Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:57
Beste Tweakers,

Afgelopen maart is onze woning met een nibe f1255-6 pc warmtepomp opgeleverd, tijdens de bouw hebben ze al een opstook protocol uitgevoerd. Nu heb ik zelf nog een aanbouw/garage gezet inclusief vloerverwarming nu wil ik hier graag ook het opstook protocol gaan starten. Nu heb ik bij nibe de functie "vloerdroogfunctie" gevonden. Wanneer ik deze activeer en de pomp in handmatig zet verandert hij wel de berekende aanvoertemperatuur maar de circulatiepomp wil maar niet gaan pompen..

Ik heb de volgende handleidingen gebruikt:
https://www.nibe.eu/assets/documents/24439/331305-4.pdf
Deze handleiding zegt dat de pomp op een snelheid van 100% gaat draaien.
Ook heb ik de volgende handleiding gebruikt:
https://www.nibe.eu/downl...463/vloerdroogfunctie.pdf

Iemand tips of kan ik toch het beste bij de installateur informeren?\

Alvast bedankt.

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
vloerdroogfunctie is helemaal niet nodig, als je gewoon de vloer laat drogen.
door eerst een aantal weken er niet te stoken (of minimaal stookt op hele lage temperatuur).
dus je hoeft helemaal niet moeilijk te doen, gewoon de vloer eerst laten drogen en dan pas gaan stoken.
kost allen wat meer weken tijd. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• xGROOVER
migjes schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:57:
vloerdroogfunctie is helemaal niet nodig, als je gewoon de vloer laat drogen.
door eerst een aantal weken er niet te stoken (of minimaal stookt op hele lage temperatuur).
dus je hoeft helemaal niet moeilijk te doen, gewoon de vloer eerst laten drogen en dan pas gaan stoken.
kost allen wat meer weken tijd. ;)
Ik wil de vloerdroogfunctie gaan gebruiken als opstookprotocol ik kan met deze functie dit protocol programmeren. Dus het gaat niet echt om het droog krijgen van de vloer maar meer het opstoken van de vloer.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Als je de vloer niet natuurlijk laat drogen kan er krimp ontstaan en je vloer scheuren. Dat hoeft niet een probleem te zijn natuurlijk.

Bij natuurlijk drogen duurt het langer voordat er vocht uit is. Kans op scheuren is nog steeds aanwezig maar vaak vallen de scheuren meer mee dan de vloer dmv heaters of je vloerverwarming sneller te laten drogen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
xGROOVER schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:29:
[...]

Ik wil de vloerdroogfunctie gaan gebruiken als opstookprotocol ik kan met deze functie dit protocol programmeren. Dus het gaat niet echt om het droog krijgen van de vloer maar meer het opstoken van de vloer.
jep daar heb ik het ook over.
die functie is onzinnig zodra de vloer droog is, na het drogen heb je die niet meer nodig. ;)

natte vloer, dus net gelegd beton:
gewoon ouderwets, 1 week wachten per 1 cm beton, en dikker als 6cm per 1 cm 2 weken er aan knopen, en je hebt het opstookprotocol/vloerdroogfuncties niet nodig. ;)
(vergeet niet voldoende te luchten ;) )
(en eigenlijk zijn de meeste opstookprotocolen/vloerdroogfuncties een nutteloos ding. ;) )
geduld is gewoon het beste. ;)

(je kunt het allemaal versnellen met de opstook protocolen/vloerdroogfuncties, maar eigenlijk is beter van niet.
of als je een aparte thermostaat hebt op de vloerverwarming verdeling unit, dan kun je het water in ook erg laag zetten, b.v. 20 graden, en dan langzaam om de paar weken een 5 graden verhogen, dan bereik je het zelfde.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36
De vloerdroog functie is om de cementdekvloer te laten wennen aan het verwarmen en koelen. Voor sommige plaatsers van vloeren is het een eis dat het stookprotocol doorlopen is. Mochten er tijdens dit proces scheuren ontstaan kunnen deze gerepareerd worden voordat de uiteindelijk vloer er op gaat.

Vloerdroog functie is eigenlijk de verkeerde naam. Maar zou eigenlijk vloer-opstookprotocol moeten zijn. Met dit proces kunnen er scheuren ontstaan in je vloer.

Wij hebben dezelfde warmtepomp en hebben hem ook geactiveerd gehad. Werd afgeraden door de installateur, maar geëist door het bedrijf dat de vloer plaatst.

Waar lees je de pompsnelheid af? Via nibe uplink is de info niet altijd real time.
Loopt je aantal dagen wel af?
Pomp op 100% zou je wel moeten horen.

[ Voor 0% gewijzigd door iCrOn op 13-09-2021 23:50 . Reden: typo ]

• xGROOVER
iCrOn schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:47:
De vloerdroog functie is om de cementdekvloer te laten wennen aan het verwarmen en koelen. Voor sommige plaatsers van vloeren is het een eis dat het stookprotocol doorlopen is. Mochten er tijdens dit proces scheuren ontstaan kunnen deze gerepareerd worden voordat de uiteindelijk vloer er op gaat.

Vloerdroog functie is eigenlijk de verkeerde naam. Maar zou eigenlijk vloer-opstookprotocol moeten zijn. Met dit proces kunnen er scheuren ontstaan in je vloer.

Wij hebben dezelfde warmtepomp en hebben hem ook geactiveerd gehad. Werd afgeraden door de installateur, maar geëist door het bedrijf dat de vloer plaatst.

Waar lees je de pompsnelheid af? Via nibe uplink is de info niet altijd real time.
Loopt je aantal dagen wel af?
Pomp op 100% zou je wel moeten horen.
Bij service-info, ik hoor ik de pomp niet en zie ik 0 flow op de verdeler.
Tot nu toe staat er 0 dagen maar wellicht is dat anders als er 1 dag voorbij is.
Gaat hij bij jullie direct pompen zodra je de functie activeert?

[ Voor 7% gewijzigd door xGROOVER op 14-09-2021 10:50 ]

• iCrOn
Als je hem bij 4,2 niet op handmatig zet en heating aan + eventueel koelen( als je hem ook wil laten wennen aan koud water). Gaat de pomp niet draaien.

Als het zo staat zou het moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl3A7GK6AGa3T3q80XHgIRxbU1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Iv25kQoECwCxfFSadreW3uC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mw0TlKQ3KLt2WarNi7VByB6wuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOwbopjXABVD16GuAvxdVwdz.jpg?f=fotoalbum_large

• xGROOVER
iCrOn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:58:
Als je hem bij 4,2 niet op handmatig zet en heating aan + eventueel koelen( als je hem ook wil laten wennen aan koud water). Gaat de pomp niet draaien.

Als het zo staat zou het moeten werken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik die settings gebruik gaat hij gewoon koelen met een berekende aanvoer temp van 19C ipv de 20 volgens het protocol. Met een snelheid van 70%

• iCrOn
xGROOVER schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:12:
[...]

Als ik die settings gebruik gaat hij gewoon koelen met een berekende aanvoer temp van 19C ipv de 20 volgens het protocol. Met een snelheid van 70%
Oke, maar je pomp gaat wel draaien?
Zou kunnen dat onder de instellingen ingesteld staat dat hij bij koelen naar max 70% mag gaan, dit kan je terug vinden bij 5.1.11 koeling snelheid passief koelen.

En dat zodra hij bij de stap komt dat hij meer dan 20 moet gaan doen dat hij de vloer pas echt gaat verwarmen.
Je zou je stappen van je protocol ook kunnen aanpassen dat hij nu wat hoger begint dan 20 graden. Dan zou je pomp ook naar 100% gaan waarschijnlijk.

• xGROOVER
iCrOn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:33:
[...]

Oke, maar je pomp gaat wel draaien?
Zou kunnen dat onder de instellingen ingesteld staat dat hij bij koelen naar max 70% mag gaan, dit kan je terug vinden bij 5.1.11 koeling snelheid passief koelen.

En dat zodra hij bij de stap komt dat hij meer dan 20 moet gaan doen dat hij de vloer pas echt gaat verwarmen.
Je zou je stappen van je protocol ook kunnen aanpassen dat hij nu wat hoger begint dan 20 graden. Dan zou je pomp ook naar 100% gaan waarschijnlijk.
Als ik droogvloerfunctie uitzet en de warmtepomp op handmatig cooling en heating zet gaat hij gewoon koelen met 19 gr en 70% wanneer ik de functie aanzet veranderd er niks. Ook niet als ik de 20 graden hoger zet.

• iCrOn
Oké en als je bij handmatig hem alleen op heating zet en cooling uitgevinkt laat?

Hij kijkt naar de temperatuur van je water van je vloerverwarming dus dat gaat hij op de ingestelde temperatuur van je protocol stap regelen.

Temperatuur van je kamer thermostaat voor de zekerheid op een hogere waarde zetten 33 oid.

• xGROOVER
iCrOn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:58:
Oké en als je bij handmatig hem alleen op heating zet en cooling uitgevinkt laat?

Hij kijkt naar de temperatuur van je water van je vloerverwarming dus dat gaat hij op de ingestelde temperatuur van je protocol stap regelen.

Temperatuur van je kamer thermostaat voor de zekerheid op een hogere waarde zetten 33 oid.
Ik heb het gevonden mijn pomp kijkt ook naar de buiten temperatuur hij gaat niet meer verwarmen zodra het buiten meer dan 19 graden is.

• iCrOn
Vreemd dat hij daar nog naar blijft kijken, je zou denken dat hij dat niet doet bij handmatig.
Pagina: 1