Wasmachine valt op willekeurige momenten gewoon uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonostra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10-2021
Hi all,

Ik zit met een Bosch Logixx 8 die na 9 trouwe dienstjaren nu op de meest willekeurige momenten uitvalt. YouTube zei dat het de koolborstels konden zijn, maar de motor blijkt brushless te zijn, dus daar kn het niet aan liggen.

De ene keer valt ie uit tijdens het centrifugeren, de andere keer bij het afpompen, of gewoon midden in en programma. Vervolgens gaat ie na een minuut vanzelf weer aan en gaat ie verder waar ie gebleven was, om een minuut later weer uit te vallen. En blijft dit patroon herhalen.

Heeft iemand een idee wat het is, of kan zijn? Ik ben handig dus repareer het ‘t lieft zelf. Ik heb een digitale multimeter, zoëene van Ali witte wel, in geval dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie je ook een foutcode in de display ?

zie wel losse koolborstels te koop https://www.partsnl.nl/wa...logixx-8-sensitive-643921

[ Voor 65% gewijzigd door Hackus op 14-09-2021 16:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:32

markvt

Peppi Cola

Heb je de afvoerpomp al schoongemaakt?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Lijkt op een elektrisch probleem. Iets wat niet goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monstertje.xyz
  • Laatst online: 10-09 10:44
Vaak zijn de prints gesealed in een soort epoxy laag, en meestal tast dit na verloop van tijd de soldeer aan.
Je kunt het beste even je contacten op de print opnieuw vastbakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je bent handig, want je hebt een digitale spanningsmeter van Ali en je weet niet zeker of jouw wasmachine een brushless motor heeft of niet... Terwijl voor jouw type wasmachine wel koolborstels te koop zijn...

Ik zou niet zomaar dingen aannemen en op basis daarvan handelen. Uiteindelijk zal het uitvallen vast ook geen willekeur zijn, maar weet je op het moment gewoon niet waardoor het uitvalt en komt het over als willekeurig. ;)

Onderzoek dus eerst even of de elektromotor inderdaad brushless is of niet, alvorens verder te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonostra
CH4OS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:22:
Onderzoek dus eerst even of de elektromotor inderdaad brushless is of niet, alvorens verder te kijken.
Het is een brushless motor, dat schreef ik toch? Kan zijn dat deze modellen ook mét koolborstel motoren zijn geleverd, de mijne niet.

Waar maak je uit op dat ik geen onderzoek heb gedaan? Ik heb dat motortje uit elkaar geschroefd. Geen borstels, maar spoelen rondom..

Anyhoo.. aan de rest die wel fatsoenlijk advies heeft gegeven, ik ga morgen even verder kijken naar eventuele oxidatie of corrosie op de printplaatjes. Bedankt voor de reacties, ieder advies is leerzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonostra
com2,1ghz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:16:
Lijkt op een elektrisch probleem. Iets wat niet goed contact maakt.
Ja, thanks. Dat was het eerste wat ik heb nagekeken. Alles is clean en loopt goed door. We wassen de vaatdoekjes altijd op 90°C, en er gaat met enige regelmaat ook azijn door het systeem. Wat voor azijn? Daar zijn de meningen heeeeel erg over verdeeld. Daar ga ik me hier niet aan branden 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jonostra schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:38:
Het is een brushless motor, dat schreef ik toch? Kan zijn dat deze modellen ook mét koolborstel motoren zijn geleverd, de mijne niet.

Waar maak je uit op dat ik geen onderzoek heb gedaan? Ik heb dat motortje uit elkaar geschroefd. Geen borstels, maar spoelen rondom..
Ah, ik las lijkt ipv blijkt... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Heb je de stroomaanvoer zelf al uitgesloten? Lees een verlengsnoer in een andere groep. Zou zonde zijn als daar iets mis gaat.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Jonostra
Goeie! Even uitsluiten dat dat het in ieder geval niet is 👍

[ Voor 66% gewijzigd door Jonostra op 15-09-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wat doet de machine in de minuut dat hij het niet doet? Gaat de display ook uit bijvoorbeeld? Als het steeds aan het eind van het programma gebeurd, dan kan het een soldeer verbinding zijn die bij warmte uitvalt. Alle connectoren ook verwijderen en weer terugplaatsen. Succes met speuren.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonostra
Dit zit bij de waterinlaat. Ziet dit er nog goed uit? Is dit een beveiliging om waterschade te voorkomen? Ik wil eerst alle zekeringen afgaan, omdat het zo willekeurig is. Misschien dat het ergens drupt en sluiting veroorzaakt?

Paar foto’s toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03aa9LLUTHFBUfE24pP_Hy-ZUDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRqJQwdN34NEA226czWkf0OB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bbI346cnp2RGIBrOez0hzlpU2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9p1yqLr6SMk5UQtKwDdBYQYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uekdzUM4vdGupcJnEJ77t5jVDNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJMsE53lMiSww44RkGb8mq66.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Jonostra op 19-09-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonostra
xah5kiDe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:10:
Wat doet de machine in de minuut dat hij het niet doet? Gaat de display ook uit bijvoorbeeld? Als het steeds aan het eind van het programma gebeurd, dan kan het een soldeer verbinding zijn die bij warmte uitvalt. Alle connectoren ook verwijderen en weer terugplaatsen. Succes met speuren.
Het gebeurt heel willekeurig. De ene keer als ie aan het centrifugeren is, de andere keer als ie gewoon draait. Bij het afpompen nog niet gebeurd. Bij het verwarmen, zou kunnen. Misschien het warmte element. Zou het warmte element hier de oorzaak voor kunnen zijn? Dat ie uitvalt zonder code? Lijkt meer op een noodstop zekering door sluiting. Zal eens een koude was draaien

Dan staat ie helemaal uit. Geen scherm, geen code. Ook niet als ik hem weer terug aan zet.

Bedankt voor je input!

[ Voor 27% gewijzigd door Jonostra op 19-09-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Warmteelement er eeen keer uithalen. Heb door kalkafzetting vaker gehad dat deze het dan niet meer doet. Nieuw warmte element erin en hij kon weer even meer. Was wel al na 3 jaar met die half gare samung apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonostra
Nja, fak it. Ga er een huren van Bosch. Wasser droger combi.

Thanks all voor het advies

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Jonostra schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:16:
[...]

Het gebeurt heel willekeurig. De ene keer als ie aan het centrifugeren is, de andere keer als ie gewoon draait. Bij het afpompen nog niet gebeurd. Bij het verwarmen, zou kunnen. Misschien het warmte element. Zou het warmte element hier de oorzaak voor kunnen zijn? Dat ie uitvalt zonder code? Lijkt meer op een noodstop zekering door sluiting. Zal eens een koude was draaien

Dan staat ie helemaal uit. Geen scherm, geen code. Ook niet als ik hem weer terug aan zet.

Bedankt voor je input!
Wat je op de foto laat zien is overigens een reed-relais. Mis even de context waarom je deze verdenkt en waar je hem uit hebt gehaald. Ergens in de buurt moet dan ook een magneet zitten die dit reed-relais bedient. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden met een vlotter op de bodem van de machine. De vlotter gaat drijven op het lekwater en schakelt via een magneetje het reed-relais. Dat is inderdaad een noodstop, al verwacht ik dan wel een foutmelding en niet dat hij volledig uitvalt. Ik dat geval zou ik de stekker er eens aflaten of juist de contacten kort sluiten om te zien of het dan nog voorkomt. Wel zelf op lekkage letten natuurlijk :z

Theo

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jonostra schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:14:
Ik wil eerst alle zekeringen afgaan, omdat het zo willekeurig is. Misschien dat het ergens drupt en sluiting veroorzaakt?
Als het een zekering zou zijn, zou je zelf iets moeten doen om die zekering weer te laten werken (vervangen of een knopje in moeten drukken). Ik ken geen zekering dat zichzelf na verloop van tijd herstelt, dat zou ook wat gek zijn; de zekering klapt niet voor Jan Boerenfluitjes. Dus als je niets zelf hoeft te doen en de wasmachine het dan in elk geval voor dat moment weer doet, weet je in elk geval vrij zeker dat het ook geen zekering kan zijn.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:03

TTLCrazy

Listen to Frankie

Het feit dat hij doorgaat waar hij gebleven is zegt mij dat de elektronica waarschijnlijk wel goed is. Het apparaat "denkt" dat de hoofdspanning wegvalt waardoor hij hierna weer door kan gaan. Veel nieuwere wasmachines hebben wel zo'n functie waardoor je niet overnieuw met je was moet beginnen.

Dus ja, slecht contact ergens misschien, wordt lastig. Je moet gewoon de binnengaande spanning volgen en zodra hij uitvalt kijken waar wel en waar geen spanning meer staat.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

TTLCrazy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:33:
Het feit dat hij doorgaat waar hij gebleven is zegt mij dat de elektronica waarschijnlijk wel goed is. Het apparaat "denkt" dat de hoofdspanning wegvalt waardoor hij hierna weer door kan gaan. Veel nieuwere wasmachines hebben wel zo'n functie waardoor je niet overnieuw met je was moet beginnen.

Dus ja, slecht contact ergens misschien, wordt lastig. Je moet gewoon de binnengaande spanning volgen en zodra hij uitvalt kijken waar wel en waar geen spanning meer staat.
Omdat het display uitvalt is het inderdaad iets met de voeding van de controller/display. Een foutmelding kan dus ook niet meer weergegeven worden. Een slechte zekering zou best kunnen hoor, die valt dan ook in de categorie "slecht contact".
Fout zoeken kun je nog doen met een haardroger of koude spray. Dat is de methode als het probleem door warmte/koude ontstaat, door krimpen en uitzetten. Andere methode is voorzichtig overal op kloppen terwijl de display aanstaat.
Dit is wel gevaarlijk omdat het onder spanning staat. Wees dus zeker van wat je doet en zet de machine even tijdelijk op een stopcontact met "normale" aardlek (voor als het toch mis gaat).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. M.L. Jansen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-10-2022
Ha,

Ik heb precies hetzelfde probleem met precies dezelfde machine. Heb je dit al op kunnen lossen? Ben benieuwd!

Groet. A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 10:12

Whuzz

Dodgeball!

A. M.L. Jansen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:47:
Ha,

Ik heb precies hetzelfde probleem met precies dezelfde machine. Heb je dit al op kunnen lossen? Ben benieuwd!

Groet. A.
Ik vermoed dat dit de oplossing was ;)
Jonostra schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:25:
Nja, fak it. Ga er een huren van Bosch. Wasser droger combi.

Thanks all voor het advies

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. M.L. Jansen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-10-2022
Haha, ja ik denk dat dat het bij mij ook wordt. Dank voor je reactie! Groet. A.
Pagina: 1