Super langzame verbinding HD via RT-AC66U B1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel20091
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 08:12
Hoi,

Ik heb een WD Elements 2620 HD aangesloten op mijn asus router RT-AC66U B1

In windows heb ik hier een netwerk drive van gemaakt. En alles is echt super traag. En met traag bedoel ik echt traag. Indien ik mijn lokale D disk zip naar een archive file op deze disk dan kom ik op 14 mb per seconde (even geen idee hoe je anders kan meten)

Punten van belang:

- De laptop staat een meter van de modem vandaan.
- De WD hard disk is gekoppeld aan de router maar de poort geeft USB 2.0 aan terwijl volgens mij deze disk USB 3.0 is.Nou ja als ik usb 2.0 haal (480 Mbit/s) is dit ook prima
- De disk is er via optie USB Application - Network Place (Samba) Share / Cloud Disk en dan met username / password
- De router ondersteund 2,4 en 5g. Ik ben verbonden met 5g

Wat kan ik aanpassen om een hogere snelheid te krijgen als speed tussen de windows netwerk drive en deze disk die aan de asus router zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

14 MegaByte/s?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

lier

MikroTik nerd

Denk dat je te hoge verwachtingen hebt van deze opstelling. Zeker omdat een router niet echt geoptimaliseerd is voor dit werk, krijg je dit soort snelheden. Voor een netwerkschijf kan je beter voor een NAS kiezen, die is hier wel voor geoptimaliseerd.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel20091
Ja 14 Mbit per seconde :-(

Uiteraard kan ik voor een NAS kiezen maar dat is niet de vraag. Is een snelheid van hoger dan 14MB teveel in de verwachting? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Sorry Marcel, dit is wat lastig. 14 mb per seconde bestaat niet. 14Mb/s is 14 Megabit per seconde, 14MB/s is 14 MegaByte per seconde. tussen die laatste twee zit een factor 8.

Indien je een file kopieert in Windows, dan zal het weergegeven worden als MB/s en dan is 14MB/s, een te verwachten snelheid.

Ergens zit de limiterende factor. Wifi, de chipset met bijbehorende USB controller in de router of de WD Harddisk zelf. De laatste is het minst waarschijnlijk. Op USB2.0 halen normale schijven 35MB/s.

Plug anders even een netwerkkabel tussen de laptop en de router en zet de wifi op je laptop even uit. Dan weet je dus of het aan de chipset in de router, of aan de wifiverbinding ligt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:18
Kijk even of de optie “reducing usb3.0 interference” niet per ongeluk op enabled staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel20091
@M2M Done, netwerk kabel erin, ethernet card enabled. Wifi uit. Kan meneer google weer zien. Krijg nu problemen met reconnecten naar drive Y naar de disk. An error occured. Local device name is already in use.... map gedisconneced. Kan het niet weer reconnecten ?!?!

@hcQd
Deze optie zou moeten staan onder proffesional maar is niet bij mij aanwezig ?!?
Dien ik andere opties aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:18
Je weet zeker dat je een B1 hebt? 14MB klinkt redelijk normaal voor de oorspronkelijke MIPS-uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel20091
@M2M Heb schijf weer kunnen connecten. Speed nu met kabel is (zoals weergegeven in 7zip) : 20MB/s

Dus met kabeltje 6 sneller :-)

Te vroeg gejuiched. Hij valt terug naar 13

[ Voor 14% gewijzigd door marcel20091 op 13-09-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel20091
ja zeker weten dat het een B1 is..zojuist nogmaals gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
marcel20091 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:10:

Wat kan ik aanpassen om een hogere snelheid te krijgen als speed tussen de windows netwerk drive en deze disk die aan de asus router zit? :)
De disk direct aan je laptop hangen? Zoveel redenen waarom dit een sub-optimale oplossing is:
- een router is niet een NAS, CPU die erin zit is meestal traag, USB controller ook, mogelijk ook weinig geheugen, dus geen cache die het nog een beetje kan verhullen
- laptop hangt aan de wifi, bekabeld is waarschijnlijk snellen
- smb/cifs staat niet echt bekend om zijn hoge throughputs, er is redelijk wat protocol overhead (en dat helpt niet met een trage CPU, zie punt 1)

that said, 14 milibit per seconde is wel heel erg traag ;)
Pagina: 1