten van dit bord en soortgelijke moederborden.

Overigens bevat deze kit SK Hynix AFR IC’s. Dat zijn probleemgevallen met Ryzen. De MFR’s, CJR’s en DJR’s van Hynix doen het wel goed.
Het was een tweakers best buy desktop guide die dit moederbord en geheugen voorstelde.

Ik heb alleen een andere video kaart gekozen, geen nvidia maar een amd rx570.

Maar ik had al een vermoeden, omdat je precies het geheugen noemde wat ik heb.

Gaan we toch eens naar kijken.

• Gps4l
synoniem schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:40:
Overigens is de nieuwste firmware voor openSUSE Tumbleweed kernel-firmware-20210901 die zou ik zelf als eerste proberen, als je hardware problemen uitgesloten hebt, voordat ik een BIOS downgrade ging proberen.
Dit probleem bestaat al bijna vanaf dag 1 dat ik deze pc bouwde, en terwijl ik dit typ al weer 2 dagen geen enkel probleem.

Zal eens kijken naar die kernel, het kan zijn dat ik een iets andere versie heb, omdat ik een virtuele machine installeerde.

Toen ik dat deed, zei tumbleweed dat ik een andere kernel nodig had.

Moet ik misschien even een virtuele machine die ik niet meer gebruik verwijderen.

Ik had eerst Oracle VM VirtualBox, maar gebruik nu deze:

https://virt-manager.org/

Die eerste gaf soms problemen, na een tumbleweed update.

Ik update Tumbleweed meestal een paar keer per week.

Edit ik zie net dat er weer een kernel update klaar staat, kernel 5.14.2-1.3

[ Voor 4% gewijzigd door Gps4l op 17-09-2021 14:20 ]

• Djarune
Gps4l schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:57:
[...]

Het was een tweakers best buy desktop guide die dit moederbord en geheugen voorstelde.

Ik heb alleen een andere video kaart gekozen, geen nvidia maar een amd rx570.

Maar ik had al een vermoeden, omdat je precies het geheugen noemde wat ik heb.

Gaan we toch eens naar kijken.
Probeer het geheugen op een lagere snelheid te draaien. Bijvoorbeeld 2666MHz ipv 2933MHz. De spanning licht verhogen kan ook helpen ze stabiel te krijgen. Je hebt ze hoop ik wel in A2 en B2 geïnstalleerd?

• Gps4l
Djarune schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:13:
[...]

Probeer het geheugen op een lagere snelheid te draaien. Bijvoorbeeld 2666MHz ipv 2933MHz. De spanning licht verhogen kan ook helpen ze stabiel te krijgen. Je hebt ze hoop ik wel in A2 en B2 geïnstalleerd?
Ja ze zitten in A2 en B2.

Dat weet ik nog omdat ik me er over verbaasde dat het niet a1 en b1 was.

Ga nu wel de snelheid niet handmatig verhogen, ik laat het eerst maar eens staan op de snelheid hoe het moederbord het herkend, na de bios downgrade.

• Gps4l
Een kleine update.

Ik heb tussen door ook een ssd geplaatst, en tumbleweed opnieuw geïnstalleerd.

Voor ik dat echter deed, heb ik de bios geflashed naar 3.5 en heb toen niets aan de geheugen snelheid gedaan.

Ik durf dit bijna niet te typen, maar sinds die bios downgrade en het geheugen niet op 3000 mhz zetten, lijkt het probleem over.

Wil het eerst nog even zeker een week aankijken, om echt zeker te zijn dat het probleem nu over is.
Het gebeurde zeker niet elke dag, dus ik wil niet te vroeg juichen. (maar nu toch al 4 dagen geen probleem)

Dan eens kijken of ik de geheugen snelheid kan verhogen. Het is volgens de fabrikant 3000 mhz geheugen.
Misschien kan ik wat vinden op het internet. Iemand gaf al de suggestie om de spanning iets te verhogen.

Ik voel er echter weinig voor om willekeurige dingen te gaan proberen, als hij nu stabiel is.
Pagina: 1