Elica NicolaTesla Flame Gasfornuis; iemand ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 12:16
Wij hebben een huis gekocht waar nog een keuken in moet, en omdat de keuken extreem laag is (210cm) wil ik liever geen afzuigkap aan het plafond. Ik ben echter wel een fan van koken met gas, dus daarom zocht ik of er geen gasfornuizen zijn met afzuiging naar beneden. De enige die ik vond is de Elica NicolaTesla Flame, maar omdat het de enige die ik kon vinden vraag ik me af of dat wel zo goed werkt. Ik kan er weinig tot geen reviews van vinden, dus vandaar dat ik het hier vraag.

Heeft iemand hier, of kennen jullie iemand met ervaring met de Elica NicolaTesla Flame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Volgens mij moet je dat echt niet willen. Koken met gas zorgt voor heel veel meer restwarmte dan koken met inductie nog even afgezien van de verbrandingsdampen. Wij hebben zelf een Elica NicolaTesla Switch met inductie en dat werkt erg goed. Die zuigt de geurtjes en dampen goed weg, maar ook daar zal er warmte opstijgen.

Gezien het feit je al een laag plafond hebt en je gas verbrandt...... mwoah. Geen supergezond idee. Maar dat is op basis van mijn intuitie. Wellicht heb ik het helemaal mis.

Kan je niet beter investeren in een mooie vlakke afzuiging op het plafond?

https://www.klarstein.nl/...uch-glas-LED-wit-Wit.html
Dit is het eerste wat ik zag als ik Google op "Keuken afzuiging plafond". Kan me voorstellen dat er goedkopere en meer alternatieven zijn.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
@armageddon_2k1 - Het is een laag plafond, maar dat is omdat het onder een vide zit. De restwarmte zal dus opstijgen aan de zijkant van de vide naar het plafond daarboven, wat in totaal 5 meter hoog is (hieronder een foto van de huidige situatie).
Over de warmte maak ik me dus niet zo druk. Misschien heb je wel gelijk dat het plafond daarmee te dicht bij het gas zit, maar mijn overweging was dat als het weggezogen wordt, dat dus geen probleem is. Ik kan echter niet goed inschatten of dat zo is, of dat ik inderdaad zoals je zegt iets probeer wat ik eigenlijk niet moet willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhGAJJ_Qz2nzEJMRdQcDNdIAP8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pjZ0Nf9jhDWtmuNdt8sVLJp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik kan alleen praten voor mijn inductie plaat. Daar zuigt ie vrij goed weg, maar dat komt ook omdat er veel minder warmte vrijkomt. Mijn intuitie zegt dat dat met gas koken anders is en dat warme lucht dusdanig snel opstijgt dat ik me afvraag of de afzuiging dat aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je toch een keer ervaren hoe fijn koken met inductie is, er is wel een belangrijk punt bij inductie. Let goed op bij hoe het bediend wordt. Dat kan soms erg onhandig zijn en leiden tot een vreselijke kookervaring. Verder reageerd het net zo snel als gas. Persoonlijk zou ik zeker met zo'n open ruimte heel goed zoeken naar een optie voor een normale afzuigkap naar buiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 05:05
Frogmen schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:45:
Misschien moet je toch een keer ervaren hoe fijn koken met inductie is, er is wel een belangrijk punt bij inductie. Let goed op bij hoe het bediend wordt. Dat kan soms erg onhandig zijn en leiden tot een vreselijke kookervaring. Verder reageerd het net zo snel als gas. Persoonlijk zou ik zeker met zo'n open ruimte heel goed zoeken naar een optie voor een normale afzuigkap naar buiten.
Tja dat fijne valt mee hoor mijn eerste 2 keuken allebei met een inductie en nu gewoon een oldskool gaskookplaat en als ik moet kiezen zou ik voor gas kiezen. Ik begrijp dat als je bezig bent met een nieuwe keuken dat je dan voor inductie kiest wat opzich logisch is met een gasloze toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Figo112 schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:56:
[...]

Tja dat fijne valt mee hoor mijn eerste 2 keuken allebei met een inductie en nu gewoon een oldskool gaskookplaat en als ik moet kiezen zou ik voor gas kiezen. Ik begrijp dat als je bezig bent met een nieuwe keuken dat je dan voor inductie kiest wat opzich logisch is met een gasloze toekomst.
En ik ben van inductie terug gegaan naar gaskookplaat en ik huil elke dag als ik weer op gas moet koken.

N=1 enzo.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Frogmen schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:45:
Verder reageerd het net zo snel als gas.
Inductie is echt een factor 5x sneller in verwarmen. Wedstrijdje waterkoken doen 8)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
armageddon_2k1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:20:
[...]

Inductie is echt een factor 5x sneller in verwarmen. Wedstrijdje waterkoken doen 8)?
hangt van de gebruikte pan af, mijn koperen pannen zouden er letterlijk eindeloos over doen op inductie :D

En on topic, ik zag van deze nikolatesla naar benden zuiger een reclame voorbij komen gisteren en ik vroeg me af hoeveel herrie dat dan maakt en waar het afgezogene dan heen gaat

[ Voor 22% gewijzigd door Silent7 op 13-09-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn afzuigers die uit het aanrecht komen. Dan zuig je "achter" je kookplaat af. Wat ook een optie is, is toch een afzuigkap, maar dan schuin tegen de muur. Zodoende heb je wel de afzuiging erboven, maar stoot je niet constant je hoofd....

Overigens zijn er ook bora gaskookplaten. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Figo112 en @Silent7 Kunnen jullie aangeven waarom jullie gas zoveel beter/ fijner vinden koken? Los van de bediening even, want waarom er geen inductiefornuis met lekkere draaiknoppen is voor mij een raadsel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
armageddon_2k1 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:20:
[...]

Koken is geen waterkoken voor mij, waterkoken gebruik ik wel lekker een waterkoker voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Figo112 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:36:
[...]

Koken is geen waterkoken voor mij, waterkoken gebruik ik wel lekker een waterkoker voor :)
Jemig, je snapt toch wat ik bedoel. Het gaat om de warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Frogmen schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:32:
@Figo112 en @Silent7 Kunnen jullie aangeven waarom jullie gas zoveel beter/ fijner vinden koken? Los van de bediening even, want waarom er geen inductiefornuis met lekkere draaiknoppen is voor mij een raadsel.
Om maar iets te noemen is dat ik vaak gerechten op hogere temperatuur klaar maak zoals wok gerechten en dat is met een inductie bijna niet te doen. Daarnaast ben ik meer in control met een zichtbaar vlam. Het kookt gewoon prettiger voor mij. Ik hou van koken en dan als ik dus vergelijk vind ik op gas koken meer gevoel hebben dan op inductie. Maargoed in dit geval met een nieuwe keuken had ik waarschijnlijk ook min of meer gedwongen voor een inductie plaat gekozen, beetje netals met elektrisch autos. Opgegeven moment kan je er niet meer onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Bezulba schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:18:
[...]

En ik ben van inductie terug gegaan naar gaskookplaat en ik huil elke dag als ik weer op gas moet koken.

N=1 enzo.
Dat kan hoor, vooral als je zo een gasfornuis moet gaan schoonmaken zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:50:
[...]

Dat kan hoor, vooral als je zo een gasfornuis moet gaan schoonmaken zeker
Inductie is uiteraard makkelijker schoonmaken. Tegelijk zie je ook elk vuiltje op een inductie plaat direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Met zo'n afzuiging in de kookplaat moet je vaak ook speciale pannen hebben, of op zijn minst opletten dat de de deksel aan de goede kant de stoom/geurtjes laat ontsnappen. Zoals ook goed te zien op de foto van de productpagina..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:02
We hebben hier een inductie fornuis van Smeg staan met voor alle vijf de zones een draaiknop, net als bij de gas variant.
Vlakinbouw inductie kookplaten wil men echter vlak hebben voor schoonmaken etc, dus dan zijn het altijd tiptoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Figo112 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:48:
[...]

Om maar iets te noemen is dat ik vaak gerechten op hogere temperatuur klaar maak zoals wok gerechten en dat is met een inductie bijna niet te doen. Daarnaast ben ik meer in control met een zichtbaar vlam. Het kookt gewoon prettiger voor mij. Ik hou van koken en dan als ik dus vergelijk vind ik op gas koken meer gevoel hebben dan op inductie. Maargoed in dit geval met een nieuwe keuken had ik waarschijnlijk ook min of meer gedwongen voor een inductie plaat gekozen, beetje netals met elektrisch autos. Opgegeven moment kan je er niet meer onderuit.
Het probleem met wokken ken ik. Dat gaat op gas iets gemakkelijker.
Maar investeer je in een goede zware en stevige wok bv RVS icm Aluminium dan wordt die met inductie ook goed overal warm en kan je prima wokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:15
Ik kom van gas af en ben echt een kook gek.

Ik ben sinds begin dit jaar helemaal om. Die oude inductieplaten hadden altijd een dramatische interface, beetje lopen hannese met piepjes enzo en pendelend verwarmen, dus altijd gas genomen. Nu heb ik een bora sinds dit jaar en dit is wel echt 10x beter dan gas. De bediening is super goed dus ik mis eindelijk de fysieke knoppen niet meer. Het minimum vermogen is veel lager dan een gas pit, en juist helemaal verspreid over de oppervlakte van de pan en niet geconcentreerd boven de pit. Dus je heb geen bain marie meer nodig en je kan heel delicaat verwarmen. Maximum vermogen is dan weer echt nucleair, water kookt enorm snel.
Geen warmte / waterdamp productie in huis
Makkelijk schoonmaken.

Er is maar 1 echt nadeel:
De grote gietijzeren ronde wok past niet, maar inderdaad investeer in een goede pan en dan is dat ook prima

• kramer65
@Lollercopter - Dank voor het delen van jouw ervaring, misschien moet ik toch wat meer open staan voor inductie. Mag ik vragen welke Bora jij hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door kramer65 op 15-09-2021 09:28 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kramer65 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:27:
@Lollercopter - Dank voor het delen van jouw ervaring, misschien moet ik toch wat meer open staan voor inductie. Mag ik vragen welke Bora jij hebt?
Ik heb voor mijn nieuwe keuken de eis dat er afzuiging in het blad moet zijn, en fysieke draaiknoppen. Kom je bij bora professional uit.
Kost wat maar werkt erg fijn (bij vrienden wel eens gebruikt).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Lollercopter
kramer65 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:27:
Ik heb een Bora Pure X , heel blij mee. Specifiek voor deze gekozen omdat je de kookzones kan schakelen, waardoor je een enorme vis of braadpan kan plaatsen. Of bijvoorbeeld een gietijzeren grillplaat die ik nog moet kopen.

Als je echt all out wil gaan (en geld geen rol speelt lol) zou ik inderdaad kijken naar die bora professional als je echt fysieke knoppen wil. Maar ik ben nu gewend aan de swipe bediening van de pure X en dat is echt dikke prima. Doordat ik nu redelijk door heb hoeveel vermogen elke stand is hoef ik weinig te schakkelen bij het bakken. Bij mijn borreti gas stel had ik altijd moeite de juiste gas stand te vinden.

Perse een gasstel kopen alleen voor wokken is echt een beetje het paard achter de wagen spannen. Het heef zoveel voordelen elektrisch koken. Je kan gewoon instellen kook deze pan voor 10 min en ga dan uit etc (rijst koken etc.). Houd deze pan zachtjes warm etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 15-09-2021 09:46 ]

• kramer65
Boudewijn schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb voor mijn nieuwe keuken de eis dat er afzuiging in het blad moet zijn, en fysieke draaiknoppen. Kom je bij bora professional uit.
Kost wat maar werkt erg fijn (bij vrienden wel eens gebruikt).
Ik wil eigenlijk ook heel graag fysieke knoppen. Maar voor Bora Professional zie ik prijzen tussen de €5.500 en €8.500, en dat vind ik dan wel héél erg gortig. Gezien jij hier duidelijk al mee bezig bent geweest; zijn er ook andere merken met fysieke knoppen en afzuiging in het blad?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kramer65 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:18:
[...]

Ik wil eigenlijk ook heel graag fysieke knoppen. Maar voor Bora Professional zie ik prijzen tussen de €5.500 en €8.500, en dat vind ik dan wel héél erg gortig. Gezien jij hier duidelijk al mee bezig bent geweest; zijn er ook andere merken met fysieke knoppen en afzuiging in het blad?
Nope. Tsja je wil specifieke dingen en daar word je dan hard op genomen :X .

En de draaiknoppen zijn vier heel net afgewerkte digitale potmeters. Iemand lacht hier zijn ballen uit zijn broek.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 15-09-2021 15:05 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Ozzie
  • Laatst online: 14:17
Ik wilde een paar jaar geleden ook inductie, maar een 90cm oven icm met 5 of 6-pits inductiekookplaat was iets van 4x duurder dan een gasfornuis. Dus uiteindelijke gewoon ouderwets voor gas gegaan.
Als de helft van Nederland straks gasloos is koop ik wel een nieuw fornuis zonder gas :)

Je zou ook nog voor een wand afzuigkap kunnen gaan, die hang je aan de wand en dan heb je er minder last van dan als die boven je hangt. Ik vind ze zelf alleen meestal ongelofelijk lelijk, maar dat is een kwestie van smaak.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Lollercopter
kramer65 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:18:
[...]

Probeer in een keuken showroom de bediening eens uit, het duurt wel even een paar dagen om te wennen maar ik mis de fysieke gasknop niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
We hebben een redelijk grote gas range, 5 pitten (enorme centrale voor wok) met twee ovens
(deze in het zwart https://www.lacanche.fr/L...neaux=cluny1000#cluny1000 ) dus vervanging is niet echt aan de orde. Wel gebruik ik een losse inductieplaat als lagere temperaturen nodig zijn of buiten met destillatie dingetjes.
Verder gebruik ik regelmatig koperen pannen, dit hangt boven het fornuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B18ozDntecQAHIKVeJiY2CQZTYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXvKWWumGAx0ofSw5yBzhMxR.jpg?f=fotoalbum_large
sommigen met tin, anderen met rvs (een koekenpan en steelpan die gebruik ik het meeste) en koper zoals dit werkt niet op inductie (wat de reden was dat ik een deel voor een zeer goede prijs op Ebay kon kopen als mensen hun keuken moderniseren :) )
De oxidatie van de diverse pannen en deksels hangt van het gebruik af, na uitgebreid koken glimmen er een aantal mooi, soms glimt er geen zoals op deze foto, dan is het lang niet gebruikt. De pannen die links hangen zij tin aan de binnenzijde en gebruik ik om eten in op te dienen met houten opscheplepels, de pan helemaal rechts zou opnieuw van tin voorzien moeten worden maar de centrale pannen doen alles wat ik wil met saus maken dus dat gaat er niet van komen.

Bij een nieuw huis zonder iets in de keuken in stedelijke omgeving zou ik in deze tijd wel voor inductie gaan, voor ons meer landelijk en een gigantische gas tank in de tuin die we alleen maar voor koken gebruiken is dit ideaal (van 85% naar 73% is die gegaan de afgelopen 6 jaar en bij 20% moet er weer wat bij dus dat hoeft pas over 8 tot 9 jaar)
Ik gebruikl wel de electrische oven niet die op gas.
Pagina: 1