Click PVC en ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 11:35
ik heb het topic al een doorgezocht, maar vind geen vergelijkbare vraag.
Ik heb een tegelvloer en deze hebben we vervolgens geëgaliseerd met egaline. Nu is mijn vraag of ik nu eerst een ondervloer moet leggen of dat ik de click pvc hier direct op kan leggen.

Ik kom online wisselende verhalen tegen en de fabrikant adviseert dit altijd wel te doen, uiteraard van hun merk. Mijn superhandige, doch eigenwijze zwager zeg dat dit helemaal niet hoeft.

Wat is wijsheid?

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
Wat wil je dat die ondervloer voor je doet?
In appartementen kan een ondervloer zorgen voor extra geluidsisolatie (zwevende vloer).
Ook kan een ondervloer zorgen voor egalisatie bij een ongelijke vloer, maar dit lijkt bij jou niet het geval.
Ook kan een ondervloer warmte isolatie verzorgen.

Als dit voor jou allemaal niet relevant is, zou ik het ook niet doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:17
Ligt er ook aan of je in een appartement woont of niet.

Zo ja: Dan is er vaak een regelement waaraan de vloer moet voldoen en hoeveel mm geluidisolatie tussen de vloer en pvc geplaatst moet worden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:29
Zelf heb ik een click pvc vloer (VT Wonen ambiant) op de zandcementdekvloer gelegd zonder ondervloer. De documentatie geeft expliciet aan dat de ondervloer geïntegreerd is in de click delen (onderkant is een stuk zachter). Zoals anderen terecht aangeven, in het geval van extra geluidsisolatie of egalisatie denk ik niet dat een ondervloer kwaad kan. Let wel op bij het type in het geval van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Ik woon niet in een appartement en ik werd er vooral door getriggerd doordat de fabrikant het adviseert. Maar als het overbodig is dan gaan we het niet doen uiteraard. Dank voor de tips

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 09:16

Koekfabriek

King Billy on the wall

Is bij ons niet gedaan. Direct op de vloer gelijmd i.v.m. vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Ik heb het wel gedaan vanwege extra isolatie, ook geen appartement. Ik vraag me af waarom je het eigenlijk niet zou doen, het kost echt geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
coazter schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:22:
Ik heb het wel gedaan vanwege extra isolatie, ook geen appartement. Ik vraag me af waarom je het eigenlijk niet zou doen, het kost echt geen drol.
Omdat het niet per se bevorderlijk is voor het loopgeluid, de kosten en het gevoel van de vloer om een klik PVC vloer mét geïntegreerde ondervloer nog een extra ondervloer te geven. Wanneer je bijvoorbeeld al een strakke betonnen vloer hebt liggen zou een ondervloer niks doen voor het geluid maar je vloer gaat er wel minder solide van voelen. Op sommige vloeren kan het extra veren loopgeluid zelfs versterken.

Wanneer er nog iets van egalisatie plaats moet vinden is een dunne, stevige ondervloer wel aan te raden. Bijvoorbeeld bluefloor.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefje
Makkelijk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:11:
[...]

Omdat het niet per se bevorderlijk is voor het loopgeluid, de kosten en het gevoel van de vloer om een klik PVC vloer mét geïntegreerde ondervloer nog een extra ondervloer te geven. Wanneer je bijvoorbeeld al een strakke betonnen vloer hebt liggen zou een ondervloer niks doen voor het geluid maar je vloer gaat er wel minder solide van voelen. Op sommige vloeren kan het extra veren loopgeluid zelfs versterken.

Wanneer er nog iets van egalisatie plaats moet vinden is een dunne, stevige ondervloer wel aan te raden. Bijvoorbeeld bluefloor.
In de klik pvc zit geen geïntegreerde ondervloer en hoewel geëgaliseerd merk ik toch dat de vloer niet helemaal egaal is. Dus als ik jou zo lees is het niet geheel onverstandig om te doen

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Zelf recent ook click pvc gelegd, met ondervloer.
Als de vloer goed vlak is is het niet perse nodig.
Maar zodra er maar 1 zandkorreltje onder ligt kan het gaan knarsen als je er geen ondervloer onder hebt.
Door temperatuur en druk van bijv. meubels kan het een minuscuul klein beetje gaan zweven, zonder ondervloer kan dat het loopgeluid versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
steefje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:07:
[...]

In de klik pvc zit geen geïntegreerde ondervloer en hoewel geëgaliseerd merk ik toch dat de vloer niet helemaal egaal is. Dus als ik jou zo lees is het niet geheel onverstandig om te doen
Dan zou ik het zéker doen ja. Ik leg binnenkort klikpvc mét geïntegreerde ondervloer op gipsvezelplaat en ik doe daar een 1,2mm dikke ondervloer op rol onder met 0,9mm egaliserend vermogen. Zoiets zou voor jou ook voldoende moeten zijn.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steefje
Dank jullie wel allemaal voor jullie adviezen en tips. Ik ga dan toch voor een ondervloer. De kosten zijn het niet.

PSN ID Binloading_nl

Pagina: 1