[Car] Matige kwaliteit Pioneer audioset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-05 15:52
Beste Tweakers,

Gezien mijn auto uit 2003 komt is het standaard audio pakket niet meer van deze tijd en ook sterk aan vervanging toe. Daarom heb ik recentelijk besloten dit eens goed aan te pakken. Ik ben begonnen door een goede headunit uit te kiezen, en hier alles omheen te bouwen.

Mijn keuze hiervoor is gevallen op de pioneer SPH-250DAB. Apple Carplay, genoeg audio settings, mooi design etc.

Als speakers heb ik:
Pioneer TS-A133CI
Een setje component speakers met twee losse tweeters en een passive crossover.

Nu heb ik op dit moment alles aangesloten via de ISO connector. Deze heeft 4 draden voor 2 tweeters deze heb ik los gemaakt en geïsoleerd.
De 4 draden voor de 2 deurspeakers splits ik voor naar de passive crossover die ze weer doorvoert naar de tweeters.

Het klinkt beroerd. Ik hoor geen verschil met het oude setje. Bij iets bass begint het te kraken of ploppen. Nu snap ik dat je voor bass een subwoofer nodig hebt. Maar ik ben best teleurgesteld met hoe het nu is.

Ik snap niet wat, of waar het fout gaat. Ik heb ook de speakers zonder crossover aangesloten, eigenlijk weinig misschien wel geen verschil.

Had ik de RCA (tulp aansluiting) moeten gebruiken van de head unit? Zo ja, hoe doe je dit goed. Ik zie op internet breakout plugjes. https://www.allekabels.nl...oQ8w2E55opChoCF6IQAvD_BwE

Er zit geen amplifier in, ik had gehoopt deze niet nodig te hebben met maar 2 boxen en 2 tweeters. Is dit het wel nodig? Ik zat zelf bijvoorbeeld aan een pioneer deq-s1000a te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Torac op 13-09-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik lees: "bij iets bass begint het te kraken en te ploppen"
Ik vraag me dan werkelijk af hoe hard je het hebt staan. 2x 13 cm woofertjes hebben natuurlijk een gelimiteerde output.
Een hele grote factor hierbij is ook het ontwerp van de autodeur. Modernere auto's hebben hier soms een goede klankkast van gemaakt met demping enzo, bij oudere modellen is het het een speaker in een koektrommel.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het lijkt alsof je alles goed hebt aangesloten. Ik denk alleen dat je teveel verwacht van kleine speakertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
AtomicShockwave schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:09:
Ik lees: "bij iets bass begint het te kraken en te ploppen"
Ik vraag me dan werkelijk af hoe hard je het hebt staan. 2x 13 cm woofertjes hebben natuurlijk een gelimiteerde output.
Een hele grote factor hierbij is ook het ontwerp van de autodeur. Modernere auto's hebben hier soms een goede klankkast van gemaakt met demping enzo, bij oudere modellen is het het een speaker in een koektrommel.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het lijkt alsof je alles goed hebt aangesloten. Ik denk alleen dat je teveel verwacht van kleine speakertjes.
Ik snap wat je bedoelt, de grens zit bij volume op 4 klinkt nog soort van ok. Bij 5 klinkt begint het slechter te klinken. De stereo gaat tot 30.

De deur heeft wel een soort foam erin heb ik gezien. Maarja lastig te zeggen. Zou je dan een sub aanraden?

Toch heb ik het gevoel dat er iets niet lekker zit :s

[ Voor 5% gewijzigd door Torac op 14-09-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Voor zover ik me kan herinneren heeft een iso stekker geen gescheiden output voor laag/hoog. Alleen voor/achter. Totaal 8 uitgangen.

Desalniettemin. Wat hierboven al gezegd wordt. Dikke dikke kans dat de speaker geen fatsoenlijke behuizing heeft zonder enige demping of tegendruk. En dan gaat hij al heel snel vervormen en het klinkt beroerd. Zelfs een 13 cm speaker moet in een goede behuizing redelijk kunnen klinken al is voor een mooie bas een 16cm een betere keuze.

Er zit trouwens gewoon een versterker in de radio. Maximaal zo'n 4 x 20 watt, en meer is in principe niet echt nodig voor een normaal geluid.
RCA moet je alleen gebruiken als je een externe versterker gaat gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door psy op 14-09-2021 09:02 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Oke, dus bij laag volume gaat er al iets mis.
Ik lees dat je de draden van de oude tweeters gebruikt hebt. Zit daar nog ergens onderweg een passief filter verstopt (condensator). Dat zou er voor zorgen dat er voor geen meter lage tonen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
AtomicShockwave schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:13:
Oke, dus bij laag volume gaat er al iets mis.
Ik lees dat je de draden van de oude tweeters gebruikt hebt. Zit daar nog ergens onderweg een passief filter verstopt (condensator). Dat zou er voor zorgen dat er voor geen meter lage tonen uitkomen.
Ik heb wel de oude draden van de speaker gebruikt, alleen de draden naar de tweeters lopen nu via de passive crossover. Zou het dan nog steeds het checken waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02

Jag

Het klinkt alsof de tweeter zonder high pass speelt, dat zou het kraken kunnen verklaren. Een high pass op de tweeter is de meest basic vorm van crossover die je nodig hebt. Hoe ziet de crossover eruit die bij je pioneer speakers zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Jag schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:43:
Het klinkt alsof de tweeter zonder high pass speelt, dat zou het kraken kunnen verklaren. Een high pass op de tweeter is de meest basic vorm van crossover die je nodig hebt. Hoe ziet de crossover eruit die bij je pioneer speakers zit?
Het is dit setje
https://www.bol.com/nl/nl...0000063937023/#modal_open

En daar zit deze bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7bhQoM7Sv4arHoCnJBaQoyScWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qjHBfycXlToWv6uhgmYcGPXc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het zou wellicht niet perfect kunnen klinken, maar bij laag volume vervormen klinkt alsof het niet goed aangesloten is. Zou je eens een schema kunnen tekenen van hoe de luidsprekers op de head unit aangesloten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat bedoel je precies met dat het slecht klinkt? Valt alleen het laag tegen of ook het midden en hoog? Kan je omschrijven wat je hoort en wat je mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
TBTL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:20:
Wat bedoel je precies met dat het slecht klinkt? Valt alleen het laag tegen of ook het midden en hoog? Kan je omschrijven wat je hoort en wat je mist?
Goede reactie.
Laag valt erg tegen, ik begrijp dat deze boxen slecht laag kunnen maken. Kleine klankruimte ook weinig oppervlakte (13cm). Dus ik wil misschien een subwoofer (TS-WX130EA) halen.

De midden en hogen tonen zijn best oké, echter als ik het volume wat harder zet begint het te kraken. Ook hoor ik regelmatig een harde plop, zo uit het niets. Ook trilt de speaker erg in de deur zelf. Zijn er iets van rubberen tussen stukjes waar de schroef dan doorheen haalt waardoor de speaker wat minder vast zit aan de deur zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Een 13cm speaker kan prima klinken, maar echt diepe bas die je uit je stoel doet trillen zal hij nooit leveren.

Zo'n dergelijke Pioneer speaker set zou eigenlijk gewoon goed moeten klinken op een normale radio. Nu heb ik geen ervaring met de moderne 2Din systemen van Pioneer, maar hun oude 1Din 4x50W headunits kwamen een heel eind zonder additionele versterkers.

Dus in de basis moet jouw setup echt wel beter klinken dan je 10 jaar oude standaard set.

Voor je een subwoofer of andere onderdelen gaat aanschaffen zou ik er eerst werk van maken dat deze set storingsvrij functioneert.

De speaker connector van een ISO kabel ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/ISO_10487_connector_pinout.svg/800px-ISO_10487_connector_pinout.svg.png

Je moet je speakers dus aansluiten op de B3/B4 (rechts) en de B5/B6 (links) dan werkt ook je balans en fader instelling op je head-unit correct.
Deze kabels moet je inderdaad splitsen met je cross-over naar de woofer en de tweeter. Waren de kabels naar je tweeters origineel al aanwezig in de auto? Dan kan het zijn dat er ergens in deze kabel nog een cross-over zit, waarschijnlijk vlak in de buurt waar de orginele tweeters gemonteerd zaten.
Controleer ook de kabel naar je woofers op de aanwezigheid van cross-over filters.

Om de werking van je speakers te controleren kun je eventueel eens kunnen proberen om ze gewoon even "los" direct aan te sluiten op de iso kabel, dus even kort kabeltje met pioneer cross-over direct op de iso kabel aansluiten en de speakers even los op de stoel leggen. Dan zouden ze storingsvrij moeten functioneren, in ieder geval zonder ploppen of kraken. Als ze dit doen dan ligt het probleem inderdaad in je orginele kabels en zou ik die doorzoeken naar filters.
Als je speakers op de stoel niet storingsvrij functioneren, dan is er iets mis met je speakers. Wissel ze even om voor je oude originele speakers om te checken of het niet in je headunit zit.

Wat betreft de montage, gebruik goede schroeven, de speaker moet goed vast in de deur zitten. Het metalen deel van de deur trilt niet, de rest wel. Let er ook even op of de speaker niks raakt van het deurpaneel, is er genoeg speling met het rooster?
Als er "iets" in de deur trilt is het een kwestie van goed luisteren wat er trilt. Dit kan alles zijn, van een klepje tot aan het kabeltje van de centrale vergrendeling zijn. Luisteren wat er trilt en dan kijken hoe je dat deel vast kunt zetten, stukje tape, of stukje rubber of zelf iets vastkitten omdat het anders trilt is altijd een optie.

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:55

JTfoto

Work hard

Torac schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:26:
[...]

Goede reactie.
Laag valt erg tegen, ik begrijp dat deze boxen slecht laag kunnen maken. Kleine klankruimte ook weinig oppervlakte (13cm). Dus ik wil misschien een subwoofer (TS-WX130EA) halen.

De midden en hogen tonen zijn best oké, echter als ik het volume wat harder zet begint het te kraken. Ook hoor ik regelmatig een harde plop, zo uit het niets. Ook trilt de speaker erg in de deur zelf. Zijn er iets van rubberen tussen stukjes waar de schroef dan doorheen haalt waardoor de speaker wat minder vast zit aan de deur zelf?
Je zou wat mij betreft de volgende stappen wel kunnen proberen:

- In principe zou de speaker zelf, indien goed vastgezet aan de mal, niet moeten kunnen trillen. Het kan wel zijn dat de mal of de deur zelf mee gaat trillen met de speaker. Om dit tegen te gaan kan je bitumen in de deuren en om de speaker-ring plakken (zoek maar eens op silent coat, werkt uitstekend)
- 13cm woofers, zeker als het in een kleinere auto geplaatst wordt, kan je nauwelijks bas van verwachten. Tuurlijk kan het redelijk meespelen, maar zodra het volume wat harder gaat zal je al snel merken dat zo'n klein speakertje tegen wat grenzen aan loopt. Gezien je zelf aangeeft dat de midden en hoge tonen prima zijn, zou ik toch een subwoofer overwegen (underseat kan, maar ik zou zelf een actieve sub in de kofferbak plaatsen (iets als een Hertz DBA 200 doet het bijvoorbeeld erg goed en is toch compact)). Als je dan je cross-over rond de 120Hz zet (tussen woofers en sub) dan denk ik dat je in z'n totaliteit veel beter geluid kan neerzetten, vooral omdat die woofertjes in de deuren dan niet zo hard hoeven te werken.

• Jag

Jag

Precies wat @Joost79 zegt; ik zou het eerst storingsvrij aan de praat krijgen voordat je een sub installeert. Uiteraard kent een 13cm driver grenzen, maar je moet er gewoon goed en diep laag mee kunnen krijgen (12dB/octaaf cabin gain in de auto). En belangrijker nog, zonder dat het al op laag volume kraakt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je anders een filmpje maken?

Het kan bijvoorbeeld ook dat de driver gewoon teveel trilt in het montagegat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Ik heb dankzij jullie tips al een stuk beter geluid. Filter is er nu uit en de speakers trillen een stuk minder, heb ze met wat diepere schroeven vast gezet en in de deur het een en ander vast geducttaped, niet het mooiste maar buitenzicht.

Nu heb ik twee kleine dingen.
1. De fader en balance werkt niet lekker. Zou dit te maken kunnen hebben met die amplifier / crossover kastjes?

2. Gezien probleem 1, kan ik ook de tweeters en speakers direct aansluiten op de headunit? En de crossover amplifier overslaan? Zo ja, welke gevolgen zou dit hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Torac schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:49:
Nu heb ik twee kleine dingen.
1. De fader en balance werkt niet lekker. Zou dit te maken kunnen hebben met die amplifier / crossover kastjes?
Dat ligt aan de radio, als je de fader en balance van de radio bedoelt. Als deze knoppen helemaal niet werken, zijn de luidsprekers niet op de juiste kanalen aangesloten.
Torac schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:49:
2. Gezien probleem 1, kan ik ook de tweeters en speakers direct aansluiten op de headunit? En de crossover amplifier overslaan? Zo ja, welke gevolgen zou dit hebben?
Wat bedoel je met 'crossover amplifier'?
De basluidspreker en hogetonenluidspreker moeten in ieder geval aangesloten worden via de kastjes (scheidingsfilter / crossover) die erbij geleverd werden. Soms is zo'n kastje alleen voor de hogetonenluidspreker bedoeld. Andere kastjes mogen niet gebruikt worden. Verder maakt het niet echt uit of je de draden die daaruit komen direct op de radio aansluit of dat je er een versterker tussen schakelt.

Zonder scheidingsfilter klinkt het niet mooi en blaas je de hogetonenluidspreker snel op.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 17-09-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Inderdaad, zie ook mijn eerdere post, heb je de juiste kabel aansluiting gebruikt uit je ISO kabel.

Als je enkel deze compo-set gebruikt en verder geen speakers in je auto hebt, dan zou je hem als volgt kunnen aansluiten.
Je tweeters als Front speakers aansluiten, en de Woofers als rear. Dan kun je met de fader en balans ook de verhouding tussen je tweeters en woofers kunnen regelen.

Idd. het meegeleverde scheidingsfilter inderdaad goed in de lijn van je tweeters monteren. Deze filtert de lage tonen uit dat signaal. Daardoor beschermt deze de tweeter tegen frequenties die ze niet aankunnen.
Vertrouw ook niet op ingebouwde filters van de radio, gewoon dat meegeleverde "kastje" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Joost79 schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:33:

Je tweeters als Front speakers aansluiten, en de Woofers als rear. Dan kun je met de fader en balans ook de verhouding tussen je tweeters en woofers kunnen regelen.
Bedankt, stel dat ik hem op deze manier zou willen aansluiten, hoe kan dat dan het handigst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Gewoon de kabels van de componenten op de juiste ISO kabel aansluiten.

[Afbeelding]

Gebruik je bijvoorbeeld B1 en B2 voor de Woofer rechts
B3/B4 voor de tweeter rechts (Denk aan je filter kastje!!!)
B5/B6 voor je tweeter links (Denk aan je filter kastje!!!)
B7/B8 voor de woofer links

Het maakt voor je speaker niet uit of je de woofers of tweeters op het voor of achter kanaal hangt. Zolang je maar beide woofers of tweeters op hetzelfde kanaal hangt. Dan kun je de fader gebruiken om volume voor je bas of tweeter te regelen.
Nogmaals, denk aan je filter voor je tweeters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Joost79 schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:48:
Gewoon de kabels van de componenten op de juiste ISO kabel aansluiten.

[Afbeelding]

Gebruik je bijvoorbeeld B1 en B2 voor de Woofer rechts
B3/B4 voor de tweeter rechts (Denk aan je filter kastje!!!)
B5/B6 voor je tweeter links (Denk aan je filter kastje!!!)
B7/B8 voor de woofer links

Het maakt voor je speaker niet uit of je de woofers of tweeters op het voor of achter kanaal hangt. Zolang je maar beide woofers of tweeters op hetzelfde kanaal hangt. Dan kun je de fader gebruiken om volume voor je bas of tweeter te regelen.
Nogmaals, denk aan je filter voor je tweeters!
Ik heb nu de 4 draadjes van de iso connector die voor de tweeters zijn los hangen. En dan de amplifier op de woofer draden en door het kastje / filter naar de tweeters. Volgens mij niet helemaal goed dus. Ik zal proberen een schema te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Misschien wel handig idd. eventueel ook wat foto's maken.

Heb je nu een versterker er tussen hangen, of bedoel je de head-unit (radio)

Even een snelle schets gemaakt hoe ik het bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyAFtO7cI5uoXQG2Lmr2ugb9aHs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HL8iwAtiWg2vbBkC6jAWtMW.jpg?f=fotoalbum_medium

mmm... lekker duidelijk getekend... hoop dat je het begrijpt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Joost79 op 20-09-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Joost79 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:06:
Misschien wel handig idd. eventueel ook wat foto's maken.

Heb je nu een versterker er tussen hangen, of bedoel je de head-unit (radio)

Even een snelle schets gemaakt hoe ik het bedoel.

[Afbeelding]

mmm... lekker duidelijk getekend... hoop dat je het begrijpt :)
Ik heb er geen versterker tussen, zou dit zin hebben?

Hoe je hem nu geschetst hebt heb ik het niet aangesloten, ik heb hem in parallel. even tekenen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koDum2yN6S9u1UZSIuto1Pigy0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kk1X3H9qtvuLZ8JJ80WZuNQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Torac op 20-09-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Torac schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:09:
[...]

Ik heb er geen versterker tussen, zou dit zin hebben?

Hoe je hem nu geschetst hebt heb ik het niet aangesloten, ik heb hem in parallel. even tekenen: [Afbeelding]
Ja dat kun je ook doen. In principe is dit ook de juiste manier van aansluiten. Dus enkel op het voor of achter kanaal. Op je ISO kabel zijn B1, B2, B7 en B8 je achter kanaal, de andere 4 zijn je voor kanaal. Let op dat je de de juiste gebruikt om je Fader goed aan het werken te krijgen.

Dus enkel de B1 en B2 gebruiken en hier 1 woofer en tweeter op aansluiten is prima.

Let dan wel op de juiste plaatsing van je filter.
De foto van je filter laat enkel een kabel voor de tweeter zien, wat dit filter dus doet is de lage tonen uit het signaal filteren. Dit om schade aan je tweeters te voorkomen. Dit filter moet dus enkel in de lijn voor je tweeters zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Bedankt voor alle tips. Ik heb de afgelopen weken er nog wat aan gesleuteld en klinkt nu aanzienlijk beter, ook door de toevoeging van een subwoofer.

Ik heb echter nog 1 vraag, zou het nog meerwaarde hebben als ik een losse versterker tussen mijn headunit en de speakers / subwoofer zet?

Het zou dan gaan om de pioneer deq-s1000a, ik heb nu een Pioneer SPH-DA250DAB headunit.
Ik twijfel voornamelijk omdat ik denk dat een headunit van deze prijsklasse eigenlijk al een relatief goede ingebouwde versterker heeft, en een extra versterker geen verschil zal uitmaken.

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Torac schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:54:
Bedankt voor alle tips. Ik heb de afgelopen weken er nog wat aan gesleuteld en klinkt nu aanzienlijk beter, ook door de toevoeging van een subwoofer.

Ik heb echter nog 1 vraag, zou het nog meerwaarde hebben als ik een losse versterker tussen mijn headunit en de speakers / subwoofer zet?

Het zou dan gaan om de pioneer deq-s1000a, ik heb nu een Pioneer SPH-DA250DAB headunit.
Ik twijfel voornamelijk omdat ik denk dat een headunit van deze prijsklasse eigenlijk al een relatief goede ingebouwde versterker heeft, en een extra versterker geen verschil zal uitmaken.
Headunits hebben altijd klote versterkers, dat is altijd minimaal. Back in de days toen ik me nog bezig hield met audio in de auto had ik er 3 versterkers in liggen: eentje voor de woofers, eentje voor de fronts en eentje voor de rears. Niet alleen voor het vermogen maar ook zodat ik alles kon filteren op low/high-pass of frequenties waar ik het op wilde hebben. IMHO: een versterker is nooit een slecht idee.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een aparte versterker lijkt me geen oplossing voor je probleem. Daarmee kan het vooral harder en heb je, afhankelijk van de versterker, meer instelmogelijkheden. Met een autoradio en luidsprekerset zou je al goed geluid moeten kunnen krijgen. Op een autoradio kan je vaak wel wat instellen. Heb je daar al naar gekeken? Met name de equalizer is van belang.

Overigens is een Pioneer deq-s1000a is geen versterker, maar een processor / DSP. Daar moet nog een versterker bij. Ik zou dat niet doen, want je installatie wordt dan 2x zo duur.

Standaard heeft een autoradio een klasse B chipversterker met 4x 20 W vermogen aan boord. Dat is prima bij normaal gebruik. Of er genoeg filtermogelijkheden zijn verschilt per radio. Soms kan je veel instellen, maar soms is er bijna niks.
Torac schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:54:
Welke subwoofer heb je gekocht?

[ Voor 227% gewijzigd door TBTL op 14-11-2021 09:28 ]

• Torac
Een pioneer ts-wx130ea.
Ik heb dus al een relatief dure autoradio.
Overigens zie ik overal de dsq ook een amplifier genoemd worden. Is er een andere echt kleine versterker van pioneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Excuses, je hebt gelijk, de Pioneer deq-s1000a is ook een versterker.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 14-11-2021 09:27 ]

Pagina: 1