Toon posts:

Hdmi glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erik1962
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 21:39
Mijn vraag
...
Hey,
Ik overbrug nu 50 meter afstand tussen camera naar videomixer dmv een convertor hdmi sdi en andersom.
Iemand ervaring met een hdmi-glasvezel kabel van bv 50 meter of langer.
Als je videocamera dmv deze kabel verbind met een videoeditor werkt het dan?
Een gewone hdmi kabel trekt die lengte immers niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony nx-80 en atem pro editor

Zo’n kabel bv.

https://www.kabelshop.nl/...00BK750-i17615-t4904.html

...

Erik

[Voor 14% gewijzigd door Erik1962 op 14-09-2021 17:05]

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-09 12:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

HDMI glasvezel kabel? Dat klinkt een beetje als onzin, tenzij je er ook een converter tussen hebt zitten die het signaal van elektrisch naar optisch (en weer terug) omzet. Ik kom vooral marketingtermen als 'pixelperfect' enzo tegen als ik google op dat soort kabels en er zit gewoon foutcorrectie ingebouwd in het HDMI protocol dus dat gaat niks toevoegen.

Maar goed ik heb geen ervaring dus misschien dat iemand me kan corrigeren. Voor dit soort afstanden zou ik echter eerder naar HDMI over ethernet o.i.d. kijken.

Trouwens, die kabel die je nu linkt heeft schijnbaar 48Gbps en zou daarmee HDMI 2.1 compliant zijn maar biedt tegelijk maximaal 4K60 terwijl 48Gbps genoeg is voor 4K100... dus die specs zou ik niet helemaal durven vertrouwen.

[Voor 18% gewijzigd door Icephase op 14-09-2021 15:54]

• kwibox
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:01
Icephase schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:49:
HDMI glasvezel kabel? Dat klinkt een beetje als onzin, tenzij je er ook een converter tussen hebt zitten die het signaal van elektrisch naar optisch (en weer terug) omzet. Ik kom vooral marketingtermen als 'pixelperfect' enzo tegen als ik google op dat soort kabels en er zit gewoon foutcorrectie ingebouwd in het HDMI protocol dus dat gaat niks toevoegen.

....
De kabel die TS heeft gelinked is wel dergelijk eentje met mediaconverters, speciaal voor langere afstanden. De voeding hiervoor kan in de meeste gevallen vanuit de HDMI poort worden getrokken. Heeft niks te maken het "door Elven gesmeed bij maanlicht"-achtige uitspraken. |:(

HDMI over glas kan je veel makkelijker over echt lange afstanden sturen dan UTP of een andere vorm van koper. Ook is de kabel vaak dunner, wat soms een voordeel kan zijn. HDMI over UTP is vooral tof als je al UTP hebt liggen.

@Erik1962 Ik denk dat zoiets prima gaat werken in jouw situatie, heb er helaas geen ervaring mee.

[Voor 10% gewijzigd door kwibox op 14-09-2021 18:54]

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat zal werken inderdaad maar een SDI kabel heeft meer voordelen zoals synchronisatie mogelijkheden, de stekkers locken en de kabels zijn veel steviger (goeie kabels tenminste). Om het nog maar niet over de prijs van die glasvezel HDMI kabels te hebben..

Zelf werk ik puur met SDI als het over een afstand van meer dan een paar meter moet.

[Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 14-09-2021 18:57]

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:28
HDMI over glas is zeer geschikt hiervoor. Ik heb hier een 30m kabel die zelfs HDMI 2.1 doet, getest met XSX naar 4k monitor. Enige nadeel is dat ze unidirectional zijn.

• Erik1962
Thx voor de reacties
Ik ga zo’n kabel proberen

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:25

servies

Veni Vidi Servici

kwibox schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:47:
[...]

De kabel die TS heeft gelinked is wel dergelijk eentje met mediaconverters, speciaal voor langere afstanden. De voeding hiervoor kan in de meeste gevallen vanuit de HDMI poort worden getrokken. Heeft niks te maken het "door Elven gesmeed bij maanlicht"-achtige uitspraken. |:(
Klopt allemaal, alhoewel je bijna begint te twijfelen bij de omschrijving op de site:
Daarnaast hebben de connectoren een volledig metalen behuizing en zijn hierdoor goed beschermd tegen elektromagnetische interferentie en radiofrequentie-interferentie.
Ja ja..., elektromagnetische interferentie en radiofrequentie-interferentie bij een glasvezel kabel.....

• Erik1962
Ik ga binnenkort melden of het werkt.

• kwibox
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:01
servies schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:15:
[...]

Klopt allemaal, alhoewel je bijna begint te twijfelen bij de omschrijving op de site:

[...]

Ja ja..., elektromagnetische interferentie en radiofrequentie-interferentie bij een glasvezel kabel.....
Feitelijk klopt het gewoon; je kunt deze kabel prima langs bronnen van EM-storingsbronnen leggen, beter dan een koperen HDMI kabel. Die laatste zal namelijk eerder uitvallen in zo'n situatie.

Ik begrijp zeker wat je bedoelt; het is tegenwoordig helaas zo dat je veel van dit beschrijvingen ziet in situaties dat het helemaal niet van toepassing is of zelfs misleidend van aart. Dus het is niet meer dan logisch dat je bij dit soort uitspraken bij voorbaat al vooringenomen bent ;)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

servies schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:15:
[...]

[...]

Eh, ja? Van glas moet het een keer weer naar metaal bij HDMI en dan kunnen de connectoren storing oppikken.

Niet dat je daar veel last van zal hebben maar onzin is het ook niet.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:28
Erik1962 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:09:
Thx voor de reacties
Ik ga zo’n kabel proberen
Die van RuiPro staan goed bekend en halen daadwerkelijk HDMI 2.1 bandbreedte.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee