Advies nodig: upgrade van Sonos naar 'echte' home-cinema set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Hi all,

Ik zou graag jullie advies vragen. Ik heb een paar jaar van Sonos genoten (Playbase met twee oude Play 1's als speakers achter / naast de bank), maar ik merk de laatste tijd steeds meer dat het geluid gewoon niet zo goed is. Het klinkt gewoon niet lekker allemaal.

Ik probeer me online te informeren naar een fatsoenlijke home cinema oplossing, maar er is wel erg veel informatie en audio is voor mij helemaal en compleet nieuw - ik verdrink een beetje in de informatie. Ik heb een TV die HDMI 2.1 aan kan, en een PS5 die dit uitstuurt. Dat schijnt wel een dingetje te zijn qua receivers, lees ik. Verder kijk ik voornamelijk films en series via streamingdiensten of via Plex.

Belangrijk is dat ik veel Spotify Connect gebruik op mijn Sonos. Het liefst zou ik deze mogelijkheid behouden als ik Sonos vervang door iets nieuws. Maar kan dat uberhaupt? Bestaat zoiets?

Wat raden jullie me aan om te doen / om aan te schaffen? Het liefst zou ik een mooie set kopen die mooi, goed surround geluid doorgeeft. Ik kan geen kabels trekken van de receiver naar de achterspeakers, want die zouden dwars door de woonkamer heen gaan. Daar zou dus iets draadloos moeten komen. Tevens zou de Mrs. het op prijs stellen als er geen speakertorens zouden komen - liever kiezen we dan voor een tafelmodel-speaker.

Hopelijk leg ik dit zo een beetje goed uit. Alvast bedankt voor het meedenken, erg fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:21
En wat heb je zelf al een apparatuur gevonden en waarom twijfel je daarover?
Spotify Connect hebben veel moderne receivers al wel.
Verder is 2.1 gewoon iets wat je uit de specificaties van de receiver kan halen dus dat moet niet lastig zijn.
Ik zou je aanraden gewoon eens een winkel binnen te stappen (of een afspraak te maken) en te gaan luisteren. Iemand audio advies geven op een forum is zo lastig aangezien iedereen een andere smaak heeft qua geluid.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:16
Tjah geen kabel is nou juist waar Sonos in uitblinkt :)

Je kunt je ook afvragen wat er nou echt mis is met het Sonos geluid en dan wat nieuwe Sonos spul erbij kopen zoals bijvoorbeeld een de Sonos sub voor echte bass of de ARC voor wat meer spatial audio (Atmos enzo).

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Je moet eerst gaan kijken naar een goede receiver, die dus draadloze afspreelmogelijkheden heeft (e.g. Airplay). De meeste receiver ondersteunen dit gewoon dus dat zal het probleem niet zijn.

Om een beetje toekomst bestendig te zijn (je hebt een ps5) wil je een receiver met HMDI 2.1 hebben voor 4k 120hz. De playstation wordt hier namelijk op aangesloten. De receiver zorgt er voor dat het beeld van de ps5 wordt gecombineerd met de boxen die eraan hangen.

Vervolgens gaat er over het algemeen één kabel van de receiver naar de TV. De TV moet dat ook HMDI 2.1 hebben.

Over het algemeen kan je speaker van 50 jaar oud en van 1 maand op een receiver aansluiten dus keus genoeg! Die draadloze oplossing kan zeker. Je kunt hiervoor dongels gebruiken (houdt wel rekening met latancy), maar er zijn ook vast out-of-the-box oplossingen!

Succes! Laat nog even weten wat het is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Het klinkt alsof je vooral een spectaculair film geluid zoekt dan dat je voor high end audio gaat.
De Yamaha YSP-2700 soundbar kan dan al een enorme verbetering zijn. En dan je Sonos ernaast houden voor muziek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQQf9QL526wWsOg2pJP3nITNb9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cCtoKQJ1EQM6PZNNBaPem21g.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Thanks voor alle adviezen al! Het aanhouden van Sonos vind ik niet echt een fijne optie, vooral omdat ik die Arc best duur vind en bang ben dat deze niet zo future-proof is. Dan investeer ik liever iets meer in goede speakers die ik zeker tien jaar kan laten staan.

Waar ik zelf naar heb gekeken is bijvoorbeeld: https://www.hifiklubben.n...600h--dali-spektor-5.1_1/

Of deze, die wat duurder is: https://www.hifiklubben.nl/denon-avr-x2700h-dali-oberon-5.1/

Maar het nadeel blijft dat je hier kabels voor moet aanleggen en die mogelijkheid heb ik eigenlijk niet.
CR2032 schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:23:
Het klinkt alsof je vooral een spectaculair film geluid zoekt dan dat je voor high end audio gaat.
De Yamaha YSP-2700 soundbar kan dan al een enorme verbetering zijn. En dan je Sonos ernaast houden voor muziek.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar ik zie het niet voor me om een soundbar en een soundbase naast / onder / boven elkaar te hebben..
Downloads schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:42:
Je moet eerst gaan kijken naar een goede receiver, die dus draadloze afspreelmogelijkheden heeft (e.g. Airplay). De meeste receiver ondersteunen dit gewoon dus dat zal het probleem niet zijn.

Om een beetje toekomst bestendig te zijn (je hebt een ps5) wil je een receiver met HMDI 2.1 hebben voor 4k 120hz. De playstation wordt hier namelijk op aangesloten. De receiver zorgt er voor dat het beeld van de ps5 wordt gecombineerd met de boxen die eraan hangen.

Vervolgens gaat er over het algemeen één kabel van de receiver naar de TV. De TV moet dat ook HMDI 2.1 hebben.

Over het algemeen kan je speaker van 50 jaar oud en van 1 maand op een receiver aansluiten dus keus genoeg! Die draadloze oplossing kan zeker. Je kunt hiervoor dongels gebruiken (houdt wel rekening met latancy), maar er zijn ook vast out-of-the-box oplossingen!

Succes! Laat nog even weten wat het is geworden
Thanks, dat van die dongels was ik nog niet tegengekomen. Dat zou wel top zijn, want ik heb anders geen idee hoe ik een kabel door mijn woonkamer moet trekken.. Ik ga hier zeker even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:16
Tjah als je geen kabels kunt trekken blijf ik er bij dat een set zoals Sonos met juist geplaatste speakers een beter "film" geluid geeft dan enkel 2 front bookshelf speakers.

Wel ben ik het eens dat een receiver en losse speakers beter future proof is (heb zelf ook mijn 5.1 speaker setup 15 jaar staan met afentoe een receiver upgrade).

Probeer eens naar een Sonos sub te luisteren dat geeft misschien net het geluid wat je mist.

[ Voor 12% gewijzigd door Furfoot op 14-09-2021 13:54 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
Furfoot schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:53:
Tjah als je geen kabels kunt trekken blijf ik er bij dat een set zoals Sonos met juist geplaatste speakers een beter "film" geluid geeft dan enkel 2 front bookshelf speakers.
Maar niet voor muziek. De TS gebruikt veel spotify lees ik. Een goede bookshelf speaker speelt een sonos speaker, of welk ander gelijksoortige oplossing dan ook, helemaal zoek.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik snap de overstap van Sonos naar 'gewone' luidsprekers heel goed hoor. Ik was onlangs overgestapt naar een Sonos ARC + Sonos Sub + 2x Symfonisk als rear zodat alles vrijwel draadloos en naadloos te gebruiken was. Maar na slechts 4 weken heb ik de hele set weer doorverkocht omdat de geluidskwaliteit echt niet goed was; vooral bij muziek niet. Ik ben weer terug naar lompe maar oh-zo-mooi-klinkende vloerstaanders.

Wat je waarschijnlijk nu zoekt is een moderne receiver die je naar hartelust kunt uitbreiden. Die hebben eigenlijk allemaal streamingmogelijkheden van Spotify Connect tot Deezer tot Tidal tot bluetooth, airplay etc. Ook hebben vrijwel alle merken een app waarmee de receiver makkelijk kan worden bestuurd.

Voor surround zonder draden trekken kom je al snel terecht bij een Denon of Yamaha receiver denk ik. Denon heeft namelijk enkele draadloze 'Denon Home' speakers en Yamaha een 'MusicCast' lijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hiermee kan je dus wel draadloos surround realiseren zonder kabeltrek gedoe.

Een Playstation 5 en een moderne receiver gaan prima samen trouwens. Je kan altijd besluiten de receiver via HDMI (E)ARC met de TV te verbinden en alle apparaten aan de TV.

Ik zou vooral even goed bedenken wat je precies wilt:

- 2 boekenplank stereo luidsprekers
- Center speaker?
- Rear speakers?
- Subwoofer?
- Wat voor receiver wensen?
- Wat is het totale budget?

Je kan natuurlijk ook relatief klein beginnen en pas later een sub, center en rears toevoegen. Hangt allemaal af van je wensen en budget. Misschien dat een ouderwetse audiozaak inlopen ook veel inzichten kan bieden in wat de mogelijkheden zijn en wat voor geluid je graag hoort.

