Verbruik van slimme meter/groepenkast zelf ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11
Wij hebben sinds een jaar of twee een CEMM basic aan onze 'slimme' meter zitten. Dat is heel fijn gebleken, want zo hebben we, met hulp van wat meross stekkerdozen ernaast, kunnen achterhalen waar ons grootste (sluip)verbruik in zit.

Echter, kortgeleden waren we een tijdje niet thuis, en bij thuiskomst verbaasd over het relatief hoge verbruik gedurende onze afwezigheid. Daarbij alle IoT, cameras, routers, lampen, ijskast e.d. afgetikt, bleek er iets niet in de haak; Alle groepen stuk voor stuk uitgeschakeld, en nu blijkt dat zonder dat er 1 groep aan staat, de CEMM een verbruik van maar liefst 39 Watt aangeeft, 24/7/365. Handig genoeg zit de CEMM zelf op een UPS namelijk (iets waar Liander ws niet op had gerekend?).

Anyway, graag lees ik of er meer mensen zijn die hebben getest wat het verbruik is ZONDER dat er iets is aangeschakeld in je groepenkast.

Er zit nog een trafo van de deurbel, zo'n raar ouderwets iets, IN de groepenkast verwerkt, maar dat die langs de groepen heen zou zijn aangesloten lijkt mij illegaal, en dan is 39 Watt voor een bel-adaptertje erg veel. Iets zegt mij dat dit verbruik niet deugt. Of er lekt iets heel erg in die groepenkast zelf, of de 'slimme' meter is er weer één die niet zo slim blijkt. Het is een ISKRA AM550 uit 2019.

Voordat ik iets heel stoms aan Liander ga melden, wil ik even polsen of hier mensen zijn met ideetjes waar dergelijk sluipverbruik vandaan kan komen.

Alle reacties

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
jubeth schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:04:
Handig genoeg zit de CEMM zelf op een UPS namelijk (iets waar Liander ws niet op had gerekend?).
Heb je deze UPS ook mee genomen? Kan zomaar meer verbruiken als 30W.

• jubeth
DjAntoon schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:27:
[...]

Heb je deze UPS ook mee genomen? Kan zomaar meer verbruiken als 30W.
? Die zit *achter* de groep-switches. Die krijgt dus geen stroomtoevoer.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bel zou achter een groep moeten zitten of zelf een schakelaar moeten hebben in het geval van een busboard beltrafo. Op zijn minst zou hij achter de hoofdschakelaar moeten zitten.

Maar geen ervaring met de CEMM maar als ik zo kijk leest deze gewoon P1 uit. En volgens mij kan je op alle slimme meters ook wel het vermogen op het scherm aflezen. Zie je daar ook 39W?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25

Reptile209

- gers -

Heb je een foto van de binnenkant en de omgeving van je groepenkast? Daarop is misschien te zien of er nog iets direct op de hoofdschakelaar, c.q. de meter, zit. Als je een hoofdschakelaar hebt, zie je dat verbruik dan ook als je die uitzet?

Het verbruik van de meter zelf wordt niet gemeten of verrekend (hoewel: in de rest van de tarieven uiteindelijk wel natuurlijk): https://www.stedin.net/kl...e-meter-ook-elektriciteit

[ Voor 32% gewijzigd door Reptile209 op 16-09-2021 12:44 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Cemm kan het niet zijn, die heeft een usb 5V/1A voeding en verbruikt 2W volgens het datablad.
Met alle groepen uit neem ik aan dat ie ook uit is tenzij een wcd in de meterkast nog spanning heeft.
De bel testen is simpel, doet ie het nog als alle groepen uit staan?
Je kan de hoofdschakelaar nog uit doen en op de slimme meter kijken of er nog verbruik is.
Het verbruik van de slimme meter zie je niet op de meter zelf.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• jubeth
Reptile209 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:42:
Heb je een foto van de binnenkant en de omgeving van je groepenkast? Daarop is misschien te zien of er nog iets direct op de hoofdschakelaar, c.q. de meter, zit. Als je een hoofdschakelaar hebt, zie je dat verbruik dan ook als je die uitzet?
Ja, de hoofdschakelaar is ook uit bij die 39 Watt. Ik zal de kast inderdaad moeten gaan openmaken dan, maar eerlijk gezegd laat ik dit wel aan Liander over, zij hebben 'm hier immers ook geplaatst. De Cemm liegt niet, dat weet ik al uit hoe ik 'm verder heb zien meten.Ik kwam hier eigenlijk in de ijdele hoop dat dit verbruik 'gewoon' was vanwege iets bekends, maar dat is het dus inderdaad bepaald niet..

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25

Reptile209

- gers -

jubeth schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:12:
[...]

Ja, de hoofdschakelaar is ook uit bij die 39 Watt. Ik zal de kast inderdaad moeten gaan openmaken dan, maar eerlijk gezegd laat ik dit wel aan Liander over, zij hebben 'm hier immers ook geplaatst. De Cemm liegt niet, dat weet ik al uit hoe ik 'm verder heb zien meten.Ik kwam hier eigenlijk in de ijdele hoop dat dit verbruik 'gewoon' was vanwege iets bekends, maar dat is het dus inderdaad bepaald niet..
Verbruik meten met de hoofdschakelaar uit zou inderdaad onder geen enkele omstandigheid mogen gebeuren. Dus of toch een glitch van je losse meter, of mogelijk een afwijking in je slimme meter, of een grapjas die toch een vebruiker heeft afgetakt tussen de meter en de hoofdschakelaar. Als je 1 en 3 hebt uitgesloten, is het heel redelijk om de netbeheerder om opheldering te vragen.

Hou je wel verre van insinuaties zoals deze in de TS, want dat lijkt me wel erg vergezocht.
jubeth schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:04:
[...]
Handig genoeg zit de CEMM zelf op een UPS namelijk (iets waar Liander ws niet op had gerekend?).
[...]

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 16-09-2021 14:53 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Liander plaatst geen meterkasten, tot aan de hoofdschakelaar is het hun verantwoording.
Is er iets aangesloten voor de hoofdschakelaar dan mag je dat uitleggen, dat is geen storing.
De rekening is dan voor jou.
Is er niets aangesloten voor de hoofdschakelaar dan kan de slimme meter defect zijn.
Ik zou er eerst iemand met verstand van zaken naar laten kijken voor je naar Liander gaat :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• jubeth
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:36:
Liander plaatst geen meterkasten, tot aan de hoofdschakelaar is het hun verantwoording.
Verantwoordelijkheid. Verantwoording afleggen is iets heel anders dan wat je bedoelt.

Al dat bange haasjes gedrag is nergens voor nodig, ik vrees dat ik toch echt Liander moet benaderen over dit euvel, aangezien ik niets verkeerds zie boven de meter, hoofdschakelaars en groepenkast zien er keurig uit.
Is in 2019 aangelegd, dus vrij nieuw. Ik ben hier 2020 komen wonen, vorige bewoners hadden geen Cemm aan een UPS hangen. Als ik dat wil zal ik insinueren of zij soms hoopten dat ik dit nooit zou gaan meten. Het is ws de meter zelf, die niet deugt. Best ernstig! Kijk, als het nu 1 Watt was, of hooguit 2 of 3, als ze sterke RF willen kunnen implementeren, dan zou het eigen verbruik 5 Watt kunnen zijn, maar 't zou van netheid getuigen als men in het ontwerp dergelijk verbruik vóór de meter zou laten aftakken, niet erna. En dus sowieso geen 39W, non stop.

Ik zal hier posten wat er uit komt..

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien een open deur, maar die Cemm meet niet maar kan de info wel verkeert inlezen van de P1. Dus al even op de werkelijke meter gekeken?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Doet de bel het nog als de hoofdschakelaar uit staat ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je stroom meet terwijl je hoofdschakelaar uit is, dan is er toch simpelweg iets gruwelijks mis? Of met je meetapparatuur (je slimme meter zal 't niet zijn, want die staat ook uit..) of met je meterkast.. Dat zou immers betekenen dat somehow je hoofdschakelaar gebypassed is :')

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jubeth schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:05:
[...]

Al dat bange haasjes gedrag is nergens voor nodig, ik vrees
Die vond ik wel grappig :+
Als er verder niets verkeerd is aangesloten dan is het idd aan Liander.
Ik heb geen hoofdschakelaar maar volgens Liander zit die na de meter.
Bij mij zitten 2 aardlekschakelaars waarmee ik alle groepen uit kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-09-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
jubeth schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:05:
[...]

Het is ws de meter zelf, die niet deugt. Best ernstig! Kijk, als het nu 1 Watt was, of hooguit 2 of 3, als ze sterke RF willen kunnen implementeren, dan zou het eigen verbruik 5 Watt kunnen zijn, maar 't zou van netheid getuigen als men in het ontwerp dergelijk verbruik vóór de meter zou laten aftakken, niet erna.
Verbruik van de slimme meter hoort ook niet geregistreerd te worden door de slimme meter. Dat heeft men zo ontworpen.

Maar zie je die 39W nou ook op het display van de meter? Het kan net zo goed een uitleesfout van de CEMM zijn. Wellicht blijft deze op het laatst gemeten vermogen "hangen" wanneer er geen afname meer is ofzo.
Osiris schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:26:
Als je stroom meet terwijl je hoofdschakelaar uit is, dan is er toch simpelweg iets gruwelijks mis? Of met je meetapparatuur (je slimme meter zal 't niet zijn, want die staat ook uit..)
De slimme meter blijft onder spanning staan als je de hoofdschakelaar* uitschakelt.

* Niet te verwarren met de beveiligingen van de netbeheerder die als automaat uitgevoerd kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 16-09-2021 21:56 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe lees je die CEMM uit? Gaat dat via je lokale netwerk of via een portal? En hoe kan die CEMM dan verbinden met die portal als je alles uit hebt staan? Of zit je router/modem/... ook achter die ups?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:55:
[...]

De slimme meter blijft onder spanning staan als je de hoofdschakelaar* uitschakelt.

* Niet te verwarren met de beveiligingen van de netbeheerder die als automaat uitgevoerd kunnen zijn.
Ah, ik denk dat ik dan inderdaad met de "hoofdbeveliging" (als dat een woord is) in de war ben.

Anyway, volgens mij wordt het verbruik van de meter zélf niet meegenomen door de slimme meter:
Verbruikt de slimme meter ook elektriciteit? En moet ik als klant voor dat verbruik betalen?
De slimme meter verbruikt ongeveer evenveel elektriciteit als een traditionele energiemeter. U betaalt alleen voor het energieverbruik in uw huishouden. Wij betalen het verbruik van de meter.
Dit suggereert immers dat de slimme meter z'n eigen stroom vóór het meetpunt aftapt.
Pagina: 1