Loden waterleiding in de straat

Pagina: 1
Acties:

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 10:02
Wij wonen in een typisch Haags jaren '30 appartement. Gezien de reputatie van deze appartementen betekent dat normaliter alle alarmbellen m.b.t. loden waterleidingen af gaan. En terecht, want een groot deel van de leidingen na de meter waren ook nog daadwerkelijk van lood. Voor de meter was het netjes kunststof (PE? Tyleen?). Wegens kinderwens hebben we anderhalf jaar geleden besloten om het lood te verwijderen. Dus: Vloeren open gebroken, leidingen er uit en alles vervangen voor koper. De situatie was toen: Kunststof tot de meter en alles koper in huis. Wij blij.

Inmiddels hebben we hier een 5 maanden oude baby rond rollen oOo en worden er nutswerkzaamheden in de straat verricht. Wat schetst nu mijn verbazing daar: De PE/Tyleen leidingen zitten daar gewoon weer aan het lood gekoppeld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFIqK6YuraNjAZrI7i7d8TDhae8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojtiAhZFsdO8O2S2MwymdR65.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben hiermee op z'n zachtst gezegd niet zo amused. Nota bene in een straat waar ook 2 KDV's en ontzettend veel jonge gezinnen (een echte starterswijk) met kleine kinderen en baby's wonen.

Wat kan ik met bovenstaand behalve een boze mail aan de netbeheerder nog doen? :-(

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik denk dat je ook even de gemeente moet inlichten hierover.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:10
Ik weet niet of ik nou zo verkeerd kijk, maar die pijpen zijn toch helemaal niet aan elkaar gekoppeld?

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:34
WEBGAMING schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:07:
Ik weet niet of ik nou zo verkeerd kijk, maar die pijpen zijn toch helemaal niet aan elkaar gekoppeld?
Volgens mij ook niet.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je ziet van links naar rechts twee onbekende leidingen, een rioolpijp (grespijp?), 3 waterleidingen waar TS op doelt dat ze van lood zijn (ze zijn geaard, dus klinkt logisch), een grote witte leiding (water?), een gele leiding (gas waarschijnlijk).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• NCSmits
WEBGAMING schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:07:
Die 3 kunststof leidingen gaan naar onze onderburen, ons appartement en de bovenburen. Via die loden pijpen ze weer ergens aan een hoofdleiding gekoppeld. Anders zouden we geen water uit te kraan hebben. :9

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

https://www.dunea.nl/drinkwater/leidingen/loden-leidingen

Deze club inschakelen.
Stap 2 - Loden leidingen vervangen

Loden aansluitleiding? Dunea vervangt!
Dunea heeft de loden waterleidingen in de straten en naar de huizen jaren geleden al vervangen. Toch komen we incidenteel nog een stukje aansluitleiding tegen dat van lood is. Dunea vervangt die kosteloos en zo snel mogelijk. Denkt u dat uw aansluitleiding nog (deels) van lood is?
Maak een duidelijke foto van de watermeter met leidingen.
Stuur die met naam, adres en telefoonnummer naar meldpuntlood@dunea.nl.
Vermeld het als er op uw adres kinderen t/m 7 jaar wonen of iemand in verwachting is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 14:19
Ik snap de frustratie als je hier zelf een boel geld aan hebt uitgegeven maar wat ik zelf zou doen is eens een watermonster nemen (danwel laten nemen) en dat laten onderzoeken op het gehalte aan lood. Als die concentratie onder de drinkwaternorm van 10 µg/l ligt dan voldoe je aan de norm. Pak daarvoor een plastic flesje wat je goed uitspoelt, liefst een keer met een zuur. Dan kan je ieder willekeurig milieubureau bellen met het verzoek deze te laten onderzoeken op het gehalte aan lood, erbij vermelden dat het ongefilterd kraanwater is. De detectielimiet bij de laboratoria is standaard 2 µg/l en een analyse kost maar paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Neem contact op met je waterleiding maatschappij. Niet met de gemeente.
Die kunnen ook een monster nemen of hebben mogelijk een recent monster in de buurt genomen.

[ Voor 39% gewijzigd door FunFair op 15-09-2021 20:17 ]

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:23
NCSmits schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:03:
Wij wonen in een typisch Haags jaren '30 appartement. Gezien de reputatie van deze appartementen betekent dat normaliter alle alarmbellen m.b.t. loden waterleidingen af gaan. En terecht, want een groot deel van de leidingen na de meter waren ook nog daadwerkelijk van lood. Voor de meter was het netjes kunststof (PE? Tyleen?). Wegens kinderwens hebben we anderhalf jaar geleden besloten om het lood te verwijderen. Dus: Vloeren open gebroken, leidingen er uit en alles vervangen voor koper. De situatie was toen: Kunststof tot de meter en alles koper in huis. Wij blij.

Inmiddels hebben we hier een 5 maanden oude baby rond rollen oOo en worden er nutswerkzaamheden in de straat verricht. Wat schetst nu mijn verbazing daar: De PE/Tyleen leidingen zitten daar gewoon weer aan het lood gekoppeld!

[Afbeelding]

Ik ben hiermee op z'n zachtst gezegd niet zo amused. Nota bene in een straat waar ook 2 KDV's en ontzettend veel jonge gezinnen (een echte starterswijk) met kleine kinderen en baby's wonen.

Wat kan ik met bovenstaand behalve een boze mail aan de netbeheerder nog doen? :-(
Wat kwam er uit de lood in water test?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• NCSmits
Zij zeggen:
Denkt u dat uw aansluitleiding nog (deels) van lood is?
Maak een duidelijke foto van de watermeter met leidingen.
Bij mijn meter is geen lood te zien. Dit had imho toch echt vervangen moeten worden toen ze ook de leiding tot onze watermeter (in het verleden al) hebben vervangen.

Overigens bieden ze ook tests aan via https://www.loodinwatertesten.nl, maar als je geen loden leiding voor en na je meter ziet zeggen ze dat je je geen zorgen hoeft te maken....

• NCSmits
evleerdam schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:17:
[...]

Wat kwam er uit de lood in water test?
Dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0V9KJNpoqOkswzrK4Zu5BmKmfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqM8GhihxQNwMMiV9DOLES25.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we nieuwe kranen hebben, leek dat me destijds een beetje overdreven... Nu heb ik er wel spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

NCSmits schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:18:
[...]

Zij zeggen:

[...]

Bij mijn meter is geen lood te zien. Dit had imho toch echt vervangen moeten worden toen ze ook de leiding tot onze watermeter (in het verleden al) hebben vervangen.

Overigens bieden ze ook tests aan via https://www.loodinwatertesten.nl, maar als je geen loden leiding voor en na je meter ziet zeggen ze dat je je geen zorgen hoeft te maken....
Ja, maar toch is dunea de gene waar je zal moeten aankloppen.

Die zijn de eigenaar van het hoofdnet en de aansluitingen. En hebben een meldpunt voor lood.

• NCSmits
Rmg schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:22:
[...]

Ja, maar toch is dunea de gene waar je zal moeten aankloppen.

Die zijn de eigenaar van het hoofdnet en de aansluitingen. En hebben een meldpunt voor lood.
Uiteraard heb ik hen hierover gemaild. Maar er is in het verleden een heel bewuste keuze gemaakt om die kunststof leidingen weer aan het lood vast te maken. En daar ben ik wel behoorlijk pissig over :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:59
Ligt het nog open in de straat? Zo ja, vraag dan aan die mannen of het lood is, of je goede foto’s mag maken en waar het “heen loopt”/hoe lang het is.

Daarna idd dunea bellen en aangeven dat het nu open ligt en makkelijk te fixen is. Daarnaast even aan de werklieden vragen of ze de “loodplek” kunnen markeren (bijv een stoeptegel op z’n kop leggen, Of zelf uitmeten ten opzicht van wat vaste punten. wel Zo makkelijk als iemand van Dunea het later wil fixen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:23
NCSmits schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:19:
[...]

Dit:

[Afbeelding]

Omdat we nieuwe kranen hebben, leek dat me destijds een beetje overdreven... Nu heb ik er wel spijt van.
Ik bedoel uit een testkit? Kan je makkelijk online bestellen (helaas niet gratis), via diezelfde website bijvoorbeeld.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 11:27
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door mouse86 op 15-09-2021 20:30 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NCSmits
Ik heb contact gehad met Dunea en een toezichthouder is langsgekomen. Gelukkig heb ik het verloop van de leidingen fout geintepreteerd! :)

Op de foto ligt rechts buiten beeld, de hoofdleiding. De 3 PE leidingen komen dus vanáf de hoofdleiding (en ik dacht dat die náár de appartementen aan de rechterkant gingen, en de hoofdleiding línks van de sleuf zou liggen). De loden leidingen lopen vervolgens naar 3 appartementen aan de overkant van de straat. Er wordt al ruim 10 jaar geprobeerd om die te vervangen, maar de eigenaars van die appartementen werken daar niet aan mee. Op die drie aansluitingen na is alles loodvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Waarom wil je als eigenaar niet gratis een veilige veel betrouwbare leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
NCSmits schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:55:
Ik heb contact gehad met Dunea en een toezichthouder is langsgekomen. Gelukkig heb ik het verloop van de leidingen fout geintepreteerd! :)

Op de foto ligt rechts buiten beeld, de hoofdleiding. De 3 PE leidingen komen dus vanáf de hoofdleiding (en ik dacht dat die náár de appartementen aan de rechterkant gingen, en de hoofdleiding línks van de sleuf zou liggen). De loden leidingen lopen vervolgens naar 3 appartementen aan de overkant van de straat. Er wordt al ruim 10 jaar geprobeerd om die te vervangen, maar de eigenaars van die appartementen werken daar niet aan mee. Op die drie aansluitingen na is alles loodvrij.
Moet je daar als eigenaar van een appartement dan zelf voor betalen? Ik snap niet dat de watermaatschappij niet simpelweg zegt: Joh we hebben bij werkzaamheden loden leidingen gevonden, is niet meer cool en gaat eruit. Dan en dan heb je even geen water, tada.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rofdof schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:42:
Waarschijnlijk omdat de appartementen zelf ook nog leidingen van lood hebben en de eigenaar geen zin heeft om dat ook te moeten vervangen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Ik weet niet goed waarom niet inderdaad, maar misschien is alles binnenshuis (tot de meter, dus in beheer van Dunea) niet goed bereikbaar zonder sloopwerk. Als ik bij mijzelf kijk rond de watermeter zou ik ook niet weten hoe de leiding daar zonder slopen is vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door NCSmits op 17-09-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Rofdof schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:42:
Geld en/of principes zijn de 2 meest voorkomende redenen bij dit soort dingen. Zie je ook op tweakers in alle woon/verbouw topics.

Principes, " het werkt toch" en "bepaal het zelf wel", "ik wil niet dat ze op mn grond komen want <reden>"

Geld, de grond moet open, tuin/parkeerplek/tuinhuisje moet hersteld worden, niet alles zal voor de rekening van Dunea komen als het eigen grond is, wie weet wat er nog in de appartementen zit, dat moet er dan ook uit en vervangen worden.
Pagina: 1