Vraag

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 21:50
Ik wil graag mijn bluetooth headset (Sony WH 1000XM3) verbinden met mijn Windows 10 pc. Dit omdat ik wil kunnen zoomen waarbij het geluid via de headset loopt.

Mijn pc (moederbord MSI B450M PRO-VDH Max) heeft zelf geen bluetooth aan boord dus ik heb een adaptertje gekocht van Hama, zo'n klein usb-ding.

Nadat ik die adapter in de pc prik zie ik een bluetooth-icoontje in de taakbalk staan, dus het lijkt erop dat Windows nu toegang heeft tot Bluetooth.

Ik zet de headset in pairing mode en ik ga in Windows naar Bluetooth en andere apparaten, daar staat een bluetooth icoontje op AAN met de melding "Kan nu worden gedecteerd als Desktop-123xxx".

Ik klik op "bluetooth- of ander apparaat toevoegen". De headset wordt daar getoond als LE_WH-1000XM3, ik klik op koppelen.

De headset wordt zichtbaar in Windows in het rijtje met apparaten. Niet onder het kopje "Geluid", maar onder "Andere apparaten". De headset is wel gekoppeld, maar niet verbonden, en ik heb ook geen optie om te verbinden. De enige die ik heb is om het apparaat te verwijderen, dan kan ik bovenstaande stappen nogmaals uitvoeren maar met hetzelfde resultaat.

Het lijkt erop dat de headset wel gekoppeld is aan Windows, maar niet verbonden. Geluid wordt niet via de headset afgespeeld, en ik kan de headset ook niet selecteren als in- of uitvoerapparaat voor geluid.

Volgens de help-site van Sony zou het op bovenstaande manier moeten lukken, en ook de help van Microsoft brengt me niet verder.

Zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik mijn headset verbinden met de pc, zodanig dat ik geluid kan overbrengen (zowel in als uit)?

Beste antwoord (via migchiell op 19-09-2021 13:47)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57

Klippy

Still Game

Hoe zet je de headset in pairing mode?
Je moet de power knop 7 seconden indrukken om een tweede apparaat te kunnen koppelen, zie https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001703079.html
When you pair a 2nd or subsequent device (the headset has pairing information for other devices), press and hold the power button for about 7 seconds.
Daar zat ik in het begin ook even mee te stunten, maar toen ik dat door had werkte het wel perfect en zie je de headset als WH-1000XM3 (ipv LE_WH-1000XM3).
En verwijder eerst LE_WH-1000XM3 via apparaten in Windows voordat je dit opnieuw doet.

Als bovenstaande echt niet werkt kan je in elk geval hem als audio device gebruiken door naar je LE_WH-1000XM3 apparaat te gaan, en dan onder services zelf alles aan te vinken, zie Reddit maar dat is niet ideaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 18-09-2021 22:34 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

• migchiell
Even een schopje... Niemand een idee?

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:06
Welke versie bluetooth heeft dat "kleine usb ding"? Graag vermelden welke dongel het precies is.

Je headset gebruikt bluetooth 4.2 het. Zou me niet verbazen als de bluetooth versie van de dongel niet toereikend is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

zo te zien een 4.0 dongle met een 4.2 headset. Wellicht dat daar het probleem zit. Is er nog een ander apparaat in de buurt waarmee je de BT-headset wel kunt verbinden? Een Win10 machine bij voorkeur.

-_-

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Bluetooth 4.2 zou in principe backwards compatible moeten zijn met 4.0. Je kan dan alleen geen gebruik maken van de low energy feature.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

De TS is in ieder geval niet de enige met het probleem:

https://www.reddit.com/r/...onnect_to_windows_10_via/

-_-

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Je moet de power knop 7 seconden indrukken om een tweede apparaat te kunnen koppelen, zie https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001703079.html
When you pair a 2nd or subsequent device (the headset has pairing information for other devices), press and hold the power button for about 7 seconds.
Daar zat ik in het begin ook even mee te stunten, maar toen ik dat door had werkte het wel perfect en zie je de headset als WH-1000XM3 (ipv LE_WH-1000XM3).
En verwijder eerst LE_WH-1000XM3 via apparaten in Windows voordat je dit opnieuw doet.

Als bovenstaande echt niet werkt kan je in elk geval hem als audio device gebruiken door naar je LE_WH-1000XM3 apparaat te gaan, en dan onder services zelf alles aan te vinken, zie Reddit maar dat is niet ideaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 18-09-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Volgens mij is hier een softwareupdate voor geweest. Update de koptelefoon eens naar laatste versie

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Klippy schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:32:

[...]

