[Aankoopadvies] Auto voor gezin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:15

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Door de chip tekorten blijft mijn nieuw bestelde Volvo V60 via Care by Volvo maar uitgesteld worden. Door de gebrekkige communicatie en het feit dat ik einde maand geen vervoer meer heb. Heb ik besloten de bestelling te annuleren en gewoon zelf wat te gaan kopen. Hartstikke leuk. Maar nu heb ik opeens nog maar twee weken om iets te kopen.

Budget: EUR 30.000
Wat rij ik nu: BMW 3 Touring uit 2018 (Private Lease). Daarvoor Tesla Model S (Lease)

Wat is belangrijk?
  • Geen nieuwe auto. Dat schrijft mij iets te snel af.
  • Hij moet nog 100k kilometers mee gaan. (Ik wil er vier jaar in rijden. A 25k per jaar)
  • Met bovenstaande in het achterhoofd zou ik zeggen niet meer dan 150k kilometer op de teller
  • Er moeten twee kinderen < 3 jaar in mee kunnen inclusief toebehoren. Dus ik gok dat een Station of SUV/MPV het meest voor de hand ligt.
  • Ik ben momenteel in mijn nopjes met Apple Carplay. Dat bevalt me 100x beter dan ieder auto eigen infotainment systeem. Dat zou ik graag behoudem
  • Het hoeft geen snelheidsmonster te zijn. Maar 150PK lijkt mij wel een beetje minimaal. Ligt ook een beetje aan het gewicht van de auto
  • Leeftijd maakt mij niet uit. Al heeft de Carplay eis daar natuurlijk impact op. Dus ouder dan 2015/2016 is lastig. Of er moet voor een oudere auto een mooie retrofit zijn (binnen budget) om toch Carplay te gebruiken
Wat niet?
  • Full Electric. In het verleden niet goed bevallen. Primair omdat ik in het centrum van een grote stad woon en geen eigen oplaadplek heb. Ik kon er dus nooit vanuit gaan dat ik thuis kon laden. Wat heel veel onnodige laadsessies heeft opgeleverd, omdat ik toch zeker moest weten morgen weer op kantoor te kunnen komen.
  • Diesel. Dat vind ik allemaal maar spannend (ik woon opeens in een milleuzone)
Wat zijn op het eerste oog kanshebbers?
  • Volvo V90 T5 uit 2017/2018.
  • Mazda CX5
Nu ben ik uiteraard erg benieuwd wat de liefhebbers en kenners op dit forum zouden aanraden op basis van onderstaande.

De vorige keer dat ik een topic opende hier heeft het uiteindelijk geleid tot de aanschaf van een mooi Ford Mustang GT 5.0. Dus het is geen verspilde moeite om te antwoorden ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RQnQSKe7RRJNA8XZJqII4Rn7BM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wWyida8ONqtBBKJ17m8oMZoi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ahh_f3zXyG2-LD7OWg9WTDWwUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UwWbtyuB4ERlYOByUl69Lphy.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Don Quijote op 15-09-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:04
Voor dat geld kun je maar weinig miskopen doen toch?
Primair zou ik kijken of je met je hele gezin goed kan zitten in een bepaald model. Daarna komt het zoeken naar een geschikte uitvoering/motor wel.

Wil je perse iets 'premiums' rijden?
Vind je maandlasten en verbruik nog belangrijk?

Persoonlijk zou ik kijken naar grote stations, zoals de Talisman, Insignia, Passat, 508 of Mondeo.
Met jouw budget vind je vast wel een recent bouwjaar met carplay.

