Vraag

• fietsie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 15:01
Om mezelf een betere werkplek te geven voor het vele thuiswerken heb ik eerder dit jaar een pc-tje in elkaar geschroefd, alles werkt lekker, maar 1 probleem steekt (naar het aanvoelt steeds vaker) de kop op: beide schermen gaan zwart, en m'n webbrowser loopt min of meer vast, zodra ik de 1e keer een webpagina met auto-start video-content open. En heel soms treedt dit op als ik m'n Citrix client of m'n VMWare VDI client gebruik (maar dat krijg ik niet goed gereproduceerd.

Config:
Ryzen 4750G
ROG Strix B550-I
Geen videokaart (die zijn / waren immers "op" in de betaalbare categorie)
(Full specs: gallery: fietsie --> "PC Hellboy")

Dell 23" op de Displayport poort (moederbord)
LG 29" op de HDMI poort (moederbord)

Het probleem trad / treedt op bij allevier de laatste versies van de AMD Videodrivers.
Ik doe ook braaf -iedere keer- een bug-submit, maar dat voelt een beetje als een bodemloze put...

Methode om 't te reproduceren:
- PC aan
- Firefox starten
- www.telegraaf.nl / www.nu.nl / www.ad.nl en dan een artikel openen waarin een zelfstartende video staat.
(En dit gebeurt ook op sites georiënteerd op videocontent, sommige reclames die mn blocker niet pakt enz)

Plop - Plop: beide schermen gaan zwart.
Windows van de browser wordt helemaal wit.
Scherm content van eventueel openstaande vdi verdwijnt (herstelt weer na "maximaliseren window"en weer terugzetten in normaal windowformaat)

Heeft iemand een idee waar te beginnen met zoeken? Ik was nl eigenlijk niet van plan alsnog een dure videokkaart te gaan steken om te -hopen- dat dit daarmee opgelost is, terwijl die processor dit allemaal met vingers in de neus aan kan... (CPU / GPU belasting is zo'n beetje een flatline...)

Beste antwoord (via fietsie op 13-10-2021 09:46)

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-06 00:19
BIOS update gedaan?
Chipset al eens geupdatet?
Wat zeggen de logboeken?

Alle reacties

• fietsie
Niemand?

Vandaag ook weer -ploef- op
https://www.telegraaf.nl/...landen-evacuatie-begonnen

[Voor 89% gewijzigd door fietsie op 19-09-2021 18:51]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• lamaa1
BIOS update gedaan?
Wat zeggen de logboeken?

• fietsie
lamaa1 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:04:
BIOS update gedaan?
Wat zeggen de logboeken?
De logboeken melden dat de driver een bestand probeert aan te maken wat al bestaat, op precies het tijdstip van de error.

De drivers zijn allemaal up-to-date; de firmware kan nog een versie omhoog, dat doe ik dit weekend (het is mijn thuiswerk machine dus ik moet dat even op een gecontroleerde manier doen, even tussen het werk door is mij te link) .

• lamaa1
fietsie schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:14:
[...]

De logboeken melden dat de driver een bestand probeert aan te maken wat al bestaat, op precies het tijdstip van de error.

De drivers zijn allemaal up-to-date; de firmware kan nog een versie omhoog, dat doe ik dit weekend (het is mijn thuiswerk machine dus ik moet dat even op een gecontroleerde manier doen, even tussen het werk door is mij te link) .
Ik zou beginnen met het volledig verwijderen van de video driver door middel van Guru3d DDU. Dan even schoon weer installeren.

• fietsie
Eindelijk een update; ik had niet eerder de gelegenheid om mijn machine volledig te backuppen en data veilig te stellen.

Na een update van het BIOS naar versie ROG-STRIX-B550-I-GAMING-ASUS-2423 lijken alle problemen verholpen.

Wat ik nog wil doen is het updaten van de videodriver naar de allerlaatste versie, maar met de versie die ik nu draai van na de zomer 2021 zie ik het probleem al niet meer optreden.

Dank voor de suggestie @lamaa1 !
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee