Vraag

• a.reinink
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-02 13:24
Mijn vraag:
Kan ik Voip blijven gebruiken van een derde partij (niet-KPN) op mijn eigen router?

Per 6 september is mijn Telfortlijn omgezet naar een KPN-lijn. -> VLAN6.
Vanaf dat moment kan ik geen uitgaande Voipgesprekken meer voeren via mijn voipprovider "freevoipdeal"
Ik Voip via mijn Fritz!box. Dat heeft altijd zeer goed gewerkt.

Via het KPN forum heb ik ontdekt dat de reden zeer waarschijnlijk is:
"VoIP wordt alleen aangeboden op Vlan 6 voor gebruik op eigen routers".
Bron:
https://forum.kpn.com/vas...ratuur-en-software-498085

Is er een Tweaker die mij kan vertellen of mijn conclusie inderdaad klopt?
Of is het toch mogelijk met een andere Fritz!box setting in de internetverbinding te Voipen via mijn Fritz!box?

Met vriendelijke groet,
André Reinink

Alle reacties

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:57
Heb je het Telfort profiel omgezet naar KPN profiel? Ik gebruik namelijk ook VOIP via een andere aanbieder en werkt prima op DSL van KPN.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
KPN blokkeert helemaal niks qua andere voip-partijen. Bellen via een andere partij is dus gewoon mogelijk.
Ik gebruik zelf Cheapconnect op een Fritzbox met daarnaast nog een KPN vast-nummer op dezelfde Fritzbox

Je zult het probleem dus ergens anders moeten zoeken

De link die je geeft heeft alleen betrekking op de eigen voip-dienst van KPN. Met het vrijgeven van de SIP-gegevens was het nodig dat telefonie over VLAN6 ipv 7 ging lopen

[ Voor 35% gewijzigd door mad-dog op 16-09-2021 14:26 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb ook een Fritzbox en zowel een nummer van KPN als een extern nummer; in mijn Fritzbox heb ik gewoon DECT aangezet, maar je kan er ook gewoon een telefoonkabel op aansluiten

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17

Speedmaster

Make my day...

Even inloggen bij freevoipdeal en controleren of je IP adres daar vrij moet geven

• a.reinink
Mijn modem/router heeft een standaard profiel voor Telfort maar niet voor KPN.
A.d.h.v. de website van KPN heb ik de aanpassingen in de settings handmatig moeten maken.
(dus PPPoE via VLAN6 en willekeurig naam/wachtwoord ingeven)
Een screenshot met werkende setting wordt gewaardeerd.
Ik heb naast een uitbel Voipnummer ook een inbel Cheapconnect nummer.
Uitbellen via Freevoipdeal werkt niet, inbellen via Cheapconnect werkt zonder problemen.
Voor beide verbindingen gebruik ik een aangekoppelde Fritz! decttelefoon.

Misschien een domme vraag: inloggen bij Freevoipdeal is geen probleem, maar hoe kan ik controleren of mijn IP-adres vrijgegeven moet worden? Hun klantenservice zegt dat mijn account correct is en het niet aan hun ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
Is het Freevoipdeal account wel "online" als je in de Fritz!box kijkt (groen balletje?).

Ik moest na mijn overstap van Budget-alles-in-1 naar T-Mobile bij de SIP accounts de optie "Always register via an internet connection" aanzetten anders wilden ze zichzelf niet registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.reinink
Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Uiteindelijk kon het niet anders dan dat de Fritz!box het 'probleem' was, hoewel 'alle balletjes' op groen stonden. De Voipclient op mijn mobiele telefoon werkte wel gewoon.

Oplossing:
Uiteindelijk heb ik het telefoonnummer / freevoipdeal account uit de Fritz!box verwijderd.
Daarna het account opnieuw ingesteld, et voila, alles werkt weer.
Het lijkt er op dat Speedmaster indirect gelijk had met zijn opmerking.
Pagina: 1