Overigens zou ik me persoonlijk niet zoveel aantrekken van die milieuzone zolang je op zoek gaat naar een Euro 6 diesel. Je geeft aan dat je 4 jaar met die auto wil doen, in die 4 jaar gaat het zo snel niet met het strenger worden van milieuzones.
Of diesel gunstig is met 25dkm per jaar is trouwens ook nog maar de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46
Is het geen optie om de 3 serie af te kopen? Die doet neem ik aan aan alle eisen?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 06:44
Ik heb een beetje het idee dat meer dan 2/3 van alle occasions in NL van een bouwjaar na 2015 aan je criteria voldoet.. maakt het lastig om tot een aanbeveling te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Prius!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 15:34

Rexomnium

Vincam aut moriar

Wat dacht je van een oerdegelijke (qua uitstraling en saaiheid) Volkswagen Passat? Heerlijk ruim, voldoende luxe die je mag verwachten van een auto uit het D-segment en hij heeft zich door de jaren heen ruimschoots bewezen.

https://www.gaspedaal.nl/...w=apple&vmin=100&srt=df-a

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 14:32
Carplay is zeker fijn, maar staar je er niet op blind, op veel auto's kun je voor 300 euro oid Carplay in (laten) bouwen. Hiermee wordt je keuze aanzienlijk groter en kun je mogelijk daardoor financieel ook interessante keuzes maken (met dus in je achterhoofd, 300 euro carplay).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een paar suggesties (ik kan alleen niet vinden of er Apple spul bij zit):
BMW 3 Serie: https://www.carnext.com/n...w/3-serie/wba0-k879-94u0/
Audi A4: https://www.carnext.com/nl-nl/autos/audi/a4/wauj-a113-28u2/
Mercedes C Klasse: https://www.carnext.com/n.../c-klasse/wdd1-f638-55u8/

En ondanks dat het diesel is: https://www.carnext.com/n...volvo/v60/yuv1-h135-8158/
Ik heb er zelf naar gekeken, maar hoop er wat langer mee te doen dan 4 jaar, en tegen die tijd valt de 50% korting op de wegenbelasting weg. Voor 4 jaar is plug-in diesel wellicht heel voordelig, 65% afgeschreven in 5 jaar, dus erg veel waar voor je geld.

[ Voor 35% gewijzigd door RemcoDelft op 16-09-2021 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Tja, automatisch kom je dan bij een station in het C of D segment uit voor ‘waar voor je geld’ en de suv varianten daarvan als je iets bij wilt betalen voor een hoge zit.

Dat begint bij een Kia Ceed (op basis van je criteria prima, maar op basis van je eerdere auto’s niet heel logisch) en eindigt ongeveer bij de 3 serie die je nu rijdt ;) .

Ik zou denken dat een Passat prima past of gewoon die V60 die je wou, maar dan 2e hands :) (mmm, Volvo is net nog te duur).
Anders is een opel insigna ook wel een goede optie. Die laatste versie is echt netjes!

[ Voor 12% gewijzigd door Smobbo op 16-09-2021 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 19:31
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:22:
Of diesel gunstig is met 25dkm per jaar is trouwens ook nog maar de vraag.
Nieuw zeker niet, maar in deze situatie zou ik het toch eens narekenen. Tussen 25 en 30k staan er bijvoorbeeld 5 V90's op benzine te koop (150-190k op de klok), tegenover 51(!) diesel, waaronder meerdere die nog geen ton gelopen hebben.

Volgens Spritmonitor doet een T4 of T5 gemiddeld 9L/100km, de D3 of D4 (D5 is volgens mij standaard AWD) 6,5L/100km. Dan kost benzine je 1800 euro meer aan brandstof op jaarbasis, de wegenbelasting is 800-1000 euro meer. Onderhoud is een beetje koffiedik kijken, maar zal met deze leeftijden en km-standen nog niet overdreven veel uit elkaar liggen

Dan is de "gok" nog of je in de komende 4 jaar op een diesel 4000 euro meer gaat afschrijven dan een benzine, maar vergis je niet dat je dus een benzine met 2,5-3 ton inruilt of een diesel met net geen 2.

TL;DR: eerste eigenaar heeft de ruige afschrijving al gepakt, zoveel scheelt het tweedehands in het E-segment niet.

