Monitor MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 16:58
Ik heb een MacBook Pro, 13 inch (2560x1600), 2019, 2 Thunderbolt 3 ports en voor de externe aansluitingen een Ugreen USB C adapter voor MacBook. Ik wil een grotere monitor aanschaffen (ik weet nog niet welke) voor m.n. foto's te bewerken in Lightroom en om de foto's beter/groter te bekijken. Ik print de foto's niet. Het hoeft geen super professionele te zijn, maar ik bewerk/bekijk wel veel foto's. Nu hebben de meeste betere een HDMI kabel/aansluiting. Waar moet ik nu op letten? Kan ik gewoon die HDMI via de adepter aansluiten of moet ik een Thunderbolt aansluiting hebben? Moet ik letten op aantal pixels? Verder nog iets voor kalibratie (Spider??)?Etc. Graag wat tips. Ik hou me overigens aanbevolen voor tips welke monitor daar goed geschikt voor is (budget is niet al te groot, paar honderd euri). Ik hoorde dat Eizo een goed merk is, maar keuze is erg groot (en pittig in de prijs). Graag wat advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Je geeft zelf aan dat het geen professionele hoeft te zijn en je print ook niet, dus met een budget van een paar honderd euro moet je Eizo sowieso al uit je hoofd zetten.

Kijk bijvoorbeeld naar een (tweedehands) pricewatch: LG 27UL850-W Zilver

Prima 4K monitor en 99% sRGB bereik voor het online gebruiken/delen van je bewerkte foto's.
Via de USB-C poort kan je het beeld aansturen en tegelijkertijd opladen, dus dan hoef je maar 1 kabel te gebruiken.

Als kleurechtheid belangrijk voor je is, dan is een kallibratietool zoals een Spider inderdaad wel aan te raden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
Hartelijk dank!! Ik ga mij verdiepen in die monitor die je noemt. Ik werk m.n. veel met vogel- en macrofoto's. Heb je daar ook zo'n Spider voor nodig? Ik heb geen flauw idee wat het effect daarvan is.
Dan nog een vraag. Ik heb 2 uitgangen Thunderbolt. 1x voor de spanning en 1x voor mijn adapter. Hoe krijg ik dan die monitor erbij? Die op de adapter? Gaat dat goed?

[ Voor 29% gewijzigd door Nestorix60 op 13-09-2021 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07

4POX

Everybody is wired

Vorig jaar had ik problemen met mijn vorige Macbook. Ik ben naar de winkel gelopen voor een extern scherm.

Daar vroeg ik het personeel om het kleinste IPS FHD scherm wat ze hebben. IPS heeft de beste kleuren en mijn bureau is niet al te groot.

Ik kwam thuis met pricewatch: LG 22MN430M-B Zwart

De MacBook ging toch stuk. Nu staat er een MacBook Pro 2020 naast. Ik kijk links. Ik kijk rechts. De kleuren zijn (bijna) identiek. De MacBook heeft iets beter zwart. Het is fullHD op 22". Maar het is geen retina scherpte. Iedere dag ben ik blij met het scherm. Dat voor 93 euro.

Ik gebruik een hyperdrive dock voor de aansluiting. 1 USB 10Gbps kabel om de MacBook te laden, ethernet, scherm, toetsenbord, muis dongle etc.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 20:54
Nestorix60 schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:45:
Hartelijk dank!! Ik ga mij verdiepen in die monitor die je noemt. Ik werk m.n. veel met vogel- en macrofoto's. Heb je daar ook zo'n Spider voor nodig? Ik heb geen flauw idee wat het effect daarvan is.
Dan nog een vraag. Ik heb 2 uitgangen Thunderbolt. 1x voor de spanning en 1x voor mijn adapter. Hoe krijg ik dan die monitor erbij? Die op de adapter? Gaat dat goed?
Wat is nodig? Een Spider is een cameratje dat je op je monitor zet en met behulp van calibratie software kun je dan een profiel voor je monitor maken zodat de kleuren "correct" zijn (simpel gezegd). Rood is zoals het rood bedoeld is. Sommige fabrikanten maken de kleuren wat feller of warmer omdat de gemiddelde consument dat mooi vindt, maar dat is dan niet zoals het hoort. Als het voor eigen gebruik is en je vindt de kleuren mooi dan zou ik me er niet te druk over maken.

Verder kan ik BenQ monitoren aanraden, dat was vroeger een beetje een budget merk maar tegenwoordig maken ze hele goede monitors, ook gericht op fotografie. Een beetje een budget variant van Eizo. Deze zijn standaard ook goed gekalibreerd, bijvoorbeeld de BenQ PD2700U PD2720U, een 27 inch 4K monitor met 100% sRGB dekking voor ± 500. Hij heeft ook direct een thunderbolt 3 aansluiting. De andere genoemde monitoren zijn ook prima hoor, deze is iets meer op de wat serieuzere foto hobbyist gericht, het blijft een moeilijke keuze en het hangt er vanaf wat je eisen verder zijn.

HDMI kan trouwens naar usb-c maar het ligt wel een beetje aan je adapter en kabel of deze 4K 60fps door kan sturen.

Edit: Foutje gemaakt, dit gaat dus om de PD2720U.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nestorix60 schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:45:
Wat je wil is een monitor met PD (Power Delivery) die kan je Macbook van stroom voorzien zodat je met één kabel de monitor kan aansluiten en opladen tegelijkertijd. Je adapter is dan niet meer nodig.

Waar je op moet letten is dat de monitor genoeg vermogen (watt) kan leveren om je Macbook op te laden. Intel Macbooks gebruiken veel stroom, sommige monitors leveren minder dan dat en dan loopt de batterij alsnog (langzaam) leeg als je de computer veel gebruikt.

Deze monitors hebben vaak ook een ingebouwde dock/hub waar je dan je USB apparatuur op kan aansluiten. Nadeel is wel weer dat er niet genoeg bandbreedte is voor 4K beeld en USB 3.0 dus dan werkt je apparatuur op USB 2.0 wat voor toetsenbord, muis, printer, kaartlezer etc geen probleem is maar een SSD disk of gigabit ethernet wil je misschien wel op de enige USB-C poort die je dan nog overhebt aansluiten.

Er is niet zoveel keus voor 4K monitoren met al deze functies, Dell en LG hebben wat modellen dus dat maakt de keuze een stuk makkelijker.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Power delivery is inderdaad een goed punt! Die BenQ die ik noem heeft dat ook, met genoeg power voor je Macbook pro. + Genoeg aansluitingen zodat je hem als dock kunt gebruiken.

Edit: Foutje, dit gaat dus om de PD2720U

[ Voor 39% gewijzigd door Sluw op 16-09-2021 09:58 ]

• Nestorix60
Heeft deze het ook? Lijkt me een prima ding voor mijn gebruik.

LG 27UL850 - 4K USB-C IPS Monitor - 27 Inch

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

[ Voor 7% gewijzigd door Nestorix60 op 15-09-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
Nestorix60 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:10:

Wat heb je zelf geprobeerd om het uit te vinden? (hint, kijk bij de specs, en het staat er gewoon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:40
Nestorix60 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:10:

Ik heb deze monitor en gebruik de USB-C power delivery op mijn Macbook Pro 15-inch en 13-inch en merk op beide machines dat er genoeg kracht wordt geleverd en dat de accu niet afloopt.

Verder edit ik af en toe een video, of doe ik wat in Lightroom en ben ik zeer te spreken over de kleuren. Heb 'm zo out of the box in gebruik genomen zonder enige calibratie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix60
Toppie T1👍👍thx. Sparen dan maar😜😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:54

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Sluw schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:53:
[...]

Een beetje een budget variant van Eizo. Deze zijn standaard ook goed gekalibreerd, bijvoorbeeld de BenQ PD2700U, een 27 inch 4K monitor met 100% sRGB dekking voor ± 500. Hij heeft ook direct een thunderbolt 3 aansluiting.
Er zit overigens geen USB-C/Thunderbolt op de PD2700U. Wat je op het plaatje ziet lijkt er misschien wel op, maar dat is in werkelijkheid een metalen schotje/uitsparing waar je met een ziptie wat kabels kan bundelen. Verder is hij wel erg veelzijdig met MST (daisychainen) en een KVM. Op de productpagina van BenQ staat ook geen vermelding van USB-c/Thunderbolt.

https://www.benq.com/en-us/monitor/designer/pd2700u.html

PS: Staat een PD2700U op mijn bureau, net nog even fysiek gecheckt. Mijn MacBook Pro 2018 vindt het ook jammer, Thunderbolt was mooi geweest. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Wolvganger schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:33:
[...]

Er zit overigens geen USB-C/Thunderbolt op de PD2700U. Wat je op het plaatje ziet lijkt er misschien wel op, maar dat is in werkelijkheid een metalen schotje/uitsparing waar je met een ziptie wat kabels kan bundelen. Verder is hij wel erg veelzijdig met MST (daisychainen) en een KVM. Op de productpagina van BenQ staat ook geen vermelding van USB-c/Thunderbolt.

https://www.benq.com/en-us/monitor/designer/pd2700u.html

PS: Staat een PD2700U op mijn bureau, net nog even fysiek gecheckt. Mijn MacBook Pro 2018 vindt het ook jammer, Thunderbolt was mooi geweest. :)
Ah je hebt gelijk! Het is de PD2720U met thunderbolt 3. Stom, hij lijkt ook een stuk slechter leverbaar. Ik heb zelf de PD3220U die heeft het wel, zal wel een iets nieuwere variant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf een 32 inch Samsung monitor aan mijn macbook hangen via USB-c werkt prima alleen waar ik bij mijn oude Eizo monitor calibratie niet zoveel uit vond maken had ik bij deze monitor er wel meteen behoefte aan omdat het rood veel te veel overstraalde (viel meteen op bij de Tweakers site).
Dus ja of je kleur calibratie nodig vindt is persoonlijk en afhankelijk van de monitor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Nestorix60
Ik heb hem binnen en aangesloten op Mac met thunderbolt/USB-C en muis op monitor. Ik kan nu toetsenbord van Mac niet gebruiken op/via monitor, want dan gaat bediening weer over naar Mac. Moet ik dan een HDMI kabel aansluiten om toetsenbord van Mac samen met die muis te kunnen gebruiken? Dus eigenlijk: zodra ik de MacBook open klap, wordt de monitor zwart. Klap ik hem dicht, dan gaat de monitor weer aan en kan ik de muis gebruiken. Maar typen kan dus niet.
GELUKT.
Volgorde scherm kiezen/evt. synchroniseren.

[ Voor 29% gewijzigd door Nestorix60 op 16-09-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Nestorix60 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:28:
Ik heb hem binnen en aangesloten op Mac met thunderbolt/USB-C en muis op monitor. Ik kan nu toetsenbord van Mac niet gebruiken op/via monitor, want dan gaat bediening weer over naar Mac. Moet ik dan een HDMI kabel aansluiten om toetsenbord van Mac samen met die muis te kunnen gebruiken? Dus eigenlijk: zodra ik de MacBook open klap, wordt de monitor zwart. Klap ik hem dicht, dan gaat de monitor weer aan en kan ik de muis gebruiken. Maar typen kan dus niet.
GELUKT.
Volgorde scherm kiezen/evt. synchroniseren.
Welke heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07

4POX

Everybody is wired

Ik heb een vraag.

Als ik een US-c monitor met ingebouwde voeding koop. Kan deze dan op een USB hub worden aangesloten met een USB-c passthrough functie?

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1