Vraag

• a person
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:11
Hallo,

Ik ben van plan een paar kleine soevenirs te verkopen via een webshop voor het goede doel. Waarschijnlijk haal ik hier maximaal €2.000,- mee op. Mijn vraag is of ik hier belasting over moet betalen en of ik dit ergens moet aangeven.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dus je verkoopt iets (wat je al hebt) via een webshop en daarna geef je het geld aan het goede doel?

Waarom denk je dat je hier belasting over moet betalen? In dit geval is het niet veel anders dan geld over maken aan het goede doel.

• a person
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:11
bedankt voor je reactie,

Ik ben van plan ook bijv. bedrukte pennen in te kopen en dan te verkopen. Kan dit niet als webshop giezen worden waarover btw betaald moet worden. Ik heb verder geen verstand van webshops dus dit is allemaal nieuw voor me.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17-09 21:25
Bij een webshop komt al snel meer kijken aan rechten en plichten. Denk bijvoorbeeld aan de wet koop op afstand, et cetera. Je draagt als verkoper dus ook een bepaald risico en dat gaat al snel naar ondernemen. Dat lijkt mij anders dan een keer op een lokale rommelmarkt staan met een aantal (zelf)bedrukte pennen.

Je zou een stichting kunnen oprichten. Ik zie website die dit in 10 minuten voor 300-400 euro voor je doen. Maar wat voor bedrijfsvorm je ook opricht, val je al snel onder de KOR (kleine ondernemersregeling) en daarom hoef je ook geen btw af te dragen.

[Voor 3% gewijzigd door Kees_B op 14-09-2021 16:12]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:52

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ben jij zelf betrokken bij dat goede doel? Zo ja: dan zou ik zorgen dat je dit soort activiteiten onder hun rechtspersoon (en boekhouding) doet (aannemende dat er al iets van een stichting is). Zo niet: bedenk je even of dat goede doel er op zit te wachten dat iemand op eigen houtje uit hun naam bedrukte pennen en zo gaat verkopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:00

Dido

heforshe

Een beetje afhankelijk van wat "het goede doel" precies is, maar in feite wil jij tijd en moeite gaan doen om geld te verdienen voor dat goede doel.

Als jij dan inderdaad met dat goede doel (waarschijnlijk een stichting?) om de tafel gaat zodat zij die pennen in- en verkopen (en dat jij dat dus voor ze uitvoert) dan is de hele financiele afhandeling ook de verantwoordelijkheid van die stichting (maar die zullen dat minder ingewikkeld vinden dan jij, want ik mag hopen dat ze ook weten hoe ze giften in de boeken moeten zetten).

edit: ongeveer wat hierboven gezegd wordt, dus :)

[Voor 4% gewijzigd door Dido op 14-09-2021 16:22]

Wat betekent mijn avatar?

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
a person schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:17:
Hallo,

Ik ben van plan een paar kleine soevenirs te verkopen via een webshop voor het goede doel. Waarschijnlijk haal ik hier maximaal €2.000,- mee op. Mijn vraag is of ik hier belasting over moet betalen en of ik dit ergens moet aangeven.

Alvast bedankt!
Begrijp ik het goed dat je zaken uit je webshop verkoopt en 'aan de andere kant' max. € 2.000 doneert aan een goed doel?

Giften zijn in principe aftrekbaar van de winst, maar dit is afhankelijk van jouw ondernemingsvorm.

Qua btw is het lastiger, afhankelijk van de grootte van je omzet mag je de btw op de inkoop van die webshop-artikelen aftrekken. Bij doneren is er in principe geen sprake van af te dragen btw, tenzij je het doet om omzet te drukken. Denk aan het plakje worst van de slager. Dat mag hij/zij gewoon weggeven, maar als hij structureel kilo's aan worsten weggeeft met het doel om zijn omzet te verlagen, dan kan een belastinginspecteur van mening zijn dat er alsnog btw over de niet gemaakte omzet moet worden afgedragen.

Voor wat betreft het weggeven van bedrukte pennen (promotie-artikelen). Dit wordt niet gerekend tot de omzet. BTW op de inkoop ervan is aftrekbaar tot € 227 per persoon.

Kortom, zoek dit dus goed uit en hou in gedachten dat je te maken hebt met in principe twee soorten belasting: IB/VPB (afhankelijk van je ondernemingsvorm) en btw.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee