Bovenlicht glas verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik zit met een probleem met een bovenlicht. Deze wil ik vervangen voor een kunststofplaat zodat de slaapkamer ook 's nachts geen lichtinval heeft vanuit de gang.

Met het demonteren loop ik vast. De glaslatten heb ik verwijderd (ik heb dezelfde glaslatten/kozijnen als hier met afbeeldingen wordt getoond), maar de glasplaat zelf lijkt te groot om te verwijderen.

Ten eerste moest ik met wat pielen de veren draaien, hier zit een klein gleufje in zodat de glasplaat net een millimeter of twee lager valt. Bij het naar beneden drukken van de glasplaat kan ik de linkerkant niet laag genoeg krijgen. Met een zaklamp zie ik niet dat de veer wordt tegengehouden en gebaseerd op de hoeveelheid ruimte die ik maak druk ik links als recht even ver naar beneden. Tot mijn verbazing is de bovenkant van de glasplaat niet recht, er zit een soort golfbeweging in de bovenrand welke een 'hoge golf' heeft in de linkerhoek. Ik denk dat dit de reden is waarom ik de glasplaat niet kan verwijderen uit het kozijn.

Ik zou het liefste de glasplaat heel houden zodat ik die bij verhuizing weer kan terugplaatsen (huurwoning). Gezien het glas ook ooit geplaatst is, is er nog een andere manier om het glas te verwijderen? Doe ik wat fout?
Als er geen andere manier is, zal ik het er uit moeten tikken. Een nieuwe glasplaat (bij verhuizing) kost nog geen twee tientjes (+/- 83x27 met 3 of 4mm) en kost de kop niet, maar het zal wel jammer zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Beste antwoord (via True op 21-09-2021 15:35)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

True schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:55:
Als het folie/zwart papier moet worden, zal het zwarte erg vloeken met de saus, kozijnen en deur, niet mijn voorkeur, maar het proberen waard met zwart papier.
Dan plak je de juiste kleur over het zwart heen :?

Je blijft wel heel erg in problemen hangen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
Waarom plak je er niet gewoon wat voor?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02
Omdat de glaslat dan niet past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
Rekening houdende met de glaslatten ;)

Als je de kunststof plaat gewoon op maat maakt binnen de glaslatten en dan een klein kitrandje aanbrengt, dan komt er ook geen licht meer langs. Die kit kan je dan nadien wel weer netjes verwijderen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 22:46
Plak er iets op, donker plakplastic. Beide kanten. Of wit plakplastic wat ook geen licht doorlaat.

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 14-09-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bedankt voor de snelle en vele reacties ;)
Er iets voor plakken wat dikker is dan het glas gaat inderdaad i.c.m. de glaslatten niet passen. Toen ik hier introk was er een bovenlicht met een breuk hier is iemand voor gekomen om dit te repareren (2x heen/weer 1,5u rijden voor een glazenraampje van twee tientjes, huurwoning :+ ) die had ik dacht 4 mm besteld en haalde er een 3 mm uit (of in ieder geval 1 mm dikker) waardoor hij het enkel met heel veel moeite het passend kreeg. Hierom durf ik met zekerheid te zeggen dat iets er bij niet gaat werken.

Afplakken zou kunnen werken, maar ik denk niet dat het mooi gaat worden, immers kan ik er ook niet fatsoenlijk bij om beide kanten goed te beplakken. Hiernaast kost folie wat ik gezien heb al bijna meer dan 1x glas + 1x kunststof in de juiste maten.
Iets donkers zal sowieso geen porum zijn, het zal wit of gebroken wit moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 14-09-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02
Folie is niet mooi. Ik heb toevallig een aantal maanden geleden bij ons de bovenlichten vervangen voor HPL platen (zelfde leverancier als jij) en dat ziet er gewoon echt véél beter uit. Ik heb alleen houten kozijnen, dus je probleem heb ik niet gehad.

Kapottikken is een optie, maar het is denk ik geen veiligheidsglas en daarmee bijzonder scherp. En je hebt wellicht ook kans dat er kleine stukjes ín je kozijnconstructie vallen waardoor de veren helemaal niet meer goed bedienbaar zijn?

Ik denk dat mijn ingeving zou zijn: Glassnijder en het glas horizontaal door de helft snijden en vervolgens in delen uit het raam halen. Dan kun je daarna zonder iets erin wat beter kijken wat er mis is met de linkerkant en vervolgens netjes de HPL plaat plaatsen.

Toptip: Handschoenen aan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Hier hetzelfde gehad en gewoon raamfolie gehaald en aan beide kanten erop geplakt wat perfect werkt.
(aan 1 kant liet niet teveel licht door naar mijn mening dus vandaar aan beide kanten gedaan).

Kan je eventueel nog kiezen uit een leuk motiefje ook als je zou willen, ik ben voor frosten gegaan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:42
Ik heb in vorige woning, ook huur, gewoon zwarte "decofolie" van de Gamma gebruikt (deze volgens mij). Kwam geen straaltje licht meer doorheen en de lamp van de gang hing er recht voor. Kost een tientje en zit er in een kwartiertje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Wat bedoel je met "niet mooi"?

Motief of kleur kies je zelf uit.
Het plakken kan even een handigheidje zijn maar de meeste breng je aan door het goed nat te maken, de luchtbellen eruit te wrijven en die drogen dan gewoon strak op.
Mocht je ze later weer willen verwijderen of opnieuw plakken dan begin je van vooraf aan.
Goedkoper en gemakkelijker kan haast niet.

Edit: @True als de glaslatten er toch al af zijn dan helemaal een eitje om het strak te krijgen.
Folie erop, latten terug en netter kan haast niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 14-09-2021 11:33 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 22:46
Ad de Jong schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:32:
[...]

Folie erop, latten terug en netter kan haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
Vroeger had ik dit ook en heb ik gewoon een vel zwart A3 bij de bruna gekocht, op maat geknipt en er tegenaan geplakt.. dat heeft jaren gewerkt en als je verhuist gewoon eraf halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:43
Glas optillen, onderkant naar buiten kantelen en laten zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15
In de link die je zelf plaatst staat het volgende: "De bovenlijst ligt los op de glasplaat en kan ook mee komen." Zoiets kan ik mij ook herinneren van toen ik vroeger ook zulke kozijnen had. Misschien dat het een beetje vast zit en er wat geweld nodig is. Je kunt proberen er een plamuurmes tussen te steken om er beweging in te krijgen en/of met een rubber hamer er tegen aan te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Als het folie/zwart papier moet worden, zal het zwarte erg vloeken met de saus, kozijnen en deur, niet mijn voorkeur, maar het proberen waard met zwart papier.
Woody179 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:45:
Glas optillen, onderkant naar buiten kantelen en laten zakken...
Dat werkt niet, daar is geen ruimte voor. De veren drukken het glas al tegen het plafond c.q. bovenlat.
-Paul- schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:48:
In de link die je zelf plaatst staat het volgende: "De bovenlijst ligt los op de glasplaat en kan ook mee komen." Zoiets kan ik mij ook herinneren van toen ik vroeger ook zulke kozijnen had. Misschien dat het een beetje vast zit en er wat geweld nodig is. Je kunt proberen er een plamuurmes tussen te steken om er beweging in te krijgen en/of met een rubber hamer er tegen aan te tikken.
Dat kan ik nog wel even proberen ja, goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:43

[...]

Dat werkt niet, daar is geen ruimte voor. De veren drukken het glas al tegen het plafond c.q. bovenlat.
Dan precies anders om, eventueel wat wd 40 er in spuiten om de boel te smeren.
Zo is het glas er in gegaan en zo moet het er ook weer uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vaak ligt die bovenste lat/lijst van het kozijn gewoon los en is dus niet aan het plafond vast geschroefd. Spul wordt met veertjes nog wel redelijk klem gezet zónder dat er aan de zijkant glaslatten gebruikt worden maar de hele ruit is incl. bovenste lat/lijst gewoon naar voren te drukken (aan de bovenkant). De onderkant van de ruit staat dan in een ruime sponning met of zónder rubber.

