ongevraagde TAB input/sticky in W10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik heb sinds een week plotseling ongevraagde TAB inputs, alsof ik TAB ingedrukt hou op mijn toetsenbord.

Vaak begint het binnen 30minuten na opstarten pc, maar soms ook na 5 minuten, of paar uur. Als ik de windows knop induw, stopt het even, maar vaak gaat het verder, of het duurt 10s voordat het probleem weer terugkomt, of het duurt weer een uurtje, maar het komt altijd vroeg of laat terug.

Ik kan geen patroon vinden of een een bepaalde handeling dit probleem triggered. Soms als ik simpel zit te browsen in Firefox gebeurt het, maar ook als ik bijvoorbeeld Warthunder zit te spelen, of in windows zit te struinen.

Het enige wat tijdelijk het ongevraagde TAB input verstoord/stopt is de windows-key in te drukken. Werkt vaak, maar niet altijd.

Ik heb het volgende getest:

-alle USB apparaten losgekoppeld; alleen de HDMI monitor outputs en een HDMI naar de receiver
-ander toetsenbord
-alle drivers geupdate
-windows is d.d. up-to-date
-ik heb een keylogger geinstalleerd om te kijken wat er op de achtergrond gebeurt; helaas kan ik niet zien wat een [TAB] input veroorzaakt, maar het wordt i.i.g. wel gelogged als het probleem zich voordoet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_QPQ9pdb65W-4j7btEOo1vxFrY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Z1MNLvu9cZYpJlnStLnb5m1X.gif?f=fotoalbum_large

Negeer de Fwwwwww bij Warthunder client, dat zijn commands voor het rondrijden van de tank! In het onderste scherm van het screenshot zie je dus dat in Firefox tab wordt ingedrukt, zonder dat ik deze aanraak en met alle USB apparaten ontkoppeld. Ik kan helaas niet zien welke software dit dan toch triggered.

Is er misschien betere keylog software beschikbaar waarbij ik kan zien welk process/apparaat/software de tab input creeert?

Mijn systeem:

W10, 21H1, 19043.1237
MSI Z270 SLI Plus
Intel 7700, niet over geclocked
Gigabyte RTX 3080
Nvidia driver: 471.96 (nieuwste d.d.)

Ik heb naar mijn weten geen bijzondere software geinstalleerd of dingen veranderd.

T60P Widescreen

Alle reacties

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

BeyondThunder

Lost Lightning

Geeft https://www.keyboardtester.com/ ook die TABS?
Wat een vreemd probleem trouwens, lijkt wel een mobo issue.
BIOS update ook gedaan?

Edit, boot eens van een linux iso om software problemen uit te sluiten

[ Voor 21% gewijzigd door BeyondThunder op 15-09-2021 10:58 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Vergeten te vermelden, laatste bios is van juli 2018 en die staat er al een jaar of 2-3 op nu.

Linux iso is een goed idee, maar ik ben totaal onbekend met linux, dus ik wil even de kat uit de boom kijken voordat ik daar al mijn tijd in ga stoppen om te kijken hoe dat werkt.

Kan ik beter windows opniew installeren, hoewel ik daar niet naar uit kijk :(.

T60P Widescreen

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

BeyondThunder

Lost Lightning

Nee, heel simpel. Linux boot USB maken. Daar vanaf booten. Google maar even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Om het topic af te sluiten, ik ben eruit wat het probleem was:

de software van 3dconnexion (software voor 3d muizen) veroorzaakte de TAB inputs.

Ik had besloten een compleet nieuw systeem te kopen, omdat ik geen zin had om w10 plus alle software opnieuw te installeren om vervolgens over een jaartje weer alles opnieuw te doen omdat een upgrade sowieso al in de pijplijn stond.

Na installeren van w10 op nieuw systeem, installeerde ik na paar dagen de 3dconnexion software; de tab bug kwam meteen terug. Loskoppelen van de 3d muis heeft geen zin. uitzetten van de driver wél.

Een emailtje is naar 3dconnexion gestuurd, dus waarschijnlijk een bug o.i.d.

Toch bedankt voor alle input.

T60P Widescreen