Mesh netwerk, VPN nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastian83
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-01-2023
Hallo,

Sinds kort heb ik een mesh netwerk geïnstalleerd, hiervoor ging ik het internet op via de standaard Ziggo modem. Daarbij maakte ik wel eens gebruik van een VPN verbinding (PIA).

Nu vraag ik mij af of de VPN nog wel nodig is, aangezien het mesh netwerk een gesloten netwerk is en er van buiten af niemand kan zien wat doe.
(klinkt alsof ik creepy dingen doe, maar valt mee).

Zit ik goed met mijn beredenering?

Alvast dank

Beste antwoord (via rens-br op 14-09-2021 11:19)

• Neggs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:03
Alle traffic gaat uiteindelijk via je provider (Ziggo in jouw geval), en het maakt niet uit wat voor intern netwerk je daarvoor gebruikt. Mesh is imho niet meer dan een slim soort wifi waarbij je client automatisch verbindt met het sterkste punt van je mesh netwerk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Denk dat je eerst moet zoeken wat een Mesh netwerk is. Dit antwoord kan je namelijk heel snel en makkelijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Tazzios

..

nee, wat zou het ziggo modem doen wat je huidige modem niet doet waardoor je geen VPN meer nodig hebt?

En gebruik je niet nog steeds je ziggo modem op het wifi daarna na.

[ Voor 26% gewijzigd door Tazzios op 13-09-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastian83
Als ik nu films download via de modem van Ziggo, dan ziet men bij Ziggo waar en hoeveel ik download, toch?
Nu doe ik dit via mijn mesh systeem en heeft Ziggo daar geen inzicht meer in behalve de MB's die ik download.

Of zit ik helemaal verkeerd?

Ik ben geen wizzkid, maar probeer mijn privacy te begrijpen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Neggs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:03
Alle traffic gaat uiteindelijk via je provider (Ziggo in jouw geval), en het maakt niet uit wat voor intern netwerk je daarvoor gebruikt. Mesh is imho niet meer dan een slim soort wifi waarbij je client automatisch verbindt met het sterkste punt van je mesh netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Bastian83 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:42:
Als ik nu films download via de modem van Ziggo, dan ziet men bij Ziggo waar en hoeveel ik download, toch?
Nu doe ik dit via mijn mesh systeem en heeft Ziggo daar geen inzicht meer in behalve de MB's die ik download.

Of zit ik helemaal verkeerd?

Ik ben geen wizzkid, maar probeer mijn privacy te begrijpen
Zoals ik zei, beetje zoeken....

https://www.wifiweb.nl/mesh-wifi/

Ofwel nee mesh heeft niks met vpn/privacy te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[b]corporalnl in "Mesh netwerk, VPN nodig?"corporalnl schreef op maandag 13 september 2021 @i.Stijn
Ofwel nee mesh heeft niks met vpn/privacy te maken
Net zo min als VPN veel met privacy te maken heeft. In het @Bastian83 scenario verleg je alleen je probleem ('inkijk door de provider') van Ziggo naar de VPN provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastian83
Bedankt voor jullie hulp, kijk ik er toch te simpel tegenaan !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Mesh maakt gewoon een extra subnet achter je ziggo router, maar je internet verkeer is gewoon aan de internet kant van je Ziggo router zichtbaar.

Een VPN maakt een encrypted tunnel tussen twee nodes, dus als je een VPN provider hebt maakt jouw VPN client een encrypted tunnel naar een server van die VPN provider die daarna de boel weer het internet opgooit.
Vanaf het internet ziet iedereen dat verkeer alsof het van die VPN server afkomt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1