Beste Tweakers,
Ik heb recent een RTX 3080 FE kunnen bemachtigen, dus nu wordt het tijd om mijn inmiddels 9 jaar oude pc te vervangen. Ik heb in mijn jeugd veel met pc's en onderdelen geknutseld, toen op een laag budget. Inmiddels volwassen en dus tijd om een nieuwe pc te bouwen, dit keer met een wat groter budget!
Daarnaast lijkt het mij leuk om een keer een watercooled systeem te bouwen, dit wordt waarschijnlijk een open loop systeem van EKWB, waarbij ik zowel de CPU als de GPU wil koelen met water.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het standaard werk zoals office en browsen ben ik van plan om weer wat meer op de PC te gaan gamen. Daarnaast moet ik af en toe wat animaties bewerken en renderen in Blender.
Als de pc niet in gebruik is zal deze aan het minen zijn.
Verder wil ik graag een moederbord met USB-C I/O en WiFi.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen hard maximum bedrag, maar ex videokaart en water loop dacht ik aan zon €1500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, de videokaart staat vast: Nvidia RTX 3080 FE. Daarnaast komt er dus een water cooling systeem van EKWB in met 2 radiatoren welke de cooling van de CPU en GPU verzorgen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
EKWB loop
https://www.ekwb.com/cust...or/shared/oW613f2fee05703
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo laag zo laag mogelijke geluidsproductie. Daarnaast lijken mij wat RGB elementen wel cool als ik dan toch bezig ben
Ga je overklokken?
Eventueel voor het minen, afhankelijk van de temperatuur van de GPU
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd wat jullie van dit lijstje vinden en of er nog verbeteringen/aanpassing nodig zijn in jullie ogen
Ik heb recent een RTX 3080 FE kunnen bemachtigen, dus nu wordt het tijd om mijn inmiddels 9 jaar oude pc te vervangen. Ik heb in mijn jeugd veel met pc's en onderdelen geknutseld, toen op een laag budget. Inmiddels volwassen en dus tijd om een nieuwe pc te bouwen, dit keer met een wat groter budget!
Daarnaast lijkt het mij leuk om een keer een watercooled systeem te bouwen, dit wordt waarschijnlijk een open loop systeem van EKWB, waarbij ik zowel de CPU als de GPU wil koelen met water.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het standaard werk zoals office en browsen ben ik van plan om weer wat meer op de PC te gaan gamen. Daarnaast moet ik af en toe wat animaties bewerken en renderen in Blender.
Als de pc niet in gebruik is zal deze aan het minen zijn.
Verder wil ik graag een moederbord met USB-C I/O en WiFi.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen hard maximum bedrag, maar ex videokaart en water loop dacht ik aan zon €1500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, de videokaart staat vast: Nvidia RTX 3080 FE. Daarnaast komt er dus een water cooling systeem van EKWB in met 2 radiatoren welke de cooling van de CPU en GPU verzorgen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 509,- | € 509,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Master | € 249,- | € 249,- |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18 | € 174,50 | € 174,50 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 169,- | € 169,- |
| Totaal | € 1.320,40 | |||
EKWB loop
https://www.ekwb.com/cust...or/shared/oW613f2fee05703
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo laag zo laag mogelijke geluidsproductie. Daarnaast lijken mij wat RGB elementen wel cool als ik dan toch bezig ben
Ga je overklokken?
Eventueel voor het minen, afhankelijk van de temperatuur van de GPU
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd wat jullie van dit lijstje vinden en of er nog verbeteringen/aanpassing nodig zijn in jullie ogen