Vraag

• martijnmurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-02 10:36
Sinds kort heb ik een Raspberry Pi 4 met Home Assistant draaien. Hier wil ik graag mijn lichten mee bedienen, maar ik kom er nog niet uit wat voor dimmer ik nodig heb.
Ik zal vast niet de enige zijn die zoiets zoekt, maar ik heb wel hoge eisen.

Ik zoek een dimmer die het volgende kan:
- Domme lichten bedienen met slimme dimmers.
- De dimmer moet fysieke bedining aan de muur hebben (zoals domme dimmers dat ook hebben).
- De fysieke bediening in de kleur zwart of donker grijs.
- Het liefst bediening in de vorm van een draaiknop zoals de meeste domme dimmers ook hebben, maar ik sta open voor andere knoppen.
- Ik wil het licht zachter kunnen zetten met de fysieke bediening en daarna weer harder kunnen zetten vanuit de Home Assistant app (en hiermee met een widget op mijn telefoon).
- Ik wil het licht aanzetten met de fysieke knop en later automatisch uit laten gaan door mijn woning te verlaten.
- Nederlandse form factor die ik zo in de muur kan hangen op de plaats waar nu de domme lichtschakelaars/dimmers zitten. Ik loop ertegenaan dat er voor de Amerikaanse form factor veel meer is te vinden.
- Het liefst zonder extra 'hubs' of andere kastjes behalve de Pi en de dimmers zelf.
- Het liefst zonder cloud integratie, dus een directe verbinding tussen de dimmer en de Pi met Home Assistant. Ivm privacy.
- Het liefst niet te duur, maar de andere wensen hebben voorrang.

Ik vind het belangrijk dat een slimme oplossing strict beter is dan een domme oplossing. Ik wil er dus op vooruitgaan zonder iets in te leveren, vandaar mijn eisen mbt de fysieke bediening.
Ik kan het nog niet echt vinden, ook omdat ik weinig detail info zie bij producten die ik online tegenkom.

Is dit mogelijk?
Is er een product dat je kan aanraden?
Waar moet ik naar kijken als ik zoiets zoek?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Etge
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-05 15:30
https://www.ecodim.nl/smart-led-dimmers-en-schakelaars/

Nederlandse form factor, met en zonder neutrale draad, daarnaast kun je zelf de frontjes kiezen want compatible met vrijwel alles (o.a. Jung).

Prik een Zigbee stick in je Pi en laat Home Assistant de koppeling regelen (ik gebruik een Conbee II, maar er zijn ook andere alternatieven).

Deze dimmers doen zo ongeveer alles op jouw lijstje!

[ Voor 22% gewijzigd door Etge op 19-09-2021 10:55 ]

• Tikkel77
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-04 10:48
Ja, deze heb ik ook. Werkt prima. Punt van aandacht: als je de dimmer op een hotelschakeling wilt hebben dan kan dat, maar niet je de schakelaar wel vervangen die een pulsschakelaar (en goed aansluiten)

Verderheb ik een klein issue: ik heb ze gekoppeld op Philips warmglow spots en de lichtsterkte is niet maximaal (als ik de dimmer vol open draai -- en dit verschilt per dimmer/spotsgroep). Volgens de (overigens erg behulpzame) helpdesk van ecodim ligt het aan de stabiliteit van de spanning, en die is bij de warmglows niet goed (zeggen ze). Dus mocht iemand daar een oplossing voor hebben dan hoor ik dat heel graag!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf heb ik een slof Lonsonho QS-Zigbee-D02-triac-2C-LN. Geen draaiknop maar druk maar ik pas bijna nooit de lichtsterkte aan vide de knop, alleen aan/uit. Hij is er ook in enkele variant en een variant zonder N. Met die heb ik geen ervaring.

Ze draaien hier prima met Zigbee2MQTT. Zigbee (of Z-wave) zijn denk ik ook de beste kandidaten als je out of the box geen cloud wilt. Grote uitzondering daarop is de Shelly Dimmer 2, die is Wifi. Wel aan te raden om dan een beter netwerk te hebben dan een standaard ISP doosje als je daar meer van wilt toepassen.

Verplaats hem toch naar SH omdat het meer een integratie vraag is dan een aansluitvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 13:20
Het is niet mijn intentie dit topic te kapen maar heb dus dezelfde vraag en ga ook deze dimmer (ECO-DIM.07) aanschaffen maar heb de volgende vraag.
Wat is het verschil met de basic en de pro afgezien van het feit dat de pro een afdek raam en dimmerknop meeleverd (en de vorm, hoekig vs rond)?

[ Voor 7% gewijzigd door schumi2004 op 19-04-2022 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duplex
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-01 22:53
schumi2004 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:08:
Het is niet mijn intentie dit topic te kapen maar heb dus dezelfde vraag en ga ook deze dimmer (ECO-DIM.07) aanschaffen maar heb de volgende vraag.
Wat is het verschil met de basic en de pro afgezien van het feit dat de pro een afdek raam en dimmerknop meeleverd (en de vorm, hoekig vs rond)?
Ik heb deze info hier gevonden:
De verschillen met de draaidimmer Pro is dat de Basic-variant alleen een MIN (dus geen MAX) afstelling heeft, zonder afdekmateriaal wordt geleverd, geen inbouwklemmen heeft, wel een iets kleinere inbouwdiepte (26mm) heeft én voordeliger in prijs is.
Pagina: 1