a person schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:17:
Hallo,
Ik ben van plan een paar kleine soevenirs te verkopen via een webshop voor het goede doel. Waarschijnlijk haal ik hier maximaal €2.000,- mee op. Mijn vraag is of ik hier belasting over moet betalen en of ik dit ergens moet aangeven.
Alvast bedankt!
Begrijp ik het goed dat je zaken uit je webshop verkoopt en 'aan de andere kant' max. € 2.000 doneert aan een goed doel?
Giften zijn in principe aftrekbaar van de winst, maar dit is afhankelijk van jouw ondernemingsvorm.
Qua btw is het lastiger, afhankelijk van de grootte van je omzet mag je de btw op de inkoop van die webshop-artikelen aftrekken. Bij doneren is er in principe geen sprake van af te dragen btw, tenzij je het doet om omzet te drukken. Denk aan het plakje worst van de slager. Dat mag hij/zij gewoon weggeven, maar als hij structureel kilo's aan worsten weggeeft met het doel om zijn omzet te verlagen, dan kan een belastinginspecteur van mening zijn dat er alsnog btw over de niet gemaakte omzet moet worden afgedragen.
Voor wat betreft het weggeven van bedrukte pennen (promotie-artikelen). Dit wordt niet gerekend tot de omzet. BTW op de inkoop ervan is aftrekbaar tot € 227 per persoon.
Kortom, zoek dit dus goed uit en hou in gedachten dat je te maken hebt met in principe twee soorten belasting: IB/VPB (afhankelijk van je ondernemingsvorm) en btw.