Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik heb sinds kort een nieuwe monitor (Dell P3421W), hiernaast gebruik ik een van mijn oude monitoren (BenQ GW2765) verticaal op mijn Mac Mini.
De Dell moet op zowel mijn Mac Mini als mijn werk laptop (HP ENVY 17-ce1650nd) aangesloten worden, waarbij er 3 USB-apparaten (audio interface, webcam, en Unifying ontvanger) mee moeten schakelen.

De simpelste oplossing zou zijn om een USB-C kabel van monitor naar laptop te gebruiken, zodat deze meteen voeding en beeldsignaal heeft, en daarbij de USB-poorten van het scherm gebruiken. Helaas lijkt dit niet goed te werken; als ik overschakel naar de USB-C input dan verliezen de USB-apparaten om de zoveel seconden even hun verbinding, en soms valt ook het beeld weg. Het lijkt er dus op dat USB-C (of de poort in mijn laptop, of de poort in mijn beeldscherm) niet het beeldsignaal, de voeding en de USB-apparaten tegelijk kan gebruiken.

Voor mijn Mac Mini gebruik ik een HDMI-kabel en een USB-B naar USB-A kabel naar het Dell scherm, dit werkt zonder problemen. Het andere scherm is aangesloten mbv een USB-C naar DP kabel, die het op de Dell weer niet altijd doet (Dell lijkt op standby te gaan omdat de Mac Mini geen signaal stuurt, en Mac Mini stuurt geen signaal omdat de Dell niet thuis is, maar dat is weer een los probleem waar ik omheen kan werken).

Als tussenoplossing heb ik nu mijn oude USB-switch weer aangesloten, waarbij ik dus fysiek op een knop moet drukken om alle apparaten om te wisselen nadat ik van input wissel. Dit is een extra handeling bij het wisselen van input, en een extra kabel die op mijn laptop is aangesloten.

Het belangrijkste is dat ik me dus afvraag wat de oorzaak hiervan is; ligt het aan de USB-C poort in mijn laptop, de USB-C poort in mijn monitor, de USB-C kabel die ik gebruik of gewoon aan USB-C op zich? Ik heb specifiek een duurdere USB-C kabel aangeschaft omdat het kabeltje dat ik nog had liggen helemaal geen beeld gaf.

Ik heb een USB-C 'dockingstation' waarmee ik in principe mijn doel kan bereiken, maar dan moet ik wel eerst bovenstaande opgelost krijgen.

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven of mij helpen met troubleshooten? Zou een dockingstation dit hele probleem op kunnen lossen, of vraag ik dan gewoon te veel van één poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-07 10:08
Hoeveel watt lader heeft de HP Envy standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Gerwin486741 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:24:
Hoeveel watt lader heeft de HP Envy standaard?
De lader die erbij zat staat ook 65W op, maar dat is geen USB-C lader. Officiëel heeft deze laptop helemaal niet de mogelijkheid om via USB-C op te laden, maar toen ik het beeldscherm aansloot op de USB-C poort bleek dit wel het geval, en hij is nu ook al een week op 100% aan deze lader (zonder andere voeding).

Ik heb voorheen wel peripherals over USB-C gebruikt; ik had één van mijn HDMI dummies en de USB-A kabel van mijn USB switch op een USB-C dongle aangesloten, en dat werkte zonder problemen (alleen dan zonder tegelijkertijd op te laden).

Foto van de lader:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyFFSNFkwg5URmHgPXuz64Lbw7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEjQPLVz1MdjMOgaA5A8EOT5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Heeft iemand hier nog enige ingevingen over?

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 17:27

wiewatwaar

whatever

Dat wegvallen door een overbelaste hub herken ik. Een zwaardre voeding hielp bij mij wel maar de problemen van wegvallende devices en beeld bleven terugkomen. Nu laat ik alles over de hub lopen die een eigen voeding heeft en schakel ik tussen apple en dell door gewoon de kabel tussen de devices om te prikken.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• Oon
  • Niet online
wiewatwaar schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:33:
Dat wegvallen door een overbelaste hub herken ik. Een zwaardre voeding hielp bij mij wel maar de problemen van wegvallende devices en beeld bleven terugkomen. Nu laat ik alles over de hub lopen die een eigen voeding heeft en schakel ik tussen apple en dell door gewoon de kabel tussen de devices om te prikken.
Maar dat is dus juist wat ik niet wil, daarvoor heb ik een tijd geleden al een USB 3.0 switch aangeschaft (die ik nu dus ook gebruik), maar ik wil graag dat het met het beeldscherm mee gaat.

Ik ben er nu wel achtergekomen dat het probleem er niet lijkt te zijn als het scherm van mijn laptop open staat??

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 19:24

Creesch

bla bla!

Oon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:35:
[...]

Maar dat is dus juist wat ik niet wil, daarvoor heb ik een tijd geleden al een USB 3.0 switch aangeschaft (die ik nu dus ook gebruik), maar ik wil graag dat het met het beeldscherm mee gaat.
Even voor de duidelijkheid, als het beeldscherm via USB-C goed zou werken zou de switch er niet meer tussen zitten? Mijn ervaring met dat soort switches is namelijk dat ze ook voor de nodige problemen kunnen zorgen.

Daarnaast nog wat zaken die je zou kunnen nalopen:
  • Ik weet niet of het kan, maar heb je ook problemen als naast USB-C de gewone laptor adapter ook hebt ingeplugged? Wellicht in de monitor USB-C PD uitzetten als dat een optie is
  • Heb je alle drivers geupdate van je laptop? Specifiek chipset drivers e.d. kunnen hier van belang zijn Linkje naar de HP support pagina van je laptop. Wellicht zelfs kijken of er een BIOS update beschikbaar is.
  • Omdat je aangeeft dat het wel goed gaat als je je laptop scherm open laat staan, heb je al in je powerplan instellingen van windows gekeken? Specifiek bij de advanced settings staat een "USB selective suspend" instelling die je wellicht zou kunnen helpen.
  • Aanvullend op het vorige punt, de laptop herkend dus wel dat deze aan het opladen is via USB-C?

• Oon
  • Niet online
Creesch schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:45:
[...]

Even voor de duidelijkheid, als het beeldscherm via USB-C goed zou werken zou de switch er niet meer tussen zitten? Mijn ervaring met dat soort switches is namelijk dat ze ook voor de nodige problemen kunnen zorgen.

Daarnaast nog wat zaken die je zou kunnen nalopen:
  • Ik weet niet of het kan, maar heb je ook problemen als naast USB-C de gewone laptor adapter ook hebt ingeplugged? Wellicht in de monitor USB-C PD uitzetten als dat een optie is
  • Heb je alle drivers geupdate van je laptop? Specifiek chipset drivers e.d. kunnen hier van belang zijn Linkje naar de HP support pagina van je laptop. Wellicht zelfs kijken of er een BIOS update beschikbaar is.
  • Omdat je aangeeft dat het wel goed gaat als je je laptop scherm open laat staan, heb je al in je powerplan instellingen van windows gekeken? Specifiek bij de advanced settings staat een "USB selective suspend" instelling die je wellicht zou kunnen helpen.
  • Aanvullend op het vorige punt, de laptop herkend dus wel dat deze aan het opladen is via USB-C?
Yes, ik wil van de switch af omdat die wel eens voor problemen zorgt. Moet ik zeggen dat het de laatste paar weken goed gewerkt heeft, maar voorheen wilde die nog wel eens midden in een meeting disconnecten en met een USB audio interface duurt het wel even voor je dan weer terug bent.

- Ik ga dit eens proberen, maar de oplader van m'n laptop is ook gewoon 65W. USB-C opladen staat overigens ook niet in de docs vermeld ofzo, maar blijkt dus wel te werken. Blijkt overigens iets te zijn dat bij veel laptops zo is, dat het officiëel geen feature is maar wel gewoon werkt.
- Zelfde als bovenstaande, zal eens kijken of er een update beschikbaar is maar officiële ondersteuning is er dus niet
- Die optie had ik voorheen wel altijd uitstaan, maar zo te zien is die helemaal weg uit de geavanceerde profiel instellingen (zie onderstaand screenshot)
- Ja, windows geeft aan dat hij 'plugged in' is en is automatisch naar het performance profiel geschakeld, BatteryBar Pro geeft ook aan dat hij aan de netstroom hangt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4CnSLtOIqNbcGAALq8PjpnMwZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MPMx40nslWb5kz1MGv9vRi6w.png?f=user_large

• Oon
  • Niet online
@Creesch Opvolgend op bovenstaande, scherm dicht met een losse voeding aangesloten lijkt wel te werken, en nu ik de voeding weer heb uitgetrokken ook..
Snap er helemaal niks meer van :+

• Creesch

Creesch

bla bla!

Oon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:53:
[...]

- Ik ga dit eens proberen, maar de oplader van m'n laptop is ook gewoon 65W. USB-C opladen staat overigens ook niet in de docs vermeld ofzo, maar blijkt dus wel te werken. Blijkt overigens iets te zijn dat bij veel laptops zo is, dat het officiëel geen feature is maar wel gewoon werkt.
Zou best zo kunnen zijn maar wellicht is de monitor niet goed in staat om zowel de laptop als de apparaten goed van stroom te voorzien. Ik denk het overigens niet maar is de moeite waard.
- Zelfde als bovenstaande, zal eens kijken of er een update beschikbaar is maar officiële ondersteuning is er dus niet
Gaat me ook niet om het PD gedeelte hier, maar met updates sluit je uit dat er geen andere issues zijn gerelateerd aan je USB-C poort die al gefixed zijn.
- Die optie had ik voorheen wel altijd uitstaan, maar zo te zien is die helemaal weg uit de geavanceerde profiel instellingen (zie onderstaand screenshot)
Vreemd, ik zie het hier nog wel staan.

• Creesch

Creesch

bla bla!

Oon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:59:
@Creesch Opvolgend op bovenstaande, scherm dicht met een losse voeding aangesloten lijkt wel te werken, en nu ik de voeding weer heb uitgetrokken ook..
Snap er helemaal niks meer van :+
Dan zou ik sowieso even drivers en bios proberen te updaten.

• Oon
  • Niet online
Creesch schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:01:
[...]

Zou best zo kunnen zijn maar wellicht is de monitor niet goed in staat om zowel de laptop als de apparaten goed van stroom te voorzien. Ik denk het overigens niet maar is de moeite waard.

[...]

Gaat me ook niet om het PD gedeelte hier, maar met updates sluit je uit dat er geen andere issues zijn gerelateerd aan je USB-C poort die al gefixed zijn.

[...]

Vreemd, ik zie het hier nog wel staan.
Deze week weer eens op kantoor geweest waar we HP docks hebben (volgens mijn laptop is het de Elite G5, maar die kan ik in de pricewatch helemaal niet vinden, qua form factor lijkt het een beetje op deze).
Ook de hele week (thuis) met de voeding aan m'n laptop erbij gewerkt en dat werkte perfect.

Dat bevestigt dus dat mijn beeldscherm inderdaad gewoon niet genoeg vermogen kan leveren om alles aan te sturen.

Volgende stap is dan uitzoeken of ik zo'n dock van kantoor kan meenemen (het liefst met toestemming natuurlijk :+ ) en anders hoe het zit met declareren, want dat zou thuiswerken toch wel een stuk gemakkelijker maken. Dan kan ik gewoon die dock onder m'n bureau hangeng (waar m'n laptop langs aan de muur hangt) en een USB-C kabeltje insteken en klaar.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 21:09
Ik weet niet of het je gaat helpen, maar ik heb een Philips monitor met usb/netwerk hub ingebouwd, ook aangesloten met usb-c.
Hier viel ook de netwerkadapter na enkele seconden correct werken gewoon weg.
Gezien het kortstondig werkte, was ik volledig de foute richting uit aan het denken.

Wat het exact was weet ik niet, maar de oplossing is 1 van onderstaande.
Nadat windows dit scherm had gezien, waren er "optional updates". Eentje voor het scherm, eentje voor de usb-realtek netwerkadapter die in het scherm ingebouwd was en eentje voor de firmware van mijn laptop die specifiek ook mijn usb-c controller van een firmware voorzag.

Ik zou dus aanraden om alle firmwares eens te controleren op updates (want niet elke fabrikant laat deze mooi via windows zien) en onder die optionele updates naar updates te zoeken.
Pagina: 1