Gisteren: Memory falen, BSODS, Vandaag: Niks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Gents, ik heb serieus geen idee waar ik deze vraag moet stellen, of ik de vraag wel goed stel en wat ik zou moeten doen om het uit te sluiten, maar here goes.

Ik heb mijn PC inmiddels 5 jaar. Er zijn wel wat onderdelen vervangen over de jaren, met name de GPU, maar het is geen jong beestje, I7-6800K. Ik zal voor nu niet alle hardware noemen, omdat het voor dit geval niet heel relevant lijkt.

Ik update al jaren de oude TomTom van m'n moeder, zo ook gisteren. Tot gisteren, heb ik al jaren geen enkel probleem met m'n hardware, buiten een foutje met m'n GPU (dual GTX 1080 in SLI), die ik zelf had gemaakt). Ergo, best wel een stabiel systeem.

Het probleem met de TomTom, is dat deze bijna geen contact maakt met z'n connector. Dus ik plug de kabel in, maar moet 'm op een heel specifieke positie plaatsen om überhaupt "connected" te zijn. Gisteren ging dat dus meermaals mis en terwijl ik aan het updaten was (en aan het gamen) raakte de TomTom zijn connectie kwijt op ~24% en vervolgens begon de ellende. Eerst liep m'n PC compleet vast, geen BSOD, maar terwijl ik een missie in ging in Warframe, klapte de bende vast.

Ik reboot, start Warframe. Warframe corrupt.
Ik start Pathfinder, Wil niet laden.

Ik installeer Warframe opnieuw, dat gaat zonder problemen.
Ik installeer Pathfinder opnieuw, dit gaat meerdere keren stuk, maar retry werkt wel.

Aangezien WF download en plaatst en Pathfinder z'n files in geheugen laadt, neem ik even aan dat er in het geval van Warframe minder gebruik van memory wordt gemaakt en dat daar de oorzaak ligt.

Ik start Warframe op, meteen een BSOD, SYSTEM PTE MISUSE. Die heb ik nog nooit eerder gezien.

Reboot.

Ik start Warframe opnieuw op, BSOD, IRQ LESS THAN

Ik doe een memtest, één grote rode zee met fouten. Nu moet ik toegeven dat ik naar bed moest, dus ik denk, ik lees de uitslag deze ochtend wel, maar blijkbaar is m'n PC uit gegaan vannacht en heb ik de resultaten dus niet kunnen zien.

Ik heb Warframe nu al de hele ochtend draaien, geen enkel probleem. Geen crashes, geen glitches bij het gebruik van Youtube, geen gekke flitsen in het scherm zoals ik gisteren onder exact dezelfde voorwaarden had.

Kan het, dat RAM bij een koude herstart helemaal ontladen is van eventuele fouten? Ik heb al een nieuw systeem besteld, omdat de zee met fouten zo groot was, dat ik aannam dat dit einde verhaal was.

Beste antwoord (via Oyxl op 14-09-2021 22:54)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 10:50
Die TomTom klinkt niet zo best. Connectoren die geen goed contact maken is vragen om problemen. Wie weet wat dat ding door je systeem heeft geknald. Zeker aangezien je nu geen fouten meer hebt? (Heb je memtest opnieuw gedraaid nu het weer lijkt te werken?)

De SYSTEM PTE MISUSE melding kan ontstaan bij o.a. kapotte hardware, database corruptie of je geheugen is corrupt geraakt.

Zou kunnen dat nu de boel even ontladen is geweest dat het weer goed werkt. Maar ik zou het wel even dubbelchecken. En vooral die TomTom niet aansluiten met een slechte connector.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Die TomTom klinkt niet zo best. Connectoren die geen goed contact maken is vragen om problemen. Wie weet wat dat ding door je systeem heeft geknald. Zeker aangezien je nu geen fouten meer hebt? (Heb je memtest opnieuw gedraaid nu het weer lijkt te werken?)

De SYSTEM PTE MISUSE melding kan ontstaan bij o.a. kapotte hardware, database corruptie of je geheugen is corrupt geraakt.

Zou kunnen dat nu de boel even ontladen is geweest dat het weer goed werkt. Maar ik zou het wel even dubbelchecken. En vooral die TomTom niet aansluiten met een slechte connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
GromuhlDjun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:18:

Ik heb nog geen nieuwe memtest gedaan. Ik zit nog even te dubben of ik dat ga doen. Ik moet vanavond even definitief de afweging maken of ik het nieuwe spul door laat komen, of de bestelling af zeg en dat hangt niet alleen af van een memtest, maar ook de realisatie dat m'n machine eigenlijk aan een upgrade toe is, die ik normaliter al lang had gedaan, maar door de chipgebrekken (GPU) heb ik besloten die uit te stellen.

Nu wordt het wellicht toch eens tijd.

Kortom, als ik het laat afhangen van de memtest, dan doe ik het sowieso nog, maar als ik toch beslis om gewoon te upgraden, dan doe ik geen memtest meer en prijs mezelf gelukkig dat ik er nog een paar dagen mee verder kan.

Die TomTom gaat vervangen worden. Heb het m'n moeder al verteld. In ieder geval bedankt voor de reactie. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Als je een excuus nodig hebt voor een nieuwe PC is dat aan jezelf :)

Maar als de memtest ok is, weet je iig dat je je oude spul nog zou kunnen doorverkopen. De 6800k is nog een behoorlijk goede CPU, dus daar kun je vast nog iemand mee blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
GromuhlDjun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:31:
Als je een excuus nodig hebt voor een nieuwe PC is dat aan jezelf :)

Maar als de memtest ok is, weet je iig dat je je oude spul nog zou kunnen doorverkopen. De 6800k is nog een behoorlijk goede CPU, dus daar kun je vast nog iemand mee blij maken.
Haha, idd.

Maar je hebt gelijk, die onderdelen zijn op zich helemaal niet mis. Zal 'm deze week nog eens uitvoeren. Goede tip.