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:22:
Wil je perse iets 'premiums' rijden?
Ik ben niet getrouwd met Audi, BMW en Mercedes als je dat bedoelt. Maar vind een zeker gevoel van luxe in een auto wel fijn. Maar dat kan prima ook in een DS, of Peugeot om maar wat te noemen.
Vind je maandlasten en verbruik nog belangrijk?
beperkt van belang. Een Porsche Cayenne van 10 jaar oud zie ik niet zitten qua kosten, maar moderne auto’s van een paar jaar oud verwacht ik allemaal niet te veel schokkends qua onderhoud.
Persoonlijk zou ik kijken naar grote stations, zoals de Talisman, Insignia, Passat, 508 of Mondeo.
Met jouw budget vind je vast wel een recent bouwjaar met carplay.
Ik ga dat lijstje nog even langslopen. Nog niet echt op het vizier gehad. Thanks.
Rene schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:45:
Is het geen optie om de 3 serie af te kopen? Die doet neem ik aan aan alle eisen?
Niet gevraagd. Voldoet inderdaad nog aan alles eisen. Behalve dan dat ik het leuk vindt steeds iets anders te rijden. Ik ben een soort tegenovergestelde van merktrouw. Sinds ik 15 jaar geleden mijn eerste auto kocht op mijn 20ste (Alfa Romeo GT, Diesel met 160d km op de teller… daar heb ik wat onderhoud aan gehad..) is iedere volgende auto van een ander merk geweest (Alfa GT, Seat Leon, Suzuki Swift, Volvo v40, Audi A3, Ford Mustang GT, Tesla Model S, BMW 3 Touring.) ik houd er wel van om telkens iets anders te rijden :(.
Rexomnium schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:52:
Wat dacht je van een oerdegelijke (qua uitstraling en saaiheid) Volkswagen Passat? Heerlijk ruim, voldoende luxe die je mag verwachten van een auto uit het D-segment en hij heeft zich door de jaren heen ruimschoots bewezen.

https://www.gaspedaal.nl/...w=apple&vmin=100&srt=df-a
Heb even gekeken. Zeker interessant. Ook omdat er zelfs plug-in hybrids binnen budget vallen. En dat is toch wel een grote plus.
Bender schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:53:
Carplay is zeker fijn, maar staar je er niet op blind, op veel auto's kun je voor 300 euro oid Carplay in (laten) bouwen. Hiermee wordt je keuze aanzienlijk groter en kun je mogelijk daardoor financieel ook interessante keuzes maken (met dus in je achterhoofd, 300 euro carplay).
Sta ik zeker voor open. Maar ik heb een beetje het gevoel dat bijna alle auto’s tegenwoordig custom infotainment systemen hebben ingebouwd. Dus dat CarPlay toevoegen doormidden van een nieuw systeem lastig is?
Die BMW heb ik nu. Dus die wil ik niet weer :).

A4 en C klasse zijn wel kanshebbers.
En ondanks dat het diesel is: https://www.carnext.com/n...volvo/v60/yuv1-h135-8158/
Ik heb er zelf naar gekeken, maar hoop er wat langer mee te doen dan 4 jaar, en tegen die tijd valt de 50% korting op de wegenbelasting weg. Voor 4 jaar is plug-in diesel wellicht heel voordelig, 65% afgeschreven in 5 jaar, dus erg veel waar voor je geld.
Bij de V60 vind ik het heel jammer dat deze als laatste naar het nieuwe design is gegaan. Want inderdaad heel veel waar voor mijn geld. Maar van binnen (en buiten) gelijk aan mijn v40 van 8 jaar geleden. Daardoor vind ik hem heel gedateerd aandoen. Daarom voor nu de voorkeur voor de V90 (of een nieuwe V60, maar die zijn er niet binnen budget)
Smobbo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:59:

Ik zou denken dat een Passat prima past of gewoon die V60 die je wou, maar dan 2e hands :) (mmm, Volvo is net nog te duur).
Anders is een opel insigna ook wel een goede optie. Die laatste versie is echt netjes!
Passat en Insignia ga ik serieus bekijken. V60 van het nieuwe model is te duur. Oude model vind ik te verouderd ogen :).
Stalensnuitje schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:15:
[...]

Nieuw zeker niet, maar in deze situatie zou ik het toch eens narekenen. Tussen 25 en 30k staan er bijvoorbeeld 5 V90's op benzine te koop (150-190k op de klok), tegenover 51(!) diesel, waaronder meerdere die nog geen ton gelopen hebben.

