Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvdHoorn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 23:48
Hallo,

Gister heeft mijn vriendin een Lenovo IdeaPad Flex 5 14ALC05 (82HU00EGMH) gekocht. De keuze is o.a. hierop gevallen omdat de AMD Ryzen 7 5700U i.c.m. Radeon RX Vega 8 relatief krachtig is t.o.v. de andere opties van dit type.

Nu heeft ze hem via Mediamarkt gekocht, maar op de website van Mediamarkt staat enkel het type CPU, en bij GPU enkel "Radeon Graphics". Nu heeft ze twijfel of de laptop inderdaad gebruik maakt van de Vega 8 als grafische chip. Daarnaast kan ik geen website vinden waarop expliciet staat dat in deze laptop gebruik wordt gemaakt van de Vega 8 chip, op Tweakers.net na.

Naar mijn weten is de grafische chip bij een integrated GPU inherent aan de CPU, in dit geval de Ryzen 7 5700U, volgens alle websites die ik over die chip vind gebruikt deze inderdaad de Vega 8 GPU. Om haar twijfel weg te nemen probeer ik op de software van de laptop nu te vinden of ik ergens de omschrijving 'Vega 8' kan vinden. Echter vind ik op alle plekken waar de GPU omschreven is, staat "AMD Radeon(TM) Graphics".

Klopt het dat, bij een integrated GPU, het type inherent is aan de CPU, en dat het hier dus inderdaad gaat om een Radeon RX Vega 8? Of weet iemand een manier om op de laptop meer informatie over de GPU te zien behalve " AMD Radeon Graphics"?

Beste antwoord (via CvdHoorn op 15-09-2021 09:26)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:02
Het type iGPU is inderdaad gewoon onlosmakelijk verbonden aan de CPU. Er bestaat geen (zeg) 5700U met een Vega 3. Je zou je nog kunnen afvragen of er geen aparte losse videokaart in de laptop zit, maar dat is voor dat formaat voor die prijs niet het geval. Ook op de Lenovo site spreken ze van 'integrated graphics' voor dit model.

Het is dus inderdaad per definitie een Vega 8 omdat het een 5700U is.

UNOX: The worst operating system

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij de 5700U zijn 8 CU's geactiveerd, dus je kunt spreken van Vega 8.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 15:02
Het type iGPU is inderdaad gewoon onlosmakelijk verbonden aan de CPU. Er bestaat geen (zeg) 5700U met een Vega 3. Je zou je nog kunnen afvragen of er geen aparte losse videokaart in de laptop zit, maar dat is voor dat formaat voor die prijs niet het geval. Ook op de Lenovo site spreken ze van 'integrated graphics' voor dit model.

Het is dus inderdaad per definitie een Vega 8 omdat het een 5700U is.

UNOX: The worst operating system

• White Feather
  • Laatst online: 13:52
Of je kijkt bij de fabrikant?

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-7-5700u
Graphics Capabilities
Graphics Model
AMD Radeon™ Graphics
# of GPU Cores 8
8 GPU Cores, is 8 CU’s (Compute Units), is Vega 8.