• TechFanNL
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04 14:19
Goedemiddag.

Ik ben zojuist net begonnen met het tweede jaar van mijn studie HBO ICT. Ik heb de richting Software Engineer gekozen. Ik ben 19 jaar oud en ik twijfel steeds meer aan mijn keuze. Ik ben dol op computers en ben erg creatief ingesteld, maar ik twijfel of dit wel de goede studie voor mij is. Vorig jaar moest ik de hele studie thuisvolgen, wat voor een sociaal iemand zoals mij, erg pittig was. Ik heb het idee dat ik door het thuiszitten een minder goed beeld van de studie gekregen heb. Hierdoor heb ik leerjaar 1 op het nippertje gehaald. Nu ik eindelijk weer fysiek heen kan gaan, twijfel ik erg veel over de studie. Mijn klasgenoten zijn heel introvert, wat opzich prima is, maar ik mis sociaal contact. Ik heb nu een opdracht om een AI Boter, Kaas en Eieren spel te maken. Klinkt leuk dacht ik, maar ik vindt het niks. Constant naar cijfertjes en letters staren is niks voor mij ben ik bang.

Ik dacht er aan om te stoppen. Ik heb alleen 1000eu in leerjaar 1 betaald voor de studie, voor de rest niks. Als ik nu stop hoef ik leerjaar 2 voor een maand alleen te betalen (100eu ongeveer). Misschien is een tussenjaar het beste, ervaring opdoen in de "echte" wereld. Ik ben goed in Photoshop, videobewerking, social media marketing, design en de zakelijke economische wereld trekt me wel.

Kan iemand me alsjeblieft nuttig advies geven? Ik voel me al dagenlang niet lekker met deze gedachten in mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Constant naar cijfertjes en letters staren is niks voor mij ben ik bang.
Dan moet je inderdaad geen software engineer willen worden ben ik bang.
Je hebt scrum meetings, overleg met collega's over methodes. maar het komt toch veel op zelfstandig code kloppen uit.

Echter Er zijn ook redelijk wat functies waarbij je een meer met mensen werkt., consultant, scrum master. projectleider etc. Daar kun je ook op richten.

Maar het is uitendelijk lastig voor ons om te beoordelen waar jij blij van word.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 11:14
TechFanNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:29:
Ik ben goed in Photoshop, videobewerking, social media marketing, design en de zakelijke economische wereld trekt me wel.

Kan iemand me alsjeblieft nuttig advies geven? Ik voel me al dagenlang niet lekker met deze gedachten in mijn hoofd.
Op dat laatste kan ik de opleiding communicatie & multimedia design jou eventueel aanraden, waar meer creatieve onderwerpen aan bod komen. Opleiding is best breed, maar het komt erop neer dat je UX/UI designer kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Als je nu al niet blij wordt van software development met een relatief leuke opdracht (een spelletje maken) denk ik, als developer, dat je er echt goed aan doet om iets anders te vinden.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kun je niet bij een andere ICT opleiding aansluiten? Vaak kun je dan een deel van de behaalde studiepunten nog meenemen van het eerste jaar. Ga eens met je studiebegeleiding praten, er is vast wel wat mogelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

...Ik ben goed in Photoshop, videobewerking, social media marketing, design
Zegt wie? Dat je ergens een enorme hobby en affiniteit mee hebt, wil niet zeggen dat je per direct goed in bent of kan worden. Daarnaast kan ik dan dezelfde stelling poneren als je huidige studie; wil je zometeen meerdere jaren school-opdrachten doen om "grafisch werk" te leren. Want als je al goed bent, kan je meteen gaan ZZP'en. En als je heel goed bent, is misschien zelfs overwegen om een film / CGI / etc studie op te snorren, indien deze in NL bestaat.
en de zakelijke economische wereld trekt me wel.
En dat is? Hoe een statiegeld-automaat werkt? Of ben je een kei in het voorspellen van beurskoersen op basis van geopolitieke verhoudingen tussen Nigeria en Polen?

Je zal vast een beeld hebben van wat je weet & kent maar misschien dat even uitblazen, je gedachten ordenen en dan op zoek gaan naar een andere studie / baan / uitdaging met voldoende info?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• loewie1984
  • Laatst online: 23-05 21:49

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vooropgesteld wil ik je een compliment geven dat je je kwetsbaar opstelt en dat je om hulp vraagt. Blijf dat doen. Voor de rest ga ik mee in het eerder gegeven advies.

Als je affiniteit hebt met de zaken die je opnoemt, en je krijgt er energie van dit bedrijfsmatig te doen zou ik een opleiding in de grafi-media onderzoeken.

Besef je wel dat werken aan iets voor je zelf/creativiteit iets anders is dan werken voor een opdracht waarbij iemand anders oordeelt over het resultaat.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05 08:49
Kijk eens naar de opleiding Business IT and management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Kan iemand me alsjeblieft nuttig advies geven?
Ik heb ook één jaar Hogere Informatica (lees: programmeren) gestudeerd, om erachter te komen dat ik daar niet voor geschikt ben (43/60 studiepunten, dus negatief studieadvies).

Daarna overgestapt naar Bedrijfskundige Informatica (tegenwoordig heet dat Technische Bedrijfskunde denk ik?), is een combinatie van engineering, operations management, bedrijfseconomie en ICT.

Dat was 15 jaar geleden en heb inmiddels een prima loopbaan opgebouwd waarin ik vooral leuke dingen heb mogen doen!

Mijn advies zou zijn: ga eens in gesprek met je studieloopbaanbegeleider of je decaan en uit je zorgen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:56

MsG

Forumzwerver

Misschien sowieso dit eens voorleggen aan de studieloopbaanbegeleider van je studie? Die heeft vaak ook wel een goed beeld van de studie en wat het wel en niet behelst.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 17:21
Ga naar je SLBer en Decaan. En wel z.s.m., zij zijn de aangewezen personen om jou te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFanNL
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04 14:19
MAX3400 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:24:
[...]

Zegt wie? Dat je ergens een enorme hobby en affiniteit mee hebt, wil niet zeggen dat je per direct goed in bent of kan worden. Daarnaast kan ik dan dezelfde stelling poneren als je huidige studie; wil je zometeen meerdere jaren school-opdrachten doen om "grafisch werk" te leren. Want als je al goed bent, kan je meteen gaan ZZP'en. En als je heel goed bent, is misschien zelfs overwegen om een film / CGI / etc studie op te snorren, indien deze in NL bestaat.

[...]

En dat is? Hoe een statiegeld-automaat werkt? Of ben je een kei in het voorspellen van beurskoersen op basis van geopolitieke verhoudingen tussen Nigeria en Polen?

Je zal vast een beeld hebben van wat je weet & kent maar misschien dat even uitblazen, je gedachten ordenen en dan op zoek gaan naar een andere studie / baan / uitdaging met voldoende info?
Ten eerste bedankt voor je reactie. Ten tweede lijkt het me handiger om mijn bedoelingen beter uit te leggen. Ik heb een eigen YouTube kanaal met 92K subs. Ik heb samen met mensen gewerkt die me geholpen hebben om de thumbnails, design en video productie goed te laten verlopen (als het ware, om het "product" goed te "verkopen". Hierbij heb ik vele aspecten geleerd van Photoshop, Premiere Pro, Blender en effecten.

De zakelijke wereld trekt me aan met hoe ik het beste iets op de markt kan zetten, en hoe dit allemaal werkt en verloopt. Wat werkt wel, wat werkt niet? Waarom doen sommige bedrijven het ene en sommige het andere? Hoe kan een product zo goed mogelijk verkocht worden? Wat trekt mensen aan? Etc.

Een optie dat door mijn hoofd zweeft is om na een tussenjaar de studie "Commerciële Economie" te volgen, en dan als major Major Marketing Communication Management of Major Digital Marketing. Ik ben sociaal en ga graag met mensen om, en vindt het geweldig om mensen blij te maken met een goed product en goede resultaten te zien.

• MAX3400
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@TechFanNL dank voor je reaktie over wat je wel goed weet & kan en al succesvol mee bezig bent (geweest). Alleen al met die concrete info en je startpost, lijkt het mij inderdaad niet onlogisch dat je je huidige studie stopt en met een kleine 9 maanden tot het volgende schooljaar je orienteert wat je wel echt kan & graag wil leren in NL.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:00

Zenix

BOE!

Kingston schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:34:
Dit inderdaad, gezien wat er in de TS staat past deze richting beter bij je, nu kan je vast nog switchen zonder veel tijd te verliezen. Vaak is het eerste jaar gelijk voor alle HBO-ICT richtingen, dus dan verlies je niet veel tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 15-09-2021 19:15 ]

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12
Hier iemand die van informatica naar marketing is overgestapt, vergelijkbare reden.
Achteraf geen spijt, ik begrijp goed wat onze marketing afdeling nodig heeft en kan dat omzetten in software. Eigenlijk is mijn werk dus nog steeds hoofdzakelijk programmeren geworden, wat ik toch eigenlijk wel heel erg leuk vind.

Anoniem: 316512

Ik denk zelf dat sociaal zijn als developer juist een enorme plus is en heel erg belangrijk, de mensen in je klas die dat niet zijn missen daarin toch gewoon wat en het beeld dat IT'ers geen sociale skills hebben is niet per definitie juist.

Maar goed, als je er niet gelukkig van wordt zou ik iets anders zoeken. Denk er rustig over na, voordat je na een jaar erachter komt dat die opleiding ook niks is voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:55
IMO bij twijfel over HBO - doorgaan!

Waarom? Je bent 19, je zal nog 20x veranderen van gedachte en waar gaat het op een HBO nu eigenlijk om? Dat papiertje en een stuk persoonlijke ontwikkeling/vorming. Het gaat in de meeste gevallen helemaal niet over de richting, wanneer je gaat solliciteren kom je met HBO IT en een goede motivatie (e.g. Youtube kanaal) prima aan een marketing functie. HR zet een vinkje bij HBO, niet HBO-marketing.

Waarom negatief denken over elke opdracht? Is de betere vraag niet, kan ik dit goed aan om het HBO te halen? Denk je dat een boek marketing termen uit je hoofd stampen zoveel leuker is?

Ligt het feit dat je met de hakken over de sloot jaar 1 gehaald hebt aan dat het echt niks voor je is of kan het toevallig zijn doordat je gewoon een 19 jarige student bent die moeite heeft met motivatie in het algemeen? Antwoord hoef ik niet te weten, maar veel gasten die twijfelen op die leeftijd kunnen niet met droge ogen zeggen dat dat niet het geval is als men eerlijk is. Ze geven alles de schuld behalve e.g. hun uitstelgedrag of te weinig inzet om iets een kans te gunnen.

Waarom nu een tussenjaar? Heb je het zo zwaar gehad dat je dit nodig hebt of denk je dat de twijfel verdwijnt met een paar maanden part-time ergens werken? Met een bijbaantje kun je ook ervaring doen in de 'echte' wereld en hoe eerder dat je EEN HBO hebt hoe eerder je met de 'echte' wereld kunt starten en vanuit dat startsalaris snel kunt groeien qua salaris. Het is niet erg om later aan iets te beginnen, maar elk jaar dat je wacht is dat uiteindelijk wel een potentiële salarisverhoging. Ik zeg dit omdat veel studenten tegenwoording money-driven zijn. Dus als dit een motivator voor je is, kan dat ook helpen.

Ik ben van mening dat je met een BETA opleiding beter af bent qua solliciteren mocht je mening ooit nog veranderen.

Wat verwacht je van een marketing opleiding? Dat je achter deze dingen komt?

Wat werkt wel, wat werkt niet? Waarom doen sommige bedrijven het ene en sommige het andere? Hoe kan een product zo goed mogelijk verkocht worden? Wat trekt mensen aan? Etc.

Daar kom je enerzijds achter door het gewoon te doen, zoals je nu al mooi doet met je Youtube kanaal en dan constant blijven tweaken. Ik heb deels een marketing opleiding gedaan en ik kan je vertellen dat als je dit interessant vind dat je echt geen hele opleiding hoeft te volgen. Lees een paar goede boeken en je kunt deze informatie prima vinden. Met deze informatie moet je dan daadwerkelijk aan de slag en dan niet hypothetisch zoals marketing opleidingen doen, gewoon echt aan de slag, wat jij al doet ;)

DUS: zet een wat positievere pet op en ga zo door. Je bent lekker bezig en als je iets positiever door die opleiding cruised ben je potverdikkeme op je 22e al klaar man! Een sociale BETA man die ook veel van marketing weet en een Youtube kanaal heeft. Een gouden combinatie voor veel startersfuncties lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perrypotter
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-02 04:11
Een optie dat door mijn hoofd zweeft is om na een tussenjaar de studie "Commerciële Economie" te volgen, en dan als major Major Marketing Communication Management of Major Digital Marketing. Ik ben sociaal en ga graag met mensen om, en vindt het geweldig om mensen blij te maken met een goed product en goede resultaten te zien.

Ik heb zelf een bachelor in commerciële economie en ik kan je van te voren vertellen dat, dat een opleiding is waar je 9/10 gevallen accountmanager wordt. Aan je berichten te lezen zit je hier niet zo op te wachten. Zelf heb ik er nu een Master achter geplakt omdat ik vrij ongelukkig werd van de banen die je kon krijgen met Commerciele economie (accountmanager, social media medewerker, eigenlijk weinig creatiefs maar vooral omzet is key).

Nu doe ik dus een MSc communicatie en informatiewetenschappen en dit is dus echt heel nice, je kan UX onderzoeker worden, of bezig zijn met onderzoek naar de nieuwste technologien, of het analyseren van menselijk gedrag mbt technologie. Veel mensen die hbo design opleidingen hebben gedaan doen deze master ook en je kan echt je creatieve geest kwijt (bijvoorbeeld met vakken zoals prototyping etc.). Dus wellicht is dit nog iets voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:25
MAX3400 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:12:
@TechFanNL dank voor je reaktie over wat je wel goed weet & kan en al succesvol mee bezig bent (geweest). Alleen al met die concrete info en je startpost, lijkt het mij inderdaad niet onlogisch dat je je huidige studie stopt en met een kleine 9 maanden tot het volgende schooljaar je orienteert wat je wel echt kan & graag wil leren in NL.
Waarom 9 maanden wachten? Vaak kun je in januari/februari ook instromen.

Overigens toen ik Software Engineering volgde bij de Fontys (en ook afgemaakt) had je binnen de studie 4 richtingen. Is IT Business of IT Media Design en Marketing niets voor jou? Wellicht kun je na een gesprek met de SLBer nu nog wel die overstap maken zonder al teveel tijdsverlies?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Ik snap al die suggesties om andere IT-achtige dingen te gaan doen echt niet. TS moet gewoon eerst bedenken wat 'ie nou echt wil. Als 'em dat tijd kost, lijkt me het nogal voorbarig om over te stappen op een andere opleiding. Niks mis met een tussenjaar nemen en even goed na te denken over wat je nou echt wil.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, ik ga me niet helemaal door de andere replies laten bevuilen, maar ondanks dat ik in een gelijkwaardige situatie zat, wil ik je toch wat meegeven:

Dat je computers e.d. leuk vindt, is een flutreden om een IT-gerelateerde opleiding te doen. Sorry. Er is geen beroep (zelfs niet automonteur) wat niets met computers doet.

Er zijn twee factoren bij een opleiding keuze spelen:

- Wat vindt je leuk en is "natuurlijker" voor je om te doen (let op: dit is ook een valkuil, als je van je hobby je werk maakt dan is een minder leuke dag op het werk ook een aanslag op je hobby)
- Waar is werkelijk een boterham mee te verdienen.

Het vinden van een balans is lastig. Aan de ene kant iets doen wat je kan, en waar je je leven mee kan doen (werk om te leven, leef niet om te werken), of iets waar je echt passie in hebt (maar mogelijk niet echt veel brood mee kan verdienen...)

Persoonlijk was voor mij de balans (waar ik ook een assessment voor heb gedaan, in de categorie: kende mezelf ook nog niet heel goed) uiteindelijk bedrijfskundige informatica. Wel ICT (ik ben immers een techneut), maar minder diepgaand in de compilers, en dieper in de vraag: "waarom" -- overigens ook met boter-kaas-en-eieren.

Ik krijg echter het gevoel dat ICT niet iets voor je is (je kan er wel veel mee verdienen, genoeg werk te vinden!). Wees echter wel realistisch: nummertjes/cijfertjes zijn een onderdeel van het leven... ga ook niet iets doen in de richting van game design, want daar is hogere wiskunde aanwezig.

Mijn advies zou zijn om een assessment te doen, vindt waar je raking in hebt, en zoek iets waar je energie uit kan halen én bij voorkeur ook een boterham mee kan verdienen. Tenzij je echt mega goed bent in iets, op het niveau topatleet/kunstenaar. Ga dan dat doen 🤣.

En tsja, even heel bot? Ik denk bij mensen die van contact met mensen houden dan toch altijd aan Fred Teeven. Nog los van politiek whatsoever. De man koos inderdaad een beroep waar sociaal/kunnen praten met mensen een belangrijk onderdeel is. Hij ging de politiek in. Ondanks dat, kwam hij ook tot de conclusie dat zijn hart hem iets anders ingaf... en toen werd hij buschauffeur.

Ook dat is een valide antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:03

Proc

Grand Admiral

Kingston schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:34:
Ik kan je verzekeren dat je niet vaak met “… Photoshop, videobewerking, social media marketing, design...” zult werken als je de opleiding Business IT & Management doet.

Met deze beschrijving van interesses en vaardigheden ligt de opleiding communicatie & multimedia veel meer voor de hand.

Mijn advies is om eerst eens goed na te denken over wat je leuk vindt en waar je je graag professioneel in verder wilt ontwikkelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Proc op 24-09-2021 19:09 ]

Pagina: 1