HDD overleden of nog te reanimeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Gisternacht zat ik te browsen en muziek te luisteren op de pc tot ik mijn headset afdeed en rare 'tik - tik -- kras' geluiden hoorde. Even vermoedde ik dat Spotify zat te bufferen of dat mijn headset stoorde totdat het opviel dat die geluiden uit mijn computerkast kwamen.

Ik weet dat harde schijven die (ongewone) geluiden maken ellende betekent dus opende ik de windows verkenner om te checken en zag meteen dat de mappen niet bereikbaar waren waarna ik snel de pc heb uitgezet.

Hoe lang de harde schijf dat geluid heeft kunnen maken (met bijbehorend probleem) weet ik niet, want ik had een headset op en zat muziek te luisteren. Eerder had ik nog een game gespeeld die op die harde schijf stond en had ik windows een update gegeven (boosdoener?).

Tijdens het opnieuw opstarten hoorde ik dezelfde geluiden wat ophield na het BIOS scherm. In de verkenner stond nu een '?D:\' icoontje met een 'map is niet beschikbaar' error bericht. In apparaat beheer was een 'unrecognized device' zichtbaar maar deze kon ik ook niet aanklikken of initiëren, want dan wederom een error.

Dus ben ik in de BIOS gaan kijken wat er aan de hand was en daar was de harde schijf onzichtbaar. In het apparaat beheer heb ik gecheckt voor updates, de probleemoplosser geprobeerd en daarna de harde schijf verwijderd en de computer opnieuw opgestart, maar dat mocht ook niet baten. De laatste windows update verwijderen haalde ook niets uit, teruggaan naar een windows restore point kon niet, want de laatste restore point was blijkbaar te lang geleden en allerlei commands in cmd om de harde schijf te checken hielpen ook niet (laatst was alles nog 'gezond' en 'geen fouten').

Met enige tegenzin accepteerde ik dat mijn harde schijf stuk was en duwde ik mijn 'back-up USB stick' in de computer en zag enigszins tot mijn verbazing dat die 'back-up' wel erg karig was in vergelijking met wat ik dacht er op te hebben gezet. Ook mijn OneDrive map bleek toch iets minder 'back-up' te bevatten dan dat er origineel op de harde schijf stond terwijl ik daar toch regelmatig wat documenten naartoe kopieerde.

Veel van wat er op de harde schijf stond en wat écht belangrijk was kan ik wel terug vinden met de back-ups en Google accounts, maar het is jammer dat ik in één klap - zonder waarschuwing - als een dief in de nacht documenten kwijt ben geraakt

Lang verhaal kort: Is het game-over of is er nog een manier om deze harde schijf weer zichtbaar te krijgen in windows? Dit is voor het eerst dat ik een kapotte HDD meemaak dus misschien dat er bepaalde 'oplossingen' zijn die ik zelf nog kan proberen. Als laatste zal ik zelf de kast nog open maken en kijken of kabels in / uit / ander slot effect heeft. Als deze harde schijf nog één opstartbeurt werkt dan kan ik de boel kopiëren en zet ik er een nieuwe in. Het is niet zó belangrijk dat ik voor data recovery zou betalen of met nieuwe onderdelen aan de gang ga. Het is meer een kwestie van nieuwsgierigheid.

Het gaat om deze (oude) harde schijf: pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
SN4K3 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 06:04:

Lang verhaal kort: Is het game-over of is er nog een manier om deze harde schijf weer zichtbaar te krijgen in windows?
kort antwoord: ja.

iets langer: zou jij nog data willen bewaren op een schijf die al eens 'spontaan' de geest heeft gegeven?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tens schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:23:
[...]

kort antwoord: ja.

iets langer: zou jij nog data willen bewaren op een schijf die al eens 'spontaan' de geest heeft gegeven?
Er staat letterlijk in de post dat het enige doel is om de data veilig te stellen, niet om de schijf weer te gaan gebruiken.