De oplossing in je link heeft er in ieder geval voor gezorgd dat Windows de headset nu beschouwt als een geluidsapparaat, dat ik kan verbinden voor geluid en spraak, en dat ik draadloos muziek kan afspelen over de headset!

Morgen ga ik even proberen of dan ook de microfoon het doet in Zoom, maar ik heb goede hoop :)

Voor de volledigheid, dit is de oplossing in de link:

Anyway, in Win10, go to Devices and Printers, right click LE_WH1000M3 properties then Services and select all services. Once you've done that, Audio service (shown as WH-1000MX3) should appear. Note, that once your headset will say that it has paired with PC, you also need to change audio Playback to Headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Fijn :) Maar het is wel apart dat het normale pairen niet werkt hoor. Dat zou gewoon moeten werken, dit is meer een workaround om het in elk geval als audio apparaat te laten herkennen.
Ik zou er nog eens mee spelen. Heb zelf ook een Bluetooth 4.0 stick waar het gewoon goed mee werkt en ingebouwde Bluetooth 4.0 op de laptop werkt ook, mits je hem de eerste keer in de pairing mode zet.

De laatste firmware voor de Sony is overigens van mei 2020, als hij ouder is kan je dat eens controleren via de Sony app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Klippy schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:47:
Fijn :) Maar het is wel apart dat het normale pairen niet werkt hoor. Dat zou gewoon moeten werken, dit is meer een workaround om het in elk geval als audio apparaat te laten herkennen.
Ik zou er nog eens mee spelen. Heb zelf ook een Bluetooth 4.0 stick waar het gewoon goed mee werkt en ingebouwde Bluetooth 4.0 op de laptop werkt ook, mits je hem de eerste keer in de pairing mode zet.

De laatste firmware voor de Sony is overigens van mei 2020, als hij ouder is kan je dat eens controleren via de Sony app op je telefoon.
Ik heb vanmorgen de headset geüpdatet, daarna leek ie het nog steeds niet te doen (wel koppelen, maar niet herkennen als audio-apparaat), pas met de truc van Reddit snapt de pc nu dat de headset iets met geluid wil doen.

Maar inderdaad, hij zou het gewoon moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Update: het werkt!

Headset wordt gezien als audio-apparaat en ik kan hem, binnen Zoom, gebruiken voor zowel geluid als microfoon!

Wat ik niet verwacht had: de kwaliteit van de verbinding verbetert enorm als ik de dongle in een usb-poort aan de voorkant van de pc prik tov. een poort aan de achterkant van de kast... in afstand scheelt dat misschien 30 centimeter, maar toch merk ik duidelijk verschil. Jammer, want nu mis ik dus een (makkelijk bereikbare) usb-poort... daar ga ik nog iets op verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:45
migchiell schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:48:
Wat ik niet verwacht had: de kwaliteit van de verbinding verbetert enorm als ik de dongle in een usb-poort aan de voorkant van de pc prik tov. een poort aan de achterkant van de kast... in afstand scheelt dat misschien 30 centimeter, maar toch merk ik duidelijk verschil. Jammer, want nu mis ik dus een (makkelijk bereikbare) usb-poort... daar ga ik nog iets op verzinnen.
Dat is een bekend euvel met Bluetooth. De hardware in je PC veroorzaakt dermate veel storing in het signaal dat het beter is om de dongle niet aan de achterkant te doen.
Wat ik heb gedaan is een lange USB verlengkabel gekocht(zoiets) en de dongel met dubbelzijdige tape aan de achterkand van mijn beeldscherm geplakt. Werkt een stuk beter en je hebt al je poorten aan de voorkant van de PC vrij.

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 20-09-2021 09:54 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Meekoh schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:52:
[...]

Dat is een bekend euvel met Bluetooth. De hardware in je PC veroorzaakt dermate veel storing in het signaal dat het beter is om de dongle niet aan de achterkant te doen.
Wat ik heb gedaan is een lange USB verlengkabel gekocht(zoiets) en de dongel met dubbelzijdige tape aan de achterkand van mijn beeldscherm geplakt. Werkt een stuk beter en je hebt al je poorten aan de voorkant van de PC vrij.
Thanks voor de tip!

Mijn beeldscherm heeft ook een aantal usb-poorten, die kan ik ook nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik had een soortgelijk probleem. Pairing ging goed maar het verbinden niet.
Ik moest de drivers updaten van verborgen apparaten in apparaatbeheer onder "Bluetooth Auxiliary". Heel lang moeten zoeken op internet naar deze oplossing (staat bijna nergens), daarom zet ik hem hier ook nog eens neer.

Hier de website erover met de instructies: https://www.windowstechit...not-connected-windows-10/
Pagina: 1