advies monitorkeuze UWQHD 3440 × 1440 of UHD-1 3840 × 2160

Pagina: 1
Acties:

• exorbitex
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 22:12
Beste Tweakers,

Voor het thuiswerken zit ik naar een andere monitor te kijken. Nu werk ik vnl op twee Full HD
1920 × 1080 monitoren. Het nadeel hiervan vind ik de wisseling tussen de schermen en de totale breedte is simpelweg teveel.
Nu twijfel ik tussen twee typen: UWQHD 3440 × 1440 of UHD-1 3840 × 2160. Zelf neig ik vooral naar die eerste omdat de verhouding mij beter lijkt voor mijn werkzaamheden.

Mijn werkzaamheden betreffen kantoor werkzaamheden: ppt's, excel kortom 2 a4tjes naast elkaar.

Ervaringen tips van mensen die ook deze keuze hebben gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb zelf voor een 3440x1440 oplossing gekozen jaren geleden.

Twee dingen tegelijk naast elkaar zoals inderdaad 2xA4 is prima te doen. Daarnaast voorheen ook een setup gehad met een verticale 1080p monitor, een 2560x1440 in het midden en rechts, met een klein oud 1024x786 scherm erboven voor statussen etc.

Eerlijk gezegd is één groot scherm prettiger als je de moeite neemt je schermen allemaal de juiste maat te maken. Win 10 is daar niet zo held in. Maar 4 schermen werkte eigenlijk onder Linux veel beter dan onder Windows.

Heb ook een tijdje die 30" Dell 5K gehad, en... dat was eigenlijk ook prima. Maar 21:9 is ergens toch natuurlijker. Hoewel voor fotobewerking 16:9 4K weer natuurlijker werkt.

Belangrijker is naar mijn mening of het scherm goed te kalibreren is en de juiste helderheid haalt. (Niet té helder als je in een normaal verlichte kamer zit en niet te donken als je wel b.v. aan 2 kanten zonlicht in de kamer hebt.

Naar mijn mening is 90hz ook een must voor een scherm waar je 6 uur of langer naar kijkt. Toen ik op monitor jacht was, was 4K en hoge refresh nog niet echt beschikbaar. Dat is nu wel anders. Persoonlijk raak ik het minst vermoeid van IPS panelen.

Windows (10) resolutie scaling is nog steeds heel heel erg slecht. Dus als je geen OSX of Linux gebruikt, zou ik ook vooral even kijken met name bij 4K of de letters van normale lettertype groten een beetje natuurlijk leesbaar voor je zijn. En of je kunt leven met hoe ze er op b.v. 125% in Windows uit zien. En tja, onder Linux is het natuurlijk maar net wat je zelf voor desktop wilt gebruiken. Maar heb zelf met diverse windowmanagers op 15" en 4K nooit issues gehad!

Heb zelf een PG348Q gekocht jaren terug. Nog steeds erg tevreden mee.