Volgens Spritmonitor doet een T4 of T5 gemiddeld 9L/100km, de D3 of D4 (D5 is volgens mij standaard AWD) 6,5L/100km. Dan kost benzine je 1800 euro meer aan brandstof op jaarbasis, de wegenbelasting is 800-1000 euro meer. Onderhoud is een beetje koffiedik kijken, maar zal met deze leeftijden en km-standen nog niet overdreven veel uit elkaar liggen

Dan is de "gok" nog of je in de komende 4 jaar op een diesel 4000 euro meer gaat afschrijven dan een benzine, maar vergis je niet dat je dus een benzine met 2,5-3 ton inruilt of een diesel met net geen 2.

TL;DR: eerste eigenaar heeft de ruige afschrijving al gepakt, zoveel scheelt het tweedehands in het E-segment niet.
Thanks. Misschien is die “diesel”-angst wel erg ongefundeerd. Ik zal de berekening ook nog eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 14:32
Don Quijote schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:07:Sta ik zeker voor open. Maar ik heb een beetje het gevoel dat bijna alle auto’s tegenwoordig custom infotainment systemen hebben ingebouwd. Dus dat CarPlay toevoegen doormidden van een nieuw systeem lastig is?
Valt wel mee, de meeste systemen hebben wel een extern beeld optie namelijk.
Ipv MultiMedia of Navigatie in het menu heb je dan gewoon nog een optie, de aansturing gebeurt volledig vanaf een extern kastje dus je hebt verder geen beperkingen.

Ben namelijk ook aan het uitzoeken om het in te bouwen in een 5 serie en Evoque.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Bij mij in de familie zijn we nogal verzot op Amerikaans spul. Heb zelf een gezinnetje met 3 kids en wij rijden onderstaande Tahoe. Goedkoop in aanschaf en onderhoud. De mijne rijd nog op benzine, maar vanaf november op LPG. Probleem is alleen de zoektocht naar een net exemplaar. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KU3YpBnfghSy5OD5AxOBelLsTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyDQ4so7x0WXBfedGNYhxlJu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3iecHk0OSk4lwyZoSOFzAUwBVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7jR98QjQKoFlQhZh1JYXwVf.jpg?f=fotoalbum_large

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als de A4 een kanshebber is zou ik serieus naar een Passat in highline uitvoering gaan kijken. Zelfde toeters en bellen, maar ruimere kofferbak :)
Wel de versies met een 7 speed dsg (de dq200 met droge koppeling) laten staan. Met een 6 speed dsg zit je prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe zit het met parkeerplaatsen? Allicht wil je enigszins compact om overal te passen?

Mijn 5 serie was te groot voor sommige stadsplaatsen, moest je weer verder zoeken naar een plekje..

En diefstalgevoeligheid een issue, een jonge 3-serie of Audi is wel riskant?

[ Voor 22% gewijzigd door bombadil op 17-09-2021 21:43 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank nogmaals. Ondertussen ben ik mijn diesel angst verloren en zijn we bij op basis van dit topic bij een Passat, Talisman en V90 gaan kijken en mee gaan rijden.

Hierbij waren we beide uiteindelijk het meest gecharmeerd van de V90. Qua kwaliteitbeleving toch een stukje boven de Passat en Talisman. En omdat we toch voor een Diesel zijn gegaan heeft de originele eigenaar de grootste afschrijvingskosten al gehad.

Dus vanmiddag met de dealer een prijs overeengekomen. Ze bouwen nog even een camera in (vind ik wel zo handig in de stad..) en dan kan hij volgende week worden opgehaald.

Dank Allen voor het advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMqzGWlx4MU9CuI5RnnQx3E3jPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1d4hLIVJez9l2LBNDar1y02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nice, mooi kleurtje ook :)
En idd, V90 zal stukje meer beleving geven dan Passat en Talisman, dat geloof ik wel.

Past trouwens een hoop laminaat achterin als het moet (zie achtergrond) :P
Die toko is wel een aanrader btw (maar das offtopic ;))

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1