• Robocop135
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16-09 20:20
Beste tweakers,

Na het afronden van mijn bachelor International Business in 2016 heb ik voornamelijk alleen maar 'bijbaan' werk gehad (horeca, callcenter). Nu wil ik eigenlijk een baan met meer doorgroeimogelijkheden en een hoger salaris. Daarom ben ik nu sinds September begonnen met een 1 jarige voltijd master Marketing Intelligence, waarbij de focus voornamelijk ligt op data analyse. Raden jullie dit aan? Helpt dit mij een baan te bemachtigen op het gebied van data analyse? Is dit een gebied met veel toekomstperspectief / doorgroeimogelijkheden? Ben ik te 'oud' voor het volgen van een master (hoe kijken werkgevers hier naar)? Of kan ik bijvoorbeeld beter een traineeship Data Science proberen te krijgen? Of kan ik beter een compleet ander vakgebied zoeken? Ik ben erg benieuwd wat jullie kijk is op mijn situatie en wat jullie advies is voor mij.

Bij voorbaat dank,

Robocop

[Voor 3% gewijzigd door Robocop135 op 15-09-2021 13:50]

• Jealgu
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 20:29
Nee je bent niet te oud, en data is hot. Goede keus dus. Je bent al begonnen, lekker afmaken zou ik zeggen. Traineeship komt daarna wel.

Waarom is het niet gelukt iets te vinden met je bachelor? Allicht dat het antwoord op deze vraag nog bruikbar advies opleverd.

• Seraphin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 17:35
Als ik sollicitanten interview voor een startersfunctie, is alles onder de 30 zeker niet te oud (en daarboven ook niet automatisch).

Je eerdere ervaring kan ook voor je werken (toont aan dat je niet bang bent je "handen vuil te maken" oid, maak er maar iets moois van).

Ik zou als hiring manager wél de vraag stellen die @Jealgu ook opbrengt; waarom lukte het niet iets te vinden met je bachelor? Laat je overigens niet intimideren als (zodra) je die vraag krijgt; zoiets is niet bedoeld omdat je interviewer naar bevestiging zoekt dat je niet goed genoeg zou zijn, maar eerder uit interesse en om te kijken wat je overwegingen zijn bij het zoeken / vinden / vasthouden van een baan (althans, als ik de vraag stel zit dat laatste er achter). Als je daar vervolgens een helder verhaal bij hebt kan dat dus ook weer net zo goed in je voordeel werken.

Maar bereid je wel op die vraag voor, wil ik maar zeggen. ;)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Meller
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-09 00:34

Meller

Much to learn, you still have

Zeker niet te oud.

Draai je zelf bedachte nadeel om in een voordeel en dat je al een berg levenservaring hebt. :) Doe je de opleiding fulltime? Anders zou ik nu al in een marketingfunctie gaan starten en zorgt je opleiding dat je wellicht sneller kan doorgroeien.

Bij mijn werkgever zou je zo aan de slag kunnen en wordt het ontzettend gestimuleerd als je er nog een opleiding naast doet. Moet geen probleem zijn om een passende job te vinden.

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

• Robocop135
Bedankt voor de reacties! Inderdaad een hele terechte vraag @Jealgu @Seraphin . Na mijn bachelor wilde ik graag meer praktische vaardigheden opdoen. Vandaar dat ik eerst een premaster heb gevolgd en vervolgens een master Finance. De master lag mij echter niet helemaal, waardoor ik eerst de eerder beschreven baantjes heb gedaan ook om na te denken wat mij wel ligt en leuk lijkt. Zo ben ik op deze master gekomen (praktisch genoeg maar minder beta aspecten dan Finance).
@Meller Dat is goed om te horen! De opleiding volg ik nu fulltime, als het goed is ben ik volgend jaar juli klaar. Een marketingfunctie ernaast lijkt me een goed idee maar op het moment echter te druk worden. Zelf ligt mijn interesse ook meer in het analyseren van data dan de marketing kant moet ik zeggen.

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Horeca:
Verantwoordelijk voor het welzijn van gasten, gewend aan hoge werkdruk, geen 9-5 mentaliteit.
Callcentre:
Goede communicatie- en luisterskills, ervaring met demandgeneration of service processen, ervaring met salesforce/sap/crm,

Reden dat je parttime werkte: flexibel willen zijn, zou oneerlijk na werkgever zijn om commitment lange termijn af te spreken terwijl je al weet dat je door zou willen studeren, reisplannen, relatie, familie.

• BrennuS
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:56
Ervaring en leeftijd zijn relatief. Het gaat erom of je een bepaalde drive en instelling hebt en nadelen kan omzetten in voordelen.

In ICT zijn privacy/security en Data hot. Dus in die zin een goede keuze als het je ligt, maar er zijn ook veel functies die op de rand van deze onderwerpen hangen en meer met de business te maken hebben. Alleen jouw achtergrond zou bij mij al een pluspunt zijn, want dan heb ik iemand die het ook kan uitleggen aan een leek en daar met de juiste etiquette mee om kan gaan. Daarnaast heb je een vooruitziende blik door je na/om te scholen in de data :)

Ik zou je aan raden om ook met jouw keuze voor data nu al gewoon te gaan solliciteren. Er is schaarste je bent in opleiding, grote kans dat ze je nu al willen hebben en je voor langere tijd willen binden.

Ik praat enigzins uit ervaring, ooit in 2001 op een helpdeskfunctie begonnen en was mijn studie al gestart, daarna alles in deeltijd(betaald door werkgever) gedaan. Inmiddels meerdere werkgevers en functies verder, nooit spijt van gehad en is in al mijn sollicitaties als plus ervaren.

Toevallig net een collega (19 jaar) aangenomen die op papier totaal niet voldeed en als referentie zijn vulploegleider had opgegeven. :D hij zou zijn studie gaan starten en had zelfs zijn MBO diploma nog niet maar had al wel een HBO gekozen en wilde werken.

ik zeg respect, goede keuzes en voor ons als werkgever een mogelijkheid om een medewerker langere tijd aan de organisatie te binden (die toch erg gewild zijn in de markt).

gebruik je pluspunten of maak het je pluspunten.

• bie100
  • Laatst online: 20:31
Seraphin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:00:
Als ik sollicitanten interview voor een startersfunctie, is alles onder de 30 zeker niet te oud (en daarboven ook niet automatisch).
hoe ga je dan om als iemand 52 jaar is met 31 jaar werkervaring omdat je aan geeft niet automatisch?

• Robocop135
@HenkEisjedies Dat is een erg goede redenatie, bedankt!
@BrennuS Bedankt voor de waardevolle informatie! Zelf dacht ik dat ik eerst de opleiding afgerond zou moeten hebben voordat ik ook maar aan solliciteren hoefde te denken in de branche. Het is zeker de moeite waard om alvast te kijken of ik ergens kan werken. De studie wil ik wel graag nominaal halen in 1 jaar, dus zou even moeten kijken hoe het is met de studiedruk (zit nog maar in de tweede week van het collegejaar).

• BrennuS
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:56
Robocop135 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:52:

De studie wil ik wel graag nominaal halen in 1 jaar, dus zou even moeten kijken hoe het is met de studiedruk (zit nog maar in de tweede week van het collegejaar).
Spreek dat uit! Dat siert je dat je eerst iets wil afronden, maar ga niet afwachten. Voordat je ergens zit ben je zo verder en is dat jaar ook om. Het is nu een plus punt.

• Lapras
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:17

Lapras

Ice beam

Mijn vriendin heeft net haar tweede master afgerond. Ook 28 jaar. Geen echte werkervaring, wel vier diploma's, maar spreekt (nog) geen Nederlands.

Je bent niet te oud voor een master. Dat ben je nooit, maar het helpt wel om een goede pitch te hebben voor waarom je carriere is gelopen zoals hij is gelopen. @HenkEisjedies geeft daar een goede aanzet voor. Er is nog meer te bedenken als je er even voor gaat zitten.

Data is inderdaad een goede markt, maar je gaat wel concurreren op startersfuncties/traineeships. Die zijn erg populair en betalen niet top. Ofwel: het is lastig binnenkomen en je verdient in eerste instantie wellicht minder dat je leeftijdsgenoten die al wat langer 'echt' aan het werk zijn. Dat tweede los je binnen een paar jaar wel op, dus maak je daar niet te druk om.

• Seraphin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 17:35
bie100 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:30:
[...]

hoe ga je dan om als iemand 52 jaar is met 31 jaar werkervaring omdat je aan geeft niet automatisch?
Lang verhaal kort; in bijzondere situaties kan dat zomaar eens gebeuren, maar in de dagelijkse gang van zaken zou zo iemand niet worden uitgenodigd. Vooral omdat 31 jaar werkveraring en een startersfunctie geen logische combinatie is.

Mijn opmerking was vooral bedoeld om aan te geven dat ik een richtlijn aangaf, geen hard criterium (dwz; eronder is sowieso geen probleem, hetgeen niet betekent dat erboven wel een probleem is of hoeft te zijn).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• bie100
  • Laatst online: 20:31
Seraphin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:18:
[...]

Lang verhaal kort; in bijzondere situaties kan dat zomaar eens gebeuren, maar in de dagelijkse gang van zaken zou zo iemand niet worden uitgenodigd. Vooral omdat 31 jaar werkveraring en een startersfunctie geen logische combinatie is.

Mijn opmerking was vooral bedoeld om aan te geven dat ik een richtlijn aangaf, geen hard criterium (dwz; eronder is sowieso geen probleem, hetgeen niet betekent dat erboven wel een probleem is of hoeft te zijn).
ja oké voor een startersfunctie begrijp ik

• Hrolfr
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Ik heb even zitten twijfelen om het bij een direct bericht te laten voor Robocop, maar post het toch even in het topic. Het gaat niet direct in op de vraag van het topic, maar ik proef dezelfde onzekerheid die ik toen had.

Edit: Ook 'pas' begonnen met de eerste echte baan op 27-jarige leeftijd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Robocop135
@BrennuS Dat is een goed punt! Zo had ik dat zelf nog niet gezien.
@Lapras Het is inderdaad meer het binnenkomen waar ik mee zit (en waar de master bij helpt hopelijk). Een lager (start)salaris zit ik niet per se mee, zolang er maar genoeg groeimogelijkheden zijn ;)

@Hrolfr Bedankt voor het delen van je verhaal en je input! Het is inderdaad vrij herkenbaar, mijn vrienden zijn nu al zeker twee jaar richting de randstad vertrokken en aan het 'echte' werk. Wat je zegt over data analyse en dat je denkt dat dit een 'algehele vaardigheid' wordt; denk je dat data analyse als vakgebied niet echt toekomstbestendig is?

• emdeejee
  • Laatst online: 20:12
@Robocop135 nee joh! Gewoon doen.
Het lijkt nu misschien een opgave, maar je gaat er zoveel profijt van hebben.

Ik ben bijna klaar met twee masters, ik heb eerst 5 jaar gewerkt, toen een fulltime HBO, pre-MSc en nu dus masters gedaan.
27, bijna 28 als ik klaar ben. Had het voor geen goud willen missen. Het brengt je zoveel op persoonlijk vlak.

• davevr
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 16-09 13:49
@Robocop135 Data science is absoluut een aanrader, voor baankansen maar ook voor hele toffe uitdagingen in je werk.
Enne over leeftijd, zoals Henry Ford het ooit al verwoorde: Anyone who stops learning is old. Whether at twenty or eighty. Anyone who keeps learning stays young ;-)

En mocht je het toch niet zien zitten om voltijd te studeren en voor je master te gaan, dan zijn er (in ieder geval op ICT gebied) zat traineeships met goede (data science) opleidingen.

[Voor 25% gewijzigd door davevr op 16-09-2021 09:02]

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Robocop135 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:41:
Beste tweakers,

Daarom ben ik nu sinds September begonnen met een 1 jarige voltijd master Marketing Intelligence, waarbij de focus voornamelijk ligt op data analyse. Raden jullie dit aan? Helpt dit mij een baan te bemachtigen op het gebied van data analyse?
Een 1 jarige master is het altijd waard, meer waar voor je tijd ga je niet krijgen. Of je nu 28 of 29 bent maakt pracktisch niet uit, dat je wel een master hebt hebt maakt een hoop uit. Zeker als het in een gewilt vakgebied is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee