Vervanging voor Powerline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:26
Ik heb de laatste jaren een Powerline adapter gebruikt om ook op zolder internet te hebben. Deze werkte oké, maar de snelheid was altijd veel lager dan hoort. Nu heeft die Powerline de geest gegeven, en wil ik wat anders.

Ik denk dat iets bekabelds naar de eerste verdieping al voldoende is. Maar ik heb totaal geen idee wat ik daarvoor kan gebruiken. Een accespoint? Een repeater? Een Powerline werkte gemakkelijk, maar was qua snelheid eigenlijk niet afdoende.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59
Beste oplossing is om de WIFI van de router uit te zetten, een accespoint op de router aan te sluiten en bekabeld op de eerste verdieping een tweede accespoint.

Als alternatief een Mesh-setje, alsnog WIFI op de router uit, 1 mesh bekabeld aansluiten en 1 mesh draadloos op de eerste of verdieping, of allebei, afhankelijk wat de afstand en ontvangst is.

Er van uitgaand dat je geen bekabeld internet nodig hebt op zolder. Als je dit wel moet hebben is het beste om een kabel naar zolder te trekken en als je dat niet wil op zolder ook een Mesh-accespoint neerzetten.
Achter dit accespoint kun je dan weer bekabeld e.a aansluiten.

Dit laatste heb ik zelf actief omdat ik het niet zie zitten om kabels te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 14-09-2021 10:07 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Merci! Ik begrijp nog niet helemaal duidelijk wat het verschil tussen een mesh is en een accespoint.

Ziggo bied natuurlijk ook hun WiFi garantie, maar ik gok zomaar dat dit zelf veel beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

In mijn situatie (ook zolder) werkt deze set echt super goed!

https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco/pods/bestel-set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56

lier

MikroTik nerd

twowheeler schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:21:
Merci! Ik begrijp nog niet helemaal duidelijk wat het verschil tussen een mesh is en een accespoint.
Eenvoudig terug te vinden, maar alsnog:
Mesh - wireless backhaul (oftewel, de verbinding met het netwerk loop door de lucht)
AP - wired backhaul (oftewel, met een kabel verbonden met het netwerk)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ook vrij voordelig, is dit niet gewoon een repeater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:28
Ha! Al genoemd door @lasharor , maar misschien dat dit fillumpje van Bright wat duidelijkheid biedt.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

twowheeler schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:29:
[...]

Ook vrij voordelig, is dit niet gewoon een repeater?
Ja, net zoals alle andere 'mesh' apparaten.

Maar als je het bedraad aansluit wordt het gewoon een AP en dan is het opeens interessanter, zeker in de situatie die je beschrijft. Je zou namelijk draadje naar 1e verdieping kunnen trekken, daar zo'n Deco op aansluiten, dan evt nog eentje op zolder als repeater te laten spelen (al is bedraad naar zolder altijd beter).

Maar goed, wat ik in dit topic mis is harde info en metingen. Misschien kun je met huidige apparatuur meer dan nu lukt, zo niet kun je in ieder geval een beeld krijgen van wat mogelijk/nodig is.

Wat nuttig is om te weten:
- hoe ziet je huis eruit en waar is het van gemaakt? Op basis van je verhaal beeld ik me een relatief nieuwe eengezinswoning met drie verdiepingen en betonnen vloeren in. Klopt dat? En zijn de ramen van HR++ glas (vanaf ~2005 vrij standaard).
- exact welke WiFi-apparatuur heb je nu? Ik lees Ziggo, maar geen merk/model van modem. Wat is dat? En gebruik je daar de WiFi van en/of heb je een andere WiFi-AP (bijvoorbeeld wat dan ook aan je powerline-verbinding hangt/hing)?
- hoe is het met apparatuur wat er nu hangt met dekking gesteld in beide banden?

Om dat laatste even toe te lichten:
- installeer op je mobiel of laptop een app waarmee je signaasterkte (RSSI) in dBm kunt meten. WiFi Analyzer of Acrylic WiFi bijvoorbeeld.
- stel (in ieder geval tijdelijk) op je WiFi AP aparte SSID's (netwerknamen) voor 2.4GHz en 5GHz in.
- pak een (al dan niet digitale) kladblok erbij
- meet op ~1m van je AP de RSSI van zowel 2.4GHz als 5GHz SSID's en noteer.
- ga in de woonkamer op de bank zitten. Herhaal meting en noteer.
- ga onderaan de trap staan. Herhaal meting en noteer.
- ga op 1e verdieping op overloop staan. Herhaal meting en noteer.
- ga in een van de slaapkamersop 1e verdieping zitten. Herhaal meting en noteer.
- ga op zolder op de overloop staan. Herhaal meting en noteer.
- ga op zolder op je werkplek zitten. Herhaal meting en noteer (kan zijn dat je hier een of beide SSID helemaal niet meer kunt detecteren - dat is ook een constatering)
Gefeliciteerd! Je hebt net een site survey gemaakt :)

Post die resultaten hier. Vuistregel is dat alles boven de -65dBm (zeer) goed te noemen is, en onder de -75dBm slecht tot onbruikbaar. Idealiter wil je overal in huis >-70dBm ziten in de 5GHz. Met de site survey weet je ongeveer hoe het met demping gesteld is en kun je inschatten hoeveel AP's je nodig hebt om overal goed te dekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
dion_b schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:53:
[...]

Ja, net zoals alle andere 'mesh' apparaten.

Maar als je het bedraad aansluit wordt het gewoon een AP en dan is het opeens interessanter, zeker in de situatie die je beschrijft. Je zou namelijk draadje naar 1e verdieping kunnen trekken, daar zo'n Deco op aansluiten, dan evt nog eentje op zolder als repeater te laten spelen (al is bedraad naar zolder altijd beter).

Maar goed, wat ik in dit topic mis is harde info en metingen. Misschien kun je met huidige apparatuur meer dan nu lukt, zo niet kun je in ieder geval een beeld krijgen van wat mogelijk/nodig is.

Wat nuttig is om te weten:
- hoe ziet je huis eruit en waar is het van gemaakt? Op basis van je verhaal beeld ik me een relatief nieuwe eengezinswoning met drie verdiepingen en betonnen vloeren in. Klopt dat? En zijn de ramen van HR++ glas (vanaf ~2005 vrij standaard).
- exact welke WiFi-apparatuur heb je nu? Ik lees Ziggo, maar geen merk/model van modem. Wat is dat? En gebruik je daar de WiFi van en/of heb je een andere WiFi-AP (bijvoorbeeld wat dan ook aan je powerline-verbinding hangt/hing)?
- hoe is het met apparatuur wat er nu hangt met dekking gesteld in beide banden?

Om dat laatste even toe te lichten:
- installeer op je mobiel of laptop een app waarmee je signaasterkte (RSSI) in dBm kunt meten. WiFi Analyzer of Acrylic WiFi bijvoorbeeld.
- stel (in ieder geval tijdelijk) op je WiFi AP aparte SSID's (netwerknamen) voor 2.4GHz en 5GHz in.
- pak een (al dan niet digitale) kladblok erbij
- meet op ~1m van je AP de RSSI van zowel 2.4GHz als 5GHz SSID's en noteer.
- ga in de woonkamer op de bank zitten. Herhaal meting en noteer.
- ga onderaan de trap staan. Herhaal meting en noteer.
- ga op 1e verdieping op overloop staan. Herhaal meting en noteer.
- ga in een van de slaapkamersop 1e verdieping zitten. Herhaal meting en noteer.
- ga op zolder op de overloop staan. Herhaal meting en noteer.
- ga op zolder op je werkplek zitten. Herhaal meting en noteer (kan zijn dat je hier een of beide SSID helemaal niet meer kunt detecteren - dat is ook een constatering)
Gefeliciteerd! Je hebt net een site survey gemaakt :)

Post die resultaten hier. Vuistregel is dat alles boven de -65dBm (zeer) goed te noemen is, en onder de -75dBm slecht tot onbruikbaar. Idealiter wil je overal in huis >-70dBm ziten in de 5GHz. Met de site survey weet je ongeveer hoe het met demping gesteld is en kun je inschatten hoeveel AP's je nodig hebt om overal goed te dekken.
Beetje verlate reactie, en een simpele meting later:
Beneden is er altijd goed bereik. Eerste verdieping schommelt het 2.4ghz tussen 63 en 73 en is 5ghz eigenlijk al onbruikbaar. Bovenste verdieping is de verbinding er nog wel, maar de snelheid niet.

We maken gebruiken een redelijk oude modem van Ziggo (een Cisco EPC3928AD).
Wellicht kan Ziggo die evengoed vervangen, of ons "opnieuw" aansluiten.

Mijn idee was nu een knappe AP te kopen en deze bedraad vanaf de Cisco op de eerste verdieping aan te sluiten. Huis komt uit de jaren 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

twowheeler schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

Beetje verlate reactie, en een simpele meting later:
Beneden is er altijd goed bereik. Eerste verdieping schommelt het 2.4ghz tussen 63 en 73 en is 5ghz eigenlijk al onbruikbaar. Bovenste verdieping is de verbinding er nog wel, maar de snelheid niet.

We maken gebruiken een redelijk oude modem van Ziggo (een Cisco EPC3928AD).
Wellicht kan Ziggo die evengoed vervangen, of ons "opnieuw" aansluiten.

Mijn idee was nu een knappe AP te kopen en deze bedraad vanaf de Cisco op de eerste verdieping aan te sluiten. Huis komt uit de jaren 90.
Die EPC3928 is natuurlijk redelijk bejaard, maar ook nieuwe high-end producten kunnen weinig doen aan de wetten van de fysica: een jaren '90 huis dempt gewoon teveel om met een enkele AP alles goed te dekken, en gezien je meetwaardes is dat hier ook het geval. Met een enkele AP ga je ongeveer zelfde krijgen op begane grond en zolder als je nu op 1e verdieping hebt: middelmatige 2.4GHz en zo goed als geen 5GHz. Misschien dat een beter geplaatste AP met betere antennes het iets beter doet, maar die is net zo gebonden aan de 100mW 2.4GHz en 200mW 5GHz limieten als de EPC3928.

Ik zou toch echt kijken naar twee AP's - eentje beneden en eentje op tweede verdieping. De modem kan blijven en ook als router dienen, maar dan zorg je wel voor goede WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt het over snelheid dan is er maar een oplossing een kabel trekken en als je denkt dat dat niet kan ga je verder zoeken totdat je hebt gevonden hoe je toch die kabel kan trekken of laten trekken en goede installateur vindt altijd een weg.
Van een kabel heb je zelf lang plezier en bij verkoop wordt het een groot pluspunt. (in de huidige markt maakt het niks uit helaas).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
dion_b schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Die EPC3928 is natuurlijk redelijk bejaard, maar ook nieuwe high-end producten kunnen weinig doen aan de wetten van de fysica: een jaren '90 huis dempt gewoon teveel om met een enkele AP alles goed te dekken, en gezien je meetwaardes is dat hier ook het geval. Met een enkele AP ga je ongeveer zelfde krijgen op begane grond en zolder als je nu op 1e verdieping hebt: middelmatige 2.4GHz en zo goed als geen 5GHz. Misschien dat een beter geplaatste AP met betere antennes het iets beter doet, maar die is net zo gebonden aan de 100mW 2.4GHz en 200mW 5GHz limieten als de EPC3928.

Ik zou toch echt kijken naar twee AP's - eentje beneden en eentje op tweede verdieping. De modem kan blijven en ook als router dienen, maar dan zorg je wel voor goede WiFi.
Kan zo'n ap als doorvoer werken of moet ik twee aparte netwerk kabels naar boven trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

twowheeler schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Kan zo'n ap als doorvoer werken of moet ik twee aparte netwerk kabels naar boven trekken?
Hoe bedoel je "doorvoer"?

Als je meerdere apparaten op een Ethernetkabel aan wilt sluiten gebruik je een switch. Sommige AP's hebben een ingebouwde switch, sommige niet, dan kun je voor EUR 15 een losse Gigabit switch plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
dion_b schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Hoe bedoel je "doorvoer"?

Als je meerdere apparaten op een Ethernetkabel aan wilt sluiten gebruik je een switch. Sommige AP's hebben een ingebouwde switch, sommige niet, dan kun je voor EUR 15 een losse Gigabit switch plaatsen.
Ik bedoel eigenlijk of ik op één ethernet kabel meerdere ap's kan aansluiten. Dus eentje op eerste verdieping, en nog eentje boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
@twowheeler ja dat kan (dmv switch)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. En genoeg AP's hebben twee of meer Ethernetpoorten (dus een ingebouwde switch).

Kijk bijv naar de TP-Link Deco M4 (voor de hand liggende voordelige keuze als je niet al teveel instellignen nodig hebt), met twee Ethernetpoorten, of bijvoorbeeld de Netgear WAX204 met vijf poorten als je WIFi-6 wilt.

Dat gezegd, het kan zowel practischer als goedkoper zijn om een losse AP en switch te nemen, waarbij je geen concessies hoeft te doen om per se een AP met meerdere poorten te nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 14-10-2021 23:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1