Overspanningsbeveiliging - Meer kennis nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• aminam111
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-08-2024
Mijn vraag
Beste,

Ik heb een laptop, xbox, 2 schermen, tablet en telefoon op 1 goedkope stekkerdoos en voel mij hier niet veilig bij. ik ben aan het zoeken naar een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging erop maar de online shops hebben het allemaal over andere termen. amps, watt en joules gaan allemaal door elkaar.

Nu zit mijn huidige stekkerdoos ook in een muurcontact dat niet geaard is.

Mijn vraag is, is deze https://www.belkin.com/nl...tion-strip/p/p-bsv804-2m/ geschikt voor mij?
A) Werkt deze alleen op een geaard stopcontact?
B) Zijn de joules hoog genoeg? Belkin zegt min of meer van wel, echter online speuren zegt dat ik voor deze apparatuur 2000 joules zou moeten hebben. Echter vind ik weinig stekkerdozen die dat bieden.
C) werken overspanningsbeveiligers alleen op geaarde contacten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. gebeld met meerdere webshops, die hebben tot zo ver alleen de pagina aan mij voor gelezen en snappen het zelf ook niet.
2. ik kwam dit tegen:
https://www.electricsaver1200.com/what-does-joules-mean/
en linus zei: YouTube: Surge Protectors As Fast As Possible

hartelijk dank alvast :D
...

Beste antwoord (via aminam111 op 19-09-2021 00:41)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04
aminam111 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
[...]

Wat is een gefilterde stekkerdoos?
Dat is wat jij van plan bent om te gaan kopen.
aminam111 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:51:
[...]

Wat ik begreep is dat die MOV's de surge konden opvangen en wanneer de surge te sterk is dat ze doorbranden als een soort zekering en de apparatuur beschermen. Hieruit leidde ik af dat je daarom geen aardlijn nodig had als je zo'n SPD koopt.
Een MOV die doorbrandt beschermt je apparatuur niet meer. Een MOV veroorzaakt als het ware opzettelijk kortsluiting als er een spanningspiek optreedt. Als de piek niet te groot is, dan kan de MOV dat "hebben" en beschermt hij je apparatuur. Als de piek wel te groot is dan brandt de MOV door en kan je apparatuur alsnog kapot gaan, maar met een beetje geluk is dan de zekering al doorgebrand. Het aantal Joule geeft aan hoeveel energie een MOV kan dissiperen voordat hij kapot gaat.

L en N zijn de twee pennen van je stopcontact. Zo'n "beveiligde" stekkerdoos is vaak niets meer dan een stekkerdoos met een MOV die parallel is aangesloten tussen L en N. De meeste electronica heeft gewoon zelf een ingebouwde MOV dus dan is het dubieus of zo'n stekkerdoos iets toevoegt.

Een aardlijn is om jou te beschermen tegen storingen in je apparatuur, dat heeft verder niet zo veel te maken met de werking van zo'n stekkerdoos. Vaak zitten er ook nog extra MOVs in die parallel staan tussen L en N en aarde. Dat is dan om te beveiligen tegen overspanning op aarde. Maar als je geen aarde hebt, kan je daar ook geen overspanning op hebben :P

Kijk, als je een directe blikseminslag hebt (1,000,000,000 Joule) is er niets dat je apparatuur kan beschermen. Wat er op die pagina van Belkin staat over blikseminslagen is je reinste onzin. Misschien dat als er ergens verderop in de straat een inslag is dat zo'n stekkerdoos dan iets doet. Het voegt weinig toe. Als je gemoedsrust wil kan je random zo'n ding kopen.

En je apparatuur is waarschijnlijk gewoon gedekt onder je inboedelverzekering.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 11:42
A) Ja, een groot deel van de puls (bliksem, net transient) wordt middels een SPD (surge protection device), meestal een varistor of Gas Discharge Tube, van de Fase of Nul weg gesluisd naar de aarde.

B ) hoe vaak komt het voor in NL dat je onweer hebt wat ook nog naar de grond geleid? Niet heel vaak denk ik zo. Verder is het NL net goed en stabiel waardoor andere transienten minder vaak je apparatuur in komen.

Vergeet niet dat hoogwaardig apparatuur over het algmeen reeds voorzien is van een soort van surge protection. Dit omdat deze producten moeten voldoen aan de EMC richtlijnen (EMC Immuniteit minstens 1KV puls tussen L + N).

c) Ja, anders gaat de werking teniet.

Kijk ook eens naar een UPS, deze biedt meestal een betere beveiliging en je hebt als voordeel dat mocht je net er mee stoppen, je de spullen rustig kan afsluiten.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Looney11 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:33:
A) Ja, een groot deel van de puls (bliksem, net transient) wordt middels een SPD (surge protection device), meestal een varistor of Gas Discharge Tube, van de Fase of Nul weg gesluisd naar de aarde.

