Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouw opleveren zónder zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-11 19:37
Beste Tweakers,

Recentelijk heb ik samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning gekocht wat nog gebouwd moet worden.
Vanwege de Energieprestatiecoëfficiënt van 0,4 (wat vanaf 2020 naar 0,2 is gesteld maar wij zitten nog op 0,4?), krijgen wij een luchtwarmtepomp en wel 1 en misschien 2 hele zonnepanelen (zijn ze zelf nog niet over uit).

Ik ben pro zonnepaneel, alleen krijgen wij een in-dak-systeem, wat n.m.i. meer ellende oplevert (brandgevaarlijker, meer warmte, minder opbrengst, duurder systeem) dan een op-dak systeem.

Nu wil ik graag aangeven dat wij het huis liever zonder deze panelen willen en dus minderwerk willen laten uitvoeren.

Mijn vraag:
Kan dit zomaar of zitten er allemaal haken en ogen aan?

Wat heb ik zelf gedaan:
Google gebruikt en deze site gevonden: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/ --> uit 2018, vandaar dat ik hoop op wat ervaringsdeskundigen op Tweakers _/-\o_

Alvast bedankt,
Sean

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
Heb je het al gevraagd en wat geven ze aan?

Vaak kan je in overleg andere opties doen. ( ze hebben zonnepanelen nodig om aan het A label te kunnen voldoen )

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarschijnlijk zijn de panelen onderdeel van je bouwvergunning en/of EPC berekening. Dus hier zul je niet zomaar vanaf kunnen.
Of dit zo is zou je eventueel zelfs bij de gemeente na kunnen gaan.

Kun je met de leverancier geen afspraken maken?

In-dak zou voor mij ook een deal-breaker zijn.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:57
Ik ga er vanuit dat ze die zonnepanelen nodig hebben om aan het Energieprestatiecoëfficiënt (mooie voor Scrabble) te voldoen. Als jij aangeeft deze niet te willen.. dan hebben ze een probleem v.w.b oplevering.
Wellicht kun je aangeven dat je liever een 'op-dak' systeem wenst omdat je deze toch gaat vervangen.
Aan de andere kant kun je een op-dak ook weer makkelijker uitbreiden lijkt me.
Dus met het oog op de toekomst zou een op-dak wenselijker zijn (zoiets kun je er ook van maken in je contact richting hun.)
Dus niet dat je het niet wilt.. maar dat je met het oog op de toekomst liever op-dak wenst.

*sowieso

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Volgens mij kan het wettelijk.
Iets staat mij bij dat je 6 maanden de tijd hebt om aan de norm te voldoen.

Het bouw bedrijf gaat 99% zeggen dat het niet kan ivm de norm, wat in mijn ogen bs is. Ze willen het niet, spullen zijn al besteld. 1 dak moet dan op die locatie anders dan de rest. Gemis aan geld etc

Als het 1 of 2 panelen zijn, dan zou ik daar niet te moeilijke over doen.
20 dakpannen los bestellen en na oplevering de panelen er afgooien en verkopen...

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 14-09-2021 12:57 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik moet zeggen dat ik wel pro in-dak ben geworden, het ziet er ontzettend strak uit.

Hier in de wijk is er 1 die op-dak zonnepanelen heeft, de rest heeft allemaal in-dak. Het is zo'n gigantisch verschil qua uiterlijk dat ik de extra kosten er graag voor over heb.

Brandgevaarlijk e.d. lijkt me niet aan de orde, anders werden die dingen niet goedgekeurd en mocht het niet verkocht en gebruikt worden in Nederland. Heb je hier een bron van?

Ik raad overigens wel aan om het hele dak dan vol te leggen met die panelen, hier hebben sommige het minimale gedaan en dan leggen ze echt de panelen zoals het hun het makkelijkste uitkomt. Stel dat je bijvoorbeeld 5 panelen moet hebben, dan leggen ze die 5 panelen aan 1 kant neer waardoor ik het persoonlijk niet mooi eruit vind zien. Ik heb het liever aan beide kanten gelijk.

Overigens kun je via de uitvoerder vaak wel wat regelen, wij hebben zo bijvoorbeeld het huis laten opleveren met een grond-warmtepomp terwijl dat eigenlijk niet kon (er zou een CV ketel worden geleverd, helemaal onwenselijk met een oplevering in 2020).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sean93 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:47:
Beste Tweakers,

Recentelijk heb ik samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning gekocht wat nog gebouwd moet worden.
Vanwege de Energieprestatiecoëfficiënt van 0,4 (wat vanaf 2020 naar 0,2 is gesteld maar wij zitten nog op 0,4?), krijgen wij een luchtwarmtepomp en wel 1 en misschien 2 hele zonnepanelen (zijn ze zelf nog niet over uit).

Ik ben pro zonnepaneel, alleen krijgen wij een in-dak-systeem, wat n.m.i. meer ellende oplevert (brandgevaarlijker, meer warmte, minder opbrengst, duurder systeem) dan een op-dak systeem.

Nu wil ik graag aangeven dat wij het huis liever zonder deze panelen willen en dus minderwerk willen laten uitvoeren.

Mijn vraag:

Wat heb ik zelf gedaan:
Google gebruikt en deze site gevonden: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/ --> uit 2018, vandaar dat ik hoop op wat ervaringsdeskundigen op Tweakers _/-\o_

Alvast bedankt,
Sean
epc 0,4 zal een oude bouwvergunning zijn.
Epc 0,4 kan je zonder energie-opwekkers nog net halen , maar schaampanelen zijn veel goedkoper dus er komen afhankelijk van de gekozen meerwerk-opties een paar schaampanelen op. opzich heel "normaal".
Het hangt van de aannemer af hoe en wat er te regelen valt, je hebt nergens recht op, je koopt het huis namelijk gewoon incl die panelen. Qua regels van de gemeente mag je doorgaans prima achteraf (na oplevering) voldoen aan de epc, maar daar moet de aannemer/projectontwikkelaar wel aan mee willen werken. verplichten kan je ze niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:57
Het gaat natuurlijk niet om alleen de panelen, maar ook alles wat erachter zit: bekabeling, constructie, omvormer, meterkast. Als je alleen de panelen weg laat en voor op-dak kiest (los van of het gaat mogen), zul je alsnog een andere omvormer moeten kiezen en wellicht nog aanpassingen in je meterkast moeten (laten) doen. Dus ik zou zeggen: probeer alles weg te laten, of direct via de uitvoerder het door jou wenselijke systeem te laten installeren.

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 01:01
Je spreekt over "1 en misschien 2 hele zonnepanelen".
Just to be sure: je hebt het niet toevallig over zonneboilerpanelen?

Maar los daarvan. Wij hebben een zinnetje "door derden aan te brengen zonnepanelen" op de bouwtekening laten zetten en daarmee was het voor de epc-berekening en de gemeente verder prima.

• Sean93
DutchKel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:03:

Brandgevaarlijk e.d. lijkt me niet aan de orde, anders werden die dingen niet goedgekeurd en mocht het niet verkocht en gebruikt worden in Nederland. Heb je hier een bron van?
Vanuit een elektrotechnische groep kreeg ik veelvoudig al de reactie dat het een gevaarlijkere installatie is en minder energie opwekt omdat ze warmer worden. Ook dat er vanuit een brandweer al 4 woningbranden zijn geweest waar indaksystemen zijn geplaatst. Een link kan helaas niet. Een andere bron: https://greenenergycompan...zonnepanelen-hoe-zit-dat/ --> Brandgevaar bij indak-zonnepanelen

Ook een onderzoek van TNO: https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Uiteraard is er een verschil tussen goede installatie en installatie en is het niet mijn doel een discussie te starten over of het meer of minder brandgevaarlijk is. Gevoelsmatig heb ik liever een op-dak systeem.

• Sean93
Scoutertje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:58:
Je spreekt over "1 en misschien 2 hele zonnepanelen".
Just to be sure: je hebt het niet toevallig over zonneboilerpanelen?

Maar los daarvan. Wij hebben een zinnetje "door derden aan te brengen zonnepanelen" op de bouwtekening laten zetten en daarmee was het voor de epc-berekening en de gemeente verder prima.
Nee wel echt zonnepanelen... Hoe heb je dat met de aannemer en gemeente geregeld als ik vragen mag?

• Sean93
twain4me schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:50:
[...]

epc 0,4 zal een oude bouwvergunning zijn.
Epc 0,4 kan je zonder energie-opwekkers nog net halen , maar schaampanelen zijn veel goedkoper dus er komen afhankelijk van de gekozen meerwerk-opties een paar schaampanelen op. opzich heel "normaal".
Het hangt van de aannemer af hoe en wat er te regelen valt, je hebt nergens recht op, je koopt het huis namelijk gewoon incl die panelen. Qua regels van de gemeente mag je doorgaans prima achteraf (na oplevering) voldoen aan de epc, maar daar moet de aannemer/projectontwikkelaar wel aan mee willen werken. verplichten kan je ze niet.
Wat ik begreep is dat er nog niet eens een bouwvergunning is verstrekt door de gemeente, dus in het slechtste geval gaat het hele feest überhaupt niet door :z

• Sean93
corporalnl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:49:
Heb je het al gevraagd en wat geven ze aan?

Vaak kan je in overleg andere opties doen. ( ze hebben zonnepanelen nodig om aan het A label te kunnen voldoen )
Het was het eerste kopersgesprek. Enige waar ik toen naar gevraagd had is of ze een op-daksysteem kunnen plaatsen. Maar ik stelde toen al een paar vragen waar de aannemer niet op had gerekend, dus het moest even bezinken denk ik...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sean93 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:05:
[...]

Vanuit een elektrotechnische groep kreeg ik veelvoudig al de reactie dat het een gevaarlijkere installatie is en minder energie opwekt omdat ze warmer worden. Ook dat er vanuit een brandweer al 4 woningbranden zijn geweest waar indaksystemen zijn geplaatst. Een link kan helaas niet. Een andere bron: https://greenenergycompan...zonnepanelen-hoe-zit-dat/ --> Brandgevaar bij indak-zonnepanelen

Ook een onderzoek van TNO: https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Uiteraard is er een verschil tussen goede installatie en installatie en is het niet mijn doel een discussie te starten over of het meer of minder brandgevaarlijk is. Gevoelsmatig heb ik liever een op-dak systeem.
Het probleem is niet indak opzich, maar de totale som van de onderdelen

Bij indak systemen liggen er vaak brandbare materialen direct onder de panelen. mocht er een probleem zijn met een connector en die gaat smelten of een vlamboog vormen dan loopt dat bij een opdak systeem met een hoopje gesmolten elende op een dakpan af, bij indak kunnen brandbare onderdelen vlamvatten. (het ligt bij veel indak systemen helemaal vol met aardolieproducten en een beetje (sterk uitgedroogd) hout)

• Sean93
twain4me schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:20:
[...]

Het probleem is niet indak opzich, maar de totale som van de onderdelen

Bij indak systemen liggen er vaak brandbare materialen direct onder de panelen. mocht er een probleem zijn met een connector en die gaat smelten of een vlamboog vormen dan loopt dat bij een opdak systeem met een hoopje gesmolten elende op een dakpan af, bij indak kunnen brandbare onderdelen vlamvatten. (het ligt bij veel indak systemen helemaal vol met aardolieproducten en een beetje (sterk uitgedroogd) hout)
Helemaal mee eens. Het is een samenhang van onderdelen. Mits goed geïnstalleerd zijn de risico's minder, maar ik vermijd het gevaar liever.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Sean93 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:47:
Misschien heb je hier wat aan: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
(als het nog steeds geldig is in 2021)

• Sean93
jobr schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:29:
[...]

Misschien heb je hier wat aan: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
(als het nog steeds geldig is in 2021)
Haha bedankt, die had ik in mijn post ook aangegeven als eigen onderzoek ;) :P
Pagina: 1