Taxatie rapport van verkopende partij gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabl0570
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Yeey, ik heb het beste bod op een huis!

De verkopende partij gaf aan al een taxatierapport te hebben opgesteld ( gekeurd door een NWWI ) stichting.

Nu is de vraag, mag ik dat taxatierapport gebruiken bij het aanvragen van mijn hypotheek?

Bij voorbaat dank,
Persoon

Beste antwoord (via Diabl0570 op 14-09-2021 14:07)

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:44
Nee, wij zaten met hetzelfde. Verkopers hadden een overbruggingenhypotheek en daarvoor taxatie nodig.

https://buddiesrealestatetaxaties.com/veelgestelde-vragen

Er is onlangs al getaxeerd door de taxateur van de verkoper. Kan ik dit rapport gebruiken?

Nee, de wet- en regelgeving waaraan de taxatierapporten onderhevig zijn, schrijven voor dat er geen taxatierapport door een ander dan de opdrachtgever gebruikt mag worden.

Ook mag eenzelfde woningtaxatie niet voor een ander doel gebruikt worden. Stel dat u een woning een keer heeft laten taxeren voor een financieringsaanvraag (zoals voor een rentewijziging), dan mag een koper van uw woning dus niet datzelfde taxatierapport gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 21:54
Ligt eraan hoe oud dat rapport is, de bank geeft meestal aan hoe oud het taxatierapport mag zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:44
Nee, wij zaten met hetzelfde. Verkopers hadden een overbruggingenhypotheek en daarvoor taxatie nodig.

https://buddiesrealestatetaxaties.com/veelgestelde-vragen

Er is onlangs al getaxeerd door de taxateur van de verkoper. Kan ik dit rapport gebruiken?

Nee, de wet- en regelgeving waaraan de taxatierapporten onderhevig zijn, schrijven voor dat er geen taxatierapport door een ander dan de opdrachtgever gebruikt mag worden.

Ook mag eenzelfde woningtaxatie niet voor een ander doel gebruikt worden. Stel dat u een woning een keer heeft laten taxeren voor een financieringsaanvraag (zoals voor een rentewijziging), dan mag een koper van uw woning dus niet datzelfde taxatierapport gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Simpel antwoord: Vraag het je bank ;) Soms eist een bank dat de geld-aanvrager ook de opdrachtgever is van de taxatie.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 17:41
Nee, jij mag niet eens door dezelfde taxateur een nieuwe taxatie uit laten voeren. Wat je wel kunt vragen is of je korting krijgt bij een andere taxateur, als je dat andere rapport aan ze geeft. (ik kreeg zo 100euro korting op mijn taxatie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diabl0570
Windows95 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:03:
Nee, jij mag niet eens door dezelfde taxateur een nieuwe taxatie uit laten voeren. Wat je wel kunt vragen is of je korting krijgt bij een andere taxateur, als je dat andere rapport aan ze geeft. (ik kreeg zo 100euro korting op mijn taxatie.)
Dit is ook wel een goeie tip, is het proberen waard.

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Soms volstaat een calcasa rapport ook, kost € 25 ofzo. Als je ltv niet te hoog is kan dit een snelle en simpele oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Scuderia110 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:51:
Soms volstaat een calcasa rapport ook, kost € 25 ofzo. Als je ltv niet te hoog is kan dit een snelle en simpele oplossing zijn.
Een Calcasa rapport volstaat zowieso nooit. Soms volstaat een Calcasa "Desktop taxatie" wel maar slechts bij een heel beperkte set financiers. De meesten eisen een NWWI controle en dat doet Calcasa niet.

(Zeg ik uit ervaring :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Croga schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:55:
[...]

Een Calcasa rapport volstaat zowieso nooit. Soms volstaat een Calcasa "Desktop taxatie" wel maar slechts bij een heel beperkte set financiers. De meesten eisen een NWWI controle en dat doet Calcasa niet.

(Zeg ik uit ervaring :-) )
Beperkt aantal financiers misschien dat wel. Maar bij Triodos was het wel mogelijk bij aankoop van een 2 onder een kap woning. Was 25 euro. Is de moeite om te vragen bij je financier. Of juist kijken welke dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Kan zijn dat de regels gewijzigd zijn, bij mijn beste weten waren er hypotheekverstrekkers die het accepteerden als de betrouwbaarheid hoog genoeg was (calcasa geeft daar zelf een score aan), en de ltv onder een bepaalde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-05 09:47
Bovendien moet je je ook afvragen of je dit wilt. Een taxatie tbv een overbruggingshypotheek dient zo nauwkeurig mogelijk opgesteld te worden, terwijl een taxatie tbv aankoop vaak zo veel mogelijk naar de aankoopwaarde getaxeerd wordt.

• Diabl0570
Ik heb het nagevraagd, en mijn hypotheek adviseur,evt dat ik een gekeurd taxatierapport moet hebben.

Dus helaas volstaat een calcasa taxatie niet.

Toch bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1