Meerdere switches achter elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-02 15:38
Goedendag,
voor een nieuw kantoor ga ik naar een pand met meerdere verdiepingen.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dat netwerktechnisch het beste kan aansluiten.
Ik heb 1 modem hangen op beneden verdieping in meterkast (KPN EEN MKB aansluiting van 100mb download /30 upload).

op beneden verdieping in magazijn komen 3 computers en 6 printers (3 x laserprinter en 3 x labelprinter)
Nu wil ik dus vanaf modem een internet kabel naar magazijn brengen en daar een switch met 9 poorten ophangen en vanaf switch kabels naar alle verschillende apparaten.

Op bovenverdieping (kantoor) komen 3 eilanden met 3 of 4 bureaus en 1 plek met 2 printers.
Op elk bureau komt een PC met 2 beeldschermen en een VOIP telefoon. dus 2 netwerkaansluitingen per bureau.
Nu dacht ik om vanaf modem een kabel naar boven te brengen en dan 1 switch op te hangen.
daarna bij elke groepje bureau's of printers dus weer een aparte switch.
Dan dus van de eerste switch dus 4 kabels naar de 4 verschillende switches en op die switches weer de apparatuur aansluiten.

Kan het dus om 2 of meer swiches achter elkaar te zetten?
Gaat dat probleem zijn als er zoveel apparaten op 1 modem poort (voor bovenverdieping) komen? of kan ik dat dus beter over 2 modem poorten verdelen?

Hoor graag of dat kan en waar ik verder op zou moeten letten?
alvast bedankt

Daniel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Danielnmg schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:36:
Kan het dus om 2 of meer swiches achter elkaar te zetten?
Dat is geen probleem.
Gaat dat probleem zijn als er zoveel apparaten op 1 modem poort (voor bovenverdieping) komen? of kan ik dat dus beter over 2 modem poorten verdelen?
Een en ander ligt er nogal aan wat voor verkeer je gaat hebben. Als het voornamelijk om wat internetverkeer gaat vanaf al de PC's en verkeer van PC's naar de printers op dezelfde verdieping dan maakt het weinig uit of je één of twee kabels naar boven legt. Over die kabel gaat dan met name internetverkeer en daar is je 100/30 verbinding toch de bottleneck, niet het gigabitlijntje dat naar boven loopt tussen de switches.

Alleen als je heel veel verkeer verwacht tussen de systemen boven en de systemen beneden (dus binnen je eigen netwerk) kan het de moeite waard zijn om een en ander op te splitsen, maar dan nog heeft het niet heel veel zin om twee kabels naar boven te leggen en maar één naar het magazijn beneden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
  • Laatst online: 13-02 15:38
bedankt voor je reactie.
het gaat om internet verkeerd, dus websites bekijken/bewerken.
betreft een bedrijf in verkoop via internet.
Om te beginnen zal ook nog maar klein deel van de aansluitingen in gebruik zijn maar kijk liever vooruit naar of het in de toekomst ook nog goed zal lopen.

Internetverbinding zou nog omhoog kunnen naar 200/60 dus daar zit nog ruimte.
zal verder weinig rechtstreeks verkeer zijn tussen boven en beneden, dat loopt ook allemaal via online systemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Liever zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SynZTYnqY0fO2JN292BqVY_TVD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gmy7gXyl5opg07o4476oXzWF.png?f=user_large

En niet zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwU9zWlAPeojst0x4EogSGP_YzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ajjQfwfjA4WoWVaBBFQcg8Lm.png?f=user_large

Reden?

In het onderste plaatje, als switch 1 stuk gaat zorgt er gelijk voor dat je niets meer hebt daarachter.

Bandbreedte, tussen switch 2 en 1 is 1Gbit/s, maar ook tussen switch 1 en router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10 19:12
Op bovenverdieping (kantoor) komen 3 eilanden met 3 of 4 bureaus en 1 plek met 2 printers.
Op elk bureau komt een PC met 2 beeldschermen en een VOIP telefoon. dus 2 netwerkaansluitingen per bureau.
Vaak hebben die Voip telefoons een doorlussysteem, dus UTP de telefoon in, en vanuit de telefoon naar de PC.
Afbeeldingslocatie: https://www.computer-check.nl/wp-content/uploads/2021/03/VoIP-Telefonie-03.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Bushie op 14-09-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Dat klopt, maar die doorlus is niet altijd een GB poortje. Ga je enkel wat van merken als je regelmatig grote bestanden over het interne netwerk verplaatst. Ook als je de internetverbinding opwaardeert met een snelheid hoger dan 100mbit ga je dit merken als je grote bestanden download.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:29
Ik denk dat je je beter kunt laten informeren door professionals, zelf bedenken is zelf je risico nemen.

Er zijn mensen die die beroepsmatig doen en je zo voor veel problemen kunnen behoeden.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 20:34
Vorkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:04:
Liever zo:

[Afbeelding]

En niet zo:

[Afbeelding]

Reden?

In het onderste plaatje, als switch 1 stuk gaat zorgt er gelijk voor dat je niets meer hebt daarachter.

Bandbreedte, tussen switch 2 en 1 is 1Gbit/s, maar ook tussen switch 1 en router.
In het bovenste plaatje, als distribution switch stuk gaat zorgt er gelijk voor dat je niets meer hebt daarachter.

>:) ;)

Dit klinkt niet super-professioneel aangepakt, dus ik zou me daar niet zo druk om maken eerlijk gezegd, praktisch alles is een SPOF hier; maar één ISP, één router, daisy-chainen van apparaten zonder redundantie. Enige reden om het zo aan te pakken als jij het doet is als je bv. van je distributie switch naar je access switches 10gbit links hebt, dan is die 1gbit link tussen de switches niet de (potentiele) bottleneck

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

mash_man02 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:23:
Ik denk dat je je beter kunt laten informeren door professionals, zelf bedenken is zelf je risico nemen.

Er zijn mensen die die beroepsmatig doen en je zo voor veel problemen kunnen behoeden.
Zo enorm lastig is de voorgestelde setup nou ook weer niet. Waar is de tijd gebleven dat mensen op Tweakers zelf nog eens wat probeerden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:38:
[...]

Zo enorm lastig is de voorgestelde setup nou ook weer niet. Waar is de tijd gebleven dat mensen op Tweakers zelf nog eens wat probeerden?
Mwah, ja en nee. Uiteindelijk toch best wat clients, en zeker met VOIP telefoons kan je wel wat gedoe hebben soms, die willen vaak nog wel wat specifieke settings middels DHCP options ontvangen.

Denk dat er met de voorgestelde oplossing qua basic netwerkconnectiviteit niet heel veel mis is. Niet ideaal, niet het snelste, maar gezien de ISP snelheid zal het best z'n werk doen. Denk dat je eerder qua management in de knoop komt met zoveel clients en geen behoorlijke router/firewall. Is je DHCP scope groot genoeg, kan je voldoende statische IP-adressen instellen (zit iig bij de consumenten-router van KPN een limiet aan volgens mij), kan je bepaalde poorten/services openzetten, heb je VPN mogelijkheden, DHCP options instelbaar, enz. enz. enz.

Zou hier (zeker ivm schaalbaarheid en beheer) eerder denken aan een Unifi oplossing met een UDM Pro of USG, goeie core switch en een paar kleinere access switches + AP's. Maar goed, dan kijk je wss naar een kostenplaatje van 2000€+ tov een paar knaken voor een paar een gigabit switches nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Even snel gerekend, zonder de netwerkapparatuur zelf mee te rekenen zit je beneden op 9 clients, boven maximaal 26 als we uitgaan van 4 bureau's per eiland en 2 benodigde aansluitingen per bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
The_Admin schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:27:
[...]

In het bovenste plaatje, als distribution switch stuk gaat zorgt er gelijk voor dat je niets meer hebt daarachter.

>:) ;)

Dit klinkt niet super-professioneel aangepakt, dus ik zou me daar niet zo druk om maken eerlijk gezegd, praktisch alles is een SPOF hier; maar één ISP, één router, daisy-chainen van apparaten zonder redundantie. Enige reden om het zo aan te pakken als jij het doet is als je bv. van je distributie switch naar je access switches 10gbit links hebt, dan is die 1gbit link tussen de switches niet de (potentiele) bottleneck
Dat klopt, ik heb ook geen 1-op-1 ontwerp aangeboden, daar worden vele Tweakers namelijk een stuk beter voor beloond per uur/dag/maand.

Alles voorkauwen leer je niets van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:38:
[...]

Do or don't. Proberen is een risico, zeker als het voor professionele toepassing bedoeld is.

Misschien dat je opdrachtgever anders ook gaat "proberen" je salaris over te maken :)

Weet waaraan je begint en als je dan dergelijke vragen hebt.......

Weet wat loops zijn,hoe je je netwerk hier tegen beschermd, hoe je ze kunt voorkomen en toch redundantie kan bieden.

Ik vind dan ook niet dat de TS erg veel blijk geeft van gedegen vooronderzoek, en dat is dan met name wat er van een tweaker die een topic opent verwacht wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door mash_man02 op 14-09-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voor beetje standaard werk met deze sizing ga je echt niet tegen bandbreedte problemen lopen hoor, ook al zou er een 100mbit netwerk liggen.

Dus gewoon daisy chainen wat je wilt. Alleen opletten dat je geen loops maakt ,voor de rest kun je niet veel fout doen.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 14-09-2021 15:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:31
De setup op het plaatje van krgt werkt prima, gezien het om een verkoop bedrijf gaat welke via internet werkt zou ik wel adviseren om 1/2 switches in het voorraad hok te leggen om eventuele defecten op te vangen.

Is toch lullig als 15-20 mensen niet kunnen werken en je het kan voorkomen met een spare van een paar tientjes :D

Let wel op dat je daadwerkelijk SWITCHES koopt, geen routers... dan krijg je als je de dhcp op alle aanlaat daar problemen mee.

[ Voor 16% gewijzigd door torretje2012 op 14-09-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 22:06
openingspost slecht gelezen

ik ben zo'n mafkees die alles zou proberen in 1 datarack te steken op 1 switch (tot op het punt dat je bv naar 50+ patchpunten gaat en het niet meer in 1 kast past)

[ Voor 78% gewijzigd door ijske op 14-09-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 09:12
TLDR; Ja dat kan, moet je dat willen? Nee, want spanning tree.

Ja dat kan, je kunt meerdere switches achter elkaar zetten.

Waar je echt goed op moet letten is dat je geen lussen creëert tussen de switches. Wat je dan krijgt is dat het L2 verkeer als het ware gaat rondzingen waardoor er netwerkproblemen ontstaan (spanning tree) Naarmate je meerdere switches aansluit wordt de kans op dit soort problemen steeds groter. Of je moet natuurlijk een managed switch nemen en spanning tree protocol inregelen.

Wat je ook aanpak ook wordt, vergeet niet dat alle apparaten (laptops,pc's, printers), applicaties en/of andere infrastructure services (AD/VM etc) afhankelijk zijn van je netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 14:46
Spanning-tree is de oplossing voor het loop probleem, niet de oorzaak. Spanning Tree is in een dergelijk netwerk juist dus wel wat je wil.

Daarom, als je dit zelf gaat doen, koop dan switches met spanning-tree ondersteuning.

Wat ik zou aanbevelen is even kijken wat het je kost als je een dag offline bent door netwerkproblemen. (aantal medewerkers die geen werk kunnen doen + misgelopen inkomsten). Als je dat bedrag uitgeeft aan een bedrijf wat dit voor je inricht ben je op de lange termijn denk ik beter uit. Als dat bedrag erg laag is kun je natuurlijk ook het risico gewoon nemen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het voordeel van volledig internet georienteerd is natuurlijk wel dat men ook makkelijk van huis uit kan werken of desnoods via een telefoon als hotspot. Zoals je het zelf voorstelt gebruik je relatief veel goedkope switches, voordeel daarvan goedkoop en makkelijk en snel verkrijgbaar (de winkel om de hoek heeft ze liggen). Bedenk echter vooraf wel of je misschien POE wilt gaan gebruiken dan moet je het iets meer overdenken hoe de POE distributie verloopt. Komt er ook nog wifi?
Kortom kijk goed naar het hele plaatje, uiteindelijk wil je ook niet overal stekkers/ trafo blokjes. Energie besparen kan best.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Piplup
  • Laatst online: 14-10-2021
Aangezien er een internet verbinding wordt gebruikt wellicht een goed idee om iets van een firewall tussen modem en de eerste switch te positioneren? Deze DHCP laten doen voor alle werkstations en als router gebruiken. Eventueel modem in bridged mode zetten.

VLANs eventueel gebruiken. Kan me voorstellen dat je VOIP over ander VLAN wilt hebben dan je normale productie VLAN.

Mother is the name for God on the lips and hearts of all children.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ijske schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:28:
openingspost slecht gelezen

ik ben zo'n mafkees die alles zou proberen in 1 datarack te steken op 1 switch (tot op het punt dat je bv naar 50+ patchpunten gaat en het niet meer in 1 kast past)
Grote kast kopen + meer swiches. Viola
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaKZComWLJBiSvfz81UaOgq5_a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqsboRbjpQvzbI1l3JufWhzo.jpg?f=fotoalbum_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

MagicTempest schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:41:
Spanning-tree is de oplossing voor het loop probleem, niet de oorzaak. Spanning Tree is in een dergelijk netwerk juist dus wel wat je wil.

Daarom, als je dit zelf gaat doen, koop dan switches met spanning-tree ondersteuning.

Wat ik zou aanbevelen is even kijken wat het je kost als je een dag offline bent door netwerkproblemen. (aantal medewerkers die geen werk kunnen doen + misgelopen inkomsten). Als je dat bedrag uitgeeft aan een bedrijf wat dit voor je inricht ben je op de lange termijn denk ik beter uit. Als dat bedrag erg laag is kun je natuurlijk ook het risico gewoon nemen.
Sowieso switches kopen die ook LACP kunnen Wikipedia: Link aggregation dan kan je bij daisy chainen tenminste meerder interfaces bundelen zodat de performance beter is en je een klein stukje redudancy hebt tussen de switches op kabelniveau. LACP zou ik ook gebruiken in het scenario van distributie en access switches.

• Frogmen
  • Niet online
Piplup schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:29:
Aangezien er een internet verbinding wordt gebruikt wellicht een goed idee om iets van een firewall tussen modem en de eerste switch te positioneren? Deze DHCP laten doen voor alle werkstations en als router gebruiken. Eventueel modem in bridged mode zetten.

VLANs eventueel gebruiken. Kan me voorstellen dat je VOIP over ander VLAN wilt hebben dan je normale productie VLAN.
Vertel waarom volstaat het modem van de provider hier niet voor? Waarom VLAN's? Je vergaat dan eigenlijk ook de netwerk beheerder en de security officer.
Verklaar ook nut en noodzaak van zaken, als alles in de Cloud gebeurt is dit echt over de top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The_Admin
Wel echt Tweakers op z'n best. TS vraagt of hij switches achter elkaar kan knopen, en na een post of 25 moet 'ie professionele switches met LACP, VLAN's, Spanning Tree, 10Gbit interconnects, en daarnaast WAP's, een firewall, redundantie en een security officer en netwerkbeheerder :+

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 14:46
TS heeft het dan ook allang opgegeven volgens mij :-)

Maar om een onomwonden antwoord op zijn vraag te geven... Ja, je kunt meerdere switches achter elkaar plaatsen :-)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

The_Admin schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:43:
Wel echt Tweakers op z'n best. TS vraagt of hij switches achter elkaar kan knopen, en na een post of 25 moet 'ie professionele switches met LACP, VLAN's, Spanning Tree, 10Gbit interconnects, en daarnaast WAP's, een firewall, redundantie en een security officer en netwerkbeheerder :+
De apparatuur zijn de kosten niet, een switch met LACP, STP en PoE+ heb en 24 poorten heb je al voor ruim 200 euro pricewatch: ZyXEL GS1900-24EP of https://www.fs.com/c/poe-switches-3150 :) Maar overkill is het sowieso.. in zo'n kleine organisatie. PoE+ is natuurlijk niet nodig als de telefoons geen PoE+ doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 16-09-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Zenix De kosten zitten niet in de aanschaf maar zeker wel in het beheer. En dat kan dan zomaar € 200 per maand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Zenix schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:34:
[...]

Sowieso switches kopen die ook LACP kunnen Wikipedia: Link aggregation dan kan je bij daisy chainen tenminste meerder interfaces bundelen zodat de performance beter is en je een klein stukje redudancy hebt tussen de switches op kabelniveau. LACP zou ik ook gebruiken in het scenario van distributie en access switches.
En naast bovenstaand advies ook even nagaan of deze switches stackable zijn en zo de channel members kunt distribueren over meerdere units, zodat je daisychain, met het uitval van een enkele switch minder tot geen impact voor de rast van de chain heeft.

Tevens ook even gaan inschatten wat je aan POE budget en standaardisering nodig gaat hebben, dat zorgt er ook voor dat er have wege de lifecycle nog eens losse POE switches bijgeplaatst moeten worden en dan tot de conclusie komen dat dat niet in de gekozen (technische) architectuur past.

Een goede vendor heeft een gedegen lifcycle programma waarbij je dus eigenlijk op voorhand al weet dat je eventuele uitbreidingen in lijn kunt kopen gedurende een vastgestelde toekomstige periode. Hierdoor kun je veel makkelijke toekomstig [

Weest niet te armetierig op budget, en neem ook resiliancy en redundantie mee in je business case. Ga maar even na wat het kost aan gederfde uren als het gehele kantoor een tijdje geen netwerk heeft.

[ Voor 75% gewijzigd door mash_man02 op 17-09-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vergeet je ook niet iedere computer op een ups te zetten?
Straks valt de stroom uit, weet je wat dat kost?

En daarbij, die computers kunnen ook uitvallen dus ik zou van iedere computer een spare in de kast zetten.
Nu ik erover nadenk, het is een nieuw pand dus misschien zijn er straks wel problemen in het pand?

Ik zou sowieso een 2e kantoor huren en daar redudante apparaat in zetten.
En wie gaat het beheren? Ik zou minimaal 2 personen aannemen want stel er word iemand ziek....

En dat jullie hier praten over UTP vind ik wel ongekend hoor 8)7
Je kunt veel beter overal glas neerleggen

/s

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 17-09-2021 10:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
laurens0619 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:29:
Vergeet je ook niet iedere computer op een ups te zetten?
Straks valt de stroom uit, weet je wat dat kost?

En daarbij, die computers kunnen ook uitvallen dus ik zou van iedere computer een spare in de kast zetten.
Nu ik erover nadenk, het is een nieuw pand dus misschien zijn er straks wel problemen in het pand?

Ik zou sowieso een 2e kantoor huren en daar redudante apparaat in zetten.
En wie gaat het beheren? Ik zou minimaal 2 personen aannemen want stel er word iemand ziek....

En dat jullie hier praten over UTP vind ik wel ongekend hoor 8)7
Je kunt veel beter overal glas neerleggen

/s
Dat ijn goede consultancy vragen waardoor je je risico's van te voren afweegt in plaats van achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Er missen nog heel veel dingen in je overzicht die je wel gaat tegenkomen.

Wifi ?
Frankeermachine ?
Alarm ?
Internet radio ?
Zonnepanelen ?

Ga eerst een goed kijken wat je daadwerkelijk hebt aan apparatuur. En ga dan opnieuw rekenen.

Wat betreft de core vraag ja je kan zonder problemen switches Daisychainen. Maar ik weet vanuit de praktijk dat dat soort configuraties ook de meeste storingen geven. (Dan doel ik op tig kleine switches achterelkaar)

Bij voorkeur zou ik gewoon op elke verdieping 1 grote switch van 24 poorten neerzetten. Je hebt dan ten alle tijden genoeg poorten. Deze in een ring config zetten bij 3 of meer. Heb je nog een soort van failover.

Aangezien je het zelf wil managen en ik het idee krijg dat je dit niet dagelijks doet ? Dan raad ik je aan de wifi / switches / router van ubiquiti unify te nemen. Dit is zeer goed met beperktere kennis te managen en redelijk fail proof. Alles in 1 dashboard en overzichtelijk.
Pagina: 1