Toon posts:

[Cleanfeed] Verbindingsprobleempje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KlaasjeNL
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:51
Mijn vraag
Ik zoek de oorzaak van een wegvallende verbinding in Cleanfeed. Wekelijks neem ik met wat vrienden een podcast op via Cleanfeed. Dat ging tot op heden altijd probleemloos, maar vanavond werd ik er steeds uitgegooid om de halve minuut. Soms eerder en soms kon ik wat langer verbonden blijven. Na verversen van de browser kon ik weer verder.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb deze week mijn glasvezelabonnement bij KPN aangepast van 200mbit naar 1gbit up/down. In plaats van de Experiabox V9 heb ik sinds gisteren een Experiabox V12 aangesloten. Verder heb ik een cat7-netwerk door het huis liggen en op 2 plekken een Ubiquiti Unify AP AC Lite aangesloten.

Nou viel de verbindingssnelheid via 5G wat tegen met max 200mbit up/down en vermoedde ik eerst dat KPN op de achtergrond nog iets moest aanpassen. Bedraad was de snelheid wel goed, dus heb ik de kanaalbreedte maar eens aangepast van 40 naar 80 Mhz. Dat gaf meteen al betere resultaten, maar daarna had ik problemen met Cleanfeed. Al kan ik niet uitsluiten dat de problemen daarvoor niet speelden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerst maar eens de kanaalbreedte teruggezet naar 40, met het idee dat er mogelijk een en ander ontregeld was. Maar dit hielp niet.
Daarna het modem een reset gegeven, maar ook dit zonder resultaat.
Vervolgens getest via een bedrade verbinding en dat leek lange tijd goed te gaan, dus wellicht toch een probleem in het wifi-netwerk?
De AP's een reset gegeven, maar het probleem bleef aanhouden.

Het leek om een probleem met de AP's te gaan. Als laatste test de wifi-verbinding van de modem/router zelf aangezet en daarmee verbonden in de verwachting geen problemen te hebben. Maar ook via de deze verbinding gaf Cleanfeed problemen. Dus toch niet de wifi-verbinding maar het modem?

Oude modem weer aangesloten en de wifi-verbinding getest. Maar opnieuw dezelfde problemen die ik eerder niet had. |:(

:? :? :?

Ik heb een aantal pingtests gedaan in de browser waarbij de ping redelijk constant laag was. Bij 1 van de testst schoot de ping precies om de 30 seconden een moment flink omhoog. Bij de andere tests gebeurde dit incidenteel.

Ik ben even door de ideeën heen voor wat betreft ik verder nog kan testen en checken. Iemand een idee in welke richting ik moet kijken/zoeken? :?

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
KlaasjeNL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:04:
Mijn vraag
Ik zoek de oorzaak van een wegvallende verbinding in Cleanfeed. Wekelijks neem ik met wat vrienden een podcast op via Cleanfeed. Dat ging tot op heden altijd probleemloos, maar vanavond werd ik er steeds uitgegooid om de halve minuut. Soms eerder en soms kon ik wat langer verbonden blijven. Na verversen van de browser kon ik weer verder.
Vervolgens getest via een bedrade verbinding en dat leek lange tijd goed te gaan, dus wellicht toch een probleem in het wifi-netwerk?
Als ik het goed begrijp heb je deze problemen alleen draadloos? Hoelang heb je bedraad getest?
Nou viel de verbindingssnelheid via 5G wat tegen met max 200mbit up/down en vermoedde ik eerst dat KPN op de achtergrond nog iets moest aanpassen. Bedraad was de snelheid wel goed, dus heb ik de kanaalbreedte maar eens aangepast van 40 naar 80 Mhz.
Welk kanalen zit je 5Ghz AP's? En heb je voor 2,4Ghz een ander SSID gebruikt of dezelfde?

• KlaasjeNL
rens-br schreef op woensdag 15 september 2021 @ 06:50:
[...]

[...]

Als ik het goed begrijp heb je deze problemen alleen draadloos? Hoelang heb je bedraad getest?

[...]

Welk kanalen zit je 5Ghz AP's? En heb je voor 2,4Ghz een ander SSID gebruikt of dezelfde?
Het lijkt inderdaad alleen draadloos te spelen, al moet ik bekennen dat ik de bedrade verbinding mogelijk niet lang genoeg heb laten lopen. Al viel de verbinding draadloos constant weg en ging de bedrade test zeker 5 minuten goed. Daarbij is het wel zo dat de bedrade test via een windows desktop liep en draadloos via een chromebook en een telefoon.

De kanalen van de AP's staan op automatisch. Eerder nooit problemen mee gehad, maar ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er in de afgelopen periode iets in de omgeving is gewijzigd waardoor er problemen ontstaan.

Voor 5Ghz en 2.4Ghz gebruik ik verschillende SSID's.

Overigens heb ik bijvoorbeeld ook Stadia getest op de chromebook en daarbij spelen geen problemen, terwijl dat toch een constante stream is die niet kan bufferen. Wellicht een firewall-dingetje aan de kant van KPN of iets dergelijks?

[Voor 10% gewijzigd door KlaasjeNL op 15-09-2021 11:31]

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
KlaasjeNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:30:
De kanalen van de AP's staan op automatisch. Eerder nooit problemen mee gehad, maar ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er in de afgelopen periode iets in de omgeving is gewijzigd waardoor er problemen ontstaan.
Kijk eens met Wifi Analyzer naar waar de vrije kanalen zitten en zet ze daarop vast. Voor 5Ghz zou ik een zo laag mogelijk kanaal gebruiken, in verband met DFS.

Voor 2,4Ghz kan je het beste kanaal 1, 6 of 11 gebruiken.

• KlaasjeNL
rens-br schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:20:
[...]

Kijk eens met Wifi Analyzer naar waar de vrije kanalen zitten en zet ze daarop vast. Voor 5Ghz zou ik een zo laag mogelijk kanaal gebruiken, in verband met DFS.

Voor 2,4Ghz kan je het beste kanaal 1, 6 of 11 gebruiken.
Op 5Ghz heb ik geen last van andere kanalen. Standaard kiest hij daar een kanaal tussen de 36 en 48. Ik ga hem eens vastzetten om te kijken wat dat doet. Verder is 2,4Ghz wel heel vol, maar die band gebruiken alleen de thermostaat en deurbel. En die werken eigenlijk altijd wel.

Verder merk ik bij dagelijks gebruik eigenlijk niets van enige verbindingsproblemen. Alleen in Cleanfeed was het gisteren opeens voor de eerste keer merkbaar. Ik ga nog wel eens wat spelen met instellingen en een bedrade aansluiting op meerdere devices testen. Als verder alles probleemloos werkt en alleen Cleanfeed problemen geeft, ben ik geneigd het erbij te laten. :/

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee