• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 21:21
Ik heb via marktplaats een APC Smart-UPS C 1500VA LCD RM 2U 230V with SmartConnect overgenomen.

pricewatch: APC Smart-UPS C 1500VA LCD RM 2U 230V with SmartConnect

Helaas zaten hier geen kabels bij.Nu nam ik aan, dat de netwerk aansluiting die er op zit, ook gebruikt kan worden voor beheer of monitoring van de UPS. Na diverse pogingen om via de netwerk verbinding contact te leggen met het apparaat (Diverse Power Shute software geprobeerd), begin ik te vermoeden, dat deze alleen gebruikt kan worden voor de smartconnect cloud management oplossing. Hier heb je alleen weinig aan, om een server netjes af te laten sluiten, als de stroom (en daarmee ook het internet) uitvalt.

Nu zitten er op de achterkant van de UPS ook nog een serieeele en USB aansluiting. Serieel is niet heel handig, want ik heb geen apparaten die met serieel overweg kunnen. De USB aansluiting is een USB-A variant.

Welke kabel moet ik hier voor hebben? Via APC kan ik geen specificatie of partnumber vinden. Is een 'reguliere' USB-A <-> USB-A kabel geschikt?

Aan de UPS hangen, naast mijn router/switches een tweetal HPE Micoserver GEN10 plus servers. 1 voor TrueNAS en 1 voor ESXi, die via iSCSI aan elkaar hangen. De juiste volgorde van afsluiten is: VM's -> ESXi -> TrueNAS. Hoe ga ik dat netjes regelen, en het liefst ook dat dit allemaal weer netjes op komt, als de stroom weer terug komt?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• vandijk
Via de support chat van APC te horen gekregen, dat het partnumber voor de kabel 940-0504 is. Blijkt een USB-A <-> USB-A te zijn.

Nu uitzoeken hoe ik het tweede deel van de puzzel op ga lossen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Handleiding: https://download.schneide...EN&p_enDocType=User+guide

Zo te zien moet je de SmartConnect poort via het internet verbinden en dan kun je via de cloud service van APC de boel beheren. Niet echt handig want tijdens stroomstoringen wil het internet er ook nog wel eens uitklappen.

Ik heb hier de oudere generatie, en die hebben een gewone USB B connector aan de UPS en die kun je gewoon via USB aan de server of PC koppelen. Windows heeft ingebouwde ondersteuning / drivers hiervoor en ziet hem als een accu wat genoeg is voor basic power management en graceful shutdown functies. Voor extra management heb je de bijgeleverde PowerChute software. Maar met de cloud versies ben ik helaas niet bekend.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• vandijk
Tyrian schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:32:
Handleiding: https://download.schneide...EN&p_enDocType=User+guide

Zo te zien moet je de SmartConnect poort via het internet verbinden en dan kun je via de cloud service van APC de boel beheren. Niet echt handig want tijdens stroomstoringen wil het internet er ook nog wel eens uitklappen.
Die Smartconnect functionaliteit is behoorlijk minimaal:
  • No special software or gateway required
  • Accessible from any internet connected device
  • Compatible with major RMM platforms
  • Actionable alerts and lifecycle recommendations
  • Enhanced troubleshooting and support
  • Simple account login and registration
Melding data in 2024 de accu vervangen moet worden, inzicht in ip adres en temperatuur van de unit, load en het uitvoeren van een firmware update. Verder helemaal niets.

Via de Powerchute software zou veel meer moeten kunnen. Zoals het prioriteren van de outputs, shutdown etc. Ik had er meer van verwacht.

Helemaal jammer, dat ze de ethernet poort verder compleet geblokkeerd hebben. SNMP open zetten zou toch minimaal moeten kunnen.

De UPS uit laten lezen door meerdere devices, is ook lastig via USB/serieele poort. Hier heb je dan weer een server voor nodig, die in geval van power loss, andere servers gaat uitschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door vandijk op 16-09-2021 16:37 ]

• vandijk
Een goedkope USB A -> USB -A kabel gevonden. Deze aangesloten op mijn TrueNAS server. Nu nog even uitzoeken hoe vanuit de NAS de aangesloten ESXi omgeving netjes uitgezet kan worden. En Hoe de boel weer netjes opgestart kan worden.