Toon posts:

[TP-link EAP245] Hulp gevraagd bij installatie (mesh)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anneke84
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-11-2022
Graag zou ik hulp willen bij het toevoegen van een TP-link EAP245 aan mijn netwerk.

De situatie:
In de meterkast bij de hoofdaansluiting staat een Experia box V10A. Hierop is via een LAN kabel een TP-link EAP 245 aangesloten, die op zolder staat. Deze combinatie geeft voldoende wifi bereik in het hele huis. Achter in de tuin hebben we een tuinhuis en overkapping, waar het bereik matig is, daarom wil ik een TP-lik EAP245 aan het netwerk toevoegen.
Het is lastig om een LAN kabel naar het tuinhuis te leggen, daarom was mijn idee, aangezien op de EAP245 mesh ondersteund wordt, om dit draadloos te doen. Dus de EAP in het tuinhuis hangen.

Hier komt het probleem, ik heb niet zoveel verstand van het instellen hiervan. Ik heb de EAP aangesloten met behulp van de stroomadapter en de POE-adapter. De EAP start op en in de Omada Controller staat deze ook verbonden. Echter, het bereik in het tuinhuis is niet beter dan het was. Vervolgens heb ik de nieuwe EAP in het huis gezet, aan de achterkant, dus dichterbij de eerste EAP en een paar meter van het tuinhuis af. Maar ook dit zorgt niet voor een goed bereik. Terwijl het bereik op zolder en op de 1e verdieping afkomstig van de eerste EAP super is.
Misschien doe ik iets verkeerd, moet er nog iets ingesteld worden? Of moet de tweede EAP dichter bij de eerste geplaatst worden?

In de Omada Controller staat onder het tabblad performance bij TX rate en RX rate: 0 Bytes / s.

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je probeert die EAP als repeater te gebruiken, maar dan moet er wel iets te repeaten zijn. Oftewel, je moet hem plaatsen op een plek waar nog voldoende signaal is.
In een raamopening of zo.

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-03 21:14
Je moet eap's wel koppelen aan elkaar als zijnde mesh in de controller anders gaat het nooit werken.

Echter betwijfel ik of je signaal van de eap op zolder voldoende is om een stabiele connectie te maken met de eap voor de schuur.

• Anneke84
Aari schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:00:
Je moet eap's wel koppelen aan elkaar als zijnde mesh in de controller anders gaat het nooit werken.
Ik heb het idee dat ik dat gedaan heb, maar weet het niet zeker.
Zo ziet het er uit in de Omada Controller:

Is dit goed?

• Aari
Anneke84 schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:09:
[...]

Ik heb het idee dat ik dat gedaan heb, maar weet het niet zeker.
Zo ziet het er uit in de Omada Controller:
[Afbeelding]

Is dit goed?
Dat ziet er idd uit zoals het hoort, dat is alvast een goed begin.

Zou je een screenshot kunnen plaatsen van de mesh tabjes uit de instellingen van de individuele ap's? En dan het liefst van wanneer ze beide op de juiste plaats hangen.
Hierin is te zien wat de 'kracht' van de verbinding dan is (je zoekt naar een getal in -..dBm).

• Anneke84
Hierbij de screenshots, de EAP hangt nu dichter bij die op zolder, aan de achterkant van het huis.

• Aari
Top, dank je. Dat ziet er prima uit als je het mij vraagt.

Met deze combi vind je dat je alsnog slecht ontvangst hebt?

Enige dat ik nog kan bedenken is je wifi op je Experiabox uitzetten en spelen met het zend vermogen van je ap's. Ikzelf heb het zendvermogen van alle ap's op 20 staan voor de 5ghz band.

Het lijkt namelijk dat je draadloze apparaten, waarvan je opmerkt dat de verbinding zwak is, blijven plakken op een ap dat verder weg is maar nog wel voldoende is om verbinding te houden.

• Anneke84
Aari schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:54:

Met deze combi vind je dat je alsnog slecht ontvangst hebt?

Enige dat ik nog kan bedenken is je wifi op je Experiabox uitzetten en spelen met het zend vermogen van je ap's. Ikzelf heb het zendvermogen van alle ap's op 20 staan voor de 5ghz band.
Ja, in de tuin heb ik net 1 'streepje' bereik.

Hoe kan ik het zendvermogen van de ap's aanpassen?

• Aari
Anneke84 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:29:
[...]

Ja, in de tuin heb ik net 1 'streepje' bereik.

