Ik heb nu vijf jaar het volgende systeem:
- SolarEdge SE7000
- 17 stuks 290Wp JaSolar paneeltjes, allemaal op Zuid-Oost-Oost, op een schuin dak
- 17 stuks P300 optimizers
- Alle 17 op één string (noem je dat een string bij SE? Nouja, je snapt wat ik bedoel
)
Zoals je ziet een flink overbemeten omvormer, met ruimte voor groei. Toen wist ik nog niet in hoeverre je vast zit aan minimum en maximum aantallen panelen per lus enzo. Laten we even in het midden laten of dat nou een verstandige keuze was, maar met deze spullen zit ik nu
Nu zou ik het systeem willen uitbreiden. Het meest voor de hand liggend, is het toevoegen van het volgende:
- 6 panelen op een dakkapel met een lage hellingshoek (10 graden ofzo)
- 3 panelen op het schuine dak erboven, op Noord-West-West
Ik kan geen panelen van twee meter kwijt, dus ik zit te denken aan paneeltjes van ~380Wp.
Nu vraag ik me af:
- Is dit mogelijk?
- Welke optimizers heb ik nodig voor de 9 nieuwe panelen?
- Moet ik nog iets veranderen aan de string van de bestaande panelen?
- SolarEdge SE7000
- 17 stuks 290Wp JaSolar paneeltjes, allemaal op Zuid-Oost-Oost, op een schuin dak
- 17 stuks P300 optimizers
- Alle 17 op één string (noem je dat een string bij SE? Nouja, je snapt wat ik bedoel
Zoals je ziet een flink overbemeten omvormer, met ruimte voor groei. Toen wist ik nog niet in hoeverre je vast zit aan minimum en maximum aantallen panelen per lus enzo. Laten we even in het midden laten of dat nou een verstandige keuze was, maar met deze spullen zit ik nu
Nu zou ik het systeem willen uitbreiden. Het meest voor de hand liggend, is het toevoegen van het volgende:
- 6 panelen op een dakkapel met een lage hellingshoek (10 graden ofzo)
- 3 panelen op het schuine dak erboven, op Noord-West-West
Ik kan geen panelen van twee meter kwijt, dus ik zit te denken aan paneeltjes van ~380Wp.
Nu vraag ik me af:
- Is dit mogelijk?
- Welke optimizers heb ik nodig voor de 9 nieuwe panelen?
- Moet ik nog iets veranderen aan de string van de bestaande panelen?