[...]

c) Ja, anders gaat de werking teniet.
Niet (helemaal?) waar. Vaak zit er (ook) een MOV of gas discharge tube tussen L en N, en kan een puls op L (of N) worden weggesluisd naar N (of L).

• Looney11
Common mode of differential inderdaad. De SPD kan inderdaad tussen L+N, L+PE/N+PE zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

Waar komt de angst van een overspanning vandaan? Je apparaten zorgen er niet voor dat je stekkerdoos rare dingen gaat doen omdat ze alleen elektriciteit consumeren en niet leveren.

Je kan wel een gefilterde stekkerdoos kopen, maar deze filters zijn eigenlijk hetzelfde als dat de voedingen in je apparatuur al hebben, dus dat is redelijk dubbel op.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• aminam111
Fordox schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:53:
Waar komt de angst van een overspanning vandaan? Je apparaten zorgen er niet voor dat je stekkerdoos rare dingen gaat doen omdat ze alleen elektriciteit consumeren en niet leveren.

Je kan wel een gefilterde stekkerdoos kopen, maar deze filters zijn eigenlijk hetzelfde als dat de voedingen in je apparatuur al hebben, dus dat is redelijk dubbel op.
Ik snap niet goed wat je bedoeld.

Het komt vooral uit het feit dat de apparatuur die erop staat vrij duur is en de kleine investering in de 'verzekering' van een betere stekkerdoos leek in het niets te vallen als je kijkt naar de prijzen. Echter toen ging ik er goed naar kijken en werd ik alleen maar in de war.

• aminam111
Tom-Z schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:19:
[...]

Niet (helemaal?) waar. Vaak zit er (ook) een MOV of gas discharge tube tussen L en N, en kan een puls op L (of N) worden weggesluisd naar N (of L).
Ik snap niet goed wat je bedoeld met de N en L, wil niet moeten gokken ^^

Wat ik begreep is dat die MOV's de surge konden opvangen en wanneer de surge te sterk is dat ze doorbranden als een soort zekering en de apparatuur beschermen. Hieruit leidde ik af dat je daarom geen aardlijn nodig had als je zo'n SPD koopt.

In hoe verre is dat correct?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
[...]

Dat is wat jij van plan bent om te gaan kopen.
[...]

Een MOV die doorbrandt beschermt je apparatuur niet meer. Een MOV veroorzaakt als het ware opzettelijk kortsluiting als er een spanningspiek optreedt. Als de piek niet te groot is, dan kan de MOV dat "hebben" en beschermt hij je apparatuur. Als de piek wel te groot is dan brandt de MOV door en kan je apparatuur alsnog kapot gaan, maar met een beetje geluk is dan de zekering al doorgebrand. Het aantal Joule geeft aan hoeveel energie een MOV kan dissiperen voordat hij kapot gaat.

L en N zijn de twee pennen van je stopcontact. Zo'n "beveiligde" stekkerdoos is vaak niets meer dan een stekkerdoos met een MOV die parallel is aangesloten tussen L en N. De meeste electronica heeft gewoon zelf een ingebouwde MOV dus dan is het dubieus of zo'n stekkerdoos iets toevoegt.

Een aardlijn is om jou te beschermen tegen storingen in je apparatuur, dat heeft verder niet zo veel te maken met de werking van zo'n stekkerdoos. Vaak zitten er ook nog extra MOVs in die parallel staan tussen L en N en aarde. Dat is dan om te beveiligen tegen overspanning op aarde. Maar als je geen aarde hebt, kan je daar ook geen overspanning op hebben :P

Kijk, als je een directe blikseminslag hebt (1,000,000,000 Joule) is er niets dat je apparatuur kan beschermen. Wat er op die pagina van Belkin staat over blikseminslagen is je reinste onzin. Misschien dat als er ergens verderop in de straat een inslag is dat zo'n stekkerdoos dan iets doet. Het voegt weinig toe. Als je gemoedsrust wil kan je random zo'n ding kopen.

En je apparatuur is waarschijnlijk gewoon gedekt onder je inboedelverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

[...]

Ik snap niet goed wat je bedoeld.

Het komt vooral uit het feit dat de apparatuur die erop staat vrij duur is en de kleine investering in de 'verzekering' van een betere stekkerdoos leek in het niets te vallen als je kijkt naar de prijzen. Echter toen ging ik er goed naar kijken en werd ik alleen maar in de war.
Een gefilterde stekkerdoos maakt van een beetje sloppy 50Hz 230V sinus gewoon een nette sinus. Dan filter je er wat storing uit. Maar vaak houd een powersupply in het apparaat daar ook al rekening mee, dus dat gaat dubbel op.
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoeld met de N en L, wil niet moeten gokken ^^

In hoe verre is dat correct?
N = neutral, L = Live.
Een surge is een overspanning, wat eigenlijk alleen voorkomt bij indirecte blikseminslag (bij direct gaat alles stuk). Dan krijg je ipv 230V op je lijn opeens een kortstondige aantal kilovolten. De kans dat dat gebeurt is ook zeer klein.

Een ground is voornamelijk om de behuizing van je apparatuur te beveiligen. Dan voorkom je dat er een spanning op de behuizing komt te staan en dat jij dat aan kan raken. Een grounded behuizing kan ook lichte bromgeluiden uit audio apparatuur halen, maar is zeker niet schadelijk voor je apparatuur, gezien deze relatief mee beweegt.
Voorbeeld; als je circuit draait op 5V, dan ziet je circuit niet of zijn 0 punt daadwerkelijk 0 is of 230V is. Want je positieve lijn is dan 5 of 235V tenopzichte van randaarde, maar tenopzichte van je apparaat is het altijd 5V.

Je kan dus met een surge protectie/filter niet een aarde vervangen. Dit zijn 2 verschillende zaken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15
Aarde is inderdaad noodzakelijk, voor de overspanningsbeveiligingen en voor de common mode filters.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

SA007

Moderator Tweaking
Sluit me aan bij de 'aarde is nodig om ze te laten werken' groep.

Je kan ook een maat grotere beveiliging in je groepenkast laten monteren. voorbeeld
Als je zoiets hebt samen met een apparaat wat een goede filter heeft (zoals alle goede voedingen zouden moeten hebben) dan ben je best redelijk beschermd tegen een indirecte blikseminslag (buren oid).

Directe inslag moet je een faraday kooi gaan bouwen ofzo, die vermogen zijn gigantisch en gaat veel verder dan wat beveiligingen, dan gaan apparaten die niet in het stopcontact zitten ook stuk.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helemaal eens met Sine, SA007 e.a. Sterker nog, zonder aarding is zo'n ding totaal zinloos. Wil je er toch eentje aanschaffen, dan is die vermelde Belkin volgens mij wel goed, mits je alsnog zorgt voor die aarding. Niet te moeilijk doen over die joules die bij een spanningspiek moeten worden afgevoerd naar de aarde. De meningen zijn echter nogal verdeeld over de zin van het installeren van zo'n overspanningsafleider.

De feiten:
Een rechtstreekse blikseminslag slaat letterlijk alles in je huis aan gort, daar beschermt zelfs de allerduurste beveiliging niet tegen. En in het algemeen kun je wel stellen dat spanningspieken door in- en uitschakelingen van apparatuur in je omgeving niet leiden tot welke schade dan ook. De ervaring is dat de voedingen in elektronische apparatuur die pieken ruim voldoende opvangen.

Blijft over een blikseminslag in de buurt, die kan inderdaad heel nare maar redelijk te beveiligen spanningspieken veroorzaken. Dat is dan ook het enige waarvoor zo'n bescherming zinvol kan zijn. Maar echt honderd procent veiligheid krijg je ermee dus niet. Die heb je alleen als je bij naderend onweer alle stekkers even uit de stopcontacten trekt. Hoewel zelfs dan ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Apparatuur heeft vaak ook zelf ook een overspanningsbeveiliging (varistor) ingebouwd.

https://www.conrad.nl/p/t...stor-430-v-1-stuks-500675

Een plastic doosje erom heen en wat indicatoren en je kan er ineens 50 euro voor vragen als "overspanningsbeveiliging" :P

• Looney11
Dre schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:45:
Apparatuur heeft vaak ook zelf ook een overspanningsbeveiliging (varistor) ingebouwd.

https://www.conrad.nl/p/t...stor-430-v-1-stuks-500675

Een plastic doosje erom heen en wat indicatoren en je kan er ineens 50 euro voor vragen als "overspanningsbeveiliging" :P
Al moet je, om het netjes te doen, dan wel weer de MOV beschermen met een zekering omdat bij herhaaldelijke overspanningen de MOV steeds lager in weerstand wordt, dus meer stroom gaat geleiden, dus warmer wordt en uiteindelijk brand zou kunnen veroorzaken.

Maar goed, we gaan offtopic. Samenvattend kan ik zeggen dat als het jou een goed gevoel geeft, je een dergelijke stekkerdoos moet gaan gebruiken, baadt het niet, dan schaadt het niet.

Mocht je wat meer functionaliteit aan je overspanningsbeveiliging willen toevoegen, kijk dan naar een UPS.

Ga je binnenkort naar Verweghistan of timboektoe, dan is een dergelijke investering zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam111
Allen hartstikke bedankt voor het delen van jullie kennis :)
Pagina: 1