Toon posts:

Vraag Metamask backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CVHout
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09-2021
Ik heb een vraag over de backup van metamask. Ik beheer crypto voor enkele familieleden en heb naast mijn oorspronkelijke metamask account nog 2 accounts aangemaakt -> + acc aanmaken via mm.
Ik zie voor alle 3 accounts dezelfde seed phrase. Als ik echter deze seed invoer op ander apparaat, zie ik 1 account en niet drie.
Kan ik dit ondervangen met het opslaan van ''exporteer privesleutel'' die wel anders zijn tov elkaar?
Ik heb dus nu 1 seed en 3 privesleutels opgeslagen offline. Is dit voldoende of mis ik nog iets?

Beste antwoord (via CVHout op 20-09-2021 09:00)

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 22:54

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Je kunt meerdere accounts aanmaken op één MetaMask-installatie met één seed. Simpel gezegd: er worden meerdere extended public keys van je private key afgeleid. Als je een nieuwe MM installatie maakt met diezelfde seed-phrase zul je zien dat als je weer account 2 en account 3 aanmaakt, dat die hetzelfde zullen zijn als die je eerder aanmaakte.
Bij Ethereum heb je bijvoorbeeld derivation path m/44’/60’/0’/0 Dat is account 1. Zie ook dit schema:

m’ / purpose’ / coin_type’ / account’ / change / address_index

Dus account 2 zal dan als afgeleide pad (derivation path) m/44'/60'/1'/0 hebben, etc. etc.Bitcoin heeft een iets ander der.path. m/44'/0'/0' (voor oude adressen die met een 1 beginnen). Dat hele derivation path gedoe is best lastig als wallets net iets anders verzinnen voor hun afgeleide paden. Maar dat is een studie op zich ;)

Als je accounts voor je familie beheert, dan zou ik helemaal uitloggen en een NIEUW account aanmaken met een nieuwe eigen seed die ZIJ ZELF in beheer moeten hebben, zodat jij niet verantwoordelijk bent voor hun seeds lijkt me ;)

Mochten de bedragen hoog worden, dan is het aan te raden aan de hardware wallets te gaan. Daarbij wel als advies: na het instellen van de wallet, reset de wallet en herstel de wallet MET je seed die je opgeschreven hebt. En dan natuurlijk (voordat je hem reset) de eerste paar adressen bekijken op de hardware wallet en daarna na herstellen bekijken of het nog steeds dezelfde adressen zijn.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Alle reacties

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
Volgens mij horen accounts aangemaakt via metamask gewoon benaderbaar te zijn via dezelfde seed phrase.

Je kunt wel accounts importeren via private key, maar als je dat doet kun je die betreffende accounts niet recoveren met je seedphrase.

Ik zou mijn advies echter volledig negeren en het heel goed testen voordat je serieuze funds erop zet. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 22:54

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Je kunt meerdere accounts aanmaken op één MetaMask-installatie met één seed. Simpel gezegd: er worden meerdere extended public keys van je private key afgeleid. Als je een nieuwe MM installatie maakt met diezelfde seed-phrase zul je zien dat als je weer account 2 en account 3 aanmaakt, dat die hetzelfde zullen zijn als die je eerder aanmaakte.
Bij Ethereum heb je bijvoorbeeld derivation path m/44’/60’/0’/0 Dat is account 1. Zie ook dit schema:

m’ / purpose’ / coin_type’ / account’ / change / address_index

Dus account 2 zal dan als afgeleide pad (derivation path) m/44'/60'/1'/0 hebben, etc. etc.Bitcoin heeft een iets ander der.path. m/44'/0'/0' (voor oude adressen die met een 1 beginnen). Dat hele derivation path gedoe is best lastig als wallets net iets anders verzinnen voor hun afgeleide paden. Maar dat is een studie op zich ;)

Als je accounts voor je familie beheert, dan zou ik helemaal uitloggen en een NIEUW account aanmaken met een nieuwe eigen seed die ZIJ ZELF in beheer moeten hebben, zodat jij niet verantwoordelijk bent voor hun seeds lijkt me ;)

Mochten de bedragen hoog worden, dan is het aan te raden aan de hardware wallets te gaan. Daarbij wel als advies: na het instellen van de wallet, reset de wallet en herstel de wallet MET je seed die je opgeschreven hebt. En dan natuurlijk (voordat je hem reset) de eerste paar adressen bekijken op de hardware wallet en daarna na herstellen bekijken of het nog steeds dezelfde adressen zijn.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Makkie007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
hallo allemaal,

Gisteravond (op mijn verjaardag :( ) is mijn metamask account gehackt , door op een verkeerde link te drukken zomaar 3000 euro foetsie.
Ik kon gelukkig snel een aantal coins verplaatsen naar een tweede account in dezelfde metamask.

Mijn vraag is of de 'veilig' gestelde coins op het 2e account nu wel veilig zijn voor de hacker die mijn sees phrase heeft?

Alvast bedankt voor de moeite en groeten
Mark

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:47
Makkie007 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:53:
hallo allemaal,

Gisteravond (op mijn verjaardag :( ) is mijn metamask account gehackt , door op een verkeerde link te drukken zomaar 3000 euro foetsie.
Ik kon gelukkig snel een aantal coins verplaatsen naar een tweede account in dezelfde metamask.

Mijn vraag is of de 'veilig' gestelde coins op het 2e account nu wel veilig zijn voor de hacker die mijn sees phrase heeft?

Alvast bedankt voor de moeite en groeten
Mark
Dit hoort niet thuis in dit topic, maar nee, als de hacker je seed phrase heeft is het uiteraard niet veilig.
Lijkt me logisch, toch?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee