Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw water cooled systeem, RTX 3080 FE.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 20:37
Beste Tweakers,

Ik heb recent een RTX 3080 FE kunnen bemachtigen, dus nu wordt het tijd om mijn inmiddels 9 jaar oude pc te vervangen. Ik heb in mijn jeugd veel met pc's en onderdelen geknutseld, toen op een laag budget. Inmiddels volwassen en dus tijd om een nieuwe pc te bouwen, dit keer met een wat groter budget!
Daarnaast lijkt het mij leuk om een keer een watercooled systeem te bouwen, dit wordt waarschijnlijk een open loop systeem van EKWB, waarbij ik zowel de CPU als de GPU wil koelen met water.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het standaard werk zoals office en browsen ben ik van plan om weer wat meer op de PC te gaan gamen. Daarnaast moet ik af en toe wat animaties bewerken en renderen in Blender.
Als de pc niet in gebruik is zal deze aan het minen zijn.
Verder wil ik graag een moederbord met USB-C I/O en WiFi.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen hard maximum bedrag, maar ex videokaart en water loop dacht ik aan zon €1500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, de videokaart staat vast: Nvidia RTX 3080 FE. Daarnaast komt er dus een water cooling systeem van EKWB in met 2 radiatoren welke de cooling van de CPU en GPU verzorgen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Master€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 174,50€ 174,50
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 169,-€ 169,-
Totaal€ 1.320,40

EKWB loop
https://www.ekwb.com/cust...or/shared/oW613f2fee05703

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo laag zo laag mogelijke geluidsproductie. Daarnaast lijken mij wat RGB elementen wel cool als ik dan toch bezig ben

Ga je overklokken?
Eventueel voor het minen, afhankelijk van de temperatuur van de GPU

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd wat jullie van dit lijstje vinden en of er nog verbeteringen/aanpassing nodig zijn in jullie ogen :)

Alle reacties

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
Ziet er goed uit. 1tb lijkt mij alleen een beetje weinig, maar misschien dat je nog oudere drives hebt liggen die je meeneemt.
Check de qvl list voor je moederbord, want niet al het geheugen werkt met Ryzen. 64gb ram zou in het budget passen, en het klinkt absurd, maar als je opnieuw 9 jaar met je pc gaat doen kan het zeker fijn zijn.
Wat betreft de custom loop, ik zou voor deze case, een 360mm en 240mm radiator combineren, dat oogt mooier en qua koeling ook iets beter. Het reservoir is misschien wat te hoog voor deze case. Je zult het aan de voorste radiator moeten monteren, en dan moet je genoeg ruimte overhouden om vanuit de voorste radiator eruit te komen in het reservoir. Ook weet ik niet zeker of er een mounting mechanisme wordt meegeleverd om het verticaal te monteren, dus check dat goed. Het kan fijn zijn om een paar Rotary fittings te hebben, zoals 90 graden of 45 graden, zodat je de tube runs makkelijker zijn. Ook bij soft tubing is dit fijn.
Zeker als je wilt minen, maar anders ook, zou ik aanraden om gelid extreme thermal pads te plaatsen, ipv de standaard Ekwb thermal pads. Dit houdt de memory chips koel genoeg.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De B550 Aorus Master was tot een korte tijd terug interessant voor 170 euro. Nu is ie te duur. Bovendien mist die de USB-C header voor de poort op de kast. Pak liever de pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING. Asus werkt goed samen met Corsair RGB.

• Bobermo
Bedankt allebei voor jullie tips, ik ga er nog even goed over nadenken.
Videokaart wordt upgraded naar een 3080 Ti, heeft dat nog gevolgen voor de rest van de parts?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:19
Bobermo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:28:
Bedankt allebei voor jullie tips, ik ga er nog even goed over nadenken.
Videokaart wordt upgraded naar een 3080 Ti, heeft dat nog gevolgen voor de rest van de parts?
Mogelijk voor je GPU blok van je waterkoeling. Daar moet je even even goed naar kijken.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
Ik zou inderdaad een 2TB SSD overwegen, games kunnen erg groot zijn (100+ GB) en met je andere werkzaamheden is dat geen overbodige luxe.

Er zijn overigens wel betere radiatoren dan deze EK radiatoren rond hetzelfde prijspunt zoals van Hardware Labs ook al heb je waarschijnlijk ruim voldoende koeling met je gekozen setup. Review:
https://www.xtremerigs.net/2015/07/03/ek-coolstream-se-360mm-radiator-review/5/

850W voeding is voldoende.

• Bobermo
peize9 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:40:
[...]

Mogelijk voor je GPU blok van je waterkoeling. Daar moet je even even goed naar kijken.
Yes dat had ik er even bij moeten zetten inderdaad, hou ik rekening mee!
jadaia schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:51:
Ik zou inderdaad een 2TB SSD overwegen, games kunnen erg groot zijn (100+ GB) en met je andere werkzaamheden is dat geen overbodige luxe.

Er zijn overigens wel betere radiatoren dan deze EK radiatoren rond hetzelfde prijspunt zoals van Hardware Labs ook al heb je waarschijnlijk ruim voldoende koeling met je gekozen setup. Review:
https://www.xtremerigs.net/2015/07/03/ek-coolstream-se-360mm-radiator-review/5/

850W voeding is voldoende.
Thanks voor je suggesties! Aangezien het mijn eerste water systeem word vind ik het wel handig als alle componenten bij een merk vandaan komen, dan weet ik zeker dat alles goed op elkaar aansluit.

[ Voor 8% gewijzigd door Bobermo op 16-09-2021 15:58 ]

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
peize9 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:40:
[...]

Ligt eraan of het een 3080 ti fe of niet is natuurlijk.
Pagina: 1