Geplaatst kozijn, stelkozijn?

Pagina: 1
Acties:

• Taycann
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Recentelijk is bij mij, in plaats van de oude garagedeur, een kozijn geplaatst. Hij voelt erg solide aan als je er tegenaan duwt en trekt, maar ik vraag me af of het stelkozijn goed is geplaatst.

Lang verhaal kort: Bij het bestellen van het kozijn zijn enkel de buitenafmetingen gemeten, binnen was de garagedeur met een wand bedekt en gestuukt. Dus eerst bij het aankomen van het kozijn is dat wandje gesloopt, en bleek dat de muur aan de binnenzijde breder was dan aan de buitenzijde.

Het kozijn is geplaatst en op de volgende wijze. Er is een stelkozijn gemaakt, maar deze is (kennelijk) niet met schroeven in de stenen muur bevestigd. Het kozijn voelt stevig aan, maar ik vraag mij af of het de bedoeling is dat het op deze wijze is geplaatst, met schroeven die 'in de lucht' hangen. Moeten hier geen balken in de stenen muur worden bevestigd, waarna het kozijn in de balken kan worden geschroefd?

Foto's bijgevoegd. Vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMqjeoG4g-hqKwNfis8B54hxFpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHWtcwPFVHs48r8vqlDm3b4h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFz8f1CZ90c2J04dqcv5-kAiKek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rdcarh7YllGCjsNmMfFJJ064.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhk2qujh9xz4_qxRTcd9LBRW4KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbWZgDzfkZUExbebWy0LoxO2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S8Wch5qFsSwBFrQzn1I0DV537A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEvl2HIOT6mQ9pTeOn6Xt2Rq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00
Je stelkozijn is vastgemaakt aan de buitenmuur, die komen niet los. De uitstekende schroeven bevestigen het kozijn aan het stelkozijn.

Ik vraag me alleen 2 dingen af:
- is het stelkozijn waterbestendig?
- heeft het kozijn nog wel ruimte om te werken?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:56
De schroeven van het kozijn hoeven niet in de muur te zitten, als je stelkozijn maar vast zit en dat zit het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 11:14

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Deze zit prima hoor, normaal verdwijnt je stelkozijn in de afwerking aan de binnenzijde, nu is deze afwerking er nog niet dus kan je dit zien. Als je kozijn tegen de stenen aan geplaatst waren geweest dan was het een ander verhaal. Dit is een prima oplossing waar je in principe niets meer van ziet zodra het is afgewerkt!

Voordeel nu is wel dat je er nog isolatie (steenwol) tussen kan proppen om het vervolgens met een plaatje dicht te maken, scheelt weer wat kou in je garage.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 10:36
Ah, oud hollandse lucht ankers!

Zonder grappen: vast is vast! isolatie is wel een goed idee,

• waterboj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:50
Heb toevallig een vergelijkbare situatie thuis,

Vraagje,(net niet te zien op de foto's) zit je binnenmuur ook aan de buitenmuur gemetsteld? (waardoor je effectief een koude brug hebt)
Met ander woorden, kun je op de bovenste 2 foto's rechts in de spouwmuur?
Of zit daar steen of isolatie materiaal?

Want isolatie om het kozijn heen is leuk, maar ik zoek eigenlijk nog een oplossing voor de stenen koude brug, die er bij mij in ieder geval wel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
De houten bovenbalk zit duidelijk wel in de muur erboven vastgeschroefd, had dit de enige echte bevestiging geweest dan duw de je onderkant zo naar binnen.
Stel dat enkel boven en onder vast zit, dan worden de verticale planken vlak gehouden doordat het kozijn er in vastgevezen zit, en zit het ook muurvast.
En normaal zullen ze de verticale planken netjes in de buitenmuur vastgezet hebben, naast de lijm die je nog ziet zitten, dus dat komt wel goed.

Netjes de opening isoleren (ik zou eerder iets watervast nemen als stukken PIR/PUR plaat, wat je met wat los PURschuim vastzet) en wandafdekking plaatsen (wat ook weer extra stevigheid zal geven), en klaar is @Taycann .

@waterboj Is de steen die de spouw afdekt geen extra isolerende (gasbetonblok die verlijmd is bijvoorbeeld)? Ander kan je kijken om die ene steen weg te nemen, dan kan je aansluiten op de spouwisolatie.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 16-09-2021 10:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• waterboj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:50
@naftebakje , Helaas is het bij nog iets erger (ouder huis, '76, toen hadden ze nog nooit van een koude brug gehoord, of isolatie in een garage ;) ).
Geen steen tussen de binnen en buitenmuur, maar alles dicht gegooid met metselmortel. We hebben al een halve steen langs de zijkant weg geslepen/gebroken in de hoop dat we er zo bij kunnen, om de mortel te verwijderen, maar helaas zit het nog dieper :(
Er zit (nog) geen isiolatie in de spouw, daarom zit de mortel misschien ook zover, er was niet om het tegen te houden.
Toe nu toe zijn we met het oude kozijn er nog in, aan het "rommelen" geweest, maar binnenkort gaat het oude kozijn er toch echt uit.
Dan gaan we nog 1 laatste poging doen om de mortel weg te krijgen. Zodat we het daarna netjes met isolatie kunnen opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taycann
KatirZan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:04:
Deze zit prima hoor, normaal verdwijnt je stelkozijn in de afwerking aan de binnenzijde, nu is deze afwerking er nog niet dus kan je dit zien. Als je kozijn tegen de stenen aan geplaatst waren geweest dan was het een ander verhaal. Dit is een prima oplossing waar je in principe niets meer van ziet zodra het is afgewerkt!

Voordeel nu is wel dat je er nog isolatie (steenwol) tussen kan proppen om het vervolgens met een plaatje dicht te maken, scheelt weer wat kou in je garage.
Deze foto's zijn inmiddels achterhaald, maar ze waren bedoeld om de 'zwevende schroeven' te laten zien. Inderdaad is alles nu met gipsplaten afgewerkt en is er glaswol in geplaatst.

Ik werd een beetje ongemakkelijk van de hangende schroeven zo, maar als ik het zo lees moet het een prima oplossing zijn geweest. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taycann
waterboj schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:55:
Heb toevallig een vergelijkbare situatie thuis,

Vraagje,(net niet te zien op de foto's) zit je binnenmuur ook aan de buitenmuur gemetsteld? (waardoor je effectief een koude brug hebt)
Met ander woorden, kun je op de bovenste 2 foto's rechts in de spouwmuur?
Of zit daar steen of isolatie materiaal?

Want isolatie om het kozijn heen is leuk, maar ik zoek eigenlijk nog een oplossing voor de stenen koude brug, die er bij mij in ieder geval wel zit.
De stenen die je ziet (het gedeelte links, niet rechts) vormen zelf de buitenmuur. Ik denk dus niet dat er nog iets tussen zit. De aannemer heeft in de leegte die je ziet glaswol geplaatst en het met gipsplaten afgewerkt.
Pagina: 1