Hoe kan ik het zendvermogen van de ap's aanpassen?
Dit kun je aanpassen in het tabje 'config' naast het 'mesh' tapje in de individuele instellingen van de ap's, zoek hier naar radio. Begin eens met een custom txpower van 17 voor 2.4 en 20 voor 5gHz.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:39

Nox

Noxiuz

Als je een android toestel hebt kan je wifi analyzr eens proberen, dan kan je los de AP's zien en kijken of de radio aan staat en een ssid broadcast. Met 1 streepje verwacht ik dat de radio van dat AP uit staat namelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:49
Zendvermogen opschroeven is vrij nutteloos.

Wifi is tweeweg verkeer, de zwakste schakel is je device.
Als je AP staat te schreeuwen maar je telefoon fluistert terug heb je nog steeds geen communicatie (wel meer streepjes).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Anneke84
Bedankt voor de adviezen! Ik heb het momenteel even druk, maar ga van het weekend eerst eens de wifi analyzr proberen (ik heb een iPhone, maar mijn vriend heeft een Android toestel)

En dan evt proberen het zendvermogen aan te passen.

Wordt vervolgd :)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 12:17
Je geeft aan dat het bereik in het tuinhuis slecht is.
Als je een nieuw AP in het tuinhuis hangt dan moet je dus volle bak bereik hebben.
Volle bak bereik vanaf je telefoon naar het AP in het tuinhuis.

Of je dan ook verbinding hebt met je hoofd (UP-LINK ROOT) AP is de vraag.

Immers het signaal vanaf de meterkast naar het tuinhuis is slecht. Dus of een MESH AP in het tuinhuis goed zal werken is maar de vraag, omdat het aanvoer signaal niet beter is wordt. Wat vaak wel helpt is dat je het MESH AP in het tuinhuis wat tactische kunt neerhangen (hoog aan plafond) alsmede de antennes vaak wat sterker zijn dan een client zoals een telefoon waardoor je alsnog een werkbare situatie krijgt.

Router --> UTP --> EAP 245 ROOT AP --> MESH/Draadloos --> EAP245 tuinhuis MESH AP --> Telefoon

Met je telefoon zou je met een wifi scanner de beste plek kunnen checken in je tuinhuis om daar vervolgens het MESH AP neer te hangen.

Wat je ook nog kan doen is een outdoor AP gebruiken in MESH mode. Deze kun je ook aan de gevel van je woning hangen waardoor je dichter bij je ROOT ap bent. Als de afstand naar het tuinhuis dan niet te groot is zou dit ook nog een goede optie kunnen zijn.

https://www.wifishop.nl/t...sPMR1K_EM6qwaAkhYEALw_wcB

[Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 16-09-2021 09:24]

• Anneke84
Ik ben er vanavond weer mee verder gegaan. Het wifi netwerk op zolder werkte niet meer, ik ben daarom van vooraf aan begonnen en heb alles los gehaald, gereset en opnieuw ingesteld.

Het volgende is de situatie:
De Experia box staat beneden in de meterkast. Vanaf dit modem heb ik goed wifi bereik op de begane grond en redelijk op de 1e verdieping. Ik heb dit wifi netwerk nu even een afzonderlijke naam gegeven, ik noem het hier even Netwerk A.
Vanaf het modem loopt een LAN kabel naar zolder naar het eerste AP, welke goed bereik geeft op zolder en 1e verdieping, dit is Netwerk B. Wanneer ik het op deze manier aangesloten heb, zie ik op mijn telefoon 3 wifi netwerken die ik kan kiezen: Netwerk A, Netwerk B 2.4Ghz en Netwerk B 5Ghz.
In de Omada controller kan ik het AP zien, deze is connected en ik kan ook zien hoeveel devices er op het wifi netwerk zitten.

Maar, nu komt het probleem, zodra ik het tweede AP aan zet (die ik als mesh AP wil gebruiken) en deze adopt in de controller, verdwijnen op mijn telefoon de 2 wifi netwerken van Netwerk B. Ik kan dan dus alleen mijn telefoon nog maar verbinden met Netwerk A, van het modem in de meterkast.
In de controller zie ik ook geen devices die gebruik maken van het eerste AP, terwijl dat voor het aanzetten van het tweede AP wel zo was. Beide AP's staan wel netjes "connected" in de controller, het ziet er net zo uit als op de foto die ik van de week geüpload heb.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 12:17
Het lijkt wel alsof het ssid niet meer uitzend.

Moet je niet een AP group aanmaken en deze koppelen aan een SSID/Netwerk? Je kunt dan aangeven op welke AP je welk ssid wilt uitzenden.

• Anneke84
NL_Scratch schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:31:
Het lijkt wel alsof het ssid niet meer uitzend.

Moet je niet een AP group aanmaken en deze koppelen aan een SSID/Netwerk? Je kunt dan aangeven op welke AP je welk ssid wilt uitzenden.
Dat zou kunnen... maar ik heb geen idee hoe ik dat kan doen :?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee