Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Wat ga je met je laptop doen?
Ik run mijn bedrijf vanaf mijn laptop. Ik ben veel op reis naar verschillende locaties, maar ben daar wel voor langere tijd (maanden). Soms werk ik vanuit cafe's maar veelal staat mijn laptop op mijn bureau met een extern beeldscherm.
Af en toe speel ik ook een game en dit is een redelijk belangrijk aspect.

Allerlei zakelijke software, inclusief photoshop. Geen videobewerking. Wel gamen.

Wat is je budget?
900 tot 1300 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet veel, maar wel af en toe.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Momenteel een Dell waar ik erg tevreden mee ben. Denk aan een Lenovo als opvolger.
===
Ik twijfel momenteel tussen deVoordelen Legion:
- Legion heeft een RTX 3060 VS een 3050
- Legion heeft een veel hoger GPU TGP (130W vs 35W)
- Legion heeft de poorten aan de achterzijde
- Legion heeft uitbreidbaar werkgeheugen (Slots)
- Legion draait een AMD Ryzen 7 5800H
- Legion heeft waarschijnlijk een veel betere koeling performance onder stress

Nadelen Legion:
- Legion is VEEL zwaarder met een enorme oplaadblok (mijn grootste nadeelpunt)
- Lagere resolutie
- Minder nits
- Bredere randen rondom scherm (bezzels)
- Plastic ten opzichte van metalen behuizing

Voordelen Ideapad Pro
- Lager gewicht en compacte oplader (dus makkelijker meenemen).
- Mooiere behuizing
- Scherm met hogere helderheid
- Meer scherm in verhouding dankzij smalle randen
- Ondersteuning voor Windows Hello met camera herkenning

Nadelen Ideapad Pro
- AMD Ryzen 5 5600H VS een AMD Ryzen 7 5800H
- werkgeheugen niet uitbreidbaar
- 60 Hz tov 120Hz scherm
- Een RTX3050 met 35w TGP tov een RTX3060 met 130w TGP
- Poorten aan de zijkant ipv achterkant (rommelig)
- Minder poorten en HDMI 1.4 tov 2.1. Geen RJ45 poort.
-----------

Ben benieuwd naar de mening van een aantal Tweakers hier en wat jullie zouden adviseren :)

[ Voor 0% gewijzigd door dZinee op 15-09-2021 10:08 . Reden: TGP wattages ]

Alle reacties

• Dirk-Jan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 19:40
Welke games speel je nu en wat denk je in de komende drie jaar te willen spelen?

• dZinee
Speel nu veel SC2 maar ben ook beperkt in keuze door huidige laptop.
Zo is Dyson Sphere fantastisch, maar met 10fps toch wat lastig te spelen.
Hoeft allemaal niet op hoogste res van mij, als het maar een beetje soepel loopt.

Verwijderd

Wil je ook een beetje kunnen gamen dan ga je al snel richting de Legion. Een 3050 is erg licht voor de meeste hedendaagse games.
Verder een betere cpu, uitbreidbaar geheugen.. ja, hij is wat zwaarder maar met een goede tas voel je die extra kilo amper ;)

• Dirk-Jan
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:37:
Wil je ook een beetje kunnen gamen dan ga je al snel richting de Legion. Een 3050 is erg licht voor de meeste hedendaagse games.
Verder een betere cpu, uitbreidbaar geheugen.. ja, hij is wat zwaarder maar met een goede tas voel je die extra kilo amper ;)
Dat is wel afhankelijk van de games die hij wil spelen.
Hij speelt nu StarCraft II, dat vergt niet zo veel, en de recommended specs voor Dyson Sphere zijn ook nog net aan te doen.
Beide zijn strategie spellen en daar zijn de eisen meestal niet baanbrekend en heb je ook niet veel aan dat 120 hz paneel.

Dyson Sphere Program Recommended Requirements
CPU: i7-7700k 4.2GHz 4 Core.
RAM: 16 GB.
VIDEO CARD: Dedicated graphics card, GTX 1660 6GB.
PIXEL SHADER: 5.1.
VERTEX SHADER: 5.1.
FREE DISK SPACE: 10 GB.
DEDICATED VIDEO RAM: 4096 MB.

Wat ik wel zorgelijk vind is het limiet van 16GB RAM. Dat gaat op den duur een beperking zijn.

Overigens, als je voor een lenovo ideapad wilt gaan zou ik zeker een 8 core variant overwegen.
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH)

Ter illustratie:
Ik heb eerder dit jaar zelf een iets oudere versie van die laptop aangeschaft:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00GYMH)

Mede door de 8 core cpu (zen 2) is het een heerlijk apparaat voor zakelijk gebruik. Het is smooth bij kantoor gebruik.
De efficiente core en grote accu zorgen ervoor dat ik nooit een powerbrick naar kantoor mee neem. zelfs met een externe 1440p ultra wide scherm er aan gekoppelt werkt het prima, en gaat het de gehele dag mee op de acu. (het is nu 13:30 uur en de accu heeft nog 69% over)
Ik game er zelfs af en toe een beetje mee maar door de beperkte Vega 8 Igpu kan ik hier alleen lichtere games op spelen. World of tanks zonder de high texture pack gaat prima. (deze 35w 3050 waar jij naar kijkt is vele malen krachtiger dan wat ik gebruik. Ik heb thuis echter ook een Desktop staan die ik kan gebruiken voor het zwaardere gaming werk dus voelt het minder als een beperking)

Dus dan blijft vooral de vraag, wat verwacht je tijdens levenduur van jouw laptop te willen spelen. Lichte RTS games zouden prima kunen op de ideapad en deze heeft grote voordelen bij zakelijk gebruik. (van de neutrale looks tot de acuduur, of het scherm met hogere helderheid) Maar als je verwacht grafisch zwaardere games te willen spelen, zul je toch echt voor de Legion moeten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk-Jan op 16-09-2021 13:33 ]

• dZinee
Dank dank! Ik waardeer de hulp en het meedenken.
Zeker een persoonlijke ervaring helpt flink mee.

@Dirk-Jan zou je zeggen dat de Ryzen 7 de 300 euro meerprijs waard is? ( en 1TB GB SSD). Dat is een flink hoger bedrag.

Overigens ook een flink prijsverschil tussen de 2 laptops die je aanhaalt. 779 tov 1299. Dan heb je het over Zen 2 en Zen 3 en het ontbreken van een GPU?
Weet jij of er verder nog verschillen zijn in bouwkwaliteit van de Ideapad 5 VS de Pro versie? Of zijn die verder identiek?

Verder zie ik dat jij een TPM hebt, die ontbreekt bij de spec list op de pro maar zit er wellicht wel op.
---

Goed om te horen dat het met de Radeon RX Vega 8 ook al aardig lukt om een game te spelen.
Dan kom ik er met SC2 en Dyson Sphere wel goed uit met de 35W 3050; al is het minder toekomstbestendig.

De afweging die jij schets is inderdaad een goede weergave.

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:13:
[...]

Dat is wel afhankelijk van de games die hij wil spelen.
Hij speelt nu StarCraft II, dat vergt niet zo veel, en de recommended specs voor Dyson Sphere zijn ook nog net aan te doen.
Beide zijn strategie spellen en daar zijn de eisen meestal niet baanbrekend en heb je ook niet veel aan dat 120 hz paneel.

Dyson Sphere Program Recommended Requirements
CPU: i7-7700k 4.2GHz 4 Core.
RAM: 16 GB.
VIDEO CARD: Dedicated graphics card, GTX 1660 6GB.
PIXEL SHADER: 5.1.
VERTEX SHADER: 5.1.
FREE DISK SPACE: 10 GB.
DEDICATED VIDEO RAM: 4096 MB.

Wat ik wel zorgelijk vind is het limiet van 16GB RAM. Dat gaat op den duur een beperking zijn.
Daarom zei ik ook 'meeste hedendaagse games' ;)
Een 3050 (4gb) is in veel gevallen zwakker dan een 1660 (6gb) welke wordt aangeraden. Voor een beetje toekomstbestendigheid zou ik dus altijd voor de 3060 gpu gaan.

• Dirk-Jan
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:46:
[...]

Daarom zei ik ook 'meeste hedendaagse games' ;)
Een 3050 (4gb) is in veel gevallen zwakker dan een 1660 (6gb) welke wordt aangeraden. Voor een beetje toekomstbestendigheid zou ik dus altijd voor de 3060 gpu gaan.
Ohh, dan heb ik die GPU's verkeerd ingeschat. Dat zou dan een issue kunnen zijn.

• dZinee
Ja de 3050 VS 1660 valt erg tegen, tenzij je ray-tracing / DLSS gebruikt; maar dat is beperkt.
De 4gb van de 3050 nekt soms performance waar de 1660 6gb beschikbaar heeft.

Duidelijk is dat de 3060 veel sneller is en meer toekomstbestendig.
Je hebt dan echter ook een bulky laptop met een minder zakelijke en minder mooie uitstraling.
Maar goed, de warmte moet ergens naartoe. Hogere performance zal dus altijd hand in hand gaan met grotere fans, meer koeling etc.

Ik game nu overigens op een GeForce GT840M met een Intel Core i7-5600U dus het zal sowieso een flinke improvement zijn :)

• dZinee
Extra opmerking: Heb nu ook de HP Victus 16 toegevoegd.
Je zit dan ongeveer in dezelfde prijsklasse, waarbij je kunt kiezen voor
- Ryzen 7 5800h met RTX3050
OF
- Ryzen 5 5600h met RTX 3060

De 1e dus een snellere processor, de 2e een betere GPU.
Gewicht is opnieuw hoog, maar lijkt er iets strakker uit te zien gebaseerd op internet video's.

• Dirk-Jan
Niemand kan in een glazen bol kijken en de meningen zijn verdeeld over het nut van 6 vs 8 cores m.b.t. toekomstbestendigheid. Wat je ook kiest, het blijft een gok hoe lang het zonder frustraties dienst zal kunnen doen. Ik denk dat je nu vooral zelf een keuze moet gaan maken waar jouw prio's ligen. Gaming, of Zakelijk.

Voor dit budget bestaat er geen percecte allround keuze, en je zult ongeacht de keuze die je maakt beperkingen gaan ervaren. Het zal lings of rechtsom een gok blijven.

ps. ik ken de Victus niet, daar kan ik jammergenoeg niets nuttigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Vergeet niet dat de Geforce 3050 een 35w variant is, die is dus extreem geknepen.

Meer voor de sier dan echt nuttig.

https://www.notebookcheck...s-and-Specs.513790.0.html

713 MHz basis-clock, met boost naar 1058 MHz.

De snelste 3050 (80 watt) doet 1530 MHz basis en 1740 MHz boost. (70-115% hoger clocks dus).

Die 35 watt 3050 zal dus zeker onder de aangeraden 1660 liggen.
Pagina: 1