Los daar van, klinkt dit alsof de schijf een head crash heeft gehad, en daar valt eigenlijk niets aan te doen. Een datarecoverybedrijf kan daar wel wat mee, namelijk door nieuwe koppen te plaatsen en de nog leesbare delen van de schijf te lezen. Een deel van de schijf zal sowieso onleesbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

SN4K3 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 06:04:

Lang verhaal kort: Is het game-over of is er nog een manier om deze harde schijf weer zichtbaar te krijgen in windows? Dit is voor het eerst dat ik een kapotte HDD meemaak dus misschien dat er bepaalde 'oplossingen' zijn die ik zelf nog kan proberen. Als laatste zal ik zelf de kast nog open maken en kijken of kabels in / uit / ander slot effect heeft. Als deze harde schijf nog één opstartbeurt werkt dan kan ik de boel kopiëren en zet ik er een nieuwe in. Het is niet zó belangrijk dat ik voor data recovery zou betalen of met nieuwe onderdelen aan de gang ga. Het is meer een kwestie van nieuwsgierigheid.

Het gaat om deze (oude) harde schijf: pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB
Opa vertelt...

Eeuwen geleden heb ik hetzelfde fenomeen gehad. Harddisk omgedraaid en toen stevig tegen de tafel getikt. Kop is losgeschoten, en ik heb toen precies 1 bestand kunnen redden (een stageverslag van iemand). Garantie tot de deur, maar als je van experimenteren houdt...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Ik herstel wel eens data van Windows computers met een bootable GParted of een Ubuntu live stick. Gaat soms wel eens goed. Wel meerdere pogingen doen om data te herstellen.

offtopic:
Had namelijk een idioot die boos werd achter zijn laptop en met zijn vuist ging rammen erop. Volgende maand nogmaals hetzelfde verhaal. Weer geen backup, weer een nieuwe HDD. De derde keer zei ik toedeloe zoek het maar uit
.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Zo'n schijf heb ik ook eens kunnen herstellen met GetDataBack[NTFS][FAT]. Koste per bestand wel soms een paar seconde. Herstellen van de (meeste) bestanden heeft toen dagen geduurd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
@SN4K3 het klinkt misschien gek, maar je kan je HD een tijdje in de vriezer leggen. Door de kou krimpt een en ander ;)
Dan werkt ie meestal nog wel even om de data er af te halen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
dcm360 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:18:
[...]

Er staat letterlijk in de post dat het enige doel is om de data veilig te stellen, niet om de schijf weer te gaan gebruiken.
en:
Het is niet zó belangrijk dat ik voor data recovery zou betalen of met nieuwe onderdelen aan de gang ga.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat hebben die quotes met elkaar te maken? Het is in ieder geval geen tegenspraak.

Het is mij ook duidelijk dat de wens is om te kijken of de data zonder datarecovery nog van de schijf te krijgen is. Dat lijkt mij echter niet haalbaar. Door de schijf alleen al aan te zetten wordt de schade waarschijnlijk alleen maar groter.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tip voor de volgende keer: van vele disks kun je de SMART data uitlezen, die perfect de gezondheid van de hardeschijf laten zien, gebruik dat om de gezondheid te monitoren. Je kan dataloss door hardwarematig falen voorkomen door gebruik te maken van bijvoorbeeld RAID (al zijn er tegenwoordig meerdere opties voor, maar bottomline is vooral spreiding van de data over meerdere disks). Dat het maken van frequente backups (RAID is geen backup!) belangrijk is, heb je nu wel proefondervindelijk meegemaakt, dus daar hoeven we je niet op te wijzen. :+

EDIT:
Al ben je wel de SMART data kwijt wanneer je disks in een RAID array duwt... Maar gelukkig zijn er alternatieven zoals ZFS en BTRFS er, al is dat er dan weer niet voor Windows, als je dat gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2021 12:13 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wat @dcm360 aan geeft inderdaad. Kan het zonder geld te betalen, prima, anders in de container.

@SN4K3 Ik zou kijken of hij ondersteboven nog wat doet. Een deel door de crash zal wel weg zijn, maar wellicht komt er nog wat vanaf.
Anders inderdaad in de vriezer leggen. Zelf zou ik in ieder geval de HDD ondersteboven houden, maar aan de andere kant zitten er zowel boven als onder leeskoppen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SN4K3
Bedankt voor de antwoorden.
Sparhawk schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:26:
[...]
Opa vertelt...

Eeuwen geleden heb ik hetzelfde fenomeen gehad. Harddisk omgedraaid en toen stevig tegen de tafel getikt. Kop is losgeschoten, en ik heb toen precies 1 bestand kunnen redden (een stageverslag van iemand). Garantie tot de deur, maar als je van experimenteren houdt...
Dat zal ik vandaag of morgen proberen. Computerkast open en wat tikken op en schudden met de HDD om te zien of dat (voor even) wat doet.
CurlyMo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:33:
Zo'n schijf heb ik ook eens kunnen herstellen met GetDataBack[NTFS][FAT]. Koste per bestand wel soms een paar seconde. Herstellen van de (meeste) bestanden heeft toen dagen geduurd.
Dat programma heb ik gedownload, maar het ziet wel m'n SSD maar niet de HDD. In de BIOS is die ook niet zichtbaar en Windows ziet wel iets maar dat is 'unrecognized device' waar ik verder niets mee kan zonder errors. In de eigenschappen van deze 'schijf 1 - onbekend - niet geïnitaliseerd' staat als laatste gebeurtenis nog 'Apparaat niet gemigreerd'.
Alternative schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:43:
@SN4K3 het klinkt misschien gek, maar je kan je HD een tijdje in de vriezer leggen. Door de kou krimpt een en ander ;)
Dan werkt ie meestal nog wel even om de data er af te halen.
Dat kwam ik in mijn zoektocht ook tegen, maar het klonk als 'kapotte videokaart in de oven' of 'Xbox360 met RROD in doeken wikkelen en in de vriezer leggen'. Dat laatste heb ik in het verleden gedaan en dat werkte, dus wie weet, dat kan ik als laatste nog proberen.
Arunia schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:05:
Wat @dcm360 aan geeft inderdaad. Kan het zonder geld te betalen, prima, anders in de container.

@SN4K3 Ik zou kijken of hij ondersteboven nog wat doet. Een deel door de crash zal wel weg zijn, maar wellicht komt er nog wat vanaf.
Anders inderdaad in de vriezer leggen. Zelf zou ik in ieder geval de HDD ondersteboven houden, maar aan de andere kant zitten er zowel boven als onder leeskoppen op.
Als de bovenstaande tips niet werken dan neem ik mijn verlies en kan die weg. Kan ik er meteen een andere in zetten. In ieder geval bedankt voor het meedenken allen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SN4K3 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:29:
Dat programma heb ik gedownload, maar het ziet wel m'n SSD maar niet de HDD. In de BIOS is die ook niet zichtbaar en Windows ziet wel iets maar dat is 'unrecognized device' waar ik verder niets mee kan zonder errors. In de eigenschappen van deze 'schijf 1 - onbekend - niet geïnitaliseerd' staat als laatste gebeurtenis nog 'Apparaat niet gemigreerd'.
Als de disk niet door het BIOS wordt herkend, kun je ook niet verwachten dat het OS en de software (twee lagen bovenop de BIOS) het wel kunnen herkennen. Dat Windows het dus niet herkend, kan dan (voor Windows!) komen doordat het geen stuurprogramma's heeft of dat het BIOS het apparaat niet goed herkend. In dit geval is het laatste aan de hand.

Als een harde schijf klop-, tik- en/of krasgeluiden maakt, is de schijf zo'n beetje letterlijk aan het einde van zijn latijn, de kans dat door deze defecten de harde schijf plotsklaps overlijd is vrij klein, meestal lopen deze issues langer en worden mettertijd alleen maar erger, is mijn ervaring. Fun fact: afhankelijk van het defect kun je vaak online ook diverse klopt, tik en krasgeluidjes terugvinden. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2021 13:37 ]

• SN4K3
Update: Ik heb de kast opengemaakt en de HDD met de achterkant van een schroevendraaier op de bovenkant, onderkant en zijkanten wat tikken gegeven, heen en weer geschud en ondersteboven aangesloten. Dat mocht niet baten.

Daarna heb ik er een nieuwe HDD ingeprikt (had die nog liggen) en die werkte meteen. Om het positief te bekijken is het geruststellend om te weten dat de HDD kapot is en er aan de andere componenten niets mankeert. De volgende keer dat ik een pc bouw zal ik toch aan de SSD's raken.

Jammer dat er wat 'belangrijke' documenten kwijt zijn, met name oude school documenten, wat schrijfsels en steam screenshots, maar wat ik écht niet kon missen (Unity projecten) stonden nog in de backups. Voor de rest waren het films, series, muziek, e-books en dat soort spul dus daar lig ik niet wakker van.

Maar laat het een les zijn voor anderen, altijd back-ups maken en dubbelcheck dat die back-ups (externe opslag, cloud) daadwerkelijk de content hebben waarvan je denkt (en wil) dat die er op zijn gezet.

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:12
SN4K3 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:28:
De volgende keer dat ik een pc bouw zal ik toch aan de SSD's raken.
Die kunnen net zo goed defect raken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Om te beginnen:
Je harddisk heeft een hardwaredefect, inderdaad mogelijk (klinkt als) een headcrash.
Harddisk NU afkoppelen en veilig uitbouwen en opzij leggen.
Recoverytools zoals GetDataBack zijn zinloos omdat je geen toegang hebt/krijgt tot de platters waar de data op staat.
"Tikken" en vriezers helpen je alleen verder van huis.
Openmaken van de harddisk zelf is definitief einde data.
Een headcrash betekent in de praktijk vrijwel altijd dat de plek waar je head is geland alle data op die plek onherstelbaar heeft beschadigd, ook bij recovery.

Hoe verder:
- breng goed in kaart (nu weet je het nog) welke data je nog wel ergens hebt en wat je mist.
Maak daar komende dagen een lijstje van.
- maak de balans op wat je nu kwijt bent en of je dat een minimum bedrag van +/- 800 Euro waard is.
Zo ja: zoek recoverybedrijven die zeggen je bij een headcrash voor dat bedrag te kunnen helpen.
Zo nee: lees verder.
- neem definitief afscheid van de nu missende data, maak de harddisk open, kijk of het inderdaad een headcrash was (= cirkelvormige sporen op de platters) en ga als de sodemieter (een ezel ... enzovoorts) een passende backupstrategie maken én uitvoeren om deze dure les voor de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
SN4K3 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:28:
Daarna heb ik er een nieuwe HDD ingeprikt (had die nog liggen) en die werkte meteen. Om het positief te bekijken is het geruststellend om te weten dat de HDD kapot is en er aan de andere componenten niets mankeert. De volgende keer dat ik een pc bouw zal ik toch aan de SSD's raken.
Ik weet even niet hoe ik dit laatste stuk moet interpreteren, maar voor de zekerheid: SSD's hebben weliswaar geen bewegende delen maar kunnen evengoed kapot. Misschien minder vaak kapot dan traditionele harde schijven, maar zelfs dat weet ik niet zeker.

Of je nou ouderwetse harddisks gebruikt of moderne SSD's: in beide gevallen ontkom je niet aan het hebben van een backup. Dat is gewoon harde noodzaak - tenzij de data echt niet waardevol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
vanaalten schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:30:
[...]

Ik weet even niet hoe ik dit laatste stuk moet interpreteren, maar voor de zekerheid: SSD's hebben weliswaar geen bewegende delen maar kunnen evengoed kapot. Misschien minder vaak kapot dan traditionele harde schijven, maar zelfs dat weet ik niet zeker.

Of je nou ouderwetse harddisks gebruikt of moderne SSD's: in beide gevallen ontkom je niet aan het hebben van een backup. Dat is gewoon harde noodzaak - tenzij de data echt niet waardevol is.
Met die zin bedoelde ik niet dat SSD's niet kapot kunnen gaan, maar dat ik thuis nu geen HDD's meer heb liggen dus als ik in de toekomst een nieuwe pc ga bouwen dat daar SSD's in komen te zitten (want dat lijkt tegenwoordig de nieuwe standaard). Was achteraf bezien misschien een overbodige en verwarrende zin.
Pagina: 1