Probleem met pakket, vermoedelijk rechtenprobleem...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daanh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-05 21:09
Dag mensen,

Ik geef les in Solidworks, een 3D-CAD pakket. Dat pakket heeft een add-in, Simulation geheten, en die werkt ineens niet meer. Deze add-in maakt zelf een aantal files aan waar berekeningen en resultaten in worden opgeslagen, en ik vermoed dat daar iets fout gaat, want na een halve seconde rekenen krijg ik van het programma de melding dat de study faalt. De extra files worden aangemaakt op de plek waar ook het 3D-model staat. Ik heb dit model lokaal op de systeem- of dataschijf gezet, op Onedrive, maar het maakt allemaal niks uit.

Het is een vrij nieuwe PC met Windows 10. Ik ben de enige die hem gebruikt.

Ik heb al heel veel dingen geprobeerd met dit probleem:
- Alle gebruikers full control gegeven op alle schijven/mappen/bestanden die relevant zijn
- Met TakeOwnershipPro gebruikersrechten verkregen van alle schijven
- Het programma Solidworks als admin gedraaid
- Een oudere versie van Solidworks geinstalleerd

Ik heb dus ook een oudere versie van Solidworks geinstalleerd, maar daar blijft het probleem hetzelfde. Daarom denk ik dat het iets te maken heeft met rechten, accounts, of Windows.

Ik heb iets dergelijks al eens eerder gehad met een ander programma (een muziekprogramma, Cubase), maar dat probleem deed zich enkel voor met de dataschijf, niet de systeemdisk. Na een nieuwe install van Windows kreeg ik toen van Cubase de melding "That folder is write protected. Do you want to enable writing?". Daarna was het opgelost, maar ik heb niet veel zin in een nieuwe install van Windows.

Als iemand van jullie een idee heeft wat ik nog zou kunnen proberen, zou ik heel dankbaar zijn!

Groet, Daan

[ Voor 12% gewijzigd door daanh op 15-09-2021 21:10 ]

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor zover ik kan zien is simulation for solidworks een betaald pakket. Wat zegt de support afdeling?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• daanh
Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:18:
Voor zover ik kan zien is simulation for solidworks een betaald pakket. Wat zegt de support afdeling?
Iemand van support heeft met me meegekeken, maar snapt er ook niks van. Ze zijn het nu aan collega's aan het vragen, maar ik vraag me af of die het weten.

Is er een manier om uit te zoeken of in te stellen of programma's zelf schrijfrechten hebben?

Is het misschien een nieuwe beveiligingsmaatregel van Windows? Ik heb de ransomware bescherming al uitgezet, geen effect...

Groet, Daan

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je een foutmelding die je terugkrijgt?

• daanh
Alleen deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QloN-FgoMSAs9yqgNcCitHfkhoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/btAnodjBSEcoIGerTeAzmAXj.png?f=user_large

• daanh
Ik had het idee dat het misschien de "tamper protection" van Win10 kon zijn, maar na het uitzetten van die (en alle ander) beveiliging kreeg ik dezelfde melding. Wel heb ik nog wat screenshots gemaakt van de mappen met de files erin. Alle verborgen items en systeemitems zijn zichtbaar.

Na het proberen te draaien van een simulatie staat er dit in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZZU76eZNM6Wj8NhYHaTuIgvX3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29uMlm9xWXtvtlLR9G2I0BcI.jpg?f=fotoalbum_large

Na afsluiten van het programma wordt er weer opgeruimd tot dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnWP8qjdUPEkdyEUFxmApLo0mog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NASt4bPLS4FNVkpF89t9rBJc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat verder nog opvalt is dat al mijn folders read-only blijven, ook als ik dat vinkje uitzet. De files in de map blijven trouwens niet read-only.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VLRPx3qm31ZfA-Vq0z9QX9dH20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3VbYpBRPEr89nctnAhoEvhe4.jpg?f=user_large

Bij read-only weghalen van mappen van het programma zelf krijg ik de melding dat ik admin permission moet geven. Als ik hier continue doe, gebeurt er niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiiHIMwHqmzrWrIhujY0Qppf8N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT9pVVBd78t7nwleAvgX5nnb.jpg?f=fotoalbum_large

Tenslotte had ik nog het idee om een nieuwe file op een USB-stick te beginnen. Ook daar krijg ik de foutmelding "study failed". Het gekke is dat ik bij de usb-stick na afluiten en weer openen van het part deze melding krijg. De file staat niet op read-only...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOQuZSCV7iPxLI_Fqv1j27Rnlsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iHGBm6ou3bXdFB2BwVUTNTRA.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door daanh op 16-09-2021 08:15 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke versies draai je? Volgens de supportpagina is Windows10 Home niet supported, en is enkel SW2015 mét sp5 supported op Windows 10.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Wat gebeurt er als de bestanden niet in onedrive staan?
Heb je nog antimalware van derde partijen die wellicht te ijverig is?

Dat zijn beide programmas die soms eventjes een bestand locken om te kunnen checken/uploaden.

• daanh
Question Mark schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:12:
Welke versies draai je? Volgens de supportpagina is Windows10 Home niet supported, en is enkel SW2015 mét sp5 supported op Windows 10.
Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik Win 10 Professional, met de laatste updates. Solidworks 2021 zou hier op moeten draaien, en deed dat vorige week nog perfect.

Het maakt niet uit of ik de bestanden lokaal, op Onedrive of stick staan...

Wat ik nog kan proberen is om in te loggen met het verborgen admin-account. Dit kan ik echter pas morgen doen.

Groet, Daan

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Misschien een hele domme vraag, maar is je schijf niet vol?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanh
armageddon_2k1 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:56:
Misschien een hele domme vraag, maar is je schijf niet vol?
Nope, zeker niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Helaas, inloggen met het verborgen admin-account geeft hetzelfde probleem...

Dat wordt dan denk ik maar opnieuw installeren van Windows... ;( Of zou een Windows repair nog kunnen helpen?

Wat nog wel raar is: als ik inlog duurt het even (30 seconden) voordat de usb wifi-dongle verbinding heeft gemaakt met het netwerk. Dit heb ik ook niet eerder meegemaakt.

[ Voor 43% gewijzigd door daanh op 17-09-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 14:16
Windows event log bekijken? Misschien dat je daar de oorzaak kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Ik heb inmiddels toch maar een volledig nieuwe Windows installatie gedaan, en het werkt allemaal weer. Hopelijk is het niet meer nodig om het event log te bekijken, maar bedankt voor de tip!

Groet, Daan
Pagina: 1