• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik heb een MX Keys, die automatisch kan schakelen tussen Windows en MacOS.

Sinds vanochtend typt deze ineens ±§ in plaats van `~, en `~ in plaats van |\.
De layout die ik heb is hetzelfde als deze afbeelding van Google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C35mRdYBwptQBkqwV7oaq_bqPQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoK7vmf47rwcSvOp1jJkfca2.png?f=fotoalbum_large

Onder Input Sources heb ik gewoon Dutch geselecteerd, hier is niks aan veranderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTB_-dv6JhxlNv8EeeZFNIuLPP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HjuAkLjIebjPQRKbm2ecoFSD.png?f=user_large

Alle andere toetsen lijken wel gewoon te werken, alleen deze twee toetsen (die een mac versie en een Windows versie op de toets hebben gedrukt) doen niet het juiste.

Weet iemand wat hier mis gaat en hoe ik het op zou kunnen lossen?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:44
De '±§'-toetsen zitten ook bij mijn Macbook links van de 1. Het toetsenbord staat dus in 'Mac modus'. Kijk ook eens naar de andere toetsen die ingedeeld zijn als Mac/Windows-toets. Aan de linkerkant van de streep is het voor Mac (Command, Option, ±§, etc), aan de rechterkant is het dus voor Windows (alt, start, `~, etc.)

Misschien moet je dus daarin gaan zoeken. Ik heb geen MX-keys maar omdat je dit zegt:
Ik heb een MX Keys, die automatisch kan schakelen tussen Windows en MacOS.
+ het feit dat deze knoppen inderdaad anders zijn op het toetsenbord van mijn Macbook
+ dat juist deze toets ook zo gesplitst is als de Command/alt en Opstion/Start toetsen.
doet mij dus vermoeden dat het daar in zit.

Succes in ieder geval. PS: is het een fijn toetsenbord?

Zie hier een plaatje van Apple van het toetsenbord van de MacBook:
Afbeeldingslocatie: https://www.apple.com/v/macbook-pro-13/h/images/specs/keyboard_13_inch__thzyim8yzpm6_large.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door xFeverr op 16-09-2021 11:40 ]

• Oon
  • Niet online
xFeverr schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:39:
De '±§'-toetsen zitten ook bij mijn Macbook links van de 1. Het toetsenbord staat dus in 'Mac modus'. Kijk ook eens naar de andere toetsen die ingedeeld zijn als Mac/Windows-toets. Aan de linkerkant van de streep is het voor Mac (Command, Option, ±§, etc), aan de rechterkant is het dus voor Windows (alt, start, `~, etc.)

Misschien moet je dus daarin gaan zoeken. Ik heb geen MX-keys maar omdat je dit zegt:

[...]

+ het feit dat deze knoppen inderdaad anders zijn op het toetsenbord van mijn Macbook
+ dat juist deze toets ook zo gesplitst is als de Command/alt en Opstion/Start toetsen.
doet mij dus vermoeden dat het daar in zit.

Succes in ieder geval. PS: is het een fijn toetsenbord?

Zie hier een plaatje van Apple van het toetsenbord van de MacBook:
[Afbeelding]
Op mijn MBP was het inderdaad ook datzelfde toetsenbord, maar met mijn MX Keys heeft dit altijd hetzelfde gewerkt als in Windows, waar linksbovenin langs de 1 gewoon `~ zit en linksondering langs de shift \|. De andere toetsen waren wel de MacOS versie, maar die twee specifiek niet.
Zal vast aan te wennen zijn, maar ik heb het toch liever zoals het was.

Ik vind de MX Keys super fijn tot zover! Heb altijd een mechanisch toetsenbord gebruikt, ben toen een tijdje overgeschakeld op een ergonomischer toetsenbord (Microsoft Ergonomic) en daarna deze aangeschaft omdat ik veel tussen (Windows-)laptop en Mac Mini wissel, en ik ben heel tevreden. Typt lekker, niet zo fijn als een mechanisch toetsenbord maar je voelt toch wel gewoon dat het een duurder toestenbord is. Heb daarnaast de MX Master 3 en die werken ook fijn samen.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:38

SambalBij

We're all MAD here

Zijn je option en command knoppen ook omgedraaid?
Het toetsenbord heeft specifieke mac en pc modi.
Je kunt geloof ik wisselen door FN+P ingedrukt te houden (voor 3 sec) om naar PC mode te gaan, en FN+O voor mac mode.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Oon
  • Niet online
SambalBij schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:47:
Zijn je option en command knoppen ook omgedraaid?
Het toetsenbord heeft specifieke mac en pc modi.
Je kunt geloof ik wisselen door FN+P ingedrukt te houden (voor 3 sec) om naar PC mode te gaan, en FN+O voor mac mode.
Nee, option en command kloppen gewoon

[ Voor 9% gewijzigd door Oon op 16-09-2021 11:48 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:38

SambalBij

We're all MAD here

Oon schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:29:
Onder Input Sources heb ik gewoon Dutch geselecteerd, hier is niks aan veranderd:
[Afbeelding]

Alle andere toetsen lijken wel gewoon te werken, alleen deze twee toetsen (die een mac versie en een Windows versie op de toets hebben gedrukt) doen niet het juiste.

Weet iemand wat hier mis gaat en hoe ik het op zou kunnen lossen?
Ik zit nu eens op mijn eigen Macbook te kijken, maar dat plaatje wat je toont is vreemd... Er staat links weliswaar Dutch, maar het plaatje rechts is van US... Links naast de 1 hoort bij dutch inderdaad de § te staan, en de enter toets rechts op jouw plaatje is een horizontale, van een amerikaanse ANSI layout. Bij mij staat daar de verticale ISO enter, met de \ links van de enter naast de ' toets...

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pUwm8drUMr8EZ9z2Yt1ZRoLs8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/la6zYXalxbakwDbGZA7LtKXo.png?f=user_large

edit:
Als jij wil dat hij bij de toets naast de 1 de ` typt en niet de §, voeg dan eens een US toetsenbord toe naast/ipv Dutch?

[ Voor 5% gewijzigd door SambalBij op 16-09-2021 13:46 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Oon
  • Niet online
SambalBij schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:43:

edit:
Als jij wil dat hij bij de toets naast de 1 de ` typt en niet de §, voeg dan eens een US toetsenbord toe naast/ipv Dutch?
Ik heb zowel US als US International - PC geprobeerd, ook met het volledig weghalen van Dutch, maar er verandert niks. Ik zie ook bij alle layouts die ik heb geprobeerd hetzelfde plaatje staan.

Misschien dat de software van Logitech hierbij stoort ofzo, maar dat betekent dus ook dat het hoogstwaarschijnlijk niet (zomaar) op te lossen is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Uiteindelijk opgelost met Karabiner door gewoon letterlijk die toets te remappen. Het blijkt een bekend probleem te zijn dat de MX Keys op MacOS soms verkeerd gedetecteerd wordt als ANSI, en daar lijkt geen oplossing voor te zijn.

Is geen perfecte oplossing, maar het werkt wel, mocht iemand tegen hetzelfde aanlopen.
Pagina: 1