Aankoopadvies / tips voor netwerkopslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Tl;DR: ik wil goedkoop en makkelijk foto's en video's backuppen. Wat raden julie aan?

Ik zoek een?
Netwerkopslag voor backup van foto's, video's en bij voorkeur (optioneel) kunnen streamen naar Chromecast

Wat is je budget?
Ongeveer 300 euro. Geen hard budget, maar ik wil vooral waar voor mijn geld

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kom vaak het merk Synology tegen. Echter, de meest populaire variant is 330 euro en daar moeten nog 1 of 2 schijven in

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik een Windows PC. Hier heb ik nu ongeveer 2TB aan foto's / video's die ik wil backuppen. Daar komt af en toe wat bij - orde grootte 1TB per jaar max schat ik zo in

Vanwaar dit topic:
Ik heb nu 1 externe harde schijf van 2TB die eigenlijk fungeert als mijn backup voor alles. Niet heel relaxed dus. Echter, door de bomen zie ik het bos niet meer en ik hoop dat jullie met me kunnen meedenken wellicht een paar opties op tafel kunnen gooien.

Wat ik wil: mijn data backuppen zonder al te veel moeite.
Optie 1 zou uiteraard zijn gewoon een externe HDD kopen, die in mijn pc pluggen en elke paar dagen even handmatig of met een tooltje wat bestanden daar heen slepen. Ik weet echter niet of dat nou zo'n solide oplossing is
Optie 2 is een cloudoplossing. Dat zou qua kosten me de kop niet kosten. Ik ben er wel huiverig voor al mijn foto's online te gooien. Er zit geen geks en geen naakt tussen, maar wel veel foto's van onder andere vrienden. Ik kan het niet maken dat die foto's eventueel online komen te staan bijvoorbeeld. Voordeel is dat ik in 1x klaar ben. Geen omkijken naar. Nadeel is dat het wellicht iets langer duurt voor je bij je gegevens kan. Eenmalig een week uploaden (ik heb 200mbit up volgens mij) vind ik geen ramp. Met Cloud zit je er echter wel mee dat je elke maand x bedrag betaalt en dat is op lange termijn wellicht duurder.
Ik zou wel sterk de voorkeur hebben het bij een Europese partij te hosten vanwege privacy. Ook hier weet ik niet van de hoed en de rand, maar ik wil niet dat iets of iemand bij mijn data kan en gewoon alles zonder over na te hoeven denken wat het is kunnen backuppen.

Optie 3 is netwerkopslag. Dit heeft eigenlijk de voorkeur. Reden: alles lekker in huis, ik zit niet met een exterme schijf die ik in- en uit moet pluggen, en in sommige gevallen kan je wellicht ook automatisch een mirror van je HDD maken. Ik zit nog niet helemaal in de terminologie. Voordeel is ook dat je volgens mij met bijv. plex kan streamen naar chromecast. Als ik vanaf de bank met mijn telefoon naar de TV kan streamen zou dat top zijn. Echter weet ik daar niet waar ik op moet letten: heb je extra zware hardware nodig? Moet ik met codecs rekening houden? Zit er onderscheid tussen? Zijn er alternatieven voor synology?

Echter zie ik bij bijvoorbeeld Synology dat een DS220+ al 330 euro is. Dat lijkt me nogal een smak geld voor de functionaliteit die dit biedt, of snap ik niet helemaal wat zo'n kastje doet? Plus dat daar nog eens een 4TB schijf (of 2) in moet, twijfel ik. Ook heb ik hier een WD Mycloud staan. DIe pakte ik laatst weer eens uit de kast en ik kon met moeite bij mijn bestanden omdat kennelijk het SMB protocol niet meer wordt ondersteunt. Het gaf me nogal wat kopzorgen dat ik opeens niet meer bij mijn data kon, ondanks dat ik gewoon de schijf voor me had liggen :+ Ik wil niet nogmaals zo'n kat in de zak kopen.

Wat verder nog meespeelt, maar dat is meer een vraag over software dan aankoopadvies, is hoe structureer ik die backup nou netjes. Als ik mn DSLR leeghaal en op mijn PC zet, hoe houd ik dan netjes bij dat die foto's naar het mapje opslag/foto's/vakantie2021 oid gaan. Zit zoiets bijvoorbeeld in een Synology?

[ Voor 3% gewijzigd door Michael_OsGroot op 13-09-2021 19:51 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Alle reacties

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 23:50
Je zou kunnen hobbyën met een Raspberry Pi 3 of 4 waar je nextcloud op zet.
Hij moet dan booten en draaien vanaf een harde schijf.

Features:
Je kunt een directory op je PC mirrorren met die cloud-opslag, en ook met meerdere PCs.
Je kunt subdirectories delen met andere leden van je cloud
Je kunt subdirs delen met mensen buiten (als je een internetadresje hebt)
Je kunt je telefoon er deels op backuppen. Ik heb een GPS tracker op mijn telefoon die mijn locatie op mijn cloud zet. Via de synchronisatie komt dat ook weer in een dir op mijn PC. Het koppelen van nieuwe foto's aan een locatie is zo echt weinig werk.
Ook worden alle foto's van de telefoon op die cloud gebackupped - en komen dus ook weer op de gekoppelde PCs terecht.

Geïnstalleerd via 'ownyourbits'.
Ik heb het draaien op een Raspberry Pi 4, maar het werkt ook uitstekend op een Pi3 - en die zijn wat minder kieskeurig qua voeding.
Kosten: Pi + 4TB harddisk: €150.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Tarquin schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:29:
Je zou kunnen hobbyën met een Raspberry Pi 3 of 4 waar je nextcloud op zet.
Hij moet dan booten en draaien vanaf een harde schijf.

Features:
Je kunt een directory op je PC mirrorren met die cloud-opslag, en ook met meerdere PCs.
Je kunt subdirectories delen met andere leden van je cloud
Je kunt subdirs delen met mensen buiten (als je een internetadresje hebt)
Je kunt je telefoon er deels op backuppen. Ik heb een GPS tracker op mijn telefoon die mijn locatie op mijn cloud zet. Via de synchronisatie komt dat ook weer in een dir op mijn PC. Het koppelen van nieuwe foto's aan een locatie is zo echt weinig werk.
Ook worden alle foto's van de telefoon op die cloud gebackupped - en komen dus ook weer op de gekoppelde PCs terecht.

Geïnstalleerd via 'ownyourbits'.
Ik heb het draaien op een Raspberry Pi 4, maar het werkt ook uitstekend op een Pi3 - en die zijn wat minder kieskeurig qua voeding.
Kosten: Pi + 4TB harddisk: €150.
Nice, dat klinkt eigenlijk precies als wat ik wil. Met name dat telefoon backuppen is interessant: dat laat ik nu via Dropbox lopen en dan haal ik af en toe die map leeg, maar dit is een nettere oplossing.

Als je cloud zegt, wat versta je daar dan onder? Is dat het Rpi systeem of een systeem dat elders (buiten het eigen netwerk) wordt gehost?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 23:50
De raspberry is de cloud. Dat is de centrale computer met de opslag. Die staat in een zwaar beveiligde IT-bunker bij mijn op de zolderkamer.
Alle laptops / tablets / telefoons die je er aan verbindt zetten hun spullen dáár neer en halen het ook daar vandaan.