Frauduleuze betalingen d.m.v. creditcard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 93050

Topicstarter
Hallo Tweakers ik vraag dit voor een kennis, echt (geen smoes...als ik het was had ik het wel eerlijk gezegd) , maar daardoor weet ik dus niet alles.

De kennis werd eergisteren gebeld, op de vaste telefoon. Een Engelssprekend persoon begon over een bestelling bij Amazon. Hij koopt regelmatig iets bij Amazon, dus hij bleef even luisteren. Het werd alleen een vreemd verhaal, aangezien hij zich realiseerde nu niets besteld te hebben. Op dat moment kwamen er een aantal SMSjes binnen op zijn telefoon, hij drukte ze weg en verbrak de vaste verbinding.

Toen hij via internet bankieren (doet hij alleen op z'n PC: staat niet op zijn mobiel) op zijn rekening keek, was er 5 x 499 euro afgeschreven, naar Cambodja (???). Uiteraard is hij meteen gaan bellen, maar tot nu toe zeggen bank en CC company dat ze er niets aan kunnen doen.

Nu zouden we op zijn minst hier lering uit willen trekken: lees, voorkomen dat het mij ook een keer overkomt. Hoe kan dit ... bellen en daarmee CC afschrijvingen autoriseren ?
Hij had, idd., een account bij Amazon met z'n creditcard gegevens er in (lekker makkelijk, heb ik ook, maar ik heb dat dus meteen verwijderd). Is die 499 een magische grens waarbij de CC company niet verder verifieert ?

Heeft iemand een idee of er nog wat aan te doen is ?

Veel vragen .. ik weet het

Beste antwoord (via Anoniem: 93050 op 16-09-2021 06:02)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Heeft ie niet toevallig malware op z'n mobiel te pakken? Dat is nu behoorlijk actief, zie bijvoorbeeld https://blog.f-secure.com/flubot-android-malware/. Dat soort malware kan prima Amazon account details of andere logins stelen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Credit-card company bellen. Je bent wel op eoa manier beschermt tegen phishing diefstal, maar als je zelf dingen gaat betalen.. (en niet overal zomaar je echte telefoonnummer delen)

[ Voor 83% gewijzigd door Hackus op 15-09-2021 13:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Die kennis heeft dan blijkbaar of zijn CC-nr doorgegeven, of zijn Amazon accountgegevens. Zou niet weten hoe ze anders aan zijn CC-gegevens kunnen komen. In beide gevallen niet de meest slimme move.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Topicstarter
Hij heeft niets betaald, het is v.d. rekening gehaald. En CCnr / Amazon gegevens doorgeven in een telefoongesprek .. dat geloof ik niet. Iedereen kan iets doms doen, maar ik weet mijn eigen CC nummer b.v. echt niet, en ik gebruik 'm geregeld.

En je telefoonnummer: talloze accounts vragen er om.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 15-09-2021 13:39 ]

• FooLsKi
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:38:
Hij heeft niets betaald, het is v.d. rekening gehaald. En CCnr / Amazon gegevens doorgeven in een telefoongesprek .. dat geloof ik niet. Iedereen kan iets doms doen, maar ik weet mijn eigen CC nummer b.v. echt niet, en ik gebruik 'm geregeld.

Hoe moeten ze anders aan zijn accountgegevens zijn gekomen? Middels spyware lijkt mij een telefoongesprek overbodig. Klinkt in elk geval als een sterk staaltje social engineering imnsho.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Heeft ie niet toevallig malware op z'n mobiel te pakken? Dat is nu behoorlijk actief, zie bijvoorbeeld https://blog.f-secure.com/flubot-android-malware/. Dat soort malware kan prima Amazon account details of andere logins stelen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Topicstarter
Nvidiot schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:43:
Ik kan uiteraard niets uitsluiten, maar .. ze belden wel eerst via de VASTE lijn .......

Topicstarter
FooLsKi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:43:
[...]

Hoe moeten ze anders aan zijn accountgegevens zijn gekomen? Middels spyware lijkt mij een telefoongesprek overbodig. Klinkt in elk geval als een sterk staaltje social engineering imnsho.
Dat is juist de vraag die ik bij Tweakers stel. Maar als ik social enineering google (ik kende de term niet) zie ik Phishing , en .. een phishing mail, eerder, dat kan ik uiteraard niet uitsluiten. Ik kan uiteraard niet in zijn mail kijken: ik zal vragen of bij rare mails gehad heeft. EN ... ik zie dat ik ook moet vragen wat er nu precies in die SMSjes stond. Ik ga het vragen, info volgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 15-09-2021 13:53 ]

• FooLsKi
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:50:
[...]

Dat is juist de vraag die ik bij Tweakers stel. Maar als ik social enineering google (ik kende de term niet) zie ik Phishing , en .. een phishing mail, eerder, dat kan ik uiteraard niet uitsluiten. Ik kan uiteraard niet in zijn mail kijken: ik zal vragen of bij rare mails gehad heeft. EN ... ik zie dat ik ook moet vragen wat er nu precies in die SMSjes stond. Ik ga het vragen, info volgt.
Ze zullen op een of andere manier die gegevens hebben ontfutseld. Ik snap alleen het nut van het telefoongesprek niet.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:29
/edit blijkbaar lag ik te slapen😁

[ Voor 93% gewijzigd door loki504 op 15-09-2021 14:28 ]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:38
loki504 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:26:
Nu ben ik niet heel erg thuis in de banken wereld. Maar je kan het toch gewoon terug halen als een andere bank geld van jouw rekening haalt(zoals bv een automatische incasso). Van je eigen rekening naar een andere gaat lastig ja. Maar ik kan gewoon geld terug halen wat PayPal van mijn rekening haalt als ik het er niet mee eens ben.
Automatische incasso is anders dan overstorten of creditcard.
Dit gaat dus in dit geval niet. ( anders had de bank dit allang kunnen doen :) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:31:
Op dat moment kwamen er een aantal SMSjes binnen op zijn telefoon, hij drukte ze weg en verbrak de vaste verbinding.
Dat zijn die standaard phishing berichtjes die DHL/Amazon/UPS etc nadoen. Al zal je kennis dat ontkennen, het klinkt toch als het op linkjes klikken. Vergeet niet de menselijke psyche die altijd eerst zal ontkennen dat er iets doms is gedaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 16:43
gambieter schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:31:
[...]

Dat zijn die standaard phishing berichtjes die DHL/Amazon/UPS etc nadoen. Al zal je kennis dat ontkennen, het klinkt toch als het op linkjes klikken. Vergeet niet de menselijke psyche die altijd eerst zal ontkennen dat er iets doms is gedaan.
Dit inderdaad, doet me denken aan dit filmpje van Louis Rossmann welke ik gister zag: YouTube: M1 Macbook screen CRACKING on its own?

TLDW: Mensen liegen niet tegen jou maar tegen zichzelf waardoor ze uiteindelijk hun eigen leugen gaan geloven.

• loki504
corporalnl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:29:
[...]

Automatische incasso is anders dan overstorten of creditcard.
Dit gaat dus in dit geval niet. ( anders had de bank dit allang kunnen doen :) )
Maar ook van PayPal kan ik het gewoon terug halen.

Maar ik las afgeschreven verkeerd.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:38
loki504 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:50:
[...]

Maar ik lag afgeschreven verkeerd.
Dat is ook een automatische incasso :) ( in ieder geval wat Paypal van je rekening haalt )

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 15-09-2021 14:53 ]

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

loki504 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:50:
[...]

Maar ik lag afgeschreven verkeerd.
Dit is een automatisch incasso van jouw bank.

Paypal naar Paypal terughalen kan alleen wanneer het tegoed nog niet van de rekening is.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• loki504
corporalnl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:51:
[...]

Dat is ook een automatische incasso :)
Klopt. ik las afgeschreven als hun hebben het van mij rekening gehaald zonder enige vorm van toestemming/controlle dit heb ik ook aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:50:
[...]

Social engineering is veel meer dan alleen phishing, maar ook bijv. bellen en doen of je Amazon bent.

De kans is 99% dat je kennis informatie heeft gegeven en zich daar voor schaamt.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:50
Indien het via credit card is gegaan sta je stevig in je schoenen, kun je gewoon dispuut aanmelden gezien het geen F2F transactie is. Autorisatie is dan best een dingetje. Je bank zou je hier gewoon mee moeten helpen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:38:

Wat dacht je van bijv: 0612345687
Zie je telefoonnummer als je pincode ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anoniem: 93050 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:31:
[...] was er 5 x 499 euro afgeschreven, naar Cambodja (???). Uiteraard is hij meteen gaan bellen, maar tot nu toe zeggen bank en CC company dat ze er niets aan kunnen doen.
Wat bedoel je precies? Is de bankrekening van een ander bedrijf dan de creditcard? Is er geld van zijn bankrekening overgeschreven naar een rekening in Cambodja, of zijn er creditcardtransacties van een Cambodjaans bedrijf?
Wat is er precies gemeld aan het creditcardbedrijf? Wat was de precieze reactie van het bedrijf? Waarom zeggen ze er niets aan te kunnen doen; waarom zijn ze van mening dat de transacties valide zijn?

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 10:39
Kan het niet zijn dat het daadwerkelijk Amazon, of een van hun wederverkopers was die belde?

Als die in korte tijd 5 bestellingen van €499 zien kan ik begrijpen dat ze even contact opnemen.
Dat wil dus zeggen dat de tijd van bestelling al vóór het telefoontje was.
Aangezien die kennis niks besteld had snap ik dat het raar over komt, terwijl het misschien juist goed bedoeld was.

Wat stond er in de betreffende smsjes? Iets waar oplichters iets aan zouden hebben? Of bevestigingen van de bestellingen?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
helemaal voorkomen van cc fraude zal niet gaan, maar om te zorgen dat je nummer niet na 10 jaar ergens nog op kan duiken uit een gehackte database zou je elk jaar een nieuwe cc kunnen aanvragen.
Ik doe dit elk jaar nadat ik mijn kaart in het buitenland heb gebruikt. Dan weet ik zeker dat niemand mijn nieuwe nummer weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een lastig probleem. Gisteren nog wat zaken nagevraagd. Ondanks mensen die anders suggereren, en die best gelijk kunnen hebben uiteraard: zegt hij niet op linkjes geklikt te hebben, geen info gegeven.
De SMS'je die hij zag werden vanuit zijn telefoon verzonden, mogelijk fiatteringen v.d. betalingen, maar ze hebben zichzelf gewist, en zijn niet meer zichtbaar.

Hij heeft op zijn telefoon McAfee anti virus, die heeft geen problemen ontdekt, maar McAfee zou wel dit probleem kennen.

Hij wil niet zijn telefoon terugzetten op factory reset, terwijl een telefoon-virus juist erg waarschijnlijk is.

Ik geef het maar op: er is te weinig informatie beschikbaar.
Iedereen bedankt die heeft meegedacht. Ik heb alles gelezen en overlegd.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:02

Pierre

Van nature lui!

Toevallig vorige week dit ook gehad, op ons vaste nummer een "medewerker" van Amazon aan de lijn, met de mededeling dat mijn bestelling van een iPhone 12 vanwege een cc probleem even on hold gezet was.
Je zou er bijna intrappen, gezegd dat ik geen iPhone besteld had en heb opgehangen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 15:23
Dit las ik vorige week: https://www.telegraaf.nl/...n-namens-webwinkel-amazon
Maar goed, hierbij moet je dus wel iets doen om toegang te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Vorige week kwam ik twee afschrijvingen op mijn ING-CC tegen die ik niet had gedaan. op 15-8 en 15-9 2,99 euro afgeschreven voor Amazon-prime.
Gebeld met Amazon: er zijn bij ons 4 accounts die uw creditcard gebruiken. WTF?!
Later een mail van Amazon: waarschijnlijk heb u huisgenoten die uw CC gebruiken. Zij kunnen zelf Amazon-prime opzeggen. |:(
Inmiddels heb ik ze duidelijk gemaakt dat niemand anders gebruik mag maken van mijn CC en dat ik geen huisgenoten heb en wordt er een onderzoek gestart.
Ik ben niet gebeld, ik klik niet op vage linkjes in twijfelachtige mails, SMS'jes van "banken" worden genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Van veel mensen zijn de wachtwoorden gelekt en diensten als amazon slaan gewoon alle cc gegevens op. Blijft van de zotte dat er partijen zijn die dit soort gegevens opslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 217290 schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:34:
Van veel mensen zijn de wachtwoorden gelekt en diensten als amazon slaan gewoon alle cc gegevens op. Blijft van de zotte dat er partijen zijn die dit soort gegevens opslaan...
Blijft van de zotte dat mensen er zelf toestemming voor geven want het is lekker makkelijk. Daar kiezen die mensen zelf voor gemak boven veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Amazon is daar wel echt drama in anders... het is bijna onmogelijk gemaakt het niet daar op te slaan en zo zijn er nog meer sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Zo erg is dat toch niet? Zeker bij grote partijen als Amazon boeit me dat niet zo, als er iets gebeurd lost de cc-mij het wel op.
Bij kleine partijen, of onbekende partijen betaal ik liever met PayPal. Maar meestal slaan die shops ook niet zelf de gegevens op maar gebruiken ze een betaal provider, (die het ook weer opslaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Anoniem: 217290 schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:34:
Ik kan het niet meer nagaan omdat ik mijn CC-gegevens heb verwijderd bij Amazon, maar volgens mij kun je niet je CVC zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:17

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Anoniem: 93050 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 06:01:
Het is een lastig probleem. Gisteren nog wat zaken nagevraagd. Ondanks mensen die anders suggereren, en die best gelijk kunnen hebben uiteraard: zegt hij niet op linkjes geklikt te hebben, geen info gegeven.
De SMS'je die hij zag werden vanuit zijn telefoon verzonden, mogelijk fiatteringen v.d. betalingen, maar ze hebben zichzelf gewist, en zijn niet meer zichtbaar.

Hij heeft op zijn telefoon McAfee anti virus, die heeft geen problemen ontdekt, maar McAfee zou wel dit probleem kennen.

Hij wil niet zijn telefoon terugzetten op factory reset, terwijl een telefoon-virus juist erg waarschijnlijk is.

Ik geef het maar op: er is te weinig informatie beschikbaar.
Iedereen bedankt die heeft meegedacht. Ik heb alles gelezen en overlegd.
Wat je doet is dit:
1) Inloggen bij account CC-kaart
2) Zoeken op sleutelwoord 'betwisten'
3) Formulier invullen (PDF in geval van ICS) en toesturen
4) ???
5) Geld terug... Of het moet heel raar lopen. Dan heb je een prima aanleiding om naar een andere CC-verstrekker te switchen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1