Ja, net zoals alle andere 'mesh' apparaten.
Maar als je het bedraad aansluit wordt het gewoon een AP en dan is het opeens interessanter, zeker in de situatie die je beschrijft. Je zou namelijk draadje naar 1e verdieping kunnen trekken, daar zo'n Deco op aansluiten, dan evt nog eentje op zolder als repeater te laten spelen (al is bedraad naar zolder altijd beter).
Maar goed, wat ik in dit topic mis is harde info en metingen. Misschien kun je met huidige apparatuur meer dan nu lukt, zo niet kun je in ieder geval een beeld krijgen van wat mogelijk/nodig is.
Wat nuttig is om te weten:
- hoe ziet je huis eruit en waar is het van gemaakt? Op basis van je verhaal beeld ik me een relatief nieuwe eengezinswoning met drie verdiepingen en betonnen vloeren in. Klopt dat? En zijn de ramen van HR++ glas (vanaf ~2005 vrij standaard).
- exact welke WiFi-apparatuur heb je nu? Ik lees Ziggo, maar geen merk/model van modem. Wat is dat? En gebruik je daar de WiFi van en/of heb je een andere WiFi-AP (bijvoorbeeld wat dan ook aan je powerline-verbinding hangt/hing)?
- hoe is het met apparatuur wat er nu hangt met dekking gesteld in beide banden?
Om dat laatste even toe te lichten:
- installeer op je mobiel of laptop een app waarmee je signaasterkte (RSSI) in dBm kunt meten. WiFi Analyzer of Acrylic WiFi bijvoorbeeld.
- stel (in ieder geval tijdelijk) op je WiFi AP aparte SSID's (netwerknamen) voor 2.4GHz en 5GHz in.
- pak een (al dan niet digitale) kladblok erbij
- meet op ~1m van je AP de RSSI van zowel 2.4GHz als 5GHz SSID's en noteer.
- ga in de woonkamer op de bank zitten. Herhaal meting en noteer.
- ga onderaan de trap staan. Herhaal meting en noteer.
- ga op 1e verdieping op overloop staan. Herhaal meting en noteer.
- ga in een van de slaapkamersop 1e verdieping zitten. Herhaal meting en noteer.
- ga op zolder op de overloop staan. Herhaal meting en noteer.
- ga op zolder op je werkplek zitten. Herhaal meting en noteer (kan zijn dat je hier een of beide SSID helemaal niet meer kunt detecteren - dat is ook een constatering)
Gefeliciteerd! Je hebt net een site survey gemaakt
Post die resultaten hier. Vuistregel is dat alles boven de -65dBm (zeer) goed te noemen is, en onder de -75dBm slecht tot onbruikbaar. Idealiter wil je overal in huis >-70dBm ziten in de 5GHz. Met de site survey weet je ongeveer hoe het met demping gesteld is en kun je inschatten hoeveel AP's je nodig hebt om overal goed te dekken.