Die bovenste lat/lijst klemt vaak ook nog lichtjes tussen de deurstijlen.

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 14-09-2021 12:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Woody179 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:37:
[...]

Dan precies anders om, eventueel wat wd 40 er in spuiten om de boel te smeren.
Zo is het glas er in gegaan en zo moet het er ook weer uit kunnen.
Nee dat denk ik niet. Ik denk dat het glas met bovenlat tegelijk geplaatst is.
Will_M schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:42:
Vaak ligt die bovenste lat/lijst van het kozijn gewoon los en is dus niet aan het plafond vast geschroefd. Spul wordt met veertjes nog wel redelijk klem gezet zónder dat er aan de zijkant glaslatten gebruikt worden maar de hele ruit is incl. bovenste lat/lijst gewoon naar voren te drukken (aan de bovenkant). De onderkant van de ruit staat dan in een ruime sponning met of zónder rubber.

Die bovenste lat/lijst klemt vaak ook nog lichtjes tussen de deurstijlen.
Bovenlat moet ik even met iemand anders erbij proberen, ik krijg er geen beweging in mijn eentje en meer kracht op het glas zetten zal het doen breken (immers enkel glas). Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:58:
[...]

Nee dat denk ik niet. Ik denk dat het glas met bovenlat tegelijk geplaatst is.

[...]

Bovenlat moet ik even met iemand anders erbij proberen, ik krijg er geen beweging in mijn eentje en meer kracht op het glas zetten zal het doen breken (immers enkel glas). Bedankt voor de tip!
Sowieso is het veiliger (voor het glas) om dat even met z'n tweeën te doen. Als je het alléén doet dan heb je veel kans dat de hele ruit ineens naar voren 'schiet' en vervolgens een meter of twee lager op de grond terecht komt... :9

Blokje hout tegen de lat/lijst leggen en vervolgens rustig met een houten/rubberen hamer los tikken.

Suc-6 d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 14-09-2021 13:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 10:45
Ik heb hetzelfde probleem gehad. De glasplaat kreeg ik maar niet ver genoeg omhoog geduwd om hem eruit te wippen. Bij onze kozijnen zit een of ander veer systeem erin waar de glasplaat mee omlaag geduwd wordt in de onderste groef. Normaal is het dan een kwestie van omhoog schuiven, en je kan hem zo eruit wippen. Alleen bij de tweede glasplaat lukte het niet doordat het kozijn net anders geplaatst was waardoor dat gat net wat krapper was.

Uiteindelijk na lang prutsen uit pure frustratie de glasplaat maar gewoon stuk geslagen nadat ik alles goed afgedekt had. Niet destructieve verwijdering heeft uiteraard de voorkeur, maar als je na een uur wrikken er nog niet genoeg beweging in krijgt om hem eruit te wippen is het soms wel fijn om even los te kunnen gaan met de hamer op het object waar je frustratie vandaan is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
Remcoder schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:12:

Uiteindelijk na lang prutsen uit pure frustratie de glasplaat maar gewoon stuk geslagen nadat ik alles goed afgedekt had. Niet destructieve verwijdering heeft uiteraard de voorkeur, maar als je na een uur wrikken er nog niet genoeg beweging in krijgt om hem eruit te wippen is het soms wel fijn om even los te kunnen gaan met de hamer op het object waar je frustratie vandaan is gekomen.
:D _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 15:12
Waarom lijm je niet gewoon dun multiplex tegen het glas aan en lak je dat af?
Ik heb het glas laten zitten en er 4 of 6mm multiplex tegenaan gelijmd met high tack kit. Uiteraard aan beide kanten van het glas.
Het glas en glaslatten weghalen en het kozijn herstellen zou moeilijker en meer werk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk5b39jXKEpIhzgWC-FrUTKomp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjThg4Np8mcDhHxN5BKHF0N3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
badkuip schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:46:
Waarom lijm je niet gewoon dun multiplex tegen het glas aan en lak je dat af?
Ik heb het glas laten zitten en er 4 of 6mm multiplex tegenaan gelijmd met high tack kit. Uiteraard aan beide kanten van het glas.
Het glas en glaslatten weghalen en het kozijn herstellen zou moeilijker en meer werk zijn.

[Afbeelding]
Omdat onze kozijnen gebroken wit zijn en de andere twee deuren aan die kant van de gang wel nog glas hebben. Dan ziet zwart er in mijn optiek niet uit, hiernaast moet dat ook vervangen worden als we er ooit weer uittrekken.
MikeyMan schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:49:
[...]

Goed punt en daar had ik niet aangedacht, dat ga ik proberen.
p.s. bedankt voor de aanname!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@True observatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:03
Zoals hierboven beschreven, maar nu nog een keer met stappen.
  • Grote platte schroevendraaier gebruiken om de verticale glaslatten aan de rechter en linkerkant loswrikken.
  • De ijzeren houders van die glas tegenhouden terugduwen in het kozijn
  • Glas naar beneden duwen (zit een veer onder) en naar je toe kantelen, voorzichtig, is scherp!
  • Bovenkant kozijn zit vaak ook los en kan ook worden verwijderd.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 15:12
True schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:22:
[...]

Omdat onze kozijnen gebroken wit zijn en de andere twee deuren aan die kant van de gang wel nog glas hebben. Dan ziet zwart er in mijn optiek niet uit, hiernaast moet dat ook vervangen worden als we er ooit weer uittrekken.

[...]

Goed punt en daar had ik niet aangedacht, dat ga ik proberen.
p.s. bedankt voor de aanname!
Maar in plaats van het zwart te schilderen kan je het toch ook wit schilderen of in elke andere kleur die je wel mooi vind? Of mis ik nou iets…
Ik weet niet hoe oud je huis maar het glas zat er bij mij sinds de jaren 70 al in. Het kozijn en de randen langs het glas was al zovaak gelakt dat ik het glas er never nooit heel uit zou kunnen krijgen. Verf blijft plakken, hout gaat scheuren e.d.

En wat nou als je alle deuren netjes afwerkt? Grote kans dat de volgende bewoner er niet eens een probleem van maakt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
Als je er nu al zoveel moeite mee hebt om het eruit te krijgen, moet je nog maar niet deneken aan het moment dat je het tijdens een verhuizing weer moet terugplaatsen. Ik zou sowieso niet al die moeite doen in een huurhuis, maar een plaat maken van idd multiplex dat rondom net een mm groter is dan het raam, en dat er klemvast indrukken. Kun je in elke gewenste kleur schilderen en functioneert zo lang als nodig. Met verhuizen kun je het in een minuut verwijderen en als je een keer een andere kleur wilt, is dat ook geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
We hebben uiteindelijk vier vellen zwart A4 er tegenaan geplakt. Het valt mij nog mee hoe erg het vloekt in de gang t.o.v. de witte muur en kozijnen. Mochten we er last van krijgen kunnen we dit schilderen. Uiteindelijk een optie die nog goedkoper en nog makkelijker is dan ik zelf in gedachten had!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
True schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:37:
We hebben uiteindelijk vier vellen zwart A4 er tegenaan geplakt. Het valt mij nog mee hoe erg het vloekt in de gang t.o.v. de witte muur en kozijnen. Mochten we er last van krijgen kunnen we dit schilderen. Uiteindelijk een optie die nog goedkoper en nog makkelijker is dan ik zelf in gedachten had!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
En als je het zwarte zat bent of als het toch te veel vloekt, kun je er altijd nog een vel leuk cadeau/kaftpapier overheen plakken, of behang. Leuk trendy accentje.
Pagina: 1