Je kan ook relatief duur bij Sonos blijven met een pricewatch: Sonos Amp versterker voor maximaal een 4.1 opstelling waarbij je 2 passieve stereo (boekenplank)luidsprekers naar keuze gebruikt. Je kan dan als rears gebruik blijven maken van je draadloze Sonos Play's. Subwoofer kan erbij in de vorm van een Sonos sub (draadloos) of een actieve third-party subwoofer (dus in feite bijna alle subwoofers).

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 14-09-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

CR2032 schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:23:

[Afbeelding]
Dit zet dus echt geen fatsoenlijke film ervaring neer.

Maar als ik OP's verhaal lees zijn achter luidsprekers sowieso een probleem. Daarvoor zal er dan echt iets draadloos moeten komen. Spotify connect wordt door een hoop receivers gewoon ondersteund, dus dat is niet iets om je zorgen over te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 14-09-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Eens met @stin00. Een sub is zeker aan te raden, helemaal als je voor klein formaat speakers wilt gaan, die bieden nooit voldoende sublaag voor film gebruik.

Het is maar hoe diep je het konijnenhol in wilt. Dit zouden wat mij betreft de belangrijkste overwegingen zijn:
- de luidspreker waar je het meest naar luistert met surround is de center. Naast dat de klank ervan belangrijk is, geeft deze ook de spraakverstaanbaarheid
- het belangrijkste voor de kwaliteit van het surround is een goede positionering van de surrounds meer dan het type luidspreker
- voor muziek telt voornamelijk dat de frontspeakers goed moeten zijn. Goed betekent in deze een neutrale on axis response en glad verloop van directivity. @Anoniem: 159816 heeft wel tips voor luidsprekers die blind aan te raden zijn (Revel). Beetje budget afhankelijk of dit past.
- Goed sublaag geeft de fun factor en genot. Slecht sublaag maakt dat het geluid storend hard klinkt of zonder fundament. Goed sublaag betekent staande golven beheersing. Beetje ingewikkelder onderwerp, maar twee subs is beter dan één. En EQ is altijd nodig, al dan niet door de receiver.
- de receiver is vooral belangrijk voor de connectivity, niet zozeer bepalend voor de audio kwaliteit. Er zijn wel verschillen in mogelijkheden wbt EQ en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:51
Zou je een plattegrond of nog beter wat foto’s kunnen posten. Ik vraag me echt af hoe moeilijk het kabels naar achteren toe leggen is. Als je een goot op een plint legt is al veel mogelijk. Eventueel bij ramen en deuren omhoog eromheen.

Of je het echt wil en mooi vind is een tweede.

Edit: hier is alles tot Atmos luidsprekers aan toe aangesloten via kabelgoten.

[ Voor 12% gewijzigd door TheKerremenke op 14-09-2021 15:52 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben idd ook benieuwd waarom er geen kabels naar achteren zouden kunnen. Ik heb ze bijvoorbeeld via het plafond lopen, in een goot net achter de gordijnrails. Zie je niks van, werkt perfect, geeft een hoop flexibiliteit qua aansuiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:59
stin00 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:53:
Ik snap de overstap van Sonos naar 'gewone' luidsprekers heel goed hoor. Ik was onlangs overgestapt naar een Sonos ARC + Sonos Sub + 2x Symfonisk als rear zodat alles vrijwel draadloos en naadloos te gebruiken was. Maar na slechts 4 weken heb ik de hele set weer doorverkocht omdat de geluidskwaliteit echt niet goed was; vooral bij muziek niet. Ik ben weer terug naar lompe maar oh-zo-mooi-klinkende vloerstaanders.

Wat je waarschijnlijk nu zoekt is een moderne receiver die je naar hartelust kunt uitbreiden. Die hebben eigenlijk allemaal streamingmogelijkheden van Spotify Connect tot Deezer tot Tidal tot bluetooth, airplay etc. Ook hebben vrijwel alle merken een app waarmee de receiver makkelijk kan worden bestuurd.

Voor surround zonder draden trekken kom je al snel terecht bij een Denon of Yamaha receiver denk ik. Denon heeft namelijk enkele draadloze 'Denon Home' speakers en Yamaha een 'MusicCast' lijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hiermee kan je dus wel draadloos surround realiseren zonder kabeltrek gedoe.

Een Playstation 5 en een moderne receiver gaan prima samen trouwens. Je kan altijd besluiten de receiver via HDMI (E)ARC met de TV te verbinden en alle apparaten aan de TV.

Ik zou vooral even goed bedenken wat je precies wilt:

- 2 boekenplank stereo luidsprekers
- Center speaker?
- Rear speakers?
- Subwoofer?
- Wat voor receiver wensen?
- Wat is het totale budget?

Je kan natuurlijk ook relatief klein beginnen en pas later een sub, center en rears toevoegen. Hangt allemaal af van je wensen en budget. Misschien dat een ouderwetse audiozaak inlopen ook veel inzichten kan bieden in wat de mogelijkheden zijn en wat voor geluid je graag hoort.

Je kan ook relatief duur bij Sonos blijven met een pricewatch: Sonos Amp versterker voor maximaal een 4.1 opstelling waarbij je 2 passieve stereo (boekenplank)luidsprekers naar keuze gebruikt. Je kan dan als rears gebruik blijven maken van je draadloze Sonos Play's. Subwoofer kan erbij in de vorm van een Sonos sub (draadloos) of een actieve third-party subwoofer (dus in feite bijna alle subwoofers).
Denon ondersteunt geen wireless surround, althans dat deden ze alleen met de Heos AVR. Yamaha is het enige reguliere merk afaik wat dit ondersteunt.
Canton heeft wel ook de Smart Amp meen ik en verschillende modellen wireless speakers die je daar aan kunt koppelen. Een fabrikant als Teufel heeft ook verschillende pakketten met wireless surround speakers, maar dan werk je doorgaans met zo'n losse transmitter en receiver van waar je dan alsnog speaker kabels naar je surrounds moet laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:14

CeesKees

I rest my Kees

Vervang je plinten. Besluit dat je je muur glad wil laten stucen en maak gelijk de kabels er in, of, gebruik de kleine smalle kabelgoten die @The Eagle voorstelt. (Een combinatie van deze mag natuurlijk ook)

Maar ga voor die rears. (En sides. En al die andere Atmos speakers). En sluit ze gewoon met een kabel aan.

Als je die ultieme film ervaring wil hebben, moet je er wat voor over hebben.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Bluesound / BluOS is ook nog een optie, zie hier bijvoorbeeld: https://www.bluesound.com/home-theater/

En Yamaha inderdaad, dan kan je een MusicCast 20 als rear instellen.

Maar het belangrijkste is dat je gaat luisteren, dat is de enige manier om erachter te komen wat je goed vind klinken. Neem je "Mrs" mee, dan krijgt ze meer begrip voor goed geluid en kan je wellicht toch die vloerstaanders mee naar huis nemen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:14:
[...]

Dit zet dus echt geen fatsoenlijke film ervaring neer.

Maar als ik OP's verhaal lees zijn achter luidsprekers sowieso een probleem. Daarvoor zal er dan echt iets draadloos moeten komen. Spotify connect wordt door een hoop receivers gewoon ondersteund, dus dat is niet iets om je zorgen over te maken.
Niet iedereen heeft de ruimte of de zin om een 5.1 of 7.1 systeem in huis te zetten.
De Yamaha YSP-2700 heeft ook Musicast ondersteuning en de sub is draadloos.

Mooi systeem voor een film liefhebber die een beter geluid zoekt dan Sonos.
https://www.trustedreviews.com/reviews/yamaha-ysp-2700

Anoniem: 159816

CR2032 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:48:
[...]

Niet iedereen heeft de ruimte of de zin om een 5.1 of 7.1 systeem in huis te zetten.
De Yamaha YSP-2700 heeft ook Musicast ondersteuning en de sub is draadloos.

Mooi systeem voor een film liefhebber die een beter geluid zoekt dan Sonos.
https://www.trustedreviews.com/reviews/yamaha-ysp-2700
Dat snap ik, maar dat maakt het nog niet beter dan Sonos. De subwoofer die Sonos heeft loopt rondjes om wat je bij de YSP-2700 krijgt en is ook draadloos. Niet verwonderlijk, aangezien de Sonos subwoofer bijna net zoveel kost als de hele Yamaha set. Maar om je een idee te geven:

De subwoofer van die Yamaha heeft bijvoorbeeld maar een schamele 75W aan versterking aan boord. De Sonos een respectabele 250W, en de CEA2010 scores zijn ook niet slecht voor wat het is. Verder komt onder aan de streep de 14cm woofer in de "sub" van de Yamaha gewoon output tekort. De Sonos heeft 2x16,5cm woofers, wat gewoon voor flink wat meer output zorgt.

Ik heb ook jaren in 2.1 film gekeken en een goede subwoofer voegt daar enorm veel toe. Maar wat je bij de Yamaha krijgt is eigenlijk geen subwoofer te noemen. De rol van de grote draadloze doos bij de Yamaha is midbass ondersteuning voor de soundbar zelf, niet het produceren van het LFE kanaal.

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:53
Kijk hier ook gewoon film met 2.1 Acherkanaaltjes nooit gemist eigenlijk, al heb ik wel een bovengemiddelde 2.1 set.